וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחל שהוזנח שנים יעבור שיקום בליווי התושבים הבדואים

14.5.2018 / 10:56

נחל השבעה, שזורם מצפון להר תבור ובין הישובים הבדואים שיבלי ואום אל ג'אנם, סבל במשך שנים מלכלוך והזנחה. עתה הוא עתיד לעבור שיקום והסדרה בעלות של כמיליון שקלים, בנוסף ללימוד והטמעת חשיבות הניקיון בקרב התושבים

הדמייה של שיקום נחל השבעה ואדי אל-מאדי ליד שיבלי אום אל ג'אנם. ליגמ פרויקטים סביבתיים בע"מ, מערכת וואלה! NEWS
סבל שנים מהזנחה. כך ייראה נחל השבעה בסיום השיקום/מערכת וואלה! NEWS, ליגמ פרויקטים סביבתיים בע"מ

נחל השבעה הזורם לצד כדורי, צפונית להר תבור, בין הישובים שיבלי אום אל ג'אנם וכפר תבור ועד לחיבורו לנחל תבור, הוא נחל בעל משמעות נופית חשובה באזור, לאורך כל השנה וסביבו מסלולי טיול ופינות מוצלות. הנחל סבל מלכלוך והזנחה במשך שנים רבות.


אבל בחודש יוני הקרוב יחלו רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, בשיתוף המועצה המקומית שיבלי אום אל ג'אנם, המועצה מקומית כפר תבור והמועצה האזורית גליל תחתון, לשקם את נחל השבעה (הקרוי בערבית ואדי אל מאדי). השיקום יכלול הסדרת שיפועי הגדות ומתן מופע טבעי לנחל, הסדרת שביל הליכה לרווחת התושבים, נטיעות מיני עצים ושיחים מקומיים ובניית פינות ישיבה ובילוי לאורך הנחל. השיקום כולו יתרום לשמירה על איכות הסביבה סביב הנחל ולהנאת התושבים והמטיילים באזור.

יריית הפתיחה לפרוייקט התקיימה בט"ו בשבט האחרון, בניקיון הנחל וסביבתו ונטיעות משותפות לילדי שיבלי אום אל ג'אנם וכפר תבור. מערכת החינוך של שיבלי אום אל ג'אנם ליוותה את תהליך הניקיון בלמידה ועשייה, והובילה את הטמעת חשיבות הניקיון והעלאת חשיבות הנחל בקרב תושבי הכפר.

הדמייה של שיקום נחל השבעה ואדי אל-מאדי ליד שיבלי אום אל ג'אנם. ליגמ פרויקטים סביבתיים בע"מ, מערכת וואלה! NEWS
בנחל ינטעו עצים ושיחים מקומיים ויבנו פינות ישיבה ובילוי/מערכת וואלה! NEWS, ליגמ פרויקטים סביבתיים בע"מ
הדמייה של שיקום נחל השבעה ואדי אל-מאדי ליד שיבלי אום אל ג'אנם. ליגמ פרויקטים סביבתיים בע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מערכת החינוך של שיבלי אום אל ג'אנם ליוותה את תהליך הניקיון בלמידה ועשייה/מערכת וואלה! NEWS, ליגמ פרויקטים סביבתיים בע"מ

המטרה של רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי היא לחבר את הקהילה לנחל ולטבע, ומכאן שעבודות השיקום יתקיימו בשיתוף מלא עם הקהילות החיות בסביבת הנחל. בשלב הראשון, הפרויקט יהיה בעלות של כמיליון שקלים והמימון כולו גויס מהקרן לשטחים פתוחים.

השבוע התקיימה, בהובלת המועצה המקומית שיבלי אום אל ג'אנם, ישיבת התנעת הפרויקט, שבה השתתפו נציגי הגופים הלוקחים חלק בביצועו: מועצה איזורית גליל תחתון, מועצה מקומית כפר תבור, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, המשרד להגנת הסביבה, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי וכן נציגי בני הנוער משיבלי אום אל ג'אנם המהווים חלק בלתי נפרד מתכנון הפרויקט והוצאתו לפועל.

במהלך הישיבה הוצג בסיס לקראת תכנון מפורט של שלבי העבודה הבאים, ובהמשך ימונה נציג מכל גוף לצורך ישיבות תפעול שוטפות, כאשר המטרה היא להתחיל בתוך חודש וחצי את עבודת הכלים בשטח.

נעים שיבלי, ראש המועצה שיבלי אום אל ג'אנם, אמר: "מבחינתנו זה חלום שמתגשם. שיקום נחל השבעה בשיתוף מלא עם התושבים, תוך התייחסות לצרכים שלנו מצד אחד והתגייסות התושבים לשיקום ושימור המקום מן הצד השני, חוללו שינוי גדול מאוד ואני בטוח שאנשי שיבלי אום אל ג'אנם יידעו לשמר ולטפח את המקום, להנאת כולנו".

עובד יבין, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי אמר בישיבת ההתנעה: "יצאנו לדרך עם הניקיון בנחל בליווי הנטיעות, שלשמחת כולנו נשמר כבר שלושה חודשים, ואנחנו ממשיכים כעת עם פרויקט השיקום של נחל השבעה. בבסיס הפרויקט מוצב החיבור של קהילת שיבלי ובין הקהילות השונות שלצד הנחל, אל נחל השבעה וליצירת מקום שהוא שלהם ובשבילם. התגייסות התושבים והתלמידים לפעילות יצרה שינוי יסודי והביאה למצב שבו הנחל נקי ומהווה מוקד התכנסות וטיול לתושבי האזור ולאזרחים מכל הארץ. אני מאמין שדרך השותפות בינינו נביא לביסוס תפיסה סביבתית שתלך ותעמיק ככל שיתקדם הפרויקט".

ניר חזיזה, מנהל מחלקת חינוך במועצה המקומית שיבלי אום אל ג'אנם, אמר: "אנו רואים חשיבות רבה בנכונות ובשותפות של כל תושבי הכפר לקחת חלק בשיקום הנחל ובניקיונו, ובעיקר של בני הנוער הנפלאים, תלמידים ומד"צים, שלקחו על עצמם ברצינות את הפרויקט ונרתמו לקדם את הנחל ואת הסביבה. הנחל והשביל לצידו, יהוו חיבור בין הקהילות השונות ויעצימו את הייחודיות של שיבלי אום-אל ג'אנם כפנינה ישראלית בגליל לאורך זמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully