וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטמון של 44 מטבעות זהב בני כ-1,400 שנה התגלה בבניאס

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 9:13

המטמון המתוארך למאה ה-7 לספירה התגלה באתר בניאס שלמרגלות הגולן, והוטמן בקיר בנוי אבני גזית. "מי שטמן את המטבעות בתוך קיר כנראה נס על נפשו בתקווה לחזור ולאסוף את רכושו, אך לא זכה לכך", אומר חוקר המטמון

44 מטבעות זהב עתיקים התגלו בבניאס/צילום: יניב ברמן רשות העתיקות

מטמון של 44 מטבעות זהב טהור התגלה לאחרונה באתר הבניאס שבתחום שמורת הטבע נחל חרמון, בחפירת רשות העתיקות המנוהלת בימים אלה במימון חברת החשמל. החפירה מתנהלת כהכנה לחיבור אתר מקאם נבי ח'דר, המקודש לדרוזים, לרשת החשמל.

ד"ר גבריאלה ביכובסקי, מומחית מטבעות ברשות העתיקות אשר בחנה את המטמון, קבעה כי יש בו מספר מטבעות של הקיסר פוקאס (602-610 לספירה) ומטבעות רבים שנטבעו על ידי הקיסר הרקליוס (610-641 לספירה), כל המטבעות הם בערך של סולידוס - המטבע הנפוץ ביותר באימפריה הרומית. המטבעות המאוחרים ביותר של הרקליוס, מתוארכים את המטמון לימי הכיבוש הערבי.

44 מטבעות זהב בני כ-1,400 שנה התגלו בנחל חרמון. דפנה גזית, רשות העתיקות
מטבע הנושא את דמותו של הקיסר הביזנטי פוקאס/רשות העתיקות, דפנה גזית
גבריאלה ביכובסקי מטבעות זהב בני כ-1,400 שנה שהתגלו בנחל חרמון. יניב ברמן, רשות העתיקות
"רוב המטבעות הם של הקיסר הרקליוס". ביכובסקי בוחנת את המטבעות מבניאס/רשות העתיקות, יניב ברמן
44 מטבעות זהב בני כ-1,400 שנה התגלו בנחל חרמון. דפנה גזית, רשות העתיקות
כל המטבעות הם בערך של סולידוס - המטבע הנפוץ ביותר באימפריה הרומית/רשות העתיקות, דפנה גזית

על המטבעות: הקיסר ובני משפחתו

לדברי ד"ר יואב לרר, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "המטמון, שמשקלו כ-170 גרם, הוטמן בבסיסו של קיר בנוי אבני גזית, בימי כיבושה של א"י בידי הח'ליפים המוסלמים מבית אומיה. הממצא מספק לנו תמונה של רגע בזמן, כאשר אפשר ממש לדמיין את האדם מחביא את הונו מחרדת המלחמה, וזאת - בתקווה לחזור ולאסוף את רכושו. היום אנחנו יודעים שגורלו לא שפר עליו". לרר מוסיף כי "מציאת המטמון תוכל לשפוך אור על כלכלת הישוב בניאס ב-40 השנים האחרונות של השליטה הביזנטית בעיר".

"רוב המטבעות במטמון הם של הקיסר הביזנטי הרקליוס", מוסיפה ד"ר ביכובסקי, ומה שמעניין בהם במיוחד, הוא שבתחילת דרכו של הקיסר, רואים רק את דיוקנו על גבי המטבע, אבל מהר מאוד, מצטרפים אליו דיוקניהם של בני משפחתו. ממש ניתן לראות את תהליך הגדילה של בניו על גבי המטבעות, מילדות - ועד שהם מופיעים על המטבע כשגובהם זהה לזה של אביהם הקיסר, המופיע עם זקן ארוך".

בחפירה, שהתנהלה ברובע המגורים הצפון-מערבי של העיר הקדומה בניאס, נחשפו שרידי מבנים, תעלות וצינורות להובלת מים, כבשן יוצרים לכלי קרמיקה, וממצא קטנים רבים, בהם שברי כלי חרס, זכוכית, מתכות ומטבעות ברונזה. אלה, מתוארכים לסוף התקופה הביזנטית (ראשית המאה ה-7 לספירה לפני כ- 1380 שנה), ולימי הביניים המוקדמים (המאות 11-13 לספירה - לפני כ-800 שנה).

עוד בוואלה!

תלמידים מצאו בגליל מטבע זהב נדיר בן כ-1600 שנה

לכתבה המלאה
44 מטבעות זהב בני כ-1,400 שנה התגלו בנחל חרמון. דפנה גזית, רשות העתיקות
אל המטבעות הצטרפו דיוקניהם של בני משפחת הקיסר/רשות העתיקות, דפנה גזית
44 מטבעות זהב בני כ-1,400 שנה התגלו בנחל חרמון. דפנה גזית, רשות העתיקות
על המטבע - דמותם של הקיסר הרקליוס ושל בנו/רשות העתיקות, דפנה גזית
44 מטבעות זהב בני כ-1,400 שנה התגלו בנחל חרמון. דפנה גזית, רשות העתיקות
משקלו של המטמון כ-170 גרם/רשות העתיקות, דפנה גזית

בניאס - אתר פולחן לאל "פאן"

הבניאס הוא אתר ארכיאולוגי - כיום שמורת טבע בניהול רשות הטבע והגנים, שבו התקיים יישוב לאורך תקופות שונות: תחילה, הקימו שם הכנענים יישוב שבמרכזו מקדש לאל בעל. בתקופה הלניסטית, שימש המקום כאתר פולחן לאל "פאן" - (מכאן השם פניאס, אשר במהלך הזמן השתבש ל- בניאס). היישוב הגיע לשיא פריחתו בתקופה הרומית. הורדוס, ובעקבותיו - פיליפוס בנו, בנו מחדש את המקום, וקראו לו "קיסריה - פיליפי", לכבודו של אוגוסטוס קיסר.

בנצרות, התפרסם בניאס בהיותה המקום שבו ישו העניק לפטרוס, ראש השליחים, את מפתחות מלכות השמים. בתקופה הצלבנית, ניסו הצלבנים, בשנת 1129, לבצר את העיר, על מנת שתשמש כבסיס היציאה שלהם לכיבוש דמשק, אולם זו היתה תקופה קצרה שהסתיימה מהר, כיוון שכוחות המוסלמים כבשו את העיר בשנת 1132.

מזרקת מים שנחשפה באתר בניאס. יניב ברמן, רשות העתיקות
מזרקת מים שנחשפה באתר בניאס/רשות העתיקות, יניב ברמן

רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים: שמורת הטבע הבניאס, על ערכי הטבע והנוף היפים והייחודיים לה, לא מפסיקה להפתיע גם מבחינת ערכי המורשת שבה. ממצא מטמון הזהב עולה בקנה אחד עם חשיפת כנסייה ביזנטית בבניאס באחרונה, שהיא, אולי, כנסייתו של פטרוס הקדוש. הכנסייה, שנפגעה ברעש אדמה, שפקד את צפון הארץ, תוצג בקרוב גם במסגרת ביקורי הקהל בשמורה. בתוך כך, נחשפו במקום שרידי רצפת פסיפס ואבן מסותתת שעליה נחרתו סימני צלב רבים המעידים על הפיכת הבניאס לאתר עלייה לרגל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully