וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפת הפריחה של ישראל: הפרחים שתראו בטיול שלכם עכשיו

עודכן לאחרונה: 9.2.2024 / 7:31

אחרי הרבה ימים גשומים, יצאה השבוע השמש ועמה הפרחים הנהדרים ברחבי הארץ. אז לקראת סופ"ש של טיולים, צאו להתאוורר עם מדריך הפרחים שהכנו לכם והמקומות שבהם תוכלו לראות כלניות, רקפות, אירוסים, תורמוסים וכל מה שפורח כעת

הכל על פריחת הנרקיסים/צילום: אבי בן דוד, גילה יעקבי גורביץ

פריחת חורף היא צבעונית ומרעננת והמינים הנפוצים כוללים את הכלניות, הרקפות, האירוס הארץ ישראלי, סביון אביבי וכמובן שקדיות. יעל זילברשטיין-ברזידה, מנהלת יחידת סקרי טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, תיעדה לאחרונה ומיפתה את ריכוזי הפריחות המרשימות, מצפון לדרום, באזורים בהם מותר לטייל לפי הנחיות פיקוד העורף.

עוד בנושא:
הפרחים יצאו החוצה: מה תוכלו לראות פורח עכשיו בטבע?
לא חייבים לנסוע רחוק: מדריך פריחה לאירוסים שפורחים ליד הבית
הן כבר פורחות. איפה תראו שקדיות בארץ?
יש לי פריחה: 4 מקומות לראות בהם פרחים במרחק דקה מהרכב
תל שוכה: מסלול אל פריחת התורמוסים בעמק האלה
מלך הביצה נראה דווקא במדבר: טיול אל הנרקיסים בנחל חצץ
ותודה לצבעונים: הגבעה המסתורית בין ההר לים שהפכה אדומה מפרחים

פריחה בארץ. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
תכניסו קצת צבע לחיים - הפריחה בעיצומה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

אירוס ארץ ישראלי

הפרח: אירוס ארץ ישראלי. זהו גיאופיט שעליו דומים לסרגל - ישירים אך מקושתים - וצבעם לבן ובמרכזם פס צהבהב. האירוס, הידוע גם כאיריס, פורח רק בארץ ישראל ואזור סוריה.

איפה פורח: גדל למרגלות הרים ואת המרבדים המשמעותיים שלו, נמצא אותו בגליל, בכרמל, ברמות מנשה, הרי יהודה, השפלה, חרבת מלח (צפונית לאור עקיבא) ובתל חדיד ביער בן שמן.

מתי: תקופת פריחה קצרה, לכל פרח, בין דצמבר לפברואר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אירוס ארץ ישראלי. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
אירוס ארץ ישראלי/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

כלנית מצויה

הפרח: הכלנית היא פרח מוגן. גיאופיט רב שנתי ונפוצה מצפון הארץ עד הר הנגב. מלבד הצבע האדום העז, הכלניות יכולות להופיע גם במגוון צבעים כמו כחול-סגול-לבן בהתאם לקרקע עליהן היא גדלה. איך נבחין בין הכלנית לבין הנורית והפרג? "אחד מכללי האצבע הבולטים לזיהוי הוא שלכלנית לרוב נמצא מסביב לאבקנים השחורים טבעת לבנה, כמו שמלת כלה, מכאן שמה. אצל הפרג נמצא נקודה שחורה על כל עלי כותרת והוא גדל בשלבים מאוחרים יותר של עונת הפריחה", אומרת יעל.

איפה פורח: ניתן לראות כלניות בתל עזקה, בשדה מדרום לשכונת עין הים בחדרה, נחל זימרי בהרי ירושלים ליד שכונת פסגת זאב, במערות אפקה ברמת השרון על גבול תל אביב, וכמובן באזור הנגב המערבי, למשל בנחל בוהו שבנתיבות. כלניות צבעוניות (סגול, לבן) ניתן לראות בעמק השלום ביוקנעם וכמובן במנחת מגידו.

מתי: דצמבר-מרץ.

כלנית סגולה באזור יקנעם. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
כלנית סגולה באזור יקנעם/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

נורית אסיה

הפרח: גיאופיט רב שנתי, פרח מוגן ובוהק בצבע האדום שלו. יש המתלבלים עם כלנית, אך בנוריות אין סימן לבן מסביב לאבקים, ואין נקודות שחורות על עלי הכותרת כמו בפרג, שפורח מאוחר יותר בעונה.

איפה פורח: פורחת במרכז ובצפון הארץ החל מחודש פברואר. נמצא אותה בתפוצה רחבה בארץ. בין היתר ניתן לפגוש אותה בפארק טבע רמת הנדיב ולצד נחל ישעי בבית שמש, שם צולמו תמונות אלו.

מתי: פברואר-מאי.

נורית אסיה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
נורית אסיה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

רקפת מצויה

הפרח: הרקפת היא גיאופיט (צמח בעל קנה שורש מעובה או בצל או פקעת), פרח מוגן הנפוץ כמעט בכל חלקי הארץ וגדלה בצל סלעים כמו בשיר "מתחת לסלע צומחת לפלא רקפת נחמדת מאוד". בפקעת שלה ישנו חומר רעיל המגן עליה מפני אכילה של בעלי חיים. עלי הכותרת מופנים כלפי מעלה, כמו כתר ובישראל שני מיני רקפות - יוונית ומצויה.

איפה פורח: מרבדי רקפות גדולים ניתן למצוא בחורשת לנגה בזכרון יעקב, בגבעות הרקפות בכוכב יאיר וגלעד, ביער שוהם וברכס מעגן מיכאל.

מתי: נובמבר-מרץ.

רקפות. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
רקפות/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

תורמוס ארץ ישראלי

הפרח: תורמוס ארץ ישראלי הוא הנפוץ ביותר בתורמוסים בישראל, גדל בעיקר במישור החוף באדמות חמרה. הפריחה בתפרחת מתחילה מחלקה התחתון בהדרגה, הפריחה עולה עד קצהו העליון של הפרח. עוד שני סוגי תורמוסים חשובים הם תורמוס ההרים ותורמוס צהוב. תורמוס ההרים הסגול, כשמו כן הוא, צומח בהרים, אך יכול לעבור הכלאה עם המין הארץ ישראלי באופן שפוגע בשימור המין. תורמוס ההרים מגונן לעיתים בגינות פרטיות ופולש לשטחי טבע צמודים. תורמוס צהוב הוא מין נדיר בסכנת הכחדה, גם הוא אופייני לשטחי חמרה במרכז הארץ.

איפה פורח: הפרחים בצבעי לבן-ורוד וניתן לצפות במרבדי פריחה יפים באזור השרון. ניתן לפגוש אירוס ארץ ישראלי בשמורות במישור החוף כמו שמורת ביתן אהרון לדוגמא, בני ציון וחוף השרון לצד פריחתו בשטחי טבע עירוניים בפרדס חנה כרכור, רמת השרון, נתניה ועוד.

מתי: פברואר-אפריל.

תורמוס ארץ ישראלי בשמורת אירוס הארגמן בנתניה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
תורמוס ארץ ישראלי בשמורת אירוס הארגמן בנתניה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

סביון אביבי

הפרח: למרות שמו, סביון אביבי, אינו גדל באביב אלא דווקא בחורף, בין ינואר למרץ. הוא צמח חד שנתי קטן, הפורח בהמונים ומייצר כתמי פריחה צהובים מרשימים, אינו בסכנת הכחדה ואינו מוגן. אם מייבשים אותו, קל מאד להסביר באמצעותו את הפצת הזרעים באמצעות הרוח.

איפה פורח: נפגוש בכל שטח פתוח שאינו מרוסס.

מתי: נובמבר-מאי

סביון אביבי. עופר שנער, רשות הטבע והגנים
סביון אביבי/רשות הטבע והגנים, עופר שנער

דבורנית דנסימור

הפרח: דבורנית דנסימור היא פרח יפיפה, פריחתו קטנה ומזכירה דגם של דבורה, בכך הוא מושך דבורים להאבקה. אפילו בריח הוא מתחזה לריח של נקבת דבורה כדי למשוך מאביקים. מדובר בגיאופיט מוגן, ממשפחת הסחלביים, תפוצתו בכל החבל הים תיכוני בישראל ובמזרח התיכון וזהו המין הנפוץ יחסית.

איפה פורח: ניתן לפגוש אותה בפארק הכרמל, בנחל פולג, יער בן שמן ובמיקומים רבים נוספים.

מתי: ינואר-אפריל.

דבורנית דנסימור. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
דבורנית דנסימור/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

אירוס הארגמן

הפרח: אירוס הארגמן הוא פרח מרשים, בולט ומרשים. הוא הראשון מבין 8 אירוסי ההיכל, המקדים מביניהם לפרוח. שמם של אירוסים אלו ניתן להם היות והאירוס כולל שטח בתוכו, ממש כמו "היכל" שהמאביקים יוכלו למצוא בו מסתור ומנוחה ובעצם תוך כך הם יעבירו אבקנים מצמח לצמח ויפרו אותו. אירוסי ההיכל הם מינים מוגנים שכמובן אסור לקטוף אותם.

איפה פורח: בעיקר באזור החוף והמיקומים הבולטים שהוא פורח בהם הם שמורת אירוס ארגמן בנתניה (שאינה שמורת טבע אלא אתר טבע עירוני המנוהל על ידי אקולוג עירוני) וגבעות הכורכר של נס ציונה, שם תושבים מתנדבים מסייעים בהגנה על ריכוזי הפריחה.

מתי: ינואר-מרץ

אירוס הארגמן בגן לאומי גבעות הכורכר, נס ציונה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
אירוס הארגמן בגן לאומי גבעות הכורכר, נס ציונה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

נרקיס מצוי

הפרח: הנרקיסים הריחניים, מלכי הביצה, הם גיאופיטים בעל פריחה לבנה, ונקשרו בהם סיפורים ואגדות, מאז המיתולוגיה היוונית בה ידוע סיפורו של העלם נרקיס שהפך סמל לאהבה עצמית, ועד לסיפורי הנרקיס מלך הביצה. עיבוד חקלאי אינטנסיבי הכחיד חלק גדול מאוכלוסיות הנרקיסים בעמקים, וקטיף פרוע פגע אף הוא באוכלוסיות. כיום, מוגנים הנרקיסים בארץ על ידי החוק.

איפה פורח: פורחים בין רגבי הסלעים בנחלים אשלון, חצץ ודימונה.

מתי: נובמבר-פברואר

נרקיסים בנגב. שי יגל, מערכת וואלה!
נרקיסים בנגב/מערכת וואלה!, שי יגל

שקד מצוי

הפרח: עצי השקד המוגנים הם עצים שעליהם נושרים ופרחיהם פורחים בחורף, בתלות לאקלים שבו צומח העץ ובכמות הימים החמים בין אירועי הגשם הקרים. כך, שכל פרט פורח בזמן אחר. "השקד המצוי, או השקדיה, מפורסם בשל פריחתו היפה והצפופה, בצבעי לבן עד ורוד. בהיותו העץ הראשון לפרוח בחורף הישראלי החמים, הוא מבשר מבעוד מועד את האביב", מוסיפה זילברשטיין-ברזידה.

איפה פורח: פורחים במקומות שונים בארץ, ביניהם מודיעין, רכס הכרמל והרי ירושלים. ריכוזים גבוהים ניתן למצוא בהרי יהודה - סטף, סובב מבשרת ציון, סכר בית זית, עין כרם והסביבה.

מתי: דצמבר-מרץ.

שקדיה במורדות הגלבוע. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
שקדיה במורדות הגלבוע/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

ציפורנית מצרית

הפרח: הציפורנית המצרית, ממשפחת הציפורניים, ורדרדה, כוללת חמישה עלי כותרת מסביב לאבקנים. הפרח גדל באזורי בתה ושדות וניתן לזהותו לפי עלי הכותרת המפורצים שלו.

איפה פורח: נפוצה כמעט בכל הארץ למעט במדבר.

מתי: ינואר-אפריל.

ציפורנית מצרית. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
ציפורנית מצרית/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

כרמלית נאה

הפרח: כרמלית נאה, ממשפחת המצליבים, סגלגלה ולה ארבעה עלי כותרת שכל אחד בצורת לב, המסודרים בצורה הדומה לצלב ומכאן שמה, על שם מסדר הכרמליתים או אולי מתפוצתה הרחבה בכרמל.

איפה פורח: נפוצה באזור הכרמל, גליל, גלבוע וגולן.

מתי: דצמבר-אפריל.

כרמלית נאה. יחידת טבע עירוני, החברה להגנת הטבע
כרמלית נאה/החברה להגנת הטבע, יחידת טבע עירוני

לעוד פרחים והצעות לטיולים היכנסו לעמוד מסלולי הפריחה של וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully