וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באביב הכי מסוכן: טיפים למטיילים שפוגשים נחש בטיול

דווקא עכשיו, לאחר תרדמת החורף, יוצאים הנחשים ממחילותיהם עם בלוטות ארס מלאות וקטלניות. אז איפה הכי מסוכן לטייל? מה עושים אם הוכשתם? ואיך תימנעו ממפגש עם נחש? יו"ר התאחדות המדבירים בישראל, עם עצות מצילות חיים למשפחה המטיילת

נחש צפע. ShutterStock
באביב הם שבים בחזרה. נחש בטבע/ShutterStock

ממש כמונו, גם הנחשים מחכים לאביב כדי לצאת לשטח ולאכול משהו בטבע הפורח. אבל בניגוד לנו, הם היו בתרדמת רוב החורף וכמעט ולא אכלו - מה שאומר שבלוטות הארס שלהם מלאות וההכשות הראשונות עלולות להיות קטלניות.


עוד טיפים לפני שיוצאים לטיול:
רטוב וחם: כל מה שצריך לטיולי מים בארץ
איך לארוז לחופשה של שבוע במזוודת טרולי קטנה
10 אפליקציות שחובה שיהיו לכל מטייל בארץ


אז מה עושים אם תראו נחש בטיול שלכם? איך תימנעו מהכשה ומה עושים אם הוכשתם? איזה נחשים נמצאים בכל אזור בארץ ומי הכי ערמומי? ואיך תישמרו על הילדים בקמפינג? לשם כך שוחחנו עם אלי כהן, יו"ר התאחדות המדבירים בישראל, שסיפק לנו את כל המידע וטיפים חשובים לפני שיוצאים לטיול בפסח, ובכלל.

למה נחשים ארסיים יותר דווקא באביב?

"ידוע שנחשים הם בעלי דם קר ועם התחממות הטמפרטורות, "התרדמת" שלהם (חלקם פעילים גם בחורף) מתגברת עם בוא האביב והם מתחילים לצאת ולחפש אחר אוכל. בחורף הם נמצאים באתרים חמים, כמו חדרי משאבות, מנועים וכדומה, ואילו בחודשים חמים, כמו במרץ ואפריל, הם יוצאים החוצה לטבע לחפש מזון. נחשים יכול להישאר כ-5-4 חודשים בלי אוכל ואז הם מחפשים טרף. בתקופה זו בלוטות הארס שלהם מלאות וההכשות קשות ביותר, בניגוד לקיץ שהם במרדף אחר חולדה או עכבר ועל כן מכישים המון. באביב, לעומת זאת, הנחשים מחדירים יותר ארס בהכשה".

באיזה אזורים נמצאים נחשים ואיפה הם מסתתרים?

"יש כתשעה נחשים ארסיים בארץ, כשרובם פעילים בדרום הארץ. בדרך כלל הם מסתתרים תחת סלעים, אבנים, מחילות, סבך קוצים, ערימות קרשים או מקומות מקורים או מסתוריים. לרוב הם פעילים בלילה, כי הם יודעים לארוב לטרף שלהם שנע אף הוא בלילה. אך כמובן שהם פעילים גם ביום, בעיקר במקומות שיש בהם ריבוי של חולדות ועכברים, למשל, בשווקים שבהם פועלות חולדות שגם ממליטות".

אז איזה נחשים פועלים בארץ ומי פועל בכל אזור?

בצפון - צפע חרמון וצפעים אחרים.
במרכז - צפע ארץ-ישראלי הידוע לשמצה, שנמצא באזור גוש דן והסביבה.
בדרום - עין גדי, מדבר יהודה, הנגב ואילת - פתן שחור (בעין גדי) אפעה (בשומרון והרי אילת), עכן גדול, עכן קטן, עכן חרטומים, שפיפון ושרף עין גדי, שלו יש לו שתי שיניים צדדיות והוא מכיש הצידה, כך שמי שמרים אותו מסתכן מאוד.

"נקודה חשובה לגבי אזור הדרום: ההכשה באזור זה מקבלת ממד נוסף וקריטי של סיכון, היות והפינוי מהמדבר יותר מסורבל עקב החום הכבד, הקשיים בקליטת טלפונים סלולריים והמרחק מבית החולים, ולכן צריך לדעת במיוחד בדרום איזה סוג נחש הכיש ומהי דרך הפינוי המהירה ביותר".

עוד באותו נושא

מצפון ועד דרום: כל אירועי פסח ללא תשלום

לכתבה המלאה
נחש אפעה בפארק תמנע הרי אילת. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
בדרום הארץ הכשה עלולה להיות יותר קריטית. נחש אפעה בהרי אילת/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

מה עושים כשנתקלים בנחש?

"ראשית, עלינו לעמוד במקום. לאחר מכן, לאט לאט בתנועות לא חדות, יש לקחת כמה צעדים אחורה. הנחש הוא חיה פחדנית, לא רואה טוב או שומע, אלא מרגיש זעזועים בבטן. הוא מריח דרך הלשון וכך מזהה על-ידי אינפרא אדום בעלי דם חם. הלשון עוזרת לו לזהות את גודל הטרף וכך הוא יודע איך להתמודד איתו. הנחש מרגיש איום, ולכן נושם ועושה רעשים כדי להפחיד את האויב שמולו, ואם תתנו לו צ'אנס לברוח - הוא יברח".

האם יש לנסות וללכוד את הנחש?
"נחש זו חיה מוגנת ואסור לפגוע בה. על-פי החוק, נחש שנלכד יש לשחרר בשטח פתוח בטבע, או למסור אותו לגן הזיאולוגי ומי שפוגע בנחש זו עבירה פלילית".

האם נחש מכיש פעם אחת וזהו?

"נחש יכול לווסת את ההכשות במינונים נמוכים או גבוהים, ויכול להחליט גם להחדיר את את כל הארס לקורבן שלו, מה שיגרום לאדם לאבד הכרה מיידית. הנחש עושה זאת לפי הסכנה שהוא חש. למשל, לעכבר מספיקה רבע מנה, כך שהנחש מכיש לפי גודל הקורבן, אבל כשהוא מתגונן, למשל אם דרכנו עליו מבלי כוונה, הנחש יכול להכיש ולהחדיר כמות ארס רבה, וזה עלול להיות מצב קריטי למטייל.

"בניגוד לבני אדם, אצל חלק מבעלי החיים ההכשה פחות קטלנית. יש חיות שהן מוגנות ארס, כמו לטאות מסוימות ונחשים לא ארסיים, שיודעים להתמודד עם המערכת החיסונית שלהם עם הארס".

מהם הסימנים להכשת נחש ומה עושים אם הוכשתם?

"בין הסימנים שנראה בהכשה ניתן למצוא איבוד הכרה, הקאות, סחרחורת, יובש בפה, נפיחות במקום ההכשה וכאב, חוסר תפקוד של הגפה המוכשת.

"לגבי אופן הטיפול אין הרבה מה לעשות, אבל יש איך להתנהג, או מה לא לעשות. ברגע ההכשה הארס נכנס למחזור הדם, וככל שהגוף יזוז וינוע - כך נאיץ את הארס במחזור הדם. לכן קודם כל יש לשבת בצל, לשתות מים קרים. אין לשתות משקאות חמים או אלכוהול, אין לרוץ ולהשתולל, אין לעשות חסם עורקים (מחשש לנמק), אין למצוץ את הארס ואין לשים קרח. יש להזעיק עזרה או להוביל את הנפגע לבית חולים. חשוב גם לזהות או לצלם את הנחש, כדי להתאים נסיוב בבית חולים.

"חשוב לדעת, שכשאדם מוכש ומקבל נסיוב, בפעם הבאה שהוא יוכש מצבו יהיה הרבה יותר קשה, כי הגוף אינו בנוי לנסיוב שמורכב מארס נחשים".

נחש עכן חרטומים בנגב. ShutterStock
נחש יכול לווסת את ההכשות במינונים לפי גודל האיום/טרף שלו. עכן חרטומים בנגב/ShutterStock

איך נמנעים מהכשה בטיול?

"יש להצטייד בנעליים גבוהות, ללכת בשבילים המיועדים, לא לסטות לקוצים, עשבייה וכדומה. אפשר להיעזר במקל הליכה שיכול להרחיק נחש או שהמקל ייקבל את ההכשה במקום הרגל. יש להצטייד במים קרים בכל טיול. אין להפוך אבנים או סלעים, להרים קרשים וכדומה, כי שם אוהבים נחשים ועקרבים להסתתר ולארוב.

איך להימנע מחדירת נחש בזמן קמפינג?

" יש לוודא שהיריעות יהיו מקובעות היטב לקרקע מחוץ ומתוך האוהל, כך שיהיה איטום גם בשעות היום וגם בלילה, כי פתח קטן באוהל יכול לגרום לנחש לחדור אליו. יש לנטות אוהל במקום מישורי ללא מחילות באדמה או ליד סלעים. גם שקי שינה יש לנער לפני שימוש ולבדוק את השק"ש רגע לפני השינה עם פנס. צריך גם לנער שמיכות ואת האוהל עצמו כדי לדווא שלא יתחבא שם נחש".

ומה עם איזה משהו אופטימי לסיום?

"בגדול, אין כמעט היתקלויות עם נחשים בטבע, והאורך של רובם מגיע בדרך כלל לכ-60 ס"מ, לעומת הצפע שמגיע ל-1.30 מטר, כך שהם לא יצורי ענק מפחידים אבל תמיד צריך להיזהר. צאו וטיילו בנעימים, רק הקפידו איפה אתם הולכים. חג שמח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully