וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגשתם נחש בטיול? כך תזהו אותו בקלות

19.9.2017 / 9:33

לפני מספר שנים הקים גיא חיימוביץ את האתר "מדריך לזיהוי נחשים", שיסייע לכם לזהות את הזוחל שמולכם באמצעות מענה על 4 שאלות פשוטות. אז איך תכירו את הנחש שתפגשו בטיול בטבע, מתי הכי סביר שזה יקרה ומה לעשות? הנה התשובות

צלמים זמניים מורשים

בווידאו: צפו בהזדווגות הנחשים עם היקיצה מתרדמת החורף

ארבע שאלות פשוטות. זה כל מה שאתם צריכים כדי לזהות את הנחש שהופיע מולכם בהפתעה - בין אם בטיול בטבע ובין אם בחצר הבית שלכם.

ארבע השאלות הללו מתוארות באופן אינטראקטיבי וידידותי באתר "מדריך לזיהוי נחשים", שהקים גיא חיימוביץ (36), איש היי-טק מכפר סבא וחובב מושבע של זוחלים, שבעבר אף השתתף בכתיבת הספר "זוחלים ודו-חיים בישראל - מדריך שדה".

בשאלה הראשונה בוחרים את הצבע/ים של הנחש שלפניכם, מתוך רשימה של 10 צבעים. בשלב השני בוחרים את הדוגמה שעל גב הנחש, מבין 9 דוגמאות, בהן פסים לאורך, פסי רוחב, צבע אחיד, זיגזג לאורך, דוגמה מקושקשת ועוד. בשלב הבא תידרשו לבחור את האזור בארץ שבו גיליתם את הנחש, ולבסוף - בוחרים את הגודל שלו באחת מתוך כמה קטגוריות - מ-10 ס"מ ועד מעל 2 מטר.

בסוף התהליך מקבלים תוצאות אפשריות, ובכל מקרה, באתר ישנה רשימה מקיפה של כל מיני הנחשים בישראל, כולל תצלומים. רשימה זו כוללת גם מיני לטאות חסרות רגליים, שלעיתים מזוהות בטעות כנחשים. מי שיצלם את הנחש, יוכל לשלוח את התצלום לגיא באמצעות האתר, ולקבל זיהוי שלו באימייל.

נחש צפע מצוי. גיא חיימוביץ, מערכת וואלה! NEWS
באתר ישנה רשימה מקיפה של כל מיני הנחשים בישראל. נחש צפע מצוי/מערכת וואלה! NEWS, גיא חיימוביץ
נחש זעמן מטבעות. גיא חיימוביץ, מערכת וואלה! NEWS
בין אם בטבע ובין אם בחצר הבית - כדאי שתכירו. נחש זעמן מטבעות/מערכת וואלה! NEWS, גיא חיימוביץ
גיא חיימוביץ בעל אתר לזיהוי נחשים. גיא חיימוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"אני מקבל המון תגובות מגולשים". גיא חיימוביץ וחבר/מערכת וואלה! NEWS, גיא חיימוביץ

מתי הסיכוי הגדול ביותר לפגוש נחש?

גיא, אנשים מגיבים לך לאחר קבלת התוצאות?
"כן, אני מקבל המון תגובות מגולשים. רבים מבין מי שזיהו את הנחש, אף ממשיכים לשאול שאלות רבות עליו. בשנים האחרונות האתר עומד על קרוב ל-100,000 בקשות זיהוי בשנה".

גיא מוסיף ומזהיר באתר כי גם אחרי שמזהים את מין הנחש, אסור ליצור עמו כל מגע. "כל הנחשים בישראל מוגנים על-פי חוק ואין ללכוד אותם או לפגוע בהם ללא אישור מרשות הטבע והגנים. במפגש עם נחש באזור המגורים יש לקרוא ללוכד נחשים מוסמך".

האתר שהקים גיא פועל זמן מספיק ממושך כדי לבנות מסד נתונים שמדגים את דפוסי הפעילות של הנחשים בישראל. בפוסט ארוך שהעלה לאחרונה בפייסבוק, הוא מציין כי בחודשי החורף הקרים (דצמבר, ינואר ופברואר) הסיכוי שלכם להיתקל בנחש הוא הנמוך ביותר, מאחר שרובם בעלי דם קר, ולכן מפחיתים את פעילותם במידה ניכרת.

עם בוא האביב, במארס ובאפריל, עולה באופן הדרגתי הפעילות - כאשר השיא מתרחש בחודש מאי. הסיבה היא ככל הנראה החפיפה עם עונת הרבייה של רבים ממיני הנחשים בארץ. החודשים יוני-ספטמבר מדגימים ירידה קלה, ובספטמבר נרשמת שוב מגמת עלייה. חלק מהסיבות לעלייה זו קשור לבקיעת והשרצת נחשים צעירים. עם בוא החורף, יורדת שוב רמת הפעילות.

כמובן, מחזור פעילות זו ידוע ומוכר היטב, אך בזכות אתרים מעין אלו ניתן ליצור גרף פעילות שנתי המגובה בנתונים מספריים.

עוד באותו נושא

מבחן: תצליחו למצוא את הנחשים הארסיים לפני שיכישו אתכם?

לכתבה המלאה
נחש נחשים. רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
רוב מיני הנחשים בישראל אינם מסוכנים לבני האדם/מערכת וואלה! NEWS, רשות הטבע והגנים
נחש זעמן סיני. גיא חיימוביץ, מערכת וואלה! NEWS
עם בוא האביב עולה באופן הדרגתי הפעילות של הנחשים. נחש זעמן סיני/מערכת וואלה! NEWS, גיא חיימוביץ

אז אחרי שגילינו מתי הסיכוי הגדול (או הקטן, אם תרצו) לפגוש בנחש בטבע, נשאלת השאלה מה עושים כאשר כבר נתקלים בו? "רוב מיני הנחשים בישראל אינם מסוכנים לבני האדם. בנוסף, הנחשים בארץ לא רואים בבני האדם מזון פוטנציאלי. הם לא ירדפו אחרינו, אלא תמיד יברחו מאיתנו. פגשתם נחש? אם אתם במרחק של מטר ממנו או יותר, הסיכוי להכשה הוא מזערי. פשוט צעדו לאחור. הכשות רבות קורות כאשר מנסים ללכוד את הנחש או לפגוע בו".

לאתר "מדריך לזיהוי נחשים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully