וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירלנד: חופשה מדהימה בריאה הירוקה של אירופה

עודכן לאחרונה: 2.9.2022 / 8:04

לאחרונה הוכרז על קו טיסות ישיר מנתב"ג לדבלין, אבל יוסי פישר לא התמהמה ותפס קונקשן לאירלנד כדי לנשום קצת-הרבה ירוק בנופים מרהיבים וליהנות מתרבות, היסטוריה עתיקה, אנשים לבביים, ובעיקר להתרחק מממבול התיירים באירופה. וזה הצליח לו

אגם קילרני באירלנד/צילום: יוסי פישר

לפני מספר שבועות הכריזה מנכ"לית אל על דינה בן טל גננסיה על השקת קו טיסות ישיר מנתב"ג לאירלנד. היו בעבר טיסות צ'רטר ישירות מישראל, ואף תוכנן קו ישיר מתל אביב לדבלין ב-2021, אבל אז הגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים.

האבסורד הגדול הוא שחברת ריינאייר האירית, חברת הלואוקוסט הגדולה באירופה ושפעילה מאוד בישראל, לא טסה לאף יעד באירלנד. ריינאייר נוסדה באירלנד והמטה שלה יושב בשדה התעופה שאנון.
בלי קשר להחלטת אל על להתחיל לטוס, ביקרנו הקיץ באי.

איך אפשר לתאר את מדינת האי הזו במשפט אחד? בעיניי, מדובר בתצריף של נופים מרהיבים, תרבות והיסטוריה עתיקה ואנשים לבביים. אם אתם בענייני אוכל - קרוב לוודאי שאירלנד לא היעד האידיאלי. לעומת זאת, אם אתם בענייני אלכוהול - קחו איתכם נהג/ת תורן כבר מישראל.

צוקי מוהר באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
האתר הכי מתוייר באירלנד. צוקי מוהר/מערכת וואלה!, יוסי פישר
אגם קילרני באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
הנוף הנשקף מהמעבר פשוט מהפנט. אגם קילארני/מערכת וואלה!, יוסי פישר

אין דרך לתאר את יופיים של הצוקים האלה

לטעמי, יש שתי דרכים מרכזיות לראות את אירלנד בזמן קצר יחסית - 7 ימים. האחת היא במסגרת טיול מאורגן, והשנייה באמצעות רכב שכור. קחו בחשבון שהרכבים באירלנד הם כמו באנגליה ובסקוטלנד, והכבישים באזורי התיירות החשובים אינם כבישים מהירים.

הגענו לדבלין בשעות אחר הצוהריים המוקדמות, ומכיוון שבקיץ מחשיך מאוחר יחסית - יצאנו לטייל בעיר ברגל. מרכז דבלין לא גדול ואפשר בתוך כמה שעות לעבור ברוב נקודות הציון המרכזיות. למי שחפצים בחיי לילה, ביקור באחד ממאות הפאבים המסורתיים בעיר הוא בגדר חובה. בחלקם יש מופעי מוזיקה חיה ואלו מתחילים בשעות הערב - מ-21:00 ואילך.

למחרת נהגנו מדבלין לצוקי מוהר (Cliffs of Moher), הנמצאים בחופה הדרום-מערבי של אירלנד. מדובר בנהיגה של קרוב לשלוש שעות שבסופה תגיעו לצוקים הרשומים גם כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. זהו האתר המתוייר ביותר באירלנד ובכל נקודת זמן בעונה אתם צפויים לראות שם אלפי תיירים. מדובר ברצועת צוקים המשתרעת על פני מספר קילומטרים, ואין דרך לתאר את יופיים אלא להביט בתמונות ובסרטוני וידאו. עוצר נשימה.

עוד בוואלה!

תייר מאירלנד: "שמעתי שהישראלים גסי רוח, וגיליתי תמונה הפוכה"

לכתבה המלאה
צוקי מוהר, אירלנד. ShutterStock
צוקי מוהר הם גם אתר מורשת עולמית של אונסק"ו/ShutterStock
צוקי מוהר באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
בכל נקודת זמן בעונה אתם צפויים לראות שם אלפי תיירים/מערכת וואלה!, יוסי פישר

בעניין של בילויים? "הרובע הלטיני" של גאלוויי

במרחק נסיעה קצר מהצוקים נמצאת מערת דולין (Doolin Cave). המערה התגלתה במקרה בדיוק לפני 70 שנה על ידי צמד נערים שחיפשו מנהרות. במערה נמצא הסטלקטייט (נטיף) השלישי בגודלו בעולם והגדול ביותר באירופה. אורכו 7.3 מטרים. הוא תלוי מהתקרה ומדובר במראה מרשים ביותר.

בשעות הערב הגענו לעיר גאלוויי (Galway). אחת משלוש הערים הגדולות באירלנד ואחת העתיקות שבהן - נוסדה ב-1124 לספירה. מה שמורגש מן הרגע הראשון הוא הווייב הייחודי של העיר - זוהי עיר אוניברסיטאית והרבה צעירים וצעירות בחרו בה כמקום מגוריהם. יש בעיר רובע בילויים שנקרא "הרובע הלטיני", שמלא בפאבים, ברים, מסעדות, כמו גם חנויות וגלריות. זהו בילוי חובה בערב אם אתם נשארים לישון בעיר.

אטרקציות נוספות שוות ביקור הן הקתדרלה של העיר, כיכר איירה (Eyre Square), הטיילת של סאלטהיל (Salthill) המשתרעת לאורך חלקו הצפוני של מפרץ גאלוויי. דילגנו על הטירה (Galway Cathedral) שנמצאת בקרבת העיר, כי אנחנו יותר בעניין של טבע ונופים ופחות בהיסטוריה של טירות. יש לציין, שאירלנד מלאה בטירות, חלקן פתוחות לביקורים ובחלק אף אפשר להתארח כאורחים ללינת לילה.

משם נסענו לפארק הלאומי קונמרה (Connemara), שנהדר ליום טיול מגאלוויי. זהו פארק לאומי חשוב המשתרע על שטח של כ-2.000 דונמים בשטח הררי ירוק, המשמש בית לחיות בר רבות וצמחייה מגוונת. בפארק יש 50 פסגות של הרים, שהגבוה בהם הוא הר בנבאון (Benbaun) שמגיע לגובה 729 מטרים. בסיור בפארק, חוץ מהטבע היפה והנופים, ניתן לזהות עקבות של ישובים עתיקים וקברים בני כ-4,000 שנה.

סטלקטייט (נטיף) במערת דולין באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
השלישי בגודלו בעולם והגדול ביותר באירופה. הסטלקטייט (נטיף) במערת דולין/מערכת וואלה!, יוסי פישר
הגנים הוויקטוריאניים בבית מוקרוס באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
הגנים הוויקטוריאניים בבית מוקרוס/מערכת וואלה!, יוסי פישר
אחוזת קליימור בפארק הלאומי קונמרה  באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
אחוזת קליימור בפארק הלאומי קונמרה/מערכת וואלה!, יוסי פישר
פאב ברובע הלטיני בעיר גאלוויי באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
פאב ברובע הלטיני בעיר גאלוויי/מערכת וואלה!, יוסי פישר

דרך הנופים היפה ביותר באירלנד

ביום הרביעי לטיול יצאנו לכיון קילארני (Killarney), כשאנחנו נוסעים לאורכה של "הדרך האטלנטית" שנחשבת כנראה בצדק לדרך הנופים היפה ביותר באירלנד. העברנו יום טיול ב"טבעת של קרי (Ring of Kerry) - מסלול בן 170 קילומטרים בכבישים מפותלים, שמקיף את חצי האי כולו ומספק נופים יפהפיים. רצוי לעצר באחת העיירות בחצי האי. אנחנו בחרנו לעצור לצוהריים בעיירה קנמאר (Kenmare), שנחשבת בעייני רבים כעיירה היפה ביותר ב"רינג".

מהעיירה נסענו לכיוון קילארני - שם נמצא אגם קילרני והגן הלאומי המדהים של קילארני. לא מדובר בנסיעה ארוכה מבחינת זמן, אך בהחלט נהיגה מאתגרת: עוברים מגובה הים לגובה של כמה מאות מטרים ואז מגיעים למעבר שמחבר את אזור החוף אל אזור האגמים. הנוף הנשקף מהמעבר פשוט מהפנט.

שני לילות בפארק הלאומי של קילארני הם בגדר טעימה קטנה של הטבע והנופים באזור. בסיור סביב האגם חשוב להגיע לבית מוקרוס (Muckross), שכולל בית אירוח עתיק מהתקופה הוויקטוריאנית על שפת האגם וגנים פתוחים יפים. המנזר העתיק, שגם הוא נקרא "מוקרוס", נמצא מרחק הליכה קצר מבית האירוח. במרחק נסיעה קצר נמצא מפל טורק (Torc). אפשר ומומלץ לשכור אופניים ולהגיע לאטרקציות הללו שנמצאות במרחק רכיבה קצר מהעיר קליארני.

לא רחוק משם נמצא דיניס קוט'ג (Dinis Cottage). הנופים היפים סביב הקוטג' המחובר ליבשה בגשר עתיק - שווים את הביקור. אפשר לעצור לאתנחתה קצרה לקפה או ארוחה קלה בקוטג' עצמו.

מעבר דנלו (Gap of Dunloe) הוא מעבר הרים שעולה מהאגם באורך תשעה קילומטרים. מדובר באחת מהנהיגות היותר מאתגרות שנהגתי באירלנד ובכלל: נסיעה איטית בכביש חד מסלולי, כמעט ללא שולים כשמהצד השני יורדות מכוניות, וגרוע מכך כרכרות סוסים, וחייבים לעצור ולפנות להן את הדרך. האם היה שווה? כן, בהחלט כן.

גם טירת רוס בעיר קילארני שווה ביקור. לא בשל יופייה, אלא בשל מיקומה האסטרטגי על שפת האגם. מדובר יותר במבצר מאשר בטירה. השם מטעה.

העיירה קנמאר באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
נחשבת בעייני רבים כעיירה היפה ביותר ב"רינג". העיירה קנמאר/מערכת וואלה!, יוסי פישר
דיניס קוט'ג באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
דיניס קוט'ג/מערכת וואלה!, יוסי פישר
בית הארחה מוקרוס באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
גנים פתוחים יפים. בית הארחה מוקרוס/מערכת וואלה!, יוסי פישר
מפל טורק באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
אפשר לשכור אופניים ולהגיע אליו במרחק רכיבה קצר מהעיר קליארני. מפל טורק/מערכת וואלה!, יוסי פישר

יום נסיעה מקילארני לדבלין. הנסיעה לוקחת כשלוש שעות בכביש אגרה. אנחנו בחרנו לעצור במרחק של קצת יותר משעה מקילארני בעיר קורק (Cork). לא התעכבנו הרבה זמן, והלכנו לראות את "השוק האנגלי" (The English Market) - שוק מזון מקורה שהוקם לפני 250 שנים, ועדיין פעיל. לחובבי מזון, זה המקום לבקר בו. מבחר עשיר ביותר של סחורה מקומית וסחורה מיובאת. אם אתם לא ממהרים להגיע לדבלין, אז יש הרבה מאוד מה לראות באזור קורק ובעיר עצמה. אנחנו היינו צריכים להגיע מוקדם לדבלין מכיוון שהיו לנו כרטיסים למופע ריברדאנס (Riverdance). המופע חוגג כעת 25 שנים מאז שיצא לדרך ומומלץ ביותר למי שאוהבים ריקוד ומוזיקה. לראות את המופע בתיאטרון עתיק בדבלין - לא דומה לצפייה במופע בלאס ווגאס, מנהטן או בהיכל התרבות.

השוק האנגלי בקורק אירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
הוקם לפני 250 שנים, ועדיין פעיל. השוק האנגלי בקורק/מערכת וואלה!, יוסי פישר
מעבר דנלו באירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
מעבר הרים שעולה מהאגם באורך תשעה קילומטרים. מעבר דנלו/מערכת וואלה!, יוסי פישר
פסל על הנהר במרכז העיר דבלין, אירלנד. יוסי פישר, מערכת וואלה!
פסל על הנהר במרכז העיר דבלין/מערכת וואלה!, יוסי פישר
seperator

טיפים לפני נסיעה לאירלנד

  • כל עוד אין טיסות ישירות לאירלנד והבלאגן בשדות התעופה הגדולים ממשיך, טוסו עם קונקשיין של לפחות שעתיים בחיבור.
  • עדיף לטוס עם טרולי - אירלנד היא מקום מושבה של פרימארק כך שאם חסר משהו תוכלו לקנות בזול.
  • כשאתם שוכרים רכב - השוו טוב בין כל הספקים. הבדלי המחיר גדולים. עשו ביטוח מלא לרכב, מכיוון שאופי הנהיגה באירלנד יגרום לכך שאולי הרכב יינזק קלות. כל שריטה פירושה עלות של מאות אירו עבורכם.
  • בכבישי אגרה הקפידו לשלם ידנית או בכרטיס אשראי, אחרת אם תעברו ללא תשלום החשבון ירדוף אחריכם עם ריבית והצמדה.
  • אם אתם טסים גם בשלהי הקיץ, קחו בחשבון שרובם המכריע של בתי המלון באירלנד ללא מיזוג בחדרים, ולפתוח חלונות לא ממש עוזר.
  • אירלנד חברה באיחוד האירופי והמטבע בה הוא אירו. אירלנד הצפונית היא מדינה בפני עצמה וחלק מבריטניה. אם חשבתם לעבור בה, זכרו שאתם יוצאים מהאיחוד האירופי ועוברים לבריטניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully