וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הן כבר פורחות: איפה תוכלו לראות כלניות בארץ?

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 15:47

אחד הפרחים הנפוצים והמוכרים בישראל - הכלנית - כבר מראה ניצוצות של הבנה ופריחה, בעיקר בצפון הקרוב, אבל כתמים לבנים, סגולים ורודים ואדמדמים כבר מקשטים את היערות. הנה כמה מהמקומות שבהם תוכלו לראות כלניות בסוף השבוע

הכלניות כבר פה, "דרום אדום 2022"/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

הכלנית המצויה היא אחד הפרחים הנפוצים והמוכרים בישראל וניתן למצוא אותה מהחרמון ועד להר הנגב. הכלניות המוכרות לרובנו הן הכלניות האדומות, אולם באזורים גשומים שונים בצפון ומרכז הארץ ניתן לראות כלניות בצבעים אחרים: לבנות, ורודות, סגולות, ואף כחולות.

בימים האחרונים, תיעדו אנשי החברה להגנת הטבע מגוון כלניות במקומות שונים בארץ. אבנר רינות, סוקר בכיר ביחידת סקרי טבע עירוניים, מציין כי הכלנית המצויה היא גיאופיט רב-שנתי השייכת למשפחת הנוריתיים וכפי הנראה, הכלניות הצבעוניות פורחות לרוב מעט לפני האדומות. "באמצע המאה ה-20 היא כמעט נכחדה מנופי הארץ, בעיקר בגלל קטיפה, אך ניצלה בזכות הקמפיין המפורסם 'צא לנוף אך אל תקטוף' של החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, שהובילו להגדרתה ולהגדרת מינים נוספים בחוק כפרחים מוגנים ולהעלאת המודעות לשמירה על פרחי הבר".

כלניות חורשת מגידו. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
הצבע מתחיל לחזור לטבע. כלנית בחורשת מגידו, השבוע/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
כלנית חוף הכרמל. שחף רטר, החברה להגנת הטבע
גיאופיט רב-שנתי השייכת למשפחת הנוריתיים. כלנית אדומה בחוף הכרמל/החברה להגנת הטבע, שחף רטר
כלנית חורשת מגידו. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
עלי הכלנית נסגרים בערב, וכך החיפושית שמאביקה אותה - מוגנת/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות

איפה תראו אותן?

בחברה להגנת הטבע מציינים, כי הכלניות הראשונות כבר החלו לבצבץ ובקרוב יהיה ניתן לראות את מרבדי הפריחה האדומה של הכלניות יהיה אפשר לראות ביערות הכרמל ובנחל אורן, בנחל תבור, תל גדור, יער חדרה, גבעת אולגה בחדרה, יער בן-שמן, גבעת התיתורה הצופה על מודיעין, יער קולה, באזור פי גלילות ובמערות אפקה, במישור החוף הדרומי, בגבעת הכורכר בנס ציונה, יער בארי, יער שוקדה, בתרונות רוחמה ועוד. את הכלניות הצבעוניות תוכלו למצוא בקרוב בפארק יער שוהם, יערות מנשה ועמק השלום, שמשית, חורשת מנחת מגידו, שמורת אחו נוב, חורשת טל, קיבוץ דפנה וקיבוץ מעיין ברוך.

"אחד המאביקים של הכלנית היא חיפושית שמגיעה לישון בלילה בתוך עלי הכותרת, ונהנית מכך שהם נסגרים בערב וכך היא מוגנת. במסגרת הסימביוזה הזו, היא גם מאביקה את הכלנית", מוסיף רינות.

כלנית חורשת מגידו. אבנר רינות, החברה להגנת הטבע
הכלניות הצבעוניות פורחות לרוב מעט לפני האדומות. כלנית בחורשת מגידו/החברה להגנת הטבע, אבנר רינות
פריחה ברמות מנשה 5 במרץ 2022. ראובן קסטרו
כלנית ברמות מנשה, מרץ 2022/ראובן קסטרו
כלניות בבאר מרווה 16 בפברואר 2022. שי מכלוף
בקרוב יהיה ניתן לראות את מרבדי הפריחה האדומה בצפון הנגב. כלניות בבאר מרווה, אשתקד/שי מכלוף

בנוסף, בימים אלו מחדשת החברה להגנת הטבע את סקר הכלניות בישראל, שיתוף פעולה עם ד"ר יובל ספיר מאוניברסיטת תל אביב, במטרה למפות את הצבעים השונים של הכלניות בישראל. מידע נוסף וטופס הדיווח, שבו גם ניתן לראות בזמן אמת את הדיווחים המתעדכנים כל הזמן, נמצאים באתר הייעודי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully