וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר אירופי מקיף חושף: 75% מהטייסים "מנקרים" בזמן הטיסה

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 10:12

לפי הסקר, שקיים ריאיונות עם 7,000 טייסים באירופה, רובם נרדמים לרגע בזמן הטיסה וחלקם אף הודו שחוו בשבועות האחרונים "שינה זעירה". נשיא איגוד הטייסים ביבשת: "אלו סימנים מדאיגים לכך שחברות תעופה אירופיות רבות לא מתנהלות טוב מבחינה בטיחותית"

מיזם של אל על להכשרת טייסים מסחריים ללא רקע או ניסיון/צילום: יותם רונן וה-youtube של Aviator College, עריכה: ניב מעוז

התשושים לטיס: מסתבר שטייסים רבים ברחבי אירופה סובלים מתשישות ניכרת וחלקם אף "גונבים" נמנום רגעי במהלך טיסותיהם, כך עולה מסקר חדש שפורסם באתר Business Insider. על פי הסקר, 75 אחוזים מהטייסים הודו שבארבעת השבועות שלפני הסקר הם חוו לפחות פעם אחת מה קרוי "שינה זעירה" (Microsleep). שינה זעירה, הידועה בסלנג הישראלי כ"ניקור", נמשכת שניות בודדות בלבד (ולעתים גם יותר), אך היא טומנת בחובה סכנה בעת נהיגה וכמובן טיסה.

עוד בנושא:
הטייסים הלכו מכות באמצע הטיסה לפריז; הדיילת נכנסה להפריד
הסיבה ההזויה שבגללה הטייס עזב את המטוס ממש לפני ההמראה
מדריך טייס קיים יחסי מין עם תלמידה בתא הטייס כשהם באוויר - והכל צולם

טייסים קוקפיט טיסה. ShutterStock
כרבע מהמשיבים אמרו כי הנמנום שלהם נמשך 5 דקות או יותר. טייסים בקוקפיט/ShutterStock

נמנום של חמש דקות ויותר

הסקר נערך בחודש יולי האחרון על ידי חברת הייעוץ לבטיחות בתעופה Baines Simmons וכלל קרוב ל-7,000 טייסים. מזמין הסקר היה איגוד הטייסים האירופי (ECA). כרבע מהמשיבים אמרו כי הנמנום שלהם נמשך חמש דקות או יותר.

הדוח שנכתב בעקבות הסקר מדגיש את החששות באשר לרמות העייפות הקיצוניות של הטייסים, ועל פי חלק ממסקנותיו, על חברות התעופה לעשות יותר כדי להתמודד עם התופעה. כך למשל להקל על דיווחי עייפות מקדימים בקרב טייסים, לשנות את לוחות הזמנים של הטיסות כדי לספק להם יותר זמן מנוחה בין טיסה לטיסה ולשפר את רמת ואיכות הלינה בבתי המלון שבהם לנים אנשי הצוות.

"הסיבות לעייפות עשויות לנבוע מגורמים הקשורים ישירות לעבודה (כגון סבבי תורנויות) או גורמים עקיפים (כגון שינה לקויה לפני הטיסה), אך תהיה הסיבה אשר תהיה, יש צורך לנהל את הסיכונים הללו", נכתב בדוח, שכלל טייסים שהטיסו מטוסי נוסעים, מטוסי מטען וטיסות שכר מזדמנות.

הטייסים גם נשאלו באשר להתמודדות חברת התעופה שלהם עם הנושא. רק פחות מרבע מהמשיבים טענו כי סיכוני העייפות מנוהלים בצורה טובה בחברת התעופה שבה הם מועסקים. כמעט שליש אמרו שסיכוני העייפות לא נוהלו היטב.

עוד בוואלה!

רק 24 טייסים בעולם מורשים לנחות בשדה התעופה המפחיד הזה

לכתבה המלאה
טייסים במטוס. ShutterStock
פחות מרבע מהמשיבים טענו כי סיכוני העייפות מנוהלים בצורה טובה בחברת התעופה/ShutterStock

אירלנד ומלטה הכי מסוכנות

"אלו הם סימנים מדאיגים לכך שסיכוני בטיחות הקשורים לעייפות אינם מנוהלים היטב בחברות תעופה אירופיות רבות", אמר נשיא איגוד הטייסים האירופי. "ואם אלו התוצאות שאנו רואים כבר בחודשים יוני ויולי, הרי שרמות העייפות באוגוסט יכולות להיות רק בכיוון אחד - כלפי מעלה". הסוכנות לבטיחות תעופה של האיחוד האירופי הזהירה כבר בחודש יוני האחרון מפני בעיות בטיחות הנובעות מתשישות של טייסים ואנשי צוות אוויר נוספים.

על פי הסקר, רבים מהטייסים אינם יודעים כיצד למלא כהלכה את דוחות העייפות המיועדות לחברות התעופה, בעוד אחרים טוענים כי מערכות הדיווח מסורבלות ואינן ידידותיות. הסקר גם מציג הבדלים עצומים בעמדות הטייסים כלפי דיווחי העייפות בין המדינות השונות, כאשר חברות התעופה מאירלנד וממלטה מתמודדות עמם בצורה הגרועה ביותר. "ללא מערכת דיווח יעילה, לחברת התעופה לא תהיה תמונה מדויקת של מצבי העייפות בטיסות, מה שיגביל את יכולתה לנהל את סיכוני העייפות", נכתב בדוח. קרוב ל-75% מהטייסים שהשתתפו בסקר אמרו כי "תמיד", "בדרך כלל" או "לפעמים" הם לא זכו לקבל מנוחה מספקת, כזו שתאפשר להם להתאושש מהעייפות בין הטיסות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully