וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקמתו של הטבע: טיול בעקבות בולענים בים המלח

14.5.2015 / 18:54

זה כבר עשרות שנים שהאדם מייבש את ים המלח ומתעשר על חשבונו. ירידת מפלס המים גרמה ליצירה של יותר מ-3,000 בולענים, כשבכל יום בממוצע נוצר בולען חדש ולאחרונה גם מתחת לכביש מס' 90. צילומים נדירים ממצלמת רחף מדגימים שהטבע לא ישתוק עוד הרבה זמן

צילום וידאו: זיו ריינשטיין עריכה: רן צימט

מי שנסע לאחרונה בכביש מספר 90, בקטע של עין גדי, ודאי נתקל בפקקים ארוכים וסדרני תנועה שמעבירים רכבים לפי תור. הסיבה לכך היא סלילת כביש עוקף בקטע שבין נחל דוד לנחל ערוגות, כתוצאה מה"מכתשים השקטים" שמאיימים לכרסם בכביש הליניארי הארוך בישראל.


עוד טיולים באזור מדבר יהודה:
לרדת נמוך: צימרים עד 500 שקל באזור ים המלח
להתאהב במדבר: טיול ליל ירח מלא בבקעת הורקניה
ליהנות מכל העולמות: לנפוש בין הים למדבר בעין גדי


אותם מכתשים, הידועים גם כבולענים, פזורים לאורך מדבר יהודה ונוצרו כתוצאה מהתייבשות ים המלח החל משנות ה-80. יד האדם, שסכרה את הכנרת עם הקמתו של מפעל החשמל בנהריים בסוף שנות ה-20 של המאה הקודמת, ובכך צימצמה משמעותית את הזרמת מי הירדן לים המלח, כמו גם התעללות רבת שנים של מפעלים מסחריים, המייבשים את הים לטובת ניצול אוצרותיו, הם בין הגורמים העיקריים לירידת מפלס הים, אבל אי אפשר להתעלם גם מהטבע שמאייד את המים של עצמו.

כך או כך, יותר מ-3,000 חורים יפהפיים כאלו נפערו ב-30 שנה האחרונות, כשבכל יום בממוצע נוצר בולען חדש. הבולען נוצר מהמסה של שכבת מלח מתחת לפני קרקעית הים על-ידי מים מתוקים, שמגיעים ממעיינות או נגר עילי ובתהליך קארסטי ממיסים את הקרקע, כך שנוצרים שקעים, גדולים כקטנים, שנשמטים כלפי מטה בעומק של סנטימטרים ועד מטרים רבים.

והבולענים האלה כבר עשו נזקים לחקלאות, לתיירות ולאנשים באזור. מטעי התמרים של קיבוץ עין גדי כבר עומדים נטושים מזה שנים עקב בולען גדול שנמצא מתחתיהם, כפר הנופש של הקיבוץ ננטש מאותה סיבה ולאחרונה נסגר גם כפר הנופש חוף מינרל מאותו חשש. עכשיו, מאיימים הבולענים הנקמניים לחתור תחת כביש 90 - מה שגרם לאדם לעשות חושבים ולסלול כביש עוקף, לבזבז מיליוני שקלים, זמן, ליצור פקקים ואולי גרוע מכל - התיירים מפחדים ומדירים רגליהם מהאזור, וחבל.

בולענים בים המלח. דב גרינבלט,
כל יום בממוצע נוצר בולען חדש. בולען בים המלח/דב גרינבלט
בולענים בים המלח. דב גרינבלט,
ירידת מפלס הים גורמת למים מתוקים לכרסם באדמת המלח/דב גרינבלט

לבחור בטבע ופחות בכסף

הקוטביות המתעתעת שבין יופיים של בולעני מדבר יהודה, לבין האסון שהם ממיטים עלינו ועל התושבים והמטיילים באזור מייצרים יחסי אהבה-שנאה כלפיהם. מחד, אין ספק שמדובר בנזק סביבתי, סכנה לבני אדם, אטרקציות תיירותיות, שטחי חקלאות, וכאמור, גם כבישים. מאידך, כמה יפים הם החורים האלה שאף מקבלים צבעים שונים של טורקיז, כתום, ירוק. אתה אוהב אותם וכועס עליהם כאחד.

כדי להגביר את המודעות אל סכנת הבולענים, ומאידך יופיים, מוציאה החברה להגנת הטבע סיורים בעקבות המכתשים הללו, שיוצאים מבית ספר שדה עין גדי (מחיר: 1,000-650 שקלים לקבוצה, טל' 03-6388688). הסיור מתחיל בהרצאה על תופעת הבולענים, התייבשות ים המלח, שימור הסביבה מול פיתוח והשפעת האדם על המרחב, ולאחר מכן יוצאים לסיור רכוב לאורך קו החוף של ים המלח ואף עוצרים בנקודה שבה ניתן להתקרב הכי קרוב ובטוח אל הבורות המפתיעים האלה. נקודה אחרת וחשובה היא במצפה ראש טור (הגעה דרך מצוקי דרגות), שממנה ניתן לראות נהדר את סדרת הבולענים הצבעוניים שבסמוך לקו החוף, אבל בעיקר הנוף הכי יפה (אולי) של מדבר יהודה פינת ים המלח.

אז נכון, הקיץ כבר פה, בטח במדבר יהודה, אבל עדיין ניתן למצוא שעות נעימות של רוח טובה, שעת בוקר מוקדמת או לפנות ערב מענג בשילוב שקיעה. ולכן, את תופעת הבולענים תוכלו לראות גם בעצמכם, כל עוד תישמרו ולא תתקרבו יתר על המידה אל המגנטיות של החורים האלה, שמושכים ומסקרנים מאוד, אך קטלניים באותה מידה.

אבל הדבר הכי חשוב אולי הוא למנוע את היווצרותם של בולענים נוספים. איך עושים זאת? זוכרים שאנחנו, בשילוב הטבע, בראנו אותם, ואנחנו גם יכולים להאיט את קצב הופעתם. פשוט צריך לבחור בטבע ופחות בכסף.

בולענים בים המלח. דב גרינבלט,
האמביוולנטיות שביופי מול הסכנה. בולענים/דב גרינבלט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully