וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חליטה נגד קורונה וארוחת בוקר זוגית ב-69 שקל

20.11.2020 / 0:10

תמיד נחמד לבקר בדלית אל כרמל, אבל לאחרונה החלו דווקא הנשים הדרוזיות להיחשף ולהציע מוצר שהוא מעבר רק לאוכל טוב - מאמנות קרמית, דרך מתחם we work שהוא גם מסעדה ועד לסדנאות רוחניות וצמחי מרפא. ביקור שהוא העצמה נשית ותיירותית

אזהר נאסרדין דלית אל כרמל/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

לא מעט מהישראלים נוהגים לבקר בדלית אל כרמל בסופי שבוע, מתענגים על המסעדות והאוכל הדרוזי-ערבי הנהדר. אבל כמו שאומרים לא מעט תשובי עוספיה ודליה - דרוזים זה לא רק פיתה עם לבנה, והם צודקים.

עקבו אחרי האינסטגרם שלנו wallatravel
ויש לנו גם טיקטוק!

לאחרונה החלו דווקא הנשים הדרוזיות לצאת יותר לספרה הציבורית ולהיחשף, ולהציע מוצר שהוא מעבר רק לאוכל טוב, וכולל גם סיפורים אישיים, רוחניות, אמנות וכן גם אוכל מצוין. "הנשים בכפר ובעדה מובילות בשנים האחרונות את תחום התיירות עם מיזמים חדשים ומגוונים, ולא רק בתחום הקולינרי", אומר סאפי מקלדה, יועץ תיירות ומנהל פרוייקט "כפר ביקרתם - החוויה הדרוזית והצ'רקסית" - ברשות לפיתוח הגליל. "ההובלה שלהן את התחום מקדמת מאוד את הכלכלה המקומית והתעסוקה בכלל, ובמיוחד בעידן הקורונה".

אז הנה סיפורן של שש נשים מיוחדות, שכל אחת בדרכה מצאה את הנישה שלה והפכה אותה לעסק קטן, שמתאים במיוחד לימים אלה. ביקור שהוא העצמה נשית ותיירותית לנשים שהחליטו לצאת החוצה ולעסוק בדבר שהן הכי אוהבות.

קיר הגרפיטי הארוך בארץ בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
תמיד כיף לבקר. דלית אל כרמל/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

סושי בנוסח דרוזי

איילה נסראלדין היא ספרנית מזה 32 בבית ספר מקומי, אבל בשנים האחרונות החלה לאפות עוגות לאחר שלמדה קונדיטוריה. "מגיל ילדות אני אוהבת לבשל", היא אומרת, "והתחלתי לפתח מתכונים מתוך נסייה וטעייה".

עם הזמן החלה לערוך סדנאות בישול בביתה, שכוללות אוכל גורמה, סדנאות בורגרים, מוקרמים וכמובן אוכל מזרחי ברוח המטבח הערבי כמו מנסף, עלי גפן וכרוב ממולא ואפילו סלמון עם פיסטוק חלבי. "אני הראשונה בדליה שהחלה עם הסדנאות", מסבירה נסראדין, "התחלתי עם ילדים קטנים וזה התפתח לכל הגילים והמגזרים, וכיום באות אלי הרבה משפחות שמחפשות פעילות לגיבוש והנאה". בימים אלו של גזרות הקורונה, בכל סדנא משתתפים 10-8 איש, לא יותר.

אחת הסדנאות המפתיעות של איילה היא דווקא סדנה להכנת סושי, שפחות משתלבת עם המטבח המזרחי, אבל בפיוז'ן קולינרי כנראה שאין דבר כזה שאין דבר כזה. "בסגר הראשון ביטלתי את הסדנאות, אז חברות הציעו לי למכור סושי בבית, וזה תפס תאוצה", היא מספרת. לדבריה, בסדנת הסושי היא מלמדת איך להכין את האורז, ירקות ושלושה סוגי סושי. "אפילו פתחתי סושיה בבית", היא מוסיפה, "זו התרפיה שלי, וכל פעם כשיש לי סדנה אני מרגישה פרפרים בבטן".

איילה נסראלדין משך כל סדנא 3-2 שעות, מחיר: החל מ-200 שקלים לאדם. 052-5736117.

עוד בוואלה!

שביל הבנים הדרוזים: טיול בעקבות נופלים בני העדה

לכתבה המלאה
איילה נסראדין דלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"מגיל ילדות אני אוהבת לבשל". איילה נסראלדין בביתה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סדנת בישול בדלית אל כרמל. סאפי מקלדה, מערכת וואלה!
מגורמה ועד סושי. סדנת בישול בביתה של איילה נסראלדין/מערכת וואלה!, סאפי מקלדה

עמק השווה בין הדת לנפש

ומנסראלדין אחת לנסראלדין אחרת, אבל ללא קשר משפחתי קרוב. הפעם זו אזהאר נסראלדין (לשעבר מנסור), שמגננת מוערכת עשתה סוויץ' גדול לתזונה בריאה בשילוב רוחניות מהמזרח. איך בדיוק משתלבת הדת דרוזית עם רוחניות במזרח? מיד נבדוק.

אבל עוד לפני, במשך 25 שנים עבדה אזהאר כגננת. "פתחתי גן משלי כשראיתי שבכפר אין גנים מספיק טובים", היא אומרת, "ואז התחברתי לגוף שלי והתחלתי לקרוא ספרים על תזונה ונפש והכנסתי את זה לגן - לא סוכרים, לא מתוקים, לא אוכל מעובד לילדים".

אחרי שסיימה ללמוד נטורופתיה והרגישה שיש לה מספיק כלים בארגז, היא החלה לנסות להשפיע על אנשים שיעשו שינוי תזונתי. "רציתי לעשות משהו משלי שיחבר אותי לשורשים", היא מסבירה, "ואני מכינה אוכל לכל בן אדם עם תסמין או בעיה שבא אליי". כך למשל, עבור ספורטאים היא מכינה פיתה מקמח סויה שיש בה חלבון.

את גן הילדים הפכה לפני כשנתיים לסטודיו טיפולי, שבו היא מעבירה סדנאות אוכל בריא, מדיטציות, טאי צ'י ושאר תורות מהמזרח שבהן היא משלבת תזונה נכונה. "אני מאמינה בערכים שלי וזה הדלק שלי", היא אומרת. "הדת שלנו לא מקבלת שנשים דתיות ילמדו, והרחיקו אותי מהדת כשהתחלתי ללמוד אבל עמדתי על שלי יש דברים עמוקים יותר בנפש שלי ולא ויתרתי ואני מנסה למצוא את עמק השווה בין הדת לנפש. אני מאמינה בדרך שלי ואפילו אנשי דת היו אצלי בסדנאות כי זה חשוב להתמקד בנפש ובגוף".

אזהאר נסראלדין, רפואה משלימה ואנרגטית. סדנאות החל מ-120 שקלים כולל ארוחה. 054-3542032

אזהאר נסראלדין נטורופתית ובשלנית בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מתאימה תזונה לכל בעיה. אזהאר נסראלדין בכניסה לסטודיו שלה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אזהר נאסרדין נטורופתית ובשלנית בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טעים וגם בריא. מאפים שהכינה אזהאר בביתה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

יצירת חייהן

גם ויסאל פחראלדין חשבה שהיא הולכת לכיוון הבריאותי/רוחני, ולמדה רפואה משלימה, אבל כמה סרטונים שראתה ביוטיוב על עבודה עם אבניים - שינו את מסלול חייה, לפחות לעת עתה.

היא החלה ללמוד פיסול קרמי בחיפה, וכשהיא צילמה לאמה, היבה, את הכד הראשון שיצרה, היבה התאהבה ביצירה והצטרפה ללימודים עם בתה. הן עברו ללמוד ביקנעם פיסול קרמי והחלו ליצור ביחד. במגורי הסבתא ששופצו עבור עסק אחר, הן החלו לאסוף את כל העבודות שלהן, ללא כוונה למכור. אבל חברה שעברה במקום וחיפשה מתנה - ביקשה לרכוש את אחת העבודות. "זו היתה היצירה הראשונה שמכרנו", נזכרת ויסאל, "ואמרתי לאבא 'מה דעתך שנמכור את הכלים בחנות?' כך נפתח לפני שש שנים סטודיו "מנדלה".

בתחילה, היה להן מדף וחצי של עבודות, וגם לא היה להן נעים להחזיק חנות שלמה עם עבודות שמתפרסות על מדף וחצי. אבל עם הזמן נוספו עוד ועוד יצירות, והשתיים אף החלו להציגן בכמה אירועים. "בעבודות שלי אני מחפשת את הקשר למסורת הדרוזית, או לעשות פריטי וינטז'" אומרת היבה. בתקופת הקורונה היא החלה לארח מעגלי נשים לעבודות יד, כמו רקמה, תכשיטים ושאר מלאכות יד מפעם. "אנחנו עדיין בחיפוש", מסבירה ויסאל, "אני אוהבת את השבטים באפריקה, הלבוש והצבע בבגדים וזה משפיע על היצירה שלי".

בימים אלה הן עובדות על אתר לחנות, אבל אפשר גם להתרשם בעמוד הפייסבוק שלהן ולהזמין וגם להיכנס ולבדוק את היצירות המיוחדות שלהן.

מנדלה, סטודיו לקרמיקה. 054-9717772.

ויסאל פחראלדין מסטודיו מנדלה בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"אמרתי לאבא, 'מה דעתך שנמכור את הכלים בחנות?" ויסאל פחראלדין בסטודיו מנדלה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סטודיו מנדלה בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מגורי הסבתא הפכו לסטודיו. כמה מהיצירות של היבה וויסאל פחראלדין/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

ה-we work של דליה

מי שעוד לקחה מקום והפכה אותו למיזם תיירותי-עסקי, היא סנא עיסמי, תופרת בהכשרתה, שלמדה טבחות וקונדיטוריה והחלה לעבוד במסעדות ובבית מאפה. לימים, החליטה לפתוח עסק של קונידוריה ובישולים לפי הזמנה. "לפני שנתיים התחלתי לארח קבוצות קטנות בבית, אבל לא היה מקום גדול", היא נזכרת. אבל כשחמה מת לפני כשנה וחצי, היא פתחה בביתו את Rose, שנקרא על שם חמותה רוז.

בהתחלה החלה בסדנאות אפייה ובישולים לנשים, ועם הזמן החלה לקיים מפגשי גיבוש לנשים דרוזיות דתיות, מפגשי תרבות והמקום הפך למעין מקום שבו מתקיימות ישיבות ופגישות עבודה, ובעצם ל-we work הראשון של דליה.

על הדרך היא גם יצרה תפריט נהדר מכל מטעמיה, כך שניתן להגיע לעבוד ולא צריך לצאת למסעדה לאכול - היא כבר בילט אין במקום. ואם חשבתם שבין בישוליה תמצאו מנות מהמטבח הדרוזי - אז לא ממש. דווקא שקשוקות, בייגל טוסט, פסטות ושאר מאכלים איטלקיים, כמו גם מוקפצים אסייתיים וסלטים. וכמובן ארוחות בוקר מלאות, ועוד זוגית ב-69 שקלים - איפה מוצאים מחירים כאלה היום?!

Rose. אוכל, למידה, חברה. 052-8295531.

סנא עיסמי מסעדה ROSE בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הבית של חמה ז"ל הפך למתחם עבודה והסעדה. סנא עיסמי ב-Rose/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סנא עיסמי מסעדה ROSE בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ישיבות, ימי הולדת ומפגשי עבודה. החדר העסקי ב-Rose/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

סודות הסבון

בימים שחנויות הפארם הפכו לכה פופולריות ומוכרות הכל, נעים להיכנס לחנות שמוכרת כמעט אך ורק מוצר אחד - סבון. ולא סבון נוזלי כזה מפונפן או של מותג יוקרתי, אלא סבון של פעם, שעשוי כמו פעם ומחומרים של פעם, כלומר משמן זית.

אינאס זיידן ובעלה פתחו לפני שנתיים את "סבון סרי וסורא" - מעין בית מרחקת קטן לסבונים שנקרא על שם ילדיהם. המחשבה לייצר סבון נמצאת אצלנו כבר מ-2012", אומרת אינאס, "כי רצינו לחזור למורשת וכדי לשמור על בריאות הגוף שלנו". הם שאלו את הזקנים בכפר איך מייצרים את הסבון של פעם ומה הסוד ליצור סבון טוב, ולאחר שלמדו החלו לייצר סבון מחלב עזים, עלי דפנה, ציפורן, כורכום ולאחרונה גם סבון עם חמאת שיאה.

אינאס מספרת, שהסבון הכי מבוקש בחנות הוא סבון חלב עזים, שיאה וסבון כורכום ודבש. אחד הסבונים המיוחדים הוא סבון חלב עזים עם אבוקדו וגם סבון עם ליפה לשפשוף, כשהליפה קבועה בתוך הסבון. אבל בחנות תמצאו גם מגוון של צמחי מרפא למכירה, למשל "כאף אל למאם" שמשמש לאבנים בכליות או דלקות בכליות, וגם עלי תות לסכרת שחולטים לתה. הסבון הכי יקר יעלה לכם 30 שקלים. הזול - 10 שקלים בלבד. רוצים לדעת איך מיצרים סבון? אינאס ובעלה גם מקיימים סדנאות ליצירת סבון.

סבון סרי&סורא. 054-8395537.

אינאס זיידן בסבון סרי וסורא בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מתמחים אך ורק בסבונים. אינאס זיידן בחנות שלה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סבון סרי וסורא בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הליפה כבר בתוך הסבון. הסבונים ב"סבון סרי וסורא"/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

החליטה הסודית

כל דרוזית שמכבדת את עצמה יודעת את רזי הצמחים, בטח באזור הכרמל שבו שוכנת דליה. אבל פותה ומועין חלבי ממרכז יסמין על שם הצמח, לקחו את הנושא צעד אחד קדימה. אם אתם אוהבים צמחים, צמחי מרפא, חליטות וסתם ריחות ודברים בריאות - אתם חייבים להגיע לכאן.

"מילדות חיינו בטבע ואמי היתה מרפאה אנשים ממחלות בצמחי מרפא", מסבירה פותה את הקשר שלה לצמחים שלמדה ממנה וגם מסבתה. המרכז קיים אומנם ארבע שנים, אבל עוד לפני היו לה ולבעלה דוכנים ב-42 מקומות בארץ, כמו קניונים שבהם מוכרים אוכל דרוזי וצמחוני, "כי אמא לימדה אותי על הצמחים והסגולות שלהם", היא אומרת.

פותה מסבירה שבשנות ה-50 לא היתה קופת חולים בכפר, ואנשים טיפלו בעצמם בעזרת צמחי מרפא. "בשנות ה-70 היה וטרינר, 'אבו אילן' - יהודי שטיפל בתושבים", מספר הזוג בבדיחותא. מעבר לחנות שבה מגוון רחב של חליטות וצמחים שטוב להוסיף לסלטים, שייקים או מזון אחר, מקיים הזוג סדנאות שונות, למשל של יצירת כחל, שאותו מייצרים מאבן כחל שמקורה במצרים. "אצלנו שמים כחל בעיניים לתינוק בן יומיים שלא יהיו לו משקפיים", מסבירה פותה. בנוסף, הם עורכים סדנאות אוכל שעוסקות בסמבוסק צמחים, תרד וזעתר, כדורי לבנה בשמן זית, עלי גפן ושאר מאכלים מהמטבח הדרוזי.

אבל פותה גם מעבירה הרצאות על הסיפור שלה, על דליה, על הנשים כאן והמורשת הדרוזית. מסתבר, שאבא שלה פתח את החנות התיירותית הראשונה בכפר כבר ב-1956, שהיתה מכולת שבה מכרו עבודות יד.

אבל דבר אחד בולט מעל כל המוצרים, לדבריהם, וזהו "מוצר הבית" המומלץ - חליטת בריאות. "היא עוזרת לאנשים להיות בריאים, כי יש בה שבעה סוגי צמחים שאנו לא מגלים", אומר מועין." הגענו אליה אחרי עבודה בשטח ושאלות ששאלנו זקנים, כי לא כל צמח מתאים להיות עם השני ובחליטה הזו כולם משלימים את האחרים". עם זאת, מועין הסכים לגלות לנו שני מרכיבים מתוך השבעה: הראשון הוא מורינגה, "שהוא הכי חשוב ויש בו את כל הוויטמינים שצריך. השני הוא עוזרר שמסדר את מחזור הדם", הוא אומר. "החליטה נותנת לגוף להתגונן מכל המחלות, כולל הקורונה, ועדיף לשתות חצי ליטר ביום.

מרכז יסמין. 054-6757028.

פותה חלבי מרכז יסמין ע"ש הצמח בדלית אל כרמל. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
למדה מאמא וסבתא את רזי הצמחים. פותה חלבי במרכז יסמין/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מרכז יסמין בדלית אל כרמל. סאפי מקלדה, זיו ריינשטיין
אפשר להסתובב בה שעות. החנות במרכז יסמין/זיו ריינשטיין, סאפי מקלדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully