וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפקיעין מזמינים: "במקום לטוס ליוון - יש לכם את יוון בישראל"

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 18:46

בימים כתיקונם, כיכר המעיין בפקיעין עמוסה במטיילים, אבל מאז הקורונה טרם חזרה תנועת התיירים לכפר הגלילי. "במקום לבזבז דולרים, בואו לעזור לעסקים פה לשגשג, ואחד לשני", אומרים בכפר שמשווע למבקרים, ויש לו הרבה מה להציע

סיור בכפר פקיעין/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

מאזן נאייף עומד מחוץ למסעדת שלו שבכיכר המעיין בפקיעין, וקורא לישראלים לחזור ולטייל בכפר, עכשיו שהקורונה שככה. "במקום לטוס ליוון - יש לכם את יוון בישראל בכפר פקיעין. במקום לבזבז דולרים, בואו להחזיר את השקלים לקופת המדינה ולעזור לעסקים לשגשג, ואחד לשני", הוא אומר.

בימים כתיקונם, כיכר המעיין עמוס במטיילים, בעיקר ישראלים, שבאים בסופי שבוע לטעום ממיץ הרימונים/תפוזים הקריר שסוחטים בעלי הדוכנים במקום. באמצע השבוע תמצאו בעיקר תלמידי בית ספר בסיור בכפר המטופח, שרחובותיו הקטנים מעוטרים בחלונות ירוקים ומגוון עדניות עם פרחי גרניום צבעוניים.

כיכר המעיין בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
מכאן הכל התחיל. כיכר המעיין בפקיעין/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
כיכר המעיין פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
"במקום לבזבז דולרים, בואו להחזיר את השקלים". מאזן נאייף ואשתו בדוכן שלהם/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
ציור של פקיעין העתיקה בכיכר המעיין/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

דרוזים, נוצרים, מוסלמים ויש גם כמה יהודים

בכפר הדרוזי שבגליל העליון יש כ-6,000 תושבים, 80% מהם דרוזים והשאר נוצרים, מוסלמים ויש גם כמה משפחות יהודיות ובית כנסת פעיל. כן, לפקיעין עבר יהודי בן 2000 שנים, עוד משמו כ"בקע" בתקופת הרומאים, עת רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר נמלטו מהם לתוך מערה בכפר, וחיו בה, לפי המסורת 13 שנים עד יחלוף זעם. כדי להכיר את נבכי הכפר המסודר והיפה, חברנו לאיילת בר מאיר, מורת דרך שמתמחה בגליל המערבי וכפריו.

פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
כ-6,000 תושבים מכל הדתות בכפר הגלילי. פקיעין/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
סמטאות יפות ונקיות בגרעין הכפר/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

מלכת הסבונים

הנקודה הראשונה - מרכז המבקרים והסדנאות של ספאא חיר. אחרי 35 שנים שהיתה בבעלותה חנות בגדים, פתחה ספאא לפני עשור מרכז לסדנאות להעצמה נשית זאת אחרי 30 שנים שבהן מקיימת סדנאות שונות, ולדבריה כ-6,000 נשים עברו אצלה סדנאות של יצירת נרות, שמנים, עיצוב פירות (ומכינה מהם ריבות) וגבינה. "בעיקר 'גבינת ספאא' שיש לה טעם של עוד", היא אומרת. "זו גבינה שמטוגנת ואחר כך שמים אותה במים. הגבינה בטעם של זעתר וקצח ולא למדתי אותה אלא המצאתי", היא מדגישה.

בפינת הסבונים ספאא ממציאה סבונים. "אני חולמת על זה בלילה ומבצעת את הרעיון למחרת", היא מסבירה על ההשראה שלה. בחנות היפה שלה תמצאו מגוון סוגים: סבון כורכום, מי ורדים, מורינגה, סבוניםעם סמלים של דתות, כמו חנוכיה וצלב, אבל הכי מעניין: "סבון גבר מושלם", שמכיל קוקוס, חמאת שיה, פצ'ולי, אבץ, לבונה ושאר דברים טובים (לקחתי אחד הביתה לנסות, אעדכן בתוצאות). מחיר סדנאות: סבון מ-30-20 שקלים, סדנת גבינות מ-120-60 שקלים כולל אוכל. אה, והיא גם מכינה ארוחות בוקר מעולות יש לה גם כשרות. 052-5557067.

מרכז המבקרים של ספאא חיר בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
מכינה גם ארוחות בוקר נהדרות. ספאא חיר במרכז המבקרים שלה/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
מרכז המבקרים של ספאא חיר בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
סבונים, עיצוב פירות ומגוון סדנאות מציעה ספאא למבקרים/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
סבון במרכז המבקרים של ספאא חיר בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
חייב לנסות בבית. "סבון גבר מושלם"/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

פרלין כנאפה כבר טעמתם?

שיטוט בכפר חושף סמטאות נקיות ויפות. פתאום, באחד הבתים, נגלית חנות שוקולד "לה שוקוליטה" של השוקולטייר ורד מוהנה, שהוא בכלל איש הייטק שהתאהב בשוקולד ולמד להכינו באירופה. לחנות הזעירה נכנסים דרך בית הוריו של ורד ואז נגלית ויטרינה עוד יותר זעירה שבה מונחים פרלינים מקסימים, ובמיוחד אחד. "טעם הדגל שלנו זה פרלין כנאפה", מסביר ורד ומיד נותן לי לטעום. את הכנת השוקולד למד בבלגיה ואיטליה לפני שלוש שנים וחצי, ולפני הקורונה פתח את לה שוקוליטה. בימי הרמדאן הכין שוקולדים במקום קטאייף למוסלמים, ומי שירצה ללמוד גם איך להכין פרלינים ושאר דברי שוקולד יוכל להשתתף באחת מתוך שלוש סדנאות שהוא עורך.

אבל התבלין הכי מעניין ביזמות המקסימה של ורד הוא אבא שלו - כרים. מחנות המפעל של השוקולד מובילה דלת סתרים אל החצר המדהימה של בית אביו, שבה הוא מגדל בוסתן מרהיב של פרחים ועצים, כולל עץ זית מהעתיקים בישראל. "מישהו בא מכפר מעיליא ושמו סלים חמיסי, והוא יודע את גיל שלו (העץ - ז.ר) לפי החורים והנטיעות ואמר לי שזה בערך 1850 שנה", מסביר כרים.

בין הפרחים ועצי הפרי שמטפח כרים, יש שיחי ורדים מיוחדים, שמהם הוא מפיק "שראב אל ווארד", או מיץ ורדים אסלי מתוק וטעים. וזה עוד לא הכל - כרים גם מפליא בנגינה במגוון של חלילים שהוא מייצר, אפילו מצינור פלסטיק או מקש קטן, וגם מענג את האוזן בעוד המסורתי, בערבית וגם בעברית. הרצאות, סדנת שוקולד וסיור בבית הפורח בתשלום משתנה. עד 30 איש. 051-2041994.

"לה שוקוליטה" פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
הייטקיסט שהתאהב בשוקולד. ורד מוהנה ב"לה שוקוליטה"/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
פרלין כנאפה ב"לה שוקוליטה" פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
"טעם הדגל שלנו". פרלין כנאפה/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
כרים מוהנה בנגן בעוד בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
מפליא בנגינה במגוון כלים וחלילים שהוא מייצר. כרים מוהנה בפעולה/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
עץ זית עתיק בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
אומרים שהוא בן 1850 שנים. עץ הזית העתיק בביתו של כרים/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

הקראטיסט שאוהב דבורים

ואם כבר בפרחים ומתוקים עסקינן, אז הדבורים הן חלק בלתי נפרד מהאבקת פרחים ויצירת מתוקים (דבש). לשם כך נסעתי לפגוש את גסאן סלאח, שלמד גידול דבורים במכללת תל חי וניהול עסק תיירותי ולימודי ארומתרפיה במכללת רידמן. מזה שש שנים הוא עוסק ברדייה, לימוד והכנת דבש ומוצריו ויודע הכל על דבורים, בעיקר על המוצר הכי בריא שהן מייצרות - אבקת פרחים. "האבקנים שנמצאים בפרח, זה הזכר של הפרח, ואז הדבורה עוברת ועושה האבקה. זה מקור חלבון טבעי חזק ביותר", הוא מסביר ומוכר צנצנות של הגרגירים הצהובים-כתומים.

לתחום הדבורים נכנס גסאן אחרי שעבד בחנות חיות ונדבק באהבה אליהן. מעבר לעובדה שמדובר בקראטיסט עם 74 גביעים, "מה שמרגיע אותו זה פשוט לפתוח את הכוורת. "התחברתי לנושא והתחלתי לקרוא על זה, וחיפשתי קורס מקצועי על זה ולמדתי ב-2012", הוא אומר ואפילו כתב את הספר "ממלכת הדבורים". במרכז המבקרים הקטן שלו - "עסל אלנור" - תוכלו גם לקבל הסברים על מלאכת הדבורה (הנכחדת) החשובה וגם לטעום ולנסות מוצרי דבורים שונים. למשל, קרמים טיפוליים, פרופוליס, מזון מלכות ןאפילו פרליני שוקולד מריר עם דבש ופיצוחים שהוא מכין ביחד עם ורד מוהנה. שילוב מתוק מאוד. ויש גם כשרות. 072-3957616, בתיאום מראש.

דבש עסל אלנור בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
יודע הכל על דבורים. גסאן סלאח ב"עסל אלנור"/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
דבש עסל אלנור בפקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
"מקור חלבון טבעי חזק ביותר". אבקת פרחים במרכז המבקרים/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

הסמבוסק הלבנוני שהגיע לישראל

אחרי כל המתוק הזה, אפשר ללכת גם על מלוח ולטעום את הסמבוסק היחידי בפקיעין, בבעלותו של אבו סלמן. את המקום שנמצא בסמוך לכיכר המעיין, פתח אבו סלמן ב-2014, לאחר שלמד ב-1988 לימודי דת בעיירה חצבייה שבלבנון. "הסמבוסק הכי מבוקש זה פיצה עם עוף וגם סמבוסק לבנה וזעתר", הוא אומר. מחיר יחידה 23 שקלים. פתוח כל השבוע מ-10:00 עד 22:00.

סמבוסק פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
מלבנון לישראל. סמבוסק פקיעין/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין
סמבוסק פקיעין. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה
"הסמבוסק הכי מבוקש זה פיצה עם עוף וגם סמבוסק לבנה וזעתר"/מערכת וואלה, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully