וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הישראבלוף: זה מה שעובר על תייר שרוצה להיכנס לארץ

עודכן לאחרונה: 4.11.2021 / 11:40

ישראל "נפתחה" לתיירים השבוע, אבל עושה הכל כדי שהם לא יבואו: אי בהירות לגבי מסמכים שיש להציג, מיילים שמתקבלים בעברית, שוטרים שבודקים תיירים ולא יודעים אנגלית וחיסון אירופי שמקובל בעולם, אבל אצלנו יפוג בדצמבר. "המתווה הוא סתימת פיות לתיירנים", אומרים בענף

תיירים במצדה, 1 בנובמבר 2021/צילום: תאופיק גבועה, רט"ג

רבים מהתיירים שבאים לישראל לאורך השנים באים לפה כדי ללכת בוויה דולורוזה ("דרך הייסורים") בירושלים שבה הלך אדונם, ישוע, לפני כ-2000 שנים. הם לא ציפו שעם פתיחת ישראל לתיירות, הדרך תתחיל כבר לפני העלייה למטוס.

לפני שלושה ימים (ב-1 בנובמבר 2021) החלו תיירים להגיע לארץ, לאחר יותר משנה וחצי של יובש. בעולם כבר מזמן עשו זאת, כל מדינה והרגולציה שלה, אבל הבינו שהקורונה כאן כדי להישאר וכולם צריכים לחיות איתה כך או אחרת. אבל אצלנו? רק מעמיסים קשיים על התיירים שאיכשהו שמתגברים על חרם ה-BDS, על היוקר חסר-הפרופורציות, על הסטיגמות, המרחק מאירופה וארה"ב ועוד.

תהליך ההגעה לארץ לתייר כיום הוא כל כך קשה, שעד שכבר מישהו מחליט לבוא לפה - אז הביורוקרטיה הישראלית מוציאה לו את החשק. נתחיל בכך שהלינק לטופס הכניסה לארץ באתר משרד הבריאות, שמופיע אומנם באנגלית, מוביל לטופס בעברית מבלי שיהיה כתוב ENGLISH איפהשהו כדי שיוכלו לשנות שפה. מעבר לכך, בדיקת PCR שצריכה להיעשות 72 שעות לפני ההגעה לארץ ויש להזין אותה בטופס הכניסה (מה יעשו קשישים ומאותגרים טכנולוגית?) כדי לקבל "תו ירוק" שהוא תנאי לעלייה למטוס. עם הנחיתה, בדיקה נוספת ואז בידוד של 24 שעות עד לקבלת תוצאה, וכבר שמענו שיש מלונות שלא מוכנים להלין תיירים שעות הראשונות עד לקבלת תשובה שלילית.

לקבוצות תיירים מאורגנות שבאות לארץ, והן כרגע עיקר התיירות שהגיעה בשלושת הימים האחרונים, אין כמעט ביורוקרטיה היות וראש הקבוצה או המלווה הישראלי דואג להכל. אבל מה על תיירי היחידים? אלה שבאים ל"סיטי ברייק" בלואוקוסט? משפחה שבאה לטיול בר מצווה בישראל? או זוג שהגיע לחופשת כריסמס? במקרים הפרטניים, העניינים הרבה יותר מסובכים עד כמעט בלתי אפשריים.

תיירים שהגיעו ב-1 בנובמבר 2021 עם פתיחת ישראל לתיירים. מומנטום,
הביורוקרטיה קשה מאוד. תיירות שהגיעו לארץ השבוע/מומנטום

"מה רוצים שנעשה, שנלמד עברית?"

"הבעיה הכי גדולה היא איזה מסמכים צריכים להציג בכניסה או ביציאה, היות והרגולציה בישראל משתנה כל הזמן", אומר לוואלה! תיירות איוורד מומרן, תייר הולנדי ובעל סוכנות נסיעות שמביאה הולנדים לארץ, שהמריא שלשום חזרה לארצו. "אנשים מעדיפים להישאר בתוך האיחוד האירופי ולנפוש ביבשת, מאשר לטוס לכאן בגלל הקושי במציאת מידע זמין באנגלית", הוא מוסיף. "אין עלונים או מידע כשמגיעים לארץ ותיירים עצמאים צריכים להסתדר לבד ולחפש הכל. למשל, איפה עושים בדיקות PCR כשיוצאים מהארץ, מה המחיר ושאר מידע. "בדקתי אתרים ישראליים רבים, כולל אתר משרד הבריאות, אבל המידע לא ברור מספיק. חלקו באנגלית וחלקו בעברית. מה רוצים שנעשה? שנלמד עברית?"

סקוט הרן מג'ורג'יה ארה"ב, הגיע שלשום עם כמה צליינים לישראל וסיפר על הקשיים בטופסולוגיה בכניסה לארץ. "קיבלנו קישור לפני שהמראנו למלא פרטים באתר, אבל האימייל שקיבלנו בחזרה היה בעברית, אז הדפסנו את זה כדי שיהיה לכל מקרה", הוא אומר. "כשנחתנו, נסענו למלון עד לקבלת תוצאות ואכלנו את ארוחת הבוקר והערב בחדרים".

הפער בין המידע שיש בעברית בנושא התנהלות הקורונה, לזה שיש בשפות אחרות - הוא גדול. למשל, האם מישהו טורח לעדכן את התיירים איך מחפשים מידע על בדיקת קורונה ביציאה מישראל? האם הם יודעים שהמחיר כיום הוא יותר מפי שניים? האם הם יודעים שאפשר להיבדק גם ברשתות "בי פארם" או בסופר פארם במחיר מוזל? ממש לא. אפילו אייוורד, שמגיע לישראל פעמים רבות ורק רוצה לשלוח הולנדים לארץ הקודש, לא ידע זאת.

בעיה נוספת של התיירים שרוצים בכל מאודם להגיע לפה, היא נושא החיסונים שבקרוב יפוג תוקפם. במשרד הבריאות דורשים שתיירים יוכלו להיכנס לפה רק אם הם מחוסנים לפחות פעמיים בטווח של 180-14 יום. מי שחוסן בבוסטר יוכל להיכנס לאחר 14 יום מיום החיסון. מחלימים יצטרכו לעבור בדיקת NAAT לפני הכניסת לארץ ולהציג אישור החלמה מקורונה. רוב האירופים, ומדובר על חצי מיליארד אנשים, קיבלו את החיסון השני שלהם בקיץ, ובקרוב יפוג תוקפו. כלומר, נותרו להם כמה שבועות בלבד לטייל. הבעיה תהיה לקראת חג המולד - המועד הכי חשוב ומבוקש של תיירים בשנה - ובדיוק אז יפוג תוקף החיסון - מה שאומר שישראל תפסיד עשרות אלפי תיירים.

ממשרד התיירות נמסר: "בקרוב יפורסם מתווה לכניסת תיירים בקבוצות שלמחוסנים בחיסון שני, שעברה מעל חצי שנה מאז שניתן, שיקל בתנאי הכניסה לארץ. הכל בהתאם להנחיות משרד הבריאות ובתיאום עמו".

"האירופים מאוד איטיים ולא מחליטים מהרגע להרגע", אומר אייוורד. "צריך לתכנן את הטיול לישראל ולאף אחד לא יהיה בוסטר לפני שנת 2022", הוא מוסיף. "אני חושב שישראל צריכה לכבד את החיסון של מדינות אחרות כמו באירופה וארה"ב, ואם יש הסכם בין המדינות הן צריכות לקבל את החיסון באופן הדדי. זה יהיה אחד המכשולים להביא תיירים ארצה".

גם ראשיד אבו חנא מנצרת, סוכן נסיעות מ"ראשיד טורס" שמביא לארץ צליינים מזה 30 שנים, מצביע על אותה בעיה. "אף תייר לא מחליט להגיע לארץ מהיום למחר", הוא אומר, "ובנוסף אף מדינה בעולם לא מחסנת מתחת לגיל 65. כל המתווה הזה הוא בלוף. הכל נשאר אותו דבר כמו לפני ואי אפשר כמעט להיכנס לארץ. אתמול בוטלה לי קבוצה מארה"ב כי כמה מהם לא מצליחים להשיג בוסטר שלישי".

עוד בוואלה!

חזרנו לניינטיז: רק 2 מיליון תיירים יגיעו לארץ ב-2021, וזו הסיבה

לכתבה המלאה
תיירים במצדה, 1 בנובמבר 2021. תאופיק גבועה, רשות הטבע והגנים
סוכני הנסיעות הפכו ל"שוטרי קורונה". תיירים שהגיעו השבוע למצדה/רשות הטבע והגנים, תאופיק גבועה

"אני צריך להכריח תיירים להכניס מטוש לאף שלהם?"

לדברי יוסי פישר מומחה תיירות ותעופה, מתווה כניסת התיירים נועד לא לשלם כסף לתיירנים. "לא באמת פתחו את השמיים", הוא אומר, "זה מתווה ישראבלוף כדי לסתום לאנשי התיירות את הפיות. בקרוב מתחילה חופשת חג המולד (מ-20 בדצמבר ועד 4 בינואר), כל העולם המערבי בחופש ואנשים רוצים לבוא לארץ לחופשה עם ילדים כי זה חג משפחתי, אבל לא יכולים כי ילדים לא מחוסנים באירופה מתחת לגיל 16".

לדבריו, הכל נעשה על מנת להקשות, לא להקל. "בקבוצות הפכו את סוכני הנסיעות ל'שוטרים' - לוודא שכל שלושה ימים התיירים שלהם יעשו PCR או אנטיגן", הוא מסביר. "ומי יעביר את התוצאות או ייאמת אותן, מה קורה אם יש מישהו אומת כחיובי? מי יישלם את ההוצאות של המלון או הטיסה שלו שהוזמנו? הכל מגולגל על התייר ועל סוכן הנסיעות. מספיק שיש מאומת אחד בקבוצה - כל הקבוצה בבעיה".

גם אבו חנא מתפלא מהתנהלות משרד הבריאות בנושא בדיקות הקורונה. "אני צריך, בתור סוכן נסיעות, להיות אחראי על בדיקת אנטיגן כל יום בבוקר לקבוצות שלי? על בדיקות PCR כל שלושה ימים? אני צריך להכריח תיירים להכניס מטוש לאף שלהם? מי אני? אתה יודע כמה שעות לוקח לעשות סריקה של טפסים במשרד?"

נוסעת בשדה תעופה בתקופת הקורונה. Shutterstock, ShutterStock
סוכני הנסיעות צריכים לדחוף מטוש יומי לתיירים שבאים לפה?/ShutterStock, Shutterstock

סוכנויות נסיעות בעולם מפנות את התיירים לשכנות שלנו

אנשי התיירות בארץ טוענים שאין הלימה בין מתווה כניסת התיירים שהחל השבוע, לבין המערכות בפועל שמשמשות את התיירים. למשל, להיכנס למערכת של משרד הבריאות, להזין את הפרטים ולסרוק את הבדיקות. "יש כל מיני באגים, כמו מידע בשפה העברית שמופיע פתאום", אומר יובל עמיאל, מנכ"ל סוכנות התיירות עמיאל טורס. "בנוסף, בשדה התעופה המערכות 'לא מדברות' אחת עם השנייה - התיירים מקבלים תוצאת PCR ואז צריכים לקבל אישור שהם משוחררים מבידוד, אבל מקבלים אותו רק כמה ימים אחרי, במקום תוך 24 שעות. כלומר, מקבלים החלטות אבל המערכות לא ערוכות לקיים אותן כמו שצריך".

אוני עמיאל, יו"ר עמיאל טורס, מספר שתיירים שלו שעברו את כל תהליך הכניסה לארץ, קיבלו טלפונים מהמשטרה לבדוק למה הם לא בבידוד, אחרי שכבר קיבלו תוצאה שלילית בבדיקה, "ועוד דיברו אליהם בעברית כי השוטרים לא ידעו אנגלית, והתיירים ביקשו מהמדריך לתרגם להם", הוא אומר. "המערכות לא עדכנו אחת את השנייה ואנחנו לא נראים טוב - לא מאורגנים, לא ברורים - והקומבינות מתפתחות פה ברמה נוראית".

מה תיירים שבאו לישראל חושבים עלינו?

אוני מסביר, שלתיירים לוקח מינימום חודשיים-שלושה להתארגן לחופשה, בניגוד לישראלים שעושים זאת יחסית מהר. "הדחיות במתווה ואי הבהירות שהחלו כבר בקיץ, גרמו לאכזבה ומרמור מישראל", הוא אומר. "אם משווים אותנו למה עשתה איטליה, יוון, ירדן, ספרד ועוד מדינות - הכל פה מסורבל ומבולגן. משרד הבריאות אומר משהו אחד, משרד הפנים דבר אחר משרד התיירות משהו לגמרי שונה. המערכות לא מסוכרנות, ואנחנו מפסידים את התיירים". לדבריו, קבוצות שהיו צריכות לבוא דרך הסוכנות שלו לישראל וירדן - ויתרו על ישראל ובאות עכשיו רק לירדן כי הדברים מסורבלים. "המערכות לא מדברות אחת עם השנייה ויש בלאגן, וכך מתפספסת התיירות לישראל", הוא מוסיף. "סוכנויות הנסיעות בעולם מפנות את התיירים שלהם למדינות שכנות לנו, כמו מצרים וירדן, כי הן יודעות שמסובך להיכנס לישראל והתהליך הוא נוראי. ומה האבסורד? שישראלים חוזרים מכל המדינות האלה באירופה, אז למה עושים לתיירים חיים קשים?. אנחנו כבר מפסידים את נובמבר, דצמבר וינואר, ואם לא יקחו החלטה ויעשו את הדברים ברורים יותר - אז גם נפסיד את 2022".

אוני ויובל עמיאל מעמיאל טורס. סטודיו A,
"הכל פה מסורבל ומבולגן". אוני ויובל עמיאל/סטודיו A

הכניסה היבשתית לישראל - סגורה לתיירים

אבו חנא מתייחס אף הוא להבדלים הגדולים בין כניסת תיירים לישראל לבין אירופה. "התיירים שרוצים להגיע ארצה לא מבינים למה באירופה לא מבקשים את כל הדברים שמבקשים פה", הוא אומר. בכך הוא מתכוון גם למעברים היבשתיים לארץ שסגורים לזרים. ידעתם שתיירים לא יכולים להיכנס כרגע לארץ דרך מעבר טאבה או ערבה? שהם חייבים לטוס מירדן לנתב"ג כדי להיכנס לארץ? "אם אני צריך להביא תיירים מאינדונזיה דרך ירדן, במקום להעביר אותם דרך מעבר ערבה כמו תמיד, אני צריך להטיס אותם לנתב"ג", מסביר אבו חנא.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "כרגע פתיחת הגבולות לזרים נעשית בהדרגה. בשלב זה פותחים רק בנתב"ג. כל הזמן יבחנו את המהלך ויחליטו לגבי הצעדים הבאים".

אייוורד אומר גם שיש קושי גדול לתיירים עצמאים לדעת מה יקרה להם, במידה והם יימצאו חיוביים לקורונה בארץ. "זו השאלה הראשונה ששואלים אותי", הוא אומר. "הם רוצים לדעת לאיזה מקום ייפנו אותם? מלון? בית חולים? האם יחזיקו אותם לנצח? אין רשימה של מלונות או מקומות לטיפול בקורונה באנגלית".

בימים אלה ישראל כבר היתה צריכה להיות די מלאה בתיירים לקראת חג המולד הממשמש ובא. ההזמנות היו צריכות כבר לזרום לבתי המלון בנצרת, בירושלים ובגליל. אבל המצב בדיוק הפוך. "לא מרגישים כלום בנושא חג המולד בעיר", אומר אבו חנא, "נצרת ריקה כמעט והעתיד לא מבשר טובות. הולך להיות חג מולד מאוד עצוב השנה".

תיירת מטיילת פטרה ירדן. Shutterstock, ShutterStock
תיירת בפטרה. סוכנויות נסיעות בעולם מוותרות על ישראל/ShutterStock, Shutterstock

משרד הבריאות: "תיירים שחיסונם יפוג, יוכלו להיכנס במתווה קבוצות"

ממשרד הבריאות, מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה, נמסר: "בהתאם לתקנות הגבלת הפעילות של מקום ציבורי או עסקי ניתן לקלוט אורח במלון עם הצגת pcr שלילי שביצע מחוץ לישראל במהלך 72 השעות שקדמו לקליטתו במלון, ולכן אין שום מניעה לאשר לתייר שמגיע לישראל לשהות במלון מיד לאחר נחיתתו.

"התייר נדרש לשהות בבידוד בחדרו עד לקבלת תוצאה שלילית בבדיקת ה-PCR שביצע בתחנת הגבול עם כניסתו לארץ או עד 24 שעות, לפי המוקדם מביניהם כפי שנדרש כל אדם הנכנס לישראל. משרד הבריאות רוצה לעודד כניסת תיירים אך לא על חשבון שמירה על בריאות אזרחי מדינת ישראל. תיירים שחיסונם יפוג, יוכלו להיכנס תחת תנאים מגבילים במסגרת מתווה הקבוצות.

"תייר הנמצא מאומת במהלך שהותו בישראל, יופנה על ידי גורם מוסמך למלונית החלמה שבה ישהה במשך כל תקופת ההחלמה/הבידוד.

"אתר משרד הבריאות מופיע בארבע שפות: עברית, אנגלית, רוסית וערבית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully