וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי היה מאמין, אבל זה המקום הכי מטוייל בישראל השנה

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 23:41

זה היה עשור שבו הישראלים גילו יותר את הטבע, והשנה במיוחד בגן לאומי אשקלון שמדיח שוב מראש רשימת הגנים הלאומיים הכי מבוקרים את קיסריה ומצדה. וגם: כמיליון ישראלים לנו רק השנה בחניוני לילה. סיכום עשור בטיולים

הבזיליקה הגדולה בארץ בגן לאומי אשקלון/צילום: רשות העתיקות ורט"ג

זו היתה שנה נוראית לתיירות הנכנסת לישראל, אבל באותה נשימה יופי של שנה לתיירות המקומית בארץ, עם הרבה שיאים שנשברו במספרי מטיילים ובאפשרויות לינה וטיול חדשות בטבע.

במהלך שנת 2021 (מינואר עד דצמבר כולל אומדן עד סוף שנה) נרשמו בשמורות הטבע והגנים הלאומיים 9,548,000 ביקורי מטיילים, לעומת 6,501,000 ביקורי מטיילים בתקופה המקבילה אשתקד (שנת 2020). נתון זה משקף גידול חד של 47%, כש-99% מהביקורים השנה היו של ישראלים.

במסיבת עיתונאים שערכה היום (שלישי) רשות הטבע והגנים בבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן, נמסרו נתונים של סיכום העשור בנושא טיילות, שמירת טבע, מצב בעלי החיים בארץ ושאר נושאים שחשובים לכל אחד מאיתנו בארץ, ביניהם נתונים עצובים מאוד, כמו מספר הנשרים בארץ, מינים בסכנת הכחדה, ציד ועוד. מנכ"ל הרשות, שאול גולדשטיין שגם מסיים את תפקידו החודש לאחר עשור של פעילות, יארוז בקרוב מוצ'ילה, לדבריו, ויצא לטיול אחרי שחרור. במהלך העשור הזה הוא עבר לא פחות מעשרה שרי איכות סביבה בממשלות שונות שאחראים על הרשות שלו, כך שבהחלט קשה לרשום עקביות בתוכניות שהיו אמורות לצאת לפועל. עם זאת, הרשות רושמת לא מעט הצלחות בעשור האחרון, זאת כמובן לצד כשלונות.

מטיילים בשמורת הטבע עין אפק,28 בספטמבר 2021. תמר עבדת, רשות הטבע והגנים
כולנו יצאנו יותר לטבע. מטיילים בשמורת הטבע עין אפק, השנה/רשות הטבע והגנים, תמר עבדת
שאול גולדשטיין וד"ר יגאל הורוביץ וטרינר הספארי ומנהל בית החולים לחיות בר. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
משתחרר, ממש כמו הבז. שאול גולדשטיין (משמאל) וד"ר יגאל הורוביץ, היום בספארי/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

קיסריה ומצדה כבר לא

לפי גולדשטיין, חל גידול של 68% בסך הכל בביקורי מטיילים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים בין שנת 2012 (7,727,000 ביקורים) לשנת 2019 (12,987,000 ביקורים), שנת טרום קורונה, בעיקר אצל המטייל הישראלי, אך נרשם גידול גם בקרב הזרים.

הגן הלאומי הכי מבוקר בישראל בעשור האחרון הוא קיסריה, שבו נרשמו 7,052,000 ביקורי מטיילים. אחריו מצדה, בניאס, עין גדי, אשקלון, ירקון-אפק, קומראן, תל דן, מג'רסה ונחל שניר. גם השנה, כמו ב-2020, מדיח גן לאומי אשקלון את קיסריה ומצדה, שתמיד דורגו כגנים הלאומיים המבוקרים ביותר בישראל במשך שנים, מהמקום הראשון, כשנרשמו בו 576 אלף ביקורי מטיילים (עלייה של 56% לעומת 2020). אשקלון, אגב, נמצא במקום החמישי והמכובד כגן הלאומי המבוקר ביותר בעשור האחרון. קיסריה ומצדה דורגו השנה רק במקום החמישי והתשיעי (בהתאמה), וזאת הודות לסגרים על נתב"ג ואי הגעת התיירים, ומאידך הרצון של הישראלים לבלות בארץ ואי היכולת שלהם לטוס בעקבות הקורונה.

גם באתרים הפריפריאליים נרשמה עלייה יפה, כשבגן לאומי בית שערים ביקרו 58,469 - עלייה של 366% (!) משנת 2020, שבו ביקרו 12,553, אולם יש לקחת בחשבון את סגרי הקורונה. בסך הכל נפתחו או הוכרזו שישה גנים לאומיים חדשים: הרודיון (מחודש), תל דור, תל לכיש (מחודש), חאן שער הגיא, מגדל צדק ועין חניה.

גן לאומי אשקלון. LevT, ShutterStock
הכי מבוקר גם השנה. גן לאומי אשקלון/ShutterStock, LevT

כולם ישנים בשטח

הישראלים רשמו עלייה גדולה מאוד גם בלינות השטח, כשבשנת 2021 נרשמו כ-425 אלף לינות בחניוני הלילה (בתשלום), זאת בהשוואה לכ-181 אלף לינות בשנת 2020 (שנת הקורונה) ו-422 אלף לינות ב-2019. נתון זה לשנת 2021 משקף שיא במספר הלנים בחניוני הלילה הפעילים. בשנת 2012 נרשמו כ-207 אלף לינות, להבדיל. לפי הערכת הרשות, לנו כמיליון איש ואשה בחניוני לילה בשטחים הפתוחים (חניוני שלט). נכון לשנת 2021 מנהלת הרשות 17 חניוני לילה בתשלום בפריסה ארצית, מגן לאומי חורשת טל שבצפון ועד חי בר יוטבתה שבדרום, כששני חניונים חדשים נפתחו - יחיעם וקסטל, זאת בנוסף לעוד כ-120 חניוני לילה שאינם בתשלום ברחבי הארץ.

יותר מטיילים זה אומר גם יותר פציעות ובשנת 2021 פקחי רשות הטבע והגנים ויחידות החילוץ של משטרת ישראל לקחו חלק ב-553 אירועי חילוץ ופציעות מטיילים (לעומת 345 אשתקד) בשטחי שמורות טבע וגנים לאומיים. מתוכם נרשמו 384 מקרי פציעות (228 אשתקד) ו-10 מקרי מוות (8 אשתקד) מסיבות שונות כגון: טביעה, נפילה, התאבדות, תאונת אופניים ועוד.

לטובת ציבור המטיילים, הוקמה יחידת טיילות שמתעסקת בכל הנוגע לטיילים בארץ: שביל ישראל באופניים, תחבורה ציבורית לשבילים, אספקת מים למטיילים ועוד. כמו כן, נפתחו מעל 150 שבילי טיולים.

עוד בוואלה!

כולם רוצים לישון בשטח: כך הפכו חניוני הלילה למוצר הכי מבוקש השנה

לכתבה המלאה
חניון לילה מצפה המכתש (הקטן). זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
חניון לילה מצפה המכתש (הקטן)/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

יותר אכיפה נגד ציד, אבל למה בכלל יש ציד?

ומה מצב בעלי החיים שלנו? לא משהו, אבל עלייה מסוימת בכל זאת במספרים. נכון ל-2021 נאמדת אוכלוסיית הצבאים בישראל ב-6,426 פרטים. עם זאת, מצב הנשרים בכי רע, ורק לפני כמה שבועות התבשרנו על הרעלה של 13 נשרים במדבר יהודה. השנה עומד מספר של הנשרים בארץ על 217 פרטים (אחרי ההרעלה).

מבחינת צבי ים, בשנת 2021 אותרו בעונת ההטלות בחופי הים בכל הארץ 449 קיני צבות ים (373 אשתקד). מדובר בשיא של כל השנים. נתון זה לשנת 2021 משקף עלייה של כמעט פי שניים בהשוואה לממוצע של 5 השנים האחרונות (231.2, 2016-2020).

לגבי נתוני אכיפה וציד בלתי חוקי בפרט, בשנת 2021 נפתחו כ-3,000 תיקי אכיפה (3,989 אשתקד).
מתוכם 125 תיקי ציד (134 אשתקד) ו-18 תיקי החזקה וסחר בחיית בר מוגנת (17 אשתקד). בשנת 2021 נתפסו 1,800 חיות בר ומוצרים מן החי שהוחזקו באופן לא חוקי (739 אשתקד). בשנים האחרונות הוכנסו גם כלבי הרחה לאיתור הרעלות ואכיפת ציד לא חוקי. ב-2021 אותרו 186 פתיונות מורעלים לעומת 33 ב-2020.

גם שריפות רבות ידענו בעשור הזה לצערנו, כשסך השטח שנשרף בשמורות וגנים מ-2015 הוא כ-351 אלף דונמים.

ומאש למים - השנה חווינו את העכברת - שאומנם אינה מחלה חדשה אבל תפסה תאוצה והפחידה את הציבור. בעקבותיה, נפרסו 70 שקתות כדי להרחיק 7,000 ראשי בקר מהנחלים ונפרסו כ-42 ק"מ של צנרת, אבל לפי הערכת הרשות זה לא מה שיפתור את הבעיה אלא יצמצם בלבד.

נשר שנפגע מקו מתח עליון בכרמל. ניר הרשקוביץ, רשות הטבע והגנים
עד מתי נמשיך לראות אותם הולכים ופוחתים מהנוף הישראלי? נשר שנפגע מקו מתח בכרמל, הבוקר/רשות הטבע והגנים, ניר הרשקוביץ
צב ים ירוק. יניב לוי, רשות הטבע והגנים
צב ים ירוק. שיא במספרי הקינים/רשות הטבע והגנים, יניב לוי

במה צריך להשתפר?

אבל לא רק הצלחות רשמה הרשות השנה. כך למשל, הצייד החוקי, מה שמכונה "הצייד הספורטיבי" עדיין קיים בישראל, ורשות הטבע והגנים לא השכילה לדחוף לחוקק חוק נגד הציד ואף חתמה על הסכם פשרה שיתיר למספר ציידים בשנה לצוד בעלי כנף ויונקים. "הגענו להסדר עם הציידים ויש הרשמה מסודרת לציד חוקי כל שנה", אמר גולדשטיין. "אני אוכל בשר אז למה למנוע ממיעוטים שעושים זאת שנים לצוד?" מה שגולדשטיין אולי מסרב להבין, שגם ציד "חוקי" מושך אליו ציד לא-חוקי אל בעלי חיים שאסורים בציד, שבדיוק אתם נלחמים ברשות להציל. ובכלל, איזה מין דבר זה להרוג חיות בשביל הכיף? בעוד שנים ילדינו יסתכלו על עלינו ולא יבינו איך חיינו עם עצמנו. גם כלניות קטפו פעם, אז מה?!

מעבר לכך, ישנם לא מעט מינים פולשים, בעיקר צמחים כמו שיטה כחלחלה, אבל גם בעלי כנף כמו מיינות ודררות, או כלבים משוטטים (שמספרם מוערך בכ-30 אלף פרטים) וחזירי בר שמסתובבים בינינו ועלולים לגרום לדחיקה של מינים אחרים.

בנוסף, הרשות לא הצליחה להכריז על שמורות-ים שרצתה וההכרזה עליהן נמצאות בעבודה ותקועות בביורוקרטיה. למשל ים-אבטח או פולג, שימנעו דיג בלתי חוקי או זיהום סביבתי.

"אם לא תהיה לנו לגיטימציה מהציבור לעבוד - לא נוכל לעבוד", אומר גולדשטיין, כשהוא מסביר על האתגר הכי חשוב לדידו בשנה הקרובה, למרות שכבר לא יעמוד בראש הרשות. לדבריו, חוסר היכולת לקדם חקיקה שתשמור טבע הוא הכישלון שלו, לדעתו, למשל חוק לשמירת חיות הבר מול הציידים. גם חקיקה נגד מינים פולשים שלא יכנסו לארץ, "ואם הם כבר נכנסים - אז לבער אותם", הוא אומר.

דבר נוסף שיש לעגן בחקיקה הוא את כלי המשחית בדמות טרקטורונים, רייזרים ואופנועים שהורסים את השטח, כולל ציד ודריסה של צבאים. לשם כך צריך עוד פקחים ברשות, כשכיום יש בכל הארץ 44 פקחים אזוריים בלבד - לכל אזור פקח. "צריך להכפיל את מספר הפקחים ולהוסיף לפחות 40-20 פקחים", הוא מוסיף, "וצריכה להיות הכפלה תקציבית של הרשות, וגם השכר שלהם צריך לעלות כי הוא מאוד נמוך". והוא צודק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully