וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופסות פיקוד: כך הפכו נשים למנכ"ליות חברות תעופה, כולל באל על

דני שדה

עודכן לאחרונה: 11.4.2022 / 12:03

אל על מינתה לראשונה בשבוע שעבר מנכ"לית ראשונה שתעמוד בראש החברה, שמצטרפת ללא פחות משבע נשים שממנכ"לות חברות תעופה בעולם, חלקן גדולות כמו איזיג'ט, KLM ופגסוס. איך זה קרה והאם צפוי מהפך מגדרי בענף התעופה?

מנכ"לית אל על דינה בן טל גנסיה בטיסת הבכורה למרקש, מרוקו, יולי 2021/צילום: זיו ריינשטיין

מינויה לפני מספר ימים של דינה בן טל למנכ"לית חברת אל על, התווסף למספר מינויים של נשים לתפקידים בכירים בחברות תעופה בינלאומיות, כאשר רק בחודש האחרון מונו שתי נשים נוספות לתפקיד מנכ"ל של חברת תעופה.

נכון, הדרך לכיבוש תפקיד כה בכיר בחברת תעופה על ידי נשים היא עוד ארוכה, אבל נראה כי יותר ויותר נשים מצליחות להיכנס לתפקיד הנחשק ואפילו מצליחות בו לא פחות מאשר הגברים, ובכלל זה אלה שהם טייסים.

את הפריצה הגדולה בראש פירמידת חברת תעופה עשתה קרולין מקול (Carolyn McCall), כאשר בשנת 2010 מונתה לתפקיד מנכ"ל חברת התעופה איזיג'ט. מקול הגיע לחברת התעופה לאחר שניהלה את קבוצת התקשורת גארדיאן. רבים אז האמינו, שלמרות רקורד מכובד שהביאה היא לא תצליח לשרוד בתפקיד. אבל במשך שבע שנים בהן ניהלה את חברת החסך האנגלית, היא הרחיבה את פעילותה והפכה אותה לחברה שטסה לעשרות יעדים, מעסיקה כ-13 אלף עובדים ומחזיקה צי של מעל 300 מטוסים. לאחר הברקזיט באנגליה היא עזבה את החברה ועברה לנהל את קבוצת התקשורת ITV.

קרולין מקול מנכ"לית איזיג'ט. ויקיפדיה, אתר רשמי
קרולין מקול מנכ"לית איזיג'ט/אתר רשמי, ויקיפדיה

מנכ"לית כבר בגיל 38

מנהלת נוספת בחברת תעופה היא קלאודיה סנדר (Claudia Sender), מנכ"ל חברת התעופה LATAM. סנדר היא האישה הראשונה שמנהלת חברת תעופה בברזיל. היא הגיעה לחברת התעופה בשנת 2011 בעת המיזוג בין החברות TAM ו-LAN ושנתיים לאחר מכן, בגיל 38, היא מונתה למנהלת חברת התעופה והיתה אחת המנהלות הצעירות ביותר בענף.

אן ריגיל (Anne Rigail) (58) מנכ"לית חברת אייר פראנס, החלה את עבודתה בתעופה בשנת 1991 בחברת אייר אינטר ובשנת 1997 הצטרפה לחברת אייר פראנס ועבדה בנמל התעופה אורלי בפריז. שנתיים מאוחר יותר היא קודמה לתפקיד בכיר במוקד של החברה בנמל התעופה שארל דה גול ולאחר מכן וקודמה לתפקיד מנהלת התפעול הקרקעי בנמל התעופה. בהמשך היא עסקה במגוון תפקידים בחברת תעופה, בהם אחראית על חוויית הלקוח, מפקחת על מוצרים ושרותים קרקעיים, אחראית על פריסת טרקליני החברה בנמלי תעופה ועוד. בחודש דצמבר 2018 היא מונתה לתפקיד מנכ"ל חברת התעופה והפכה לאישה הראשונה באייר פראנס שמכהנת בתפקיד זה.

קריסטין אורמיאריס (Christine Ourmières), 58, ילידת אביניון בצרפת היא כיום מנהלת חברת התעופה הפורטוגלית TAP , שגם טסה לישראל. היא עבדה במשך שנים בחברת התעופה אייר פראנס והיתה בצוות התחזוקה של מטוס הקונקורד האגדי. היא המשיכה לעבוד בחברה בעת המיזוג עם חברת ק.ל.מ ועברה מאוחר יותר לתפקיד בכיר בחברת התעופה הפורטוגלית. בחודש יוני 2021 היא מונתה לתפקיד מנכ"ל החברה.

עוד בוואלה!

היסטוריה: דינה בן טל גנסיה, המנכ"לית הראשונה של אל על

לכתבה המלאה
אן ריגיל מנכ"לית אייר פראנס. AP
אן ריגיל, מנכ"לית חברת אייר פראנס/AP

מרן מק'ארתור (Merren McArthur) האוסטרלית שימשה כמנהלת בכירה בחברת הלואוקוסט TigerAir אוסטרליה, ובתפקיד זה היא נחשבה כפורצת דרך בהתמודדות עם חוסר האיזון בין המינים בענף התעופה. תחת שרביטה החברה התהדרה באוכלוסיית העובדות והטייסות הגדולה ביותר בכל חברת תעופה של אוסטרליה, כמו גם בצוות ניהול ש-40 אחוזים ממנו היו נשים. בנוסף מק'ארתור הקימה ותמכה בתוכניות שעודדו בנות בגילי בית הספר להשתלב בתעופה. לאחר הפסקת פעילותה של חברת התעופה היא שימשה במספר תפקידים בחברת וירגי'ן אוסטרליה, כולל מנכ"ל החברה ועזבה לפני מספר חודשים כדי לנהל סטארט-אפ חדש - חברת לואוקוסט קנדית בהקמה בשם LynxAir.

מריאן אליזבת רינטל (Marjan Rintel) נחשבת לכוכב בענף התעופה, ולפני כעשרה ימים היא מונתה למנכ"ל חברת ק.ל.מ. רינטל נולדה בהולנד לפני 55 שנים, החלה לימודי רפואה ומנהל עסקים, ובגיל צעיר יחסית החלה לעבוד בנמל התעופה סכיפהול, אמסטרדם. בשנת 2016 היא עזבה את תחום התעופה ועברה לנהל את חברת NS, חברת הרכבות ההולנדית, תפקיד שאותו היא ממלאת כיום עד כניסתה בעוד חודשיים לתפקיד מנכ"ל חברת התעופה ההולנדית.

המינוי המפתיעה בתחום התעופה היה גם הוא בשבוע שעבר כאשר דירקטוריון חברת התעופה הטורקית פגסוס, הצביע על מינויה של גוליז אוזטורק (Güliz Öztürk), לתפקיד מנכ"ל החברה, אחת מחברות התעופה הגדולות בטורקיה. המנכ"לית החדשה שתיכנס לתפקידה בתחילת חודש מאי, היא בוגרת הפקולטה לפסיכולוגיה, סיימה תכנית לניהול מתקדם בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה, עבדה בחברת טורקיש איירליינס שם שימשה כמנהלת יחסים וחוזים בינלאומיים ומנהלת מכירות ושיווק. כמו כן, ניהלה פרויקטים אסטרטגיים מרכזיים כמו השקת טיסות קוד משותף, ניהול פרויקטים של ברית התעופה, השקת תכנית נאמנות ועוד. בשנת 2005 היא הצטרפה לחברת פגסוס כראש מחלקת מכירות ושיווק ובשנת 2010 מונתה למנהלת המסחרית של החברה, כשהיא אחראית על המחלקה המסחרית הכוללת מכירות, רשת תכנון, שיווק, ניהול הכנסות ותמחור, חווית מטענים ואורחים.

מריאן אליזבת רינטל מנכ"לית חברת ק.ל.מ KLM. KLM, אתר רשמי
מריאן אליזבת רינטל מנכ"לית חברת ק.ל.מ/אתר רשמי, KLM

גם לנו יש

ההפתעה האחרונה הגיעה מחברת התעופה אל על, עם הודעת החברה על מינויה של דינה בן טל גננסיה לתפקיד מנכ"ל החברה במקומו של אביגל שורק, שעוזב את החברה עוד לפני שהצליח לשים חותם כלשהו או לחמם את הכיסא.

בן טל (48) היא בעלת תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. היא מכהנת כיום כסמנכ"ל מסחר בחברה ועובדת בה 14 שנים ומילאה מספר תפקידים בכירים. לפני כן עסקה בייעוץ לחברות מובילות במשרד כשותפה בחברת הייעוץ האסטרטגי - TASC, בין השאר היא ייעצה גם לחברת אל על בתחום מועדון הנוסע המתמיד, קרגו, ומרכזי רווח בתחזוקה. עם הצטרפותה לאל על היתה, בין השאר, מנהלת תכנון טווח ארוך והצטיידות בחטיבת הכספים וראש אגף ניהול הכנסה בחטיבת המסחר.

דינה בן טל גנסיה, מנכ"לית אל על. רונן דבש,
דינה בן טל גנסיה, מנכ"לית אל על/רונן דבש
seperator

שינוי בענף שנחשב לגברי מאוד

אז נכון, מספר הנשים שנמצאות בתפקיד מנכ"ל חברת תעופה הוא זעום ביותר ואפשר לקוות שהמינויים האחרונים מבשרים שינוי בענף שנחשב לגברי מאוד. אבל, ב'קטנה', כדאי אולי להזכיר שבישראל, למשל, לא מעט נשים משמשות כמנהלות מקומיות של חברות תעופה בינלאומיות, ובהן רות בן צור שמנהלת את הסניף של אייר קנדה, יעל קטן שמנהלת את הסניף המקומי של בריטיש איירווייז, אסתי הרשקוביץ שמנהלת את הסניף המקומי של דלתא איירליינס ויעל ברזילי המנהלת את הסניף של חברת יונייטד בישראל. ולא שכחנו את סבינה בירן, שגם ניהלה בישראל את הסניף של חברת טאוואר וגם היתה מנכ"לית של חברת ישראייר בשנים 2006-2000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully