וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרחים יצאו החוצה: מה תוכלו לראות פורח עכשיו בטבע?

הפריחה, מעבר ליופיה, מסמלת חיים, התעוררות, תקווה והתחדשות. נקווה שהכל יגיע גם אלינו בקרוב בשנה שרק החלה. פרחי החורף כבר ממלאים את הארץ בהמוניהם, אז קבלו מגדיר פרחים לסופ"ש והמקומות שבהם תוכלו לראות אותם

פריחה בגן הלאומי חורשת טל/צילום: שרית פלאצי רשות הטבע והגנים

החודשים האחרונים מורכבים לכולנו, ולעיתים אף מרגיש שהזמן עצר מלכת. בזמנים כאלה הייחודיות של הטבע מתעצמת עוד יותר, וגם שסביב יש מלחמות ועצב, הטבע ממשיך לתפקד במחזוריות הקבועה שלו. מחזוריות שמספקת לחלקנו נחמה. כבכל שנה בעונת החורף, גם השנה ניתן לראות בחוץ פריחה ייחודית לתקופה זו שכבר החלה לצבוע ולקשט מרחבים רבים.

עוד מסלולי פריחה:
מלך הביצה נראה דווקא במדבר: טיול אל הנרקיסים בנחל חצץ
לא חייבים לנסוע רחוק: מדריך פריחה לאירוסים שפורחים ליד הבית
הן כבר פורחות. איפה תראו שקדיות בארץ?


"עבור הצמחים, חורף היא עונה של התעוררות, נביטה, ואצל חלקם גם פריחה", הסבירה לוואלה! תיירות מרגרטה וולצ'ק, אקולוגית צמחים ברשות הטבע והגנים. "לדבריה, הצמחים המקדימים את פריחתם נהנים מיתרון יחסי לעומת הצמחים שפורחים מאוחר יותר, באביב. "הם מעטים יחסית לכן יש להם פחות תחרות על המאביקים, שבתנאי גשם ורוח מעטים גם הם. כיוון שמזג אוויר חורפי במיוחד לא מטיב עם פרחים, אצל רבים מפרחי החורף יש התאמות להתמודדות עם גשם. אחרים פורחים תקופה ארוכה מספיק כדי ליהנות גם מימי שמש חורפיים", היא מוסיפה. לדבריה של וולצ'ק, עונת החורף היא תקופה טובה כדי לצאת לטיול ולהכיר צמחים. רבים מהצמחים המתוארים מטה נפוצים בכל הארץ וגדלים ממש קרוב למקומות המגורים שלנו. בשמורות טבע תוכלו למצוא צמחים נדירים יותר שגם הם מתחילים לפרוח בימים אלו.

בעזרת מרגרטה והצוות ברשות הטבע והגנים, הכנו רשימה של צמחים שאותם תוכלו לפגוש לעיתים במרחק הליכה מהבית, או באתרי הטבע הפזורים ברחבי הארץ, כדי שגם בחורף הזה תוכלו לצבור חוויות קסומות שיפתחו את הלב ואת הנפש.

כלנית מצויה. סלמאן אבו רוקון, רשות הטבע והגנים
"עבור הצמחים, חורף היא עונה של התעוררות, נביטה ופריחה". כלנית מצויה/רשות הטבע והגנים, סלמאן אבו רוקון
חיננית הבתה. סלמאן אבו רוקון, רשות הטבע והגנים
בחורף, הטבע מתעורר. חיננית הבתה ודבורה עליה/רשות הטבע והגנים, סלמאן אבו רוקון

1. לופית מצויה

לופית מצויה היא צמח ממשפחת הלופיים. היא נפוצה ברוב האזורים בעלי האקלים הים תיכוני בישראל. הפרחים שלה קטנים, חד-מיניים נישאים על עמוד ארוך: הזכריים בחלקו העליון והנקביים מתחתיהם. התפרחת עטופה במתחל מכופל בראשו ומגן על הפרחים מפני גשם. הפרחים מואבקים על ידי יתושים קטנים, הנכנסים לתוך המתחל כדי להטיל ביצים. כל חלקי הצמח מכילים גבישים צורבים, המגנים על הצמח מפני אחילה של בעלי חיים. לופית מצויה פורחת בין נובמבר למרץ.
היכן ניתן לראות: כורכר נס ציונה, הר הכרמל, מערת הנטיפים, יהודיה, חרבת קרתא, נחל תקוע.

לופית מצויה. עופר שנער, רשות הטבע והגנים
התפרחת עטופה במתחל מכופל בראשו ומגן על הפרחים מפני גשם. לופית מצויה/רשות הטבע והגנים, עופר שנער

2. זלזלת הקנוקנות

זלזלת הקנוקנות היא מטפס אופייני לחורש הים-תיכוני והיא נפוצה ברוב האזורים ההרריים בעלי אקלים הים תיכוני בישראל. היא מטפסת על עצים ושיחים בעזרת פטוטרות העלים המשמשים כקנוקנות. בעונת הפריחה (דצמבר עד פברואר) הצמח מייצר שפע של הפרחים גדולים (כ-5 סנטימטרים קוטר), לבנבנים, בעלי ארבעה עלי כותרת. פירות של זלזלת הקנוקנות מורכבים מפרודות שבראשיהן עמודי-עלי מאורכים מנוצים (מכוסים שיערות לבנות ארוכות). עמודי-העלי מסייעים בהפצת הפירות על ידי רוח. זלזלת שייכת למשפחת הנוריתיים.
היכן ניתן לראות: הר הכרמל, נחל שורק, הכפירה, הגלבוע, נחל דישון, נחל בצת

זלזלת הקנוקנות. מרגרטה וולצ'ק, רשות הטבע והגנים
הצמח מייצר שפע של הפרחים גדולים. זלזלת הקנוקנות/רשות הטבע והגנים, מרגרטה וולצ'ק

3. בצלצייה ארץ-ישראלית

בצלציה ארץ-ישראלית היא גיאופיט בעל פקעת חד שנתית (למרות ששמה מרמז על בצל), צמח נמוך (כ- 5 סנטימטר גובה). בצלצייה שייכת למשפחת השושניים. היא גדלה בבתות ספר ובערבות מבקעת כנרות, דרך בקעת בית שאן, בקעת הירדן, מדבר שומרון, מדבר יהודה ובקעת ים-המלח. מהפקעת צומחים כמה עלים אזמלניים וביניהם ממש על פני האדמה יושבת קבוצת פרחים בעלי שישה עלי-עטיף לבנים מקושטים בקווי אורך המסמנים למאביקים מסלול לאבקנים וצלקות.
היכן ניתן לראות: נחל שיזף, מדבר יהודה, סוסיתא, מכתשים-עין יהב, נחל אוג, מצלעות המכתש הגדול, מצוק העתקים

בצלצייה ארץ ישראלית. מרב לבל, רשות הטבע והגנים
גיאופיט בעל פקעת חד שנתית (למרות ששמה מרמז על בצל). בצלצייה ארץ ישראלית/רשות הטבע והגנים, מרב לבל

4. סביון אביבי

סביון אביבי הוא צמח חד-שנתי ממשפחת המורכבים נפוץ בכל האזור הים תיכוני בישראל. מרבדים של סביון אביבי מקשטים בעיקר קרקעות מופרות: צדי דרכים, שולי שדות הן בישובים והן בשטחים פתוחים. גובהו של סביון אביבי הוא 10 עד 50 סנטימטרים והתפרחת שלו בצהובה. סביון אביבי פורח מוקדם יחסית לרוב הצמחים החד-שנתיים בארץ. בישראל גדלים עוד חמישה מיני סביון נוספים, ביניהם צמח מדבר - סביון הערבות הפורח בין פברואר לאפריל וסביון יפו הגדל ברצועת חוף ים התיכון ובעל עלים בשרניים.
היכן ניתן לראות: עין אפק, הר הכרמל, גן, משושים, ארבל, מעיינות גיבתון, אום סוקא, חורש עדולם, נחל עמוד, אלוני אבא, חורבת קרתא, הכפירה, להב ועוד המון אתרים אחרים

סביון אביבי. עופר שנער, רשות הטבע והגנים
תראו אותו בעיקר בצדי דרכים, שולי שדות ובשטחים פתוחים. סביון אביבי/רשות הטבע והגנים, עופר שנער

5. ציפורני-חתול מצויות

עוד צמח חד-שנתי ממשפחת המורכבים גדל בכל הארץ. אמנם הוא צמח נמוך אבל מייצר משטחי פריחה צהובים-כתומים גדולים וצפופים. השם ציפורני חתול קשור לצורת הפירות - זרעונים בעלי צורות מגוונות, חלקם מזכירים ממש את ציפורני חתולים. ברפואה עממית מייחסים לציפורני חתול סגולות רפואיות. ברפואה ובקוסמטיקה הוא ידוע בשמו המדעי קלנדולה. ציפורני חתול מצויות פורחות בין ינואר למרס.
היכן ניתן לראות: עין אפק, הר הנגב, מכתשים-עין יהב, מצוק הצינים, בית גוברין, מדבר יהודה, נחל שיזף, תל קריות, נחלים גדולים, הר כרמל, פארק לס, חורש עדולם ועוד רבים

ציפורני חתול מצויות. צליל לבין, רשות הטבע והגנים
ברפואה העממית מייחסים להן סגולות רפואיות. ציפורני חתול מצויות/רשות הטבע והגנים, צליל לבין

6. חיננית הבתה

חיננית הבתה היא צמח עשבוני רב-שנתי עם שושנת העלים צמודים לפני הקרקע. והתפרחות - קרקפות שקוטרן 1.5 עד 3 סנטימטרים נישאות בודדות על גבעולים חסרי עלים, שאורכם 20-30 סנטימטרים. במרכז הקרקפת נמצאים פרחים צינוריים צהובים ובשוליים פרחים לשוניים לבנים, בצדם הפנימי וורודים בצדם החיצוני. חיננית הבתה פורחת כבר מסוף נובמבר.
היכן ניתן לראות: הר כרמל, סנסן, נחל שורק, נחל שילה, המסרק, בני ציון, אום צפא

חיננית הבתה. סלמאן אבו רוקון, רשות הטבע והגנים
פורחת כבר מסוף נובמבר. חיננית הבתה/רשות הטבע והגנים, סלמאן אבו רוקון

7. רקפת מצויה

רקפת מצויה, הפרח הלאומי של ישראל, התחילה לפרוח לפני כמה שבועות ותלווה אותנו בפריחתה עד אפריל. רקפת היא גאופיט בעל פקעת רב שנתית שחיה עשרות שנים. עלים של רקפת בצורת לב ומגוונים בדגם המקשט את טרף העלה (צירוף של כתמים ועורקים בהירים). מגוון דגמי העלים משקף שונות גנטית בין הפרטים. רקפות מתרבות רק מזרעים. בניגוד לגאופיטים רבים אחרים, לא קיימת אצלם רבייה וגטטיבית. פרחים של רקפות מותאמים לפריחה בעונת חורף. פתח הפרח פונה כלפי מטה וכך מוגנים האבקנים ועמודי העלי מהרטבה ממי גשמים. מנגנון האבקה של רקפת מצויה מכונה האבקת זמזום. האש המאביק מתקרב לפתח הפרח, זמזומו מרעיד את המאבקים וגורם לפיזור האבקה.
היכן ניתן לראות: נחל פולג, הר הכרמל, הרי יהודה, עין אפק, חורש עדולם, סנסן, ארבל, מגדל אפק, נחל עמוד, מצד אבירים, כורכרי חוף הכרמל, נחל דולב, הגלבוע, החל אל על, עמק האלה, חוף גלים ועוד רבים

רקפת מצויה. סלמאן אבו רוקון, רשות הטבע והגנים
תלווה אותנו בפריחתה עד אפריל. רקפת מצויה/רשות הטבע והגנים, סלמאן אבו רוקון

8. חמציץ נטוי

חמציץ נטוי הוא צמח נפוץ בכל האזור הים תיכוני בישראל ובשנים האחרונות כובש שטחים חדשים. חמציץ נטוי הו צמח גר בישראל ממוצא דרום-אפריקאי והוא אחד הצמחים הפולשים החמורים ביותר בישראל. פרחים שלו צהובים והוא פורח מהחל מדצמבר. עלים תלתניים על עוקצים ארוכים. חמציץ מוכר בשל הטעם החמצמץ שלו. התפשטות החמציץ מהווה בעיה אקולוגית רצינית בעיקר באזור מישור החוף בו הוא מתחרה בצמחים מקומיים ומאיים על קיומם של הצמחים הנמצאים בסכנת הכחדה ואנדמיים לאזור זה. לחמציץ נטוי פקעות הנמצאות בעומק הקרקע. חמציץ נטוי לא מייצר זרעים הארץ והריבוי והתפשטות שלו מתבצעת באמצעות אותן הפקעות.
היכן ניתן לראות: בני ציון, כורכרי חוף הכרמל, לימו, כורכר נס ציונה, זומרה, חורבת קרתא, נחל תנינים, חוף השרון, ביתן אהרון, עין אפק, הר הכרמל. רוב האתרים הם במישור החוף על קרקעות כורכר וחמרה. פוגע קשה בהרבה מינים אנדמיים ובסכנת הכחדה במיוחד בבית הגידול הזה.

חמציץ נטוי. מרגרטה וולצ'ק, רשות הטבע והגנים
בשנים האחרונות כובש שטחים חדשים בארץ. חמציץ נטוי/רשות הטבע והגנים, מרגרטה וולצ'ק

9. דודא רפואי

דודא רפואי הוא גיאופיט בעל שורש עבה ומפוצל ממנו צומחת שושנת עלים גדולים. בין דצמבר למרס מופיעים בין העלים פרחים סגולים. לכותרת הפרח צורת פעמון בעל 5 אונות וקוטרו 3-2 סנטימטרים. הפירות של דודא הם ענבות עסיסיות צהובות המזכירות בצורתם עגבניות. ואכן בדומה לעגבנייה דודא שייך למשפחת הסולניים. סגולות רפואיות של דודא רפואי ידועות כבר מימי קדם. הצמח שימש כתרופה נגד כאבים, לעצירת דימום, לשיפור הפריון והגברת כוח גברה. הצמח עטוף מסתורין. מופיע באגדות וסיפורים עממיים רבים. בארץ גדל דודא רפואי בבתות באזור הים-תיכוני.
היכן ניתן לראות: עין אפק, הר מירון, נבי סמואל, הר כרמל, חורש עדולם, הגלבוע, נחל דישון, שימרון, תל דור, נחל אל על, הר חורשן, קסטל, נחל חצור, הר עצמון, אלוני אבא, גבעות מאחז ועוד

דודא רפואי. סלמאן אבו רוקון, רשות הטבע והגנים
הפירות הם ענבות עסיסיות צהובות המזכירות בצורתם עגבניות. דודא רפואי/רשות הטבע והגנים, סלמאן אבו רוקון

10. איריס ארץ-ישראלי

איריס ארץ-ישראלי הוא גיאופיט בעל בצל והוא הנפוץ מבין מיני איריס הגדלים בישראל והצנוע מביניהם. גובהו כ- 15 סנטימטרים. הפרחים בקוטר של 5-9 סנטימטרים בעלי עלי העטיף בצבע קרם, לפעמים עם גוון תכלת עדין. איריס ארץ-ישראלי נפוץ בבתות באזור הים-תיכוני של הארץ עד להב בדרום. איריס ארץ-ישראלי מתחיל לפרוח כבר אחרי הגשמים הראשונים. הוא מין אנדמי (בלעדי) לישראל.
היכן ניתן לראות: כורכר נס ציונה, חורש עדולם, גבעות גד, הדום שומרון, הר כרמל, להב, מגדל אפק, ראש הנקרה, תל דור, דור הבונים, נחל שילה, נחל שורק ומערת הנטיפים, סנסן, גבעות צפית, גבעות גומר, לימן, עמק האלה, נחל תנינים ועוד

איריס ארץ-ישראלי. סלמאן אבו רוקון, רשות הטבע והגנים
הנפוץ מבין מיני איריס הגדלים בישראל. איריס ארץ-ישראלי/רשות הטבע והגנים, סלמאן אבו רוקון

11. זמזומית המדבר

זמזומית המדבר היא גאופיט, אחת מעשרה מיני זמזומית הגדלים בישראל ושייכים למשפחת השושניים (או האספרגיים לפי הסיסטמטיקה החדשה). העלים של זמזומית המדבר צמודים לקרקע, סרגליים, לעיתים קרובות עם כתמים לבנים. תפרחת צפופה עם פרחים בשרניים בצבע תכלת. זמזומית המדבר גדלה בערבו ובמדבריות בנגב ובמדבר יהודה.
היכן ניתן לראות: מדבר יהודה, מצוק העתקים, הר הנגב, מכתשים-עין יהב, מצוק ציונים, מצלעות מכתש גדול, דרכי הבשמים, עין גדי, מכתש רמון, עין עבדת ועוד

זמזומית המדבר. ג'מיל אטרש, רשות הטבע והגנים
אחת מעשרה מיני זמזומית הגדלים בישראל. זמזומית המדבר בנחל ימין/רשות הטבע והגנים, ג'מיל אטרש

12. כלנית מצויה

כלנית מצויה היא אחד הצמחים המוכרים והאהובים לציבור בישראל. היא שייכת למשפחת הנוריתיים. פורחת בשלל הצבעים: אדום, לבן, ורוד, סגול. בסך הכל הוגדרו 25 טיפוסי צבע בפרחים של כלניות. מחקרים הוכיחו שצבע הפרח נקבע גנטית. בדרום פורחות הכלניות רק בצבע אדום, ומוכרת התופעה של "דרום אדום" - מרבדי פריחה של הכלניות בצפון הנגב, שהשנה בשל המצב לא ככל הנראה לא יתאפשר ביקור. בצפון הארץ, למשל ליד מנחת מגידו צבע הפרחים מגוון. המחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת תל-אביב והתבסס על דיווחים מהציבור הרחב מראה שהכלניות בצבעים מגוונים גדלים במקומות בהם מעל 450 מילימטר משקעים בשנה. מסתבר גם שהכלניות אדומות פורחות בממוצע מוקדם מכלניות בצבעים אחרים.
היכן ניתן לראות: נחל פולג, גבעת כלניות, הר הכרמל, עין אפק, החרמון, תל גן, הדום שומרון, בתאונות רוחמה, מגדל אפק, בני ציון, נחל שילה, חורש עדולם, הרי יהודה, הר עצמון, תל דור ועוד.

למסלולי פריחה נוספים והצעות לטיולים פורחים, היכנסו למדור טיולי הפריחה של וואלה! תיירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully