וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא חייבים לנסוע רחוק: מדריך פריחה לאירוסים שפורחים ליד הבית

הפיתוח באזור הכי מפותח במדינה - בין גדרה לחדרה - פגע במרבית אוכלוסיית האירוסים בישראל, אך יש עדיין מקומות שניתן לראות בהם אירוסים ליד בניינים וערים מתועשות. הנה כמה מהם, רק נקווה שבעתיד במקום פרחים - "יפרחו" מגדלים

פריחה של אירוס ביער האילנות/צילום: סרטוני גולשים, עריכה: שמרית גולדשטיין

האביב יגיע רשמית רק לקראת סוף החודש, אבל בינתיים חמים, נעים ונהדר לנצל את הזמן לטיולים בחיק הטבע הפורח. החורף לא עושה השנה רושם של ממש ולצערנו לא הביא מספיק גשמים, אבל מרבית הצמחים פורחים, לעיתים במופע מרשים מעט פחות ובגובה לא רב.

יעל זילברשטיין ברזידה, מנהלת יחידת טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, ממליצה על כמה לוקיישנים עירוניים לטיול משפחתי עם בונוס צבעוני - פריחת האירוסים. "אירוסים הם גיאופיטים עם קנה שורש מעובה, כלומר, צמחים שיש להם איברי אגירה תת קרקעיים בדומה לפקעת (כמו בכלנית, רקפת) ובצל (כמו בנרקיס, חצב, שושן). אירוסי ההיכל הם תת קבוצה נהדרת ומרשימה שבישראל מיוצגים ב-9 מינים האנדמיים (ייחודיים) לישראל או לאזור, בהם אירוס חרמון, אירוס הדור, אירוס נצרתי, אירוס הגלבוע, אירוס שחום, אירוס הנגב, אירוס ירוחם, אירוס וסט ואירוס הארגמן", היא מסבירה.

בחברה להגנת הטבע מציינים כי אירוס הארגמן גדל על חולות, חמרה וכורכר במישור החוף, והיה נפוץ בעבר במישור החוף בעיקר מגדרה לחדרה - האזור המפותח ביותר במדינה. הפיתוח פגע במרבית האוכלוסיות שלו, אך עדיין ניתן למצוא אותו במופע כתמי במספר מיקומים במרחב זה. הפריחה מתקיימת בחודשים ינואר-מרץ ובעיקר בחודש פברואר, שזה הסתיים לו. מדובר במין מפואר, נדיר, אנדמי ומוגן ולא סתם מהווה את סמל החברה להגנת הטבע, עמותה ציבורית הפועלת כבר 70 שנה לשמירת הטבע והסביבה בישראל. הוא גם מופיע כסמל של מלוכה במקרים רבים וכסמל הצופים.

עוד מסלולי פריחה בוואלה! תיירות:
ותודה לצבעונים: הגבעה המסתורית בין ההר לים שהפכה אדומה מפרחים
הן כבר פורחות: איפה תוכלו לראות כלניות בארץ?
פריחה צבעונית ובעלי חיים: טיול לדיונות החול של ניצנים

שמורת אירוס הארגמן בנתניה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
המקום מנוהל על ידי עיריית נתניה כאתר טבע עירוני. שמורת אירוס הארגמן בנתניה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

אתר טבע עירוני אירוס ארגמן, נתניה

רבים מתבלבלים לחשוב שמדובר בשמורת טבע מוכרזת, אך המקום מנוהל על ידי עיריית נתניה כאתר טבע עירוני באמצעות אקולוג עירוני שמקדם מחקר, ממשק, שימור, ניטור ופעילויות חברתיות וקהילתיות במקום.
• איך מגיעים? וייז ל"שמורת אירוס ארגמן נתניה"
• מה רואים? מדובר בפנינת טבע ייחודית שפורחת בימים אלו, אחד מאתרי הטבע העירוניים הרחבים והמשמעותיים בישראל, בו נשמרו מאות דונמים של חולות המשמשים בית גידול לאוכלוסייה של אירוס ארגמן.
• מה עושים? טיול מעגלי במקום יכול לכלול ירידה לחוף או לתצפית לחוף הים וגלגולים בדיונה. במקום שילוט נהדר ומסלול הליכה ברור.
• למי מתאים? לכל המשפחה. לא מתאים לעגלות.
• מה עוד? מסלול הטיול הוא חלק משביל ישראל ומקושר באמצעות גשר עילי לפארק בריכת דורה שאם נותר לכם כוח מומלץ להוסיפה לטיול. מדובר בבריכת חורף - מקווה מים עונתי בית גידול בסכנת הכחדה בישראל שמאכלס דו חיים, סרטניים ועוד.

עוד בוואלה!

השילוש הקדוש: פריחת האירוס הלבנה, תצפית וטבילה

לכתבה המלאה
שמורת אירוס הארגמן בנתניה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
מאות דונמים של חולות המשמשים בית גידול לאוכלוסיית האירוסים. שמורת אירוס הארגמן בנתניה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה
תורמוס ארץ ישראלי בשמורת אירוס הארגמן בנתניה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
יש גם מלא תורמוס ארץ ישראלי בשמורה בנתניה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

גן לאומי גבעות הכורכר, נס ציונה

המקום שטרם הוכרז כגן לאומי ונמצא תחת קטגוריה של גן לאומי, מוצע בשל אתגרים עם בעלי קרקעות פרטיים במקום. קבוצת תושבים מקסימה שנקראת "שומרי הגבעות" מקדמת זה שנים רבות את שימור רכס הכורכר במקום וניהולו באופן שמדיר את רכבי השטח שפוגעים במקום.
• איך מגיעים? וייז ל"גבעות הכורכר נס ציונה" (ממערב לדרך גבעות הכורכר)
• מה רואים? שטח טבעי בצמוד לשכונות העיר שכולל מסלולי הליכה, פריחה מגוונת ותצפיות נוף מקסימות.
• מה עושים? הולכים לחלק הצפוני של השטח ונהנים מפריחת האירוסים ומגוון המינים הנוספים הפורחים במקום - מעל 300 מינים! לא מפספסים את החורשה שנמצאת במרכז השטח, בה העצים מזמינים את הילדים לטפס, בהשגחה הורית כמובן.
• למי מתאים? לכל המשפחה.
• מה עוד? מומלץ לבקר בכיכר שומר הגבעה בדרך גבעות הכורכר, הכוללת פסל שמכונה שומר הגבעות.

אירוס הארגמן בגן לאומי גבעות הכורכר, נס ציונה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
פריחה מגוונת ותצפיות נוף מקסימות. אירוס הארגמן בגן לאומי גבעות הכורכר, נס ציונה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה
כלנית בגן לאומי גבעות הכורכר, נס ציונה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
גבעת כורכר בלב שדות חקלאיים. כלנית הגבעות הכורכר של נס ציונה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

גבעת האירוסים ראשון לציון

גבעת כורכר בלב שדות חקלאיים ובה מקבצי אירוסים ונוף מרשים לסביבה. הגבעה נמצאת בתחום עיריית ראשון לציון, שמקדמת את שמירת המקום כשטח מוגן ומנוהל, תוך הסכם ופיצוי לבעלי הקרקעות הפרטיים במקום. המקום מוצע מזה שנים רבות כשמורת טבע וצפוי להיות חלק מהפארק המטרופוליני (אנ"מ= אזור נופש מטרופוליני) בין ראשון לציון לנס ציונה.

• איך מגיעים? וייז ל"גבעת האירוסים ראשון לציון" (רחוב יעקב נחמיאס, כניסה ליד תחנת הדלק)
• מה רואים? מדובר באחת מגבעות הכורכר היחידות בגוש דן והיחידה שנותרה בתחום ראשון לציון בתחומה מחצבה ישנה ששינתה את פני הנוף אך מרבית הצומח בה השתקם ובקירותיה מקננות ציפורים. מפסגת הגבעה ניתן לצפות על יישובי הסביבה והשדות החקלאיים המקיפים אותה.
• מה עושים? חוקרים את השבילים בשטח, מחפשים את מקבצי האירוסים ונהנים מהנוף ומהפריחה היפה.
• למי מתאים? לכל המשפחה.
• מה עוד? במקום פורחות גם כלניות, מרסיות, רותם המדבר ועוד.

גבעת האירוסים בראשון לציון. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
המקום צפוי להיות חלק מהפארק המטרופוליני. גבעת האירוסים בראשון לציון/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

מערות אפקה, תל אביב-רמת השרון

שטח כורכרי קטן בעמק גלילות שנשמר הודות למערות קבורה שומרוניות - אתר עתיקות שנמצא במקום. האתר ממוקם צמוד לנתיבי איילון בעמק גלילות המתוחם בין כביש 5 בצפון, כביש החוף במערב, נתיבי איילון במזרח ושכונת רמת אביב ג' בדרום. השטח מגודר וכולל כניסה למערות עצמן למעוניינים, לצד פריחה מרהיבה של מקבצי אירוסים, כלניות ומינים רבים אחרים. בימים אלו מתוכננת תכנית בינוי לכל מתחם דרום גלילות שעתידה לקבוע את עתידו של המתחם. קבוצה נחושה של תושבים המכונה "קהילת אקו-פארק גלילות" ועיריות תל אביב ורמת השרון מקדמות את שימור המקום ושטחי הטבע המגוונים סביבו, תוך הסטת הבינוי לשטחים פחות ערכיים בעמק גלילות.

• איך מגיעים? וייז ל"מערות אפקה" או ל"חניון בית ספר ברושים" או לרחוב יחיאל דרזנר 73 בתל אביב
• מה רואים? מערות קבורה, פריחת אירוסים ומיני אחרים, נחל אחיה, חורשה ושבילים הליכה נוחים.
• מה עושים? סיבוב מעגלי בשטחי העמק החל מבריכת החורף ועד מערות אפקה ונחל אחיה. נהנים מהפריחה, האוויר הפתוח והמרחב הנעים בלב המטרופולין.
• למי מתאים? לכל המשפחה.
• מה עוד? לא לוותר על ביקור בבריכות חורף הצמודות לשכונת רמת אביב ג' - בריכות ששוחזרו על ידי עיריית תל אביב-יפו ומלאות מים בימים אלו, לצד מגוון מיני צומח ובעלי חיים אופייניים.

מערות אפקה. יעל זילברשטיין-ברזידה, החברה להגנת הטבע
בסתיו יש נריקיסם אבל בחורף כלניות ואירוסים. מערות אפקה/החברה להגנת הטבע, יעל זילברשטיין-ברזידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully