וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי לילה מטריפים וחופים חלומיים: ההפתעה הזולה של המזה"ת

ניר יהב, בחריין

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 16:05

סצנת חיי לילה רותחת, גורדי שחקים יפהפיים, אוכל טעים ועדכני, חופים לצד מי טורקיז, מלונות מפוארים ושווקים וקניונים עצומים. אין לה את המוניטין הטובים של דובאי, ובדיוק בזכות זה בחריין היא ה-הפתעה של המזה"ת. ועכשיו יש גם טיסה ישירה ב-199 דולר

ים - בחריין/צילום: ניר יהב

הבעלים של מועדון הלילה "סולימאר" שבבחריין ניגש אלי בריצה באמצע המסיבה ותופס את ידי. "בוא איתי!", הוא צועק - ואני דולק אחריו עד ששנינו נכנסים לתוך עמדת הדי.ג'יי. "תפוס את רובה העשן", הוא פוקד עליי בצעקה ושנינו מפזרים לאוויר ענני עשן שמתאחדים עם האורות הסגולים המרצדים, עם ריחות הסיגריות והג'וינטים ועם אווירת האהבה ששוררת מתחתינו. עשרות צעירים בחריינים וזרים רוקדים מתחתינו ברחבה וזועקים עד השמיים את מילות השיר הממכר של SHOUSE: "כל מה שאני צריך הוא את אהבתך הלילה".

יענקל'ה רוטבליט כבר קבע בעבר שדברים שרואים משם לא רואים מכאן, ומתוך עמדת הדי.ג'יי הגבוהה אני מצליח סופסוף להבין את המשפט. שני מטרים מעל הבחורים היפים והשמחים ומעל הבחורות עם הביקיני והשמפניה - אני מבין עד כמה הסטיגמות שלנו על מוסלמים וערבים נטועות חזק בתוך תוכנו ועד כמה אנחנו טועים לגביהם פעם אחרי פעם. שלוש רקדניות יפהפיות עם לבוש מינימלי מופיעות לפתע בעמדת הדי.ג'יי, רוקדות ומלהיטות את האווירה הלוהטת ממילא במועדון החוף - ואנחנו יורדים מהעמדה כדי לרקוד עם כולם ולהשתתף בסצנה הכי טרנדית בממלכה הקטנה. "עכשיו עוד רגוע", צועק לי באוזן אחד המבלים במועדון, כשהוא אפוף ריחות אלכוהול. "תגיע עוד כמה שעות, בחצות או באחת בלילה, ותראה פה את הטירוף האמיתי".

חיי הלילה השוקקים בבחריין - שעיקרם שוכן באזור הנקרא "בלוק 338" - הם רק פן אחד מפתיע בממלכה הקטנה והיפה. כשנה אחרי החתימה על הסכמי אברהם, שהביאו בין השאר גם להסכם שלום בין ישראל לבחריין, ערכנו ביקור בממלכה כחלק ממשלחת עיתונאים שעלתה על הטיסה המסחרית הראשונה של חברת "גאלף אייר" מתל אביב לבירה מנאמה. חווינו שם סצנת חיי לילה רותחת, היסטוריה בת אלפי שנים, גורדי שחקים יפהפיים, אוכל טעים ועדכני, חופים לצד מי טורקיז, מלונות מפוארים, שווקים עשירים, קניונים עצומים ואטרקציות ספורט נהדרות. בקיצור, הכול מהכול.

בחריין חיי לילה סולימאר. ניר יהב
עם ביקיני ושמפניה. חיי לילה בבחריין/ניר יהב
מנאמה, בירת בחריין. Preju Suresh, ShutterStock
חיי הלילה שוקקים בבחריין. הבירה מנאמה/ShutterStock, Preju Suresh

לקראת ההגעה: קורונה, ויזה וכסף

ראשית, כמה דברים חשובים שצריך לדעת על בחריין לפני שטסים: טיסה מתל אביב למנאמה אורכת שעתיים וחצי בלבד והיא עולה 280 דולר. למזמינים עד סוף אוקטובר טיסה תעלה 199 דולר. הטיסות של "גאלף אייר" יוצאת בימי שני וחמישי וצריך גם להוציא ויזה שעולה 25 דולר. מזג האוויר בבחריין חם מאוד (בחודשי הקיץ הטמפרטורה מטפסת עד ל-50 מעלות והלחות ל-90 אחוז) ולכן החודשים המומלצים לביקור הם נובמבר עד אפריל. כרגע אין הסכמי תקשורת עם בחריין, לכן כדאי לרכוש שם סים מקומי. המטבע המקומי הוא דינר - ודינר אחד שווה 8.5 שקלים. אפשר אמנם לשלם פה ושם בדולרים, אך כדאי להמיר חלק מהכסף בבחריין וכמובן להצטייד בכרטיס אשראי בינלאומי. ההתניידות בממלכה נעשית במוניות או אובר, האוטובוסים לא נוחים.

שטחה של בחריין משתרע על 760 קמ"ר בלבד, ומה שטוב הוא שאפשר להגיע מהר מאוד ממקום למקום. בממלכה חיים כ-1.7 מיליון בני אדם, כשחציים בחריינים וחציים עובדים זרים בעיקר מהודו, בנגלדש ודרום-מזרח אסיה. לאור זאת, כל אזרח במדינה יודע לדבר אנגלית. את הממלכה מרכיבים 33 איים, חלקם מלאכותיים, וחמישה מתוכם מרכזיים ומאוכלסים. בכל רגע אפשרי פועלים בממלכה לייבש חלקים מהים כדי ליצור שטחים שיתווספו אליה.

מצב הקורונה בבחריין מצוין: התחלואה נמוכה מאוד, בין השאר בזכות הקפדה על עטית מסכות וריחוק חברתי. ברגע שתנחתו במדינה, עליכם להוריד את האפליקציה Beware Baharain, אליה תקבלו את כל תוצאות בדיקות הקורונה שתעשו. ביציאה מהארץ צריך להציג תעודת מתחסן (או מחלים או בדיקה שלילית מ-24 השעות האחרונות). בנחיתה בבחריין צריך לעשות בדיקת קורונה (בעלות של כ-100 דולר) ואת התוצאה תקבלו תוך שעות ספורות. עד אז, יש להימצא במלון בלבד. יום לפני החזרה לישראל יש לעשות בדיקת קורונה נוספת. עד כאן הבירוקרטיות, כעת אפשר לדבר על בילויים.

עוד בוואלה!

השמיים לבחריין נפתחים: גולף אייר תחל לטוס לישראל

לכתבה המלאה
בחריין שקיעה. ניר יהב
דובאי, רק ברגוע. בחריין/ניר יהב

מהמדינות הזולות במפרץ הפרסי

"אנחנו כמו דובאי, רק ברגוע יותר", אמרו לנו כמה פעמים בבחריין בהתייחסם לשכנה המפרצית. והאמת? הם צודקים. הקצב בבחריין נינוח יותר מדובאי, האווירה פחות מלחיצה, אפילו העושר פחות מנקר עיניים - ובאופן כללי אפשר לומר שבחריין היא מהמדינות הזולות ביותר במפרץ הפרסי. לילה לזוג במלון "ריץ קרלטון" המרהיב עומד על כאלף שקלים (!), ולמי שרוצה ממש לחיות את החלום יכול להזמין ב-7,000 שקל ללילה את אחת הווילות המשפחתיות המבודדות והקסומות של המלון, מטרים ספורים מהים. יש כמה וילות זו לצד זו, כך שמשפחות יכולות להגיע יחדיו ולבלות בצוותא.

חוף הים במלון (ובמלונות אחרים) הוא פרטי וסגור לאורחי המלון, והוא אחד היפים ביותר שראינו. מפאת מחסור בחול, החול בחופי המלונות מיובא מסעודיה. המים שקטים וחמימים - ובקלות אפשר להעביר ימים שלמים במעבר עצל בין הים, הבריכה, החדר המפואר והארוחות. מלונות רבים בבחריין - ובראשם ריץ קרלטון ופור סיזנס היוקרתיים - משקיעים מאמץ עילאי כדי למתג את עצמם כריזורטים שמעניקים חוויה כוללת ושלמה. ריץ קרלטון, אגב, יוצא מגדרו כדי לפנות לכל הקהלים האפשריים, עד כדי כך שהוא פתח באחרונה את המטבח הכשר הראשון בממלכה במטרה למשוך את הקהל הישראלי השומר על כשרות.

ואם כבר באוכל עסקינן, חשוב לומר שהממלכה שופעת מסעדות נפלאות עם אוכל טרנדי וטעים, ביניהן לדוגמא The Orangery הקלאסית, המסעדה השיקית במלון הבוטיק The Merchant House ומסעדת הרטרו היוונית Attic. לצד כל אלו, עשו לעצמכם טובה וקפצו לביקור בבית הקפה "האג'יז קפה" (Haji's Cafe) שקיים משנת 1950. רוב מי שמגיע אליו עושה זאת בשביל ארוחת הבוקר המסורתית שמוגשת שם - לאפות קטנות, חומוס חמצמץ, חומוס סלק, תבשיל עדשים, אטריות מתוקות המהוות בסיס לחביתת ירק ("בלאליט"), סלט ירקות ומשקה מתקתק עם זעפרן. המחירים, כאמור, שווים לכל נפש.

בחריין קפה האג'י חאג'י. ניר יהב
קלאסיקה ומסורת. בית קפה האג'י/ניר יהב
בחריין שוק. ניר יהב
חגיגה של טעמים וריחות. שוק בחריין/ניר יהב

הפנינה - הסמל הלאומי של בחריין

לא רחוק מאותו קפה מסורתי נמצא השוק העתיק של בחריין. אי אפשר לפספס את שער הכניסה היפהפה אליו, העשוי ממאות שרשראות זהב המשתלשלות מהתקרה. זה לא שוק גדול מדי, אך גם לא קטן מדי, והוא כולל חנויות בגדים, נעליים, צעצועים, מוצרי אלקטרוניקה, אוכל, תבלינים, עתיקות, מזכרות ורהיטים. בניגוד לשווקים רבים אחרים ברחבי העולם, הסחורה שנמכרת בו באיכות טובה מאוד וכמובן שרצוי להתמקח על המחיר. התחושה בשוק בטוחה מאוד, בין השאר בזכות מצלמות אבטחה שמפוזרות בכל עבר, והאווירה שם מאוד נינוחה ורגועה. ברחובות הצדדים של השוק שוכנים גם שוק הפנינים ושוק הזהב, שם תוכלו לקנות תכשיטים מקוריים במחירים סבירים. הפנינה היא הסמל הלאומי של בחריין ולכן לא מן הנמנע שזול יותר לרכוש שם שרשרת פנינים.

מי שרוצה לשלב בין פנינים לחוויה ימית, מוזמן להצטרף לצלילת שנורקלים באחד המקומות המציעים זאת באי ג'ראדה. עולים על סירת מנוע, שטים כרבע שעה ללב ים, קופצים לים, צוללים עם שנורקלים ובעזרת מדריך מנסים לאתר צדפות. זו לא משימה קלה, הגם שהמים רדודים. בסופו של השיט חוזרים לחוף, לומדים איך פותחים את הצדפות ואף מוצאים בחלקן קטן מהן פנינים קטנטנות. פנינה אחת לא שווה הרבה כסף, אבל אם מוצאים כמה - אפשר בהחלט להתארגן על עגיל או שרשרת באחת מהחנויות בשוק הפנינים בעיר. מחיר החוויה עומד על כ-350-250 שקלים והוא מיועד לחובבי צלילה וים.

בחריין. ניר יהב
יש גם חומוס סלק. השף של ריץ קרלטון מדבר על ארוחת הבוקר העשירה/ניר יהב

קבלו קסדה, מדים ותנו גז!

חובבי ההיסטוריה יוכלו ללכת לאיבוד במצודת בחריין השוכנת ממערב למנאמה. המצודה הוכרזה לפני 16 שנה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו והוא כולל שרידים של בתי מגורים, מתחמי פולחן, סרקופגים ומקדשים. השקיעה הניבטת מהמקום יפה במיוחד ובשל החום הכבד השורר בממלכה, כדאי לתכנן את הביקור שם לעת ערב. מוזיאון בחריין הוא המוזיאון הגדול בממלכה והוא מציג שפע בלתי נתפס של ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו במדינה. חלק גדול מהתערוכות מוקדש לתרבות דילמון, אותה תרבות עתיקה ששלטה במפרץ. בצמוד למוזיאון שוכן התיאטרון הלאומי של בחריין. אם בחרתם ללכת או לנסוע ברחבי הבירה מנאמה, אל תפספסו את "מגדלי התאומים" של הממלכה. בין שני המגדלים הגבוהים מותקנות שלוש טורבינות רוח המייצרות חשמל.

אחד הדברים המזוהים ביותר עם בחריין הוא מסלול מכוניות מפואר שבו מתארח מדי שנה מרוץ פורמולה 1. בצמוד למתחם קיים מסלול קארטינג, שמושך אליו תיירים רבים שמגיעים לביקור בממלכה. כל אחד מקבל קסדה, מדים ורכב - והוא עורך תחרות מרוצים עם כל מי שחפץ בכך. המחיר של החוויה נע בין 150 ל-300 שקל, תלוי כמה זמן תרצו לנהוג במסלול. זהירות: זה ממכר.

בחריין מצודה מצודת בחריין. ניר יהב
עדיף להגיע בשקיעה. מצודת בחריין/ניר יהב
בחריין. ניר יהב
רגוע ובטוח. שוק בחריין/ניר יהב

שופינג: כרבע מהמחירים בישראל

ומה לגבי שופינג? מלבד השוק העשיר, בממלכה יש שמונה קניונים עצומים, ביניהם סיטי סנטר, אל-וואחה, אווניוז, א-סיף ודאנה. אנחנו קפצנו לביקור ב"סיטי סנטר" המרווח והנעים, וכמיטב המסורת המפרצית הוא כולל עשרות (אם לא מאות) חנויות. כל הרשתות הגדולות נמצאות בהם (זארה, גאפ, נייק, אדידס ועוד ועוד), לא תעמדו פחות מחמש דקות בתור כדי לשלם בקופה, והמחירים בהם זולים בכרבע מהמחירים בישראל.

ואי אפשר בלי הנקודה היהודית כמובן. בתחום מתחם השוק פועל בית הכנסת היחיד בבחריין. ראש הקהילה אברהם נונו מקבל את פנינו בהתרגשות ומספר לנו על קהילה שבשיאה הגיעה לאלפי יהודים אך מאז 1948 היא הלכה והידלדלה - וכיום היא מונה 35 אנשים בלבד. בתוך בית הכנסת ששופץ לפני שנתיים נמצא ארון הקודש, ספרי תורה, מסך טלוויזיה שמעביר בשידור חי את הנעשה בכותל המערבי ושלט עם עשרות הדיברות בשפה הערבית.

"אף פעם לא חשבתי לעבור לחיות בישראל", מודה נונו, שכיהן כחבר בפרלמנט הבחרייני במשך שתי קדנציות ואחייניתו הודא עזרא נונו הייתה שגרירת בחריין בארצות הברית, בשיחה עם וואלה!. "אגיד לך למה לא חשבתי לבוא לישראל - אני מאמין שהבית שלך הוא איפה שהעבודה שלך נמצאת בו, ואני תמיד עבדתי פה. אף פעם לא הרגשתי מאוים פה, לא הייתה לי שום סיבה לחשוב על לעבור לישראל".

עם יד על הלב: הופתעת כששמעת על הסכם השלום בין ישראל לבחריין?
"הייתי בהלם. זה הפתיע אותנו מאוד. קודם כל הופתענו כששמענו שנחתם הסכם שלום בין ישראל לאמירויות, והופתענו עוד יותר כששמענו שבחריין מצטרפת וחותמת גם היא על הסכם שלום עם ישראל. אנחנו מצפים שהרבה מאוד ישראלים יגיעו לפה עכשיו. זה באמת מדהים. לא האמנתי שהיום הזה יגיע".

עד כדי כך?
"כן, כי במשך שנים אתה חי פה, וקורא עיתונים, ורואה איך מציגים את ישראל ותוקפים אותה פעם אחרי פעם - ואתה לא באמת מצפה שזה ישתנה. זו הסיבה שההסכם הזה הוא כל כך מדהים בעיניי".

ואיך התגובות ברחוב להסכם?
"שמע, אנשים חונכו פה להאמין שהישראלים אנשים רעים. מאוד קשה לשנות להם את התפיסה הזו בן לילה ולגרום להם להבין שישראל איננה אויבת יותר אלא ידידה. לוקח זמן לעבור את התהליך הזה. אני בחרייני ולכן אני יכול להבין אותם, אני חי פה. יש פה לא מעט אנשים שלא חשים בנוח עם הסכם השלום אבל לאט לאט הם מתרגלים".

אנחנו נראה גם תיירות מבחריין לישראל?
"אני מאמין שכן. כבר באו אלי אנשים שאמרו שהם רוצים להגיע".

בחריין בית הכנסת היהודי אברהם נונו. ניר יהב
היינו בהלם. אברהם נונו בבית הכנסת היחיד בבחריין/ניר יהב
בחריין. ניר יהב
אופנוע ים בבחריין/ניר יהב

דברים שרואים מבחריין לא רואים מישראל

המיעוט היהודי אכן זוכה ליחס חם מהשלטונות ואף שומר להם מושב בפרלמנט. נונו עצמו כאמור היה חבר פרלמנט וב-2006 מונתה אחייניתו הודא, שבהמשך מונתה לשגרירת הממלכה בארה"ב ואחר כך בקנדה. באופן כללי אפשר לומר שמצבן של הנשים במדינה טוב יותר משאר מדינות המפרץ הפרסי. על אף שגבר רשאי להתחתן עם ארבע נשים, נשים גרושות זכאיות לקבל שכר מהמדינה. לפני מספר שנים הורה המלך אף להקים מועצת שורא חדשה, שבה מכהנות תשע נשים, ביניהם נוצריה ויהודיה.

המתיחות בין סונים לשיעים במדינה נמשכה שנים ארוכות, ושיאה הגיע כמובן למחאות "האביב הערבי" שהתקיימו לפני עשור. המפגינים דרשו אז שוויון עבור השיעים ובסופו של דבר המחאות דוכאו והמלך שיפר את הייצוג שלהם. כשאנחנו שואלים את האזרחים ברחוב אם קיימת בכלל אופוזיציה לשלטון בבחריין, הם מגיבים בגיחוך. "יש אופוזיציה", הם עונים. "היא יושבת בבריטניה". מעבר לכך, בחריין היא המדינה המובילה בשירותי החינוך והבריאות ומעניקה אותם בחינם לכל האזרחים. מחיר ממוצע של דירה עולה 900 אלף שקלים והשכר הממוצע עומד על כ-2,500 שקלים.

בסך הכול בילינו ארבעה ימים בממלכת בחריין. יהיה זה קשה עד בלתי אפשרי לקבוע על סמך אותם ארבעה ימים קביעות נחרצות על אופיים של הבחריינים או על המנטליות שלהם. יהיה זה חצוף עד יומרני לפסוק על סמך אותם ארבעה ימים מה מצב זכויות האדם וחופש הביטוי במדינה. אפשר רק לשפוט לפי מה שראינו בעיניים, והגם שמדובר בתמונה חלקית - מה שראינו בהחלט הוכיח לנו שבחריין היא מדינה מיוחדת במינה, פתוחה ושוויונית הרבה יותר מכפי שחשבנו, חפצה לראות את התיירים הישראלים, ובעיקר - כזו שמצליחה להפתיע בכל רגע נתון. שהרי דברים שרואים מבחריין לא רואים מישראל.

seperator

הכותב היה אורח של לשכת התיירות של בחריין ושל חברת התעופה "גאלף אייר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully