וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסייה מהתקופה הביזנטית התגלתה בשמורת מעיינות הבניאס

28.10.2020 / 8:00

כנסייה מהמאה ה-4 לספירה, שנפגעה ברעידת אדמה שפקדה את צפון הארץ ושקעה באדמה, נחשפה לאחרונה בעיר הקדומה בניאס. עוד נחשפו, שרידי רצפת פסיפס ואבן מסותתת גדולה ומיוחדת במינה שעליה נחקקו סימני צלב רבים עם הפיכת בניאס לאתר עלייה לרגל

כנסייה מהתקופה הביזנטית התגלתה בשמורת הבניאס/צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

כנסייה מהתקופה הביזנטית המתוארכת סביב שנת 400 לספירה, התגלתה בשמורת הטבע מעיינות הבניאס (שמורת הטבע נחל חרמון) במסגרת חפירות ארכיאולוגיות שנערכו בהובלת אגף ארכיאולוגיה של רשות הטבע והגנים ובניהול פרופ' עדי ארליך ורון לביא מהמכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה.

בין הממצאים המפתיעים שהתגלו בחפירה, נמצאו שרידי רצפת פסיפס מעוטרת בצלבים ודגמים אחרים ולפיה מעריכים החוקרים כי מדובר בכנסייה. כמו כן, נחשפה אבן מסותתת גדולה ומיוחדת במינה שעליה נחקקו סימני צלב רבים, כנראה על ידי צליינים שביקרו בכנסייה לאחר שהפכה למוקד לעלייה לרגל.

במהלך החפירה נחשפו גם ממצאים המעידים על שימוש קודם במקום, כמתחם רומי מקודש פתוח לשמיים לפולחן האל פאן עם גומחות ומזבחות ופריטים אדריכלים מעוטרים. במרכז המתחם נמצאה גם בריכה קטנה.

פסיפס מכנסייה מהתקופה הביזנטית התגלתה בשמורת הבניאס. יניב כהן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
דגם צלב בפסיפס מהכנסייה בשמורת הבניאס/רשות הטבע והגנים, יניב כהן, רשות הטבע והגנים
כנסייה מהתקופה הביזנטית התגלתה בשמורת הבניאס. יניב כהן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
אבן גדולה שנחשפה ועליה נחקקו סימני צלב במסגרת הפעילות הצליינית הקדומה במקום/רשות הטבע והגנים, יניב כהן, רשות הטבע והגנים

הכנסייה הפכה לאתר צליינות במאה ה-7 לספירה

על פי הערכת החוקרים, הכנסייה, שהשתמשה בארכיטקטורה הפגאנית, נוסדה במקום כאשר הפכה הנצרות לדת הרשמית בארץ ישראל במאה הרביעית לספירה. על פי שיפועים ושקעים חריגים ברצפת הפסיפס ובקירות המתחם, מעריכים כי הכנסייה נפגעה ברעידת אדמה שפקדה את האזור ומחציתה שקעה. הכנסייה שופצה לאחר מכן במאה השביעית על ידי הנוצרים והפכה לאתר צליינות. זאת, כאמור, על סמך האבן הגדולה עם סימוני הצלב שנמצאה בחפירות.

לדברי ד"ר יוסי בורדוביץ', ראש תחום מורשת ברשות הטבע והגנים: "החפירות הארכיאולוגיות בשמורת מעיינות הבניאס נערכו במתחם שרידי מקדש קדום לאל פאן, שבנייתו נעשתה כנראה בשנות ה-20 לפני הספירה וחלקו נחשף בחפירות ארכיאולוגיות קודמות באתר. החפירות עתה נועדו להשלים את חשיפתו של מקדש זה מול חזית המערה שבשמורה, לצורכי שימור ארכיאולוגי והמשך פיתוח תיירותי עבור המבקרים בשמורת מעיינות הבניאס".

עוד בוואלה!

נחשפה כנסייה תת ימית מלפני 1600 שנה - שקישרה בין ישו לאלוהים

לכתבה המלאה
גומחת אפסיס בכנסייה מהתקופה הביזנטית התגלתה בשמורת הבניאס. יניב כהן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
גומחת הפולחן - אפסיס - ורצפת הפסיפס שנחשפו בחפירות/רשות הטבע והגנים, יניב כהן, רשות הטבע והגנים
כנסייה מהתקופה הביזנטית התגלתה בשמורת הבניאס. יניב כהן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
הכנסייה נוסדה בבניאס כאשר הפכה הנצרות לדת הרשמית בארץ ישראל/רשות הטבע והגנים, יניב כהן, רשות הטבע והגנים

בבניאס קיבל פטרוס את המפתחות לשמים

פרופ' עדי ארליך מהמכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה מסבירה כי: "המקדש לאל פאן והכנסייה שהתגלתה הם בסביבה טופוגרפית המשלבת מצוק, מערה, מעיינות וטרסה שנוצרה בזמן הקדום מהתמוטטות חלק מהמצוק ועליה נבנו המקדשים. בתקופה ההלניסטית, במאה השלישית לפני הספירה, התחיל פולחן לאל פאן ליד המערה והמעיין. מכאן גם מקור שמה של העיר הקדומה 'פניאס' שלימים השתנה לבניאס. הורדוס המלך בנה באזור מקדש לקיסר אוגוסטוס בסוף המאה הראשונה לפני הספירה. בנו פיליפוס ייסד במקום עיר שנקראה "קיסריה של פיליפוס" בראשית המאה הראשונה לספירה. לאורך התקופה הרומית הייתה העיר מרכז פולחן חשוב לאלים פאן וזאוס.

"לפי הברית החדשה, כאן בבניאס הכיר פטרוס בישוע כמשיח, וישוע נתן לו את מפתחות השמים. בראשית התקופה הביזנטית, בערך בשנות ה-320 לספירה, הפכה העיר בניאס למרכז נוצרי חשוב עם בישוף והפולחן התחלף לאט לאט לנוצרי. העיר דעכה לאחר המאה השביעית לספירה, אך המשיכה להתקיים לאורך ההיסטוריה. היא הייתה מיושבת בצפיפות בתקופה הממלוכית במאה ה-13".

ברשות הטבע והגנים מציינים כי החפירות שהושלמו עתה באתר הארכיאולוגי, הן חלק ממגוון פעולות שמבצעת הרשות לשימור וטיפוח הממצאים הארכיאולוגיים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים ועם סיום החפירות יפעלו לקדם את ההנגשה של הממצאים החדשים עבור קהל המבקרים בשמורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully