מסגד אל-פאתח בחריין. Shutterstock, ShutterStock
מסגד אל-פאתח בחריין/ShutterStock, Shutterstock

קטנה ומדליקה: הכול על חופשה בבחריין

15.9.2020 / 8:00

מצד אחד גורדי שחקים עתידניים שכיכבו בסרט מדע בדיוני. מצד שני, מצודות קדומות מרשימות. רגע לפני חתימת הסכם הצהרת השלום עם בחריין, קבלו הצצה אל הממלכה הקטנה שמציעה חוויית טיול שנעה בין ישן לחדש ובין מדבר לים. ומה זה בדיוק מצודת ערד?

לקראת חתימת הסכם הצהרת השלום עם בחריין היום (שלישי), החלטנו לשים זכוכית מגדלת על המדינה הקטנטנה במפרץ הפרסי, ואולי גם לדמיין על החופםשה שלנו שם, שיתנו לנו לצאת מפה.

אם תהיתם פעם מהיכן נובע שמה של ממלכת בחריין, הרי ש"אלבחרין" פירושו "שני הימים". ואכן, האי בחריין מתהדר במיקום גיאוגרפי ייחודי במפרץ הפרסי, שהפך אותו במרוצת ההיסטוריה לצומת דרכים חשוב.

עקבו אחרי האינסטגרם שלנו wallatravel
ויש לנו גם טיקטוק!

כיום מחוברת בחריין אל ערב הסעודית באמצעות גשר שחולף מעל פני הים, אך גם בימי קדם היא היתה מוקד משיכה עבור בני האדם. זאת בזכות מיקומה הגיאוגרפי בחלק זה של המפרץ הפרסי, הקרקע הפורייה שהתאימה לגידולים שונים וגם בזכות מעיינות מים חיים. בימי קדם, אפילו תעשיית שולי הפנינים היתה אחד מסימני ההיכר של בחריין.

ויתרונות מסוג זה מביאים עמם גם כובשים זרים. ואכן, באי זה שלטו במהלך ההיסטוריה הבבלים, האשורים, היוונים, הפרסים, הפורטוגזים ועמים נוספים.

דגל בחריין. Shutterstock, ShutterStock
האדום - הפלג הח'ארג'י של האסלאם, הלבן - 5 עמודי האסלאם. דגל בחריין/ShutterStock, Shutterstock

משך טיסה צפויה מישראל: שעתיים וחצי

כיום נחשבת בחריין למוקד כלכלי רב-עוצמה. הנפט הוא רק חלק מהעניין. למעשה, משאביה הנפט בה אינם גדולים יחסית לשכנותיה, אך שליטיה השכילו לפתח ענפים מגוונים, תוך שיתופי פעולה בינלאומיים. כך למשל, תיירות, מסחר, בנקאות, תעשייה ועוד. אולי בקרוב לענפים אלו יצטרפו גם ייצוגים ישראליים.
המדינה הקטנה מאכלסת כ-1.7 מיליון בני אדם ושטחה בסך הכל 620 קמ"ר (בערך פי חמישה מירושלים רבתי). המטבע המקומי הוא דינר בחרייני (דינר אחד שווה 9.17 שקלים).

כמובן, טיסה ישירה מנתב"ג עדיין לא נחנכה. טיסה שכזו צפויה להימשך כשעתיים וחצי בלבד. רק לשם השוואה, נכון להיום, רוב הטיסות שמצאנו ברשת אל בחריין כוללות 1 עד 3 עצירות ביניים בערי אירופה, טורקיה וכן בקהיר או רבת עמון. באופן זה, זמן הטיסה כולו, ברוטו, עומד על כ-18 שעות ויותר. והמחיר הזול ביותר שמצאנו החודש מתחיל בכ-800 דולר. לא נותר אלא לקוות שבקרוב נוכל להגיע בטיסה ישירה לבחריין, או לפחות לאיחוד האמירויות הסמוכה, ומשם לדלג ליעד החדש בטיסה קצרה.

אתרי התיירות הפופולריים במדינה משלבים בין ישן לחדש, וזהו סוד קסמה של בחריין, המציעה שפע של ניגודים בשטח קטן יחסית.

מרכז הסחר העולמי בבירה מנאמה, בחריין, מאי 2020. רויטרס
שילוב בין ישן לחדש. מרכז הסחר העולמי בבירה מנאמה, בחריין/רויטרס

מצודת בחריין

בצפון הממלכה מצוי האתר הארכיאולוגי הידוע בבחריין. מדובר בתל קדום שניצב מול הים, ומתנשא לגובה של כ-11 מטרים. מצודת בחריין ("קלעת אל בחריין") כוללת כיום שרידי מצודה פורטוגזית מהמאה ה-16, אך באתר ישנן שכבות יישוב קדומות יותר, הכוללות שרידים של מקדשים, בתי מגורים, מתחמי פולחן קדומים, סרקופגים ועוד. למעשה, בני אדם ישבו כאן כבר משנת 2300 לפני הספירה בקירוב. אתר פופולרי זה, ששטחו 170 דונמים, הוכרז אתר מורשת עולמית של אונסק"ו בשנת 2005.

מצודת בחריין. Shutterstock, ShutterStock
תל קדום שניצב מול הים, ומתנשא לגובה של כ-11 מטרים. מצודת בחריין/ShutterStock, Shutterstock

הבירה מנאמה: השוק, גורדי השחקים וגם חיי הלילה

בצפון-מזרח האי ממוקמת בירת בחריין, הלוא היא מנאמה. בעיר כ-160,000 תושבים והיא נחשבת למנוע הכלכלי הראשי של המדינה.

את הביקור העיר אפשר להתחיל בביקור בניחוח היסטורי, במוזיאון הלאומי. זהו המוזיאון הגדול במדינה ושטחו קרוב ל-28,000 מ"ר. הוא מציג לראווה שפע אדיר של ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו בבחריין, וככזה, הוא מקיף כ-5,000 שנות היסטוריה. חלק ניכר מהתצוגות מוקדש לתרבות דילמון, תרבות עתיקה ששלטה באזור המפרץ הפרסי שפעלה לצד התרבות במסופוטמיה והתבססה על כריית ומכירת נחושת.

אתר תיירות ידוע נוסף בעיר הוא באב אל-בחריין (שפירושו "שער בחריין"). מבנה היסטורי מרשים זה נבנה על ידי הבריטים בשנת 1949 וכיום הוא מהווה שער כניסה ראוי אל שוק מנאמה. שוק זה, שבשטחו מצוי אגב בית הכנסת היחיד בבחריין, כולל חלק חדש ומשופץ כאשר חלק גדול ממנו מקורה בתקרת עץ. בין שפע הדוכנים, כמו בכל שוק מזרח תיכוני, תגלו בו לא מעט בתי קפה קטנים וחמודים.

שער בחריין. Shutterstock, ShutterStock
שער כניסה ראוי אל שוק מנאמה. שער בחריין/ShutterStock, Shutterstock

ואם כבר הזכרנו את בית הכנסת, כדאי להנמיך ציפיות, כי המבנה שבו הוא פעל הוא כיום נטול זיהוי מובהק, ולמעשה אינו משמש עוד לתפילה. זאת בשל מספרם הזעום של היהודים שנותרו כאן: כמה עשרות בלבד. מעניין עוד לגלות כי לפני כ-150 שנה, נהרו לאי יהודים רבים מעיראק, הודו ופרס, במטרה להשתקע בו ולעסוק במסחר. אז, כמו היום, גילה השלטון סובלנות רבה כלפי היהודים, ואף שמור להם באופן קבוע ייצוג בפרלמנט.

אם אתם בעניין של ביקור במסגדים, המקום שלכם יהיה מסגד אל-פאתח. כאן אל תחפשו היסטוריה, מאחר שהוא הוקם בשנת 1987, אך עדיין מדובר במבנה מרשים מאוד. למעשה, זהו אחד המסגדים הגדולים ביותר בעולם: שטחו 6,500 מ"ר והוא מסוגל להכיל 7,000 מתפללים בעת ובעונה אחת. המסגד מתהדר בכיפת פיברגלס אדירת ממדים שמשקלה כ-60 טונות.

מסגד אל-פאתח בחריין. Shutterstock, ShutterStock
אחד המסגדים הגדולים ביותר בעולם. מסגד אל-פאתח/ShutterStock, Shutterstock

מרכז הסחר העולמי

כמובן, אי אפשר לבקר במנאמה מבלי לבקר במרכז הסחר העולמי של בחריין. כאן תמצאו צמד גורדי שחקים בגובה של 240 מטרים. בין שני המבנים האדירים נמתחים שלושה גשרים שעליהם מותקנות טורבינות רוח אדירות ממדים שמציירות חשמל, והן מהוות חלק בלתי נפרד מהתכנון הכולל. מרכז הסחר העולמי, בעל המראה העתידני, אף כיכב בסרט מדע בדיוני משנת 2009 העונה לשם Annihilation Earth.

ולסיום - חיי לילה. כאן המגוון מעניין וכלל ברים ומועדונים בעלי שמות שמציתים את הדמיון, כגון Gold Club, Sherlock Holmes, Buffalo Bar, Queensbury Arms ועוד.

מרכז הסחר העולמי מנאמה בחריין. Shutterstock, ShutterStock
מרכז הסחר העולמי בבירה מנאמה/ShutterStock, Shutterstock

איי אמוואג'

רוצים להרגיש כמו תיירים עשירים או בני המעמד העליון בבחריין? לרשותכם עומדים שישה איים מלאכותיים העונים לשם איי אמוואג' (Amwaj). הם נושקים לעיר החוף מוחראק, לא הרחק ממנאמה הבירה. זהו מרח במגורים מבוקש האהוב במיוחד על תושבים זרים, כאשר הכל כאן נבנה מאפס - מהתשתיות הבסיסיות ביותר ועד לשוניות אלמוגים מלאכותיות.

הפינוקים שלכם יבואו לידי ביטוי באמצעות בילוי במרינה, במסעדות היוקרה, במרכזי הספא ובמתחמי השופינג. זאת לצד גלישת גלים ושאר תענוגות ספורט מים, הופעות מוזיקה חיה ועוד.

אם אהבתם את איי אמוואג', נסו גם את דורת אל-בחריין, איים מלאכותיים השוכנים כמה עשרות קילומטרים ממנאמה. יש כאן בית מלון יוקרתי, מגרש גולף בסטנדרטים בינלאומיים וגם מרינה יפהפייה.

איי אמוואג' בחריין. Shutterstock, ShutterStock
שישה איים מלאכותיים. איי אמוואג'/ShutterStock, Shutterstock

פארק המים The Lost Paradise of Dilmun

חם לכם בטיול שלכם בבחריין? ברור שחם. אתם במדבר. לכן, אתם חייבים לבלות לפחות חצי יום בפארק המים הגדול ביותר במדינה. הוא משתרע על פני 77,000 מ"ר, וכולל בריכות, מגלשות מים לרוב ושאר הפתעות, כמו גם מסעדות, מרכז שופינג ואפילו הופעות מוזיקליות בסגנונות שונים מהעולם. כך למשל, גילינו באתר הפארק אירוע שיוקדש למוזיקה ספרדית, שייערך ב-19 בספטמבר. לקראת הביקור, שימו לב שבימים מסוימים, יש במקום הפרדת רחצה בין גברים ונשים.

פארק המים The Lost Paradise of Dilmun בבחריין. צילום מסך, צילום מסך
פארק המים The Lost Paradise of Dilmun בבחריין/צילום מסך, צילום מסך

גן החיות ושמורת אל ערין

גן חיות ושמורת טבע באתר אחד? מסתבר שזהו שמו של אתר פופולרי זה: Al Areen Wildlife Park & Reserve. את המקום ניתן לפקוד גם בסיור מודרך באוטובוס.

השמורה מצויה באזור המדברי סאח'יר שבדרום בחריין, והיא מוקדשת לשמירה על הטבע והנוף המקומי. לצד בעלי חיים וצמחים מקומיים, הובאו לכאן גם מינים מאפריקה ודרום אסיה. המתחם, אותו פוקדים מדי שנה כ-200,000 מבקרים, יפגיש אתכם עם 25 מיני צמחים, 82 מיני עופות ו-45 מיני בעלי חיים יבשתיים, כולל ראם לבן, שנכחד מהטבע ומצוי כאן, ובמקומות ספורים בעולם, בהם בשמורת טבע חי-בר יוטבתה, צפונית לאילת.

פלמינגו גן החיות ושמורת אל ערין בחריין. Shutterstock, ShutterStock
פלמינגואים בשמורת Al Areen Wildlife Park & Reserve/ShutterStock, Shutterstock

מצודת ערד (Arad Fort)

באי מוחארק ניצבת מצודה מהמאה ה-15 העונה לשם המפתיע "ערד". היא בנויה בסגנון אדריכלי שאפיין את הבניה המוסלמית באותה עת, לפני פלישת הפורטוגזים למקום, בשנת 1622. המצודה סמוכה לנמל התעופה הבינלאומי של בחריין, ואם תנחתו או תמריאו מכאן בשעות הלילה, תזכו למבט מהפנט על המצודה, שמוארת באופן מרהיב.

מצודת ערד בחריין. Shutterstock, ShutterStock
בנויה בסגנון אדריכלי שאפיין את הבניה המוסלמית במאה ה-15. מצודת ערד/ShutterStock, Shutterstock

מסלול המרוצים של בחריין

מתחם זה, המכונה גם "גראנד פרי בחריין", מהווה חלק בלתי נפרד ממרוצי הפורמולה 1 העולמית. אך לא צריך לחכות למרוץ הבינלאומי כדי ליהנות ממה שיש למסלולים אלו להציע. בחודשי החורף ניתן לצפות במרוצים שונים ואף להתנסות בנהיגת מרוץ, קרטינג לכל המשפחה ועוד.

גראנד פרי בחריין. Shutterstock, ShutterStock
מהווה חלק בלתי נפרד ממרוצי הפורמולה 1 העולמית. גראנד פרי בחריין/ShutterStock, Shutterstock

"עץ החיים"

בדרום בחריין מצוי פלא של ממש: עץ קשיש שגדל למרות כל הסיכויים, בסביבה מדברית "עוינת". זהו עץ ממין ינבוט מאפיר שמתנשא לגובה של כעשרה מטרים וגילו מוערך ב-400. הוא משקיף על סביבתו המדברית ממרומי גבעה, לא הרחק מג'בל א-דוחן ("הר העשן"), הנחשב לנקודה הגבוהה ביותר בבחריין.
בשל נדירותו ויכולת ההסתגלות המפתיעה של העץ, הוא הפך למוקד עלייה לרגל, ומדי שנה פוקדים אותו כ-65,000 מבקרים. האתר מצוי במרחק של כ-40 ק"מ דרומית למנאמה.

עץ החיים בבחריין. Shutterstock, ShutterStock
גילו מוערך ב-400 שנים. "עץ החיים"/ShutterStock, Shutterstock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully