וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשמרו ליום יפה: מסלולים בעקבות השקדייה שכבר פורחת

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 16:13

צפייה בפריחת השקדיות בטבע מרוממת את הנפש ומעודדת את הלב, במיוחד בתקופה הקשה הנוכחית. אז הנה מקבץ של מקומות שבהם תוכלו לראות את השקד פורח ממש עכשיו, בארץ אהבתכם

שקדיה, גן לאומי עין כרם, 11.1.23/צילום: וואלה!

השקד מסמל את ט"ו בשבט בשל היותו הראשון לפרוח מבין שאר עצי הפרי, ומכך נגזרה גם המילה שקדן - לתיאור אדם חרוץ וזריז. שקד הוא גם שם הפרי וגם שם העץ, ואילו שקדייה היא מטע של עצי שקד, אבל בשפה המדוברת כל עץ שקד בודד נקרא גם הוא שקדייה, והאחריות לכך היא כנראה בעקבות השיר "השקדייה פורחת" (שמזדמזם לכם כעת בראש, אם תרצו או לא).

"פריחת עץ השקד המצוי תלויה באקלים שבו צומח העץ ובכמות הימים החמים בין אירועי הגשם הקרים וכל פרט פורח בזמן אחר", מסבירה יעל זילברשטיין-ברזידה, מנהלת יחידת טבע עירוני בחברה להגנת הטבע. לדבריה, צפייה בפריחת השקדיות בטבע מרוממת את הנפש ומעודדת את הלב, במיוחד בתקופה הקשה הנוכחית. "הפריחה בימים אלו היא תגובה למערכות הגשמים שחווינו עד כה, ולמעברים החדים בין ימי חורף קרים, וימים שמשיים וחמים. הטמפרטורות החמימות מתניעות את מנגנוני הפריחה הריחנית והצבעונית, שנועדה למשוך מאביקים שפעילים במהלך החורף - בעיקר דבורי בר שערכן וחשיבותן לטבע ולחקלאות גבוהים מאוד. הן נעזרות בצוף ובאבקנים כדי להעמיד דור חדש", היא אומרת.

כבר לפני כחודש החלה פריחת השקדיות במקומות שונים בארץ, ביניהם מודיעין, רכס הכרמל והרי ירושלים. עומר שפירא, רכז התוכן באגף התיירות של החברה להגנת הטבע, ריכז עבורנו כמה אתרים שבהם נוכל ליהנות מפריחת השקדיות.

פריחת שקדיות במורדות הגלבוע. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
פריחת שקדיות במורדות הגלבוע/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
שקדיה בנחל כוס שבהרי ירושלים. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
שקדיה בנחל כוס שבהרי ירושלים/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

שפלת יהודה

בפארק בריטניה, בין מושב שריגים לבין מושב עגור שבשפלה, פורחים בעונה זו עשרות רבות של עצי שקד שניטעו בין שרידי הבוסתנים של הכפר הערבי עג'ור. דרך נוף שבה עובר גם שביל ישראל יוצאת 1 ק"מ מצפון-מזרח לכניסה לשריגים, וממשיכה אל פארק בריטניה הצפוני. אחרי כ-400 מטר חונים ליד חניון קטן ובו שביל, המסומן כשביל ישראל, שעולה ימינה אל חורבת שיקלון.

כדי להגיע אל הפריחה, הולכים בכיוון ההפוך לשביל ישראל, ומתקדמים מערבה בשביל בסימון אדום, המכונה "שביל הבארות" ועובר בין עשרות עצי שקד ואלפי פרחים. השביל עושה סיבוב וחוזר לדרך הנוף, בה יש לחזור דרומה כ-1 ק"מ עד לחנייה. ניתן גם להקליד בווייז "הצומת המחומשת פארק בריטניה", וממנה לנסוע דרומה בדרך הנוף עד שפוגשים בסימון האדום. אם אתם מטיילים בשבת, השתדלו להגיע מוקדם, כי משעות הבוקר המאוחרות האזור עמוס בעונה זו. לפרטים נוספים על האזור: מדריך שביל ישראל בין צומת האלה לבית גוברין.

פריחת שקדיות שקדיה פורחת בשביל הבורות והבארות בשפלה. ברק ביכלר, החברה להגנת הטבע
פריחת שקדיות שקדיה פורחת בשביל הבורות והבארות בשפלה/החברה להגנת הטבע, ברק ביכלר
פריחת שקדיות שקדיה, הרי ירושלים. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
פריחת שקדיות שקדיה בהרי ירושלים, דצמבר 2023/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

הרי ירושלים

מתל צובא לחניון סטף עליון - כאן ישנן כמה אפשרויות. ניתן להגיע לחניון סטף העליון ולצפות במאות העצים הפורחים בסביבתו. אפשרות אחרת היא ללכת במסלול מעגלי של כשלוש שעות, ב"שביל הבעל" שמסומן בשילוט. השביל מגיע אל מעיינות הסטף, ומשם חוזר יחד עם שביל ישראל אל החנייה. אפשרות שלישית היא לטייל באזור צובא במסלול מעגלי: מחנים את הרכב בקצה המזרחי של הקיבוץ ליד מפעל "אורן", ויוצאים עם שביל ישראל בכביש ישן מזרחה אל הר צובא. מומלץ לפנות כמה דקות לתצפית מעל השביל, ואז להמשיך מזרחה עד ששביל ישראל יורד מהכביש הישן ימינה ויורד לעין צובא (המעיין נמצא כ-100 מטר ממערב לשביל ויש אליו שילוט). מהמעיין ניתן לחזור בדרך בין המטעים אל הקיבוץ.

אם אפשר להקפיץ רכב, כדאי להחנות רכב אחד בצד המזרחי של קיבוץ צובא ואת הרכב השני בחניון סטף העליון. בין שתי הנקודות חולף שביל ישראל, וההליכה ללא עצירות היא כשעה. לפרטים נוספים על האזור: מדריך שביל ישראל בין צובה לצור הדסה.

שקדיות סמוך לכפר תבור. דוברות הגליל התחתון, תמונות גולשים
שקדיות סמוך לכפר תבור/תמונות גולשים, דוברות הגליל התחתון

המלצות נוספות במרכז הארץ

הכפר ליפתא ליד הכניסה הראשית לירושלים - בווייז: ליפתא. בסופי שבוע מומלץ להגיע מוקדם, כי החנייה עלולה להיות מלאה בשעות הבוקר המאוחרות. מטיילים הלוך וחזור אל המעיין בין בתי הכפר הנטוש.

יער המלאכים שממזרח למחלף קריית גת - לפני הכניסה ליער יש מטע שקדים גדול ומגודר, אין להיכנס למטע אך ניתן ליהנות ממראה הפריחה במהלך פברואר.

שביל סובב עין כרם - לחובבי לכת, מסלול מגוון של כ-8 ק"מ. גם בשכונת עין כרם, סמוך למעיין, יש פריחה יפה.

פארק קנדה - בשביל עמק המעיינות ובמקומות נוספים בפארק. במקום יש שילוט של קק"ל.

גבעת נפוליאון - בין תל אביב לרמת גן סמוך לירקון.

שקדיות פורחות בעין כרם, דצמבר 2023. אלימור פריד, החברה להגנת הטבע
שקדיות פורחות בעין כרם, דצמבר 2023/החברה להגנת הטבע, אלימור פריד

המלצות בצפון הארץ (בכפוף לאילוצים ביטחוניים)

יער בית קשת - את היער חוצה דרך נופית טובה לכל רכב. באזור בית היערן ובמקומות נוספים לאורכה יש פריחה יפה.

עוד בגליל התחתון - מטעים באזור המושבים שרונה ורמת סירין.

נחל ראש פינה - מופיע בשם זה בווייז. מסלול קצר של כ-700 מטר לכל כיוון מוביל מערבה מחניית בית העלמין עד למעיין השני, עם מדרונות ירוקים משובצים בעצי שקד לבנים. למסלול מעט ארוך יותר: עולים כחצי ק"מ מהחנייה ויוצאים ימינה אל דרך ג'יפים מעל למושבה ראש פינה. בנקודה שבה דרך הג'יפים פונה שמאלה, יוצאים ממנה ויורדים בשביל קצר ומעט תלול אל בתי המושבה. בצד הדרומי של אזור השחזור של המושבה יורדות מדרגות אל חניית בית העלמין.

מעל נחל עכברה בצפת - שביל מסומן בכחול מתחיל סמוך למגרש הכדורגל בצד המזרחי של צפת.

פריחת שקדיות בנחל ראש פינה. מני צוברי, החברה להגנת הטבע
פריחת שקדיות בנחל ראש פינה/החברה להגנת הטבע, מני צוברי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully