וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשת הדו-קיום: הערבים והיהודים שמסרבים להתייאש

עודכן לאחרונה: 14.5.2021 / 12:07

הענף הראשון שנפגע מהמהומות בארץ ומהמצב בעזה הוא התיירות. ברבים מהמלונות עובדים מוסלמים, נוצרים, יהודים, דרוזים (ואפילו צד"לניקים), שמסרבים להתייאש וממשיכים לקוות לטוב. "אני רק יכול לאחל שמה שקורה במלון שלי, ישליך על כל המדינה ועל כל העולם", אומר אחד מהם

מלון מגדלא/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה פוקס עבודי

ענף התיירות עוד לא הספיק להתאושש מהקורונה, והנה בא לו סבב האלימות בעזה והפעם עם "תוספת" - מהומות בין ישראלים יהודים - שמשפיעות קודם כל על המלונות בארץ ועוררו גל של ביטולים לסופ"ש הנוכחי וחג שבועות שלאחריו.

החורבן שעברה עכו מבחינה תיירותית, שבמהלכו הרסו פורעים את מלון "אפנדי", מלון "עכותיקה", מסעדת "אורי בורי" ושאר מלונות ועסקי תיירות בעיר העתיקה ובשוק הטורקי, לא יחזירו את השקט, ובטח לא את התיירים לעיר בזמן הקרוב, דווקא כשפירסמנו כאן השבוע שעכו והנמל שלה יעברו שיפוץ גדול בהשקעה של 30 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות. בינתיים נראה שעכו תצטרך שיפוץ כללי, ובעיקר שיפוץ בלבבות התושבים.

לתוך הכאוס הזה נכנסים מלונות בארץ, בעיקר בצפון אבל לא רק, שמעסיקים יהודים וערבים שעובדים ביחד במעין בועה, שהלוואי והיתה מיקרוקוסמוס של ישראל. אותם עובדים מסרבים להתאייש ולהוריד את השאלטר על יחסי העמים.

במלון אדמונד בראש פינה מועסקים כ-50 איש. "במלון יש עובדים מכל המגזרים, ולמרות המצב אני שומר על כולם והם מכבדים אחד את השני, יש אהבה והרמוניה", אומר בשיחה לוואלה! תיירות מנכ"ל המלון עומר פורת. "גם עכשיו, בחג של המוסלמים, הוצאנו הודעה ובירכתי באופן אישי את העובדים המוסלמים. בוא נשאיר את הפוליטיקה בצד לפוליטיקאים", הוא מוסיף.

מלון אדמונד. אורי אקרמן,
"בוא נשאיר את הפוליטיקה בצד לפוליטיקאים". מלון אדמונד בראש פינה/אורי אקרמן

"גם הגליל מאופיין בהרבה תרבויות"

"זו תקופה מורכבת לראות את הקושי הזה", אומרת בת חן ישועה מנהלת רשת מלונות מטיילים בצפון הארץ. "אנחנו מנהלים חברה שיש בה כמאה עובדים מכל המגזרים - יהודים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים - ואנו גם מלמדים את כולם שדו-קיום זה חשוב ומשקיעים בקשר ביניהם, כמו טיולים ופעילויות תוכן משותפות כדי שהעובדים ידעו להיות שירותיים לאורחים".

לדבריה, בני המיעוטים שעובדים אצלה לא נשארים רק במשרות ניקיון ושירות, אלא מתפתחים למשרות שונות ברשת המלונות. "למשל, מישהי שהיתה חדרנית ועכשיו עובדת במכירות. מבחינתנו זה ממש לא משנה, כי גם הגליל מאופיין בהרבה תרבויות וזה חשוב לי שיהיה מגוון והכל מהכל", היא מציינת.

איך האירועים האחרונים השפיעו על העובדים?
"הם נורא לחוצים. הם פחדו איך האורחים יגיבו אליהם, אבל סך הכל אני חושבת שהם מרגישים מוגנים. למרות שיש למוסלמים חג עכשיו, הם באים לעבודה ואתה מרגיש שאכפת להם".

במלון נוף גינוסר שלחוף הכנרת, אותו מנהל רוני מנור, 70 אחוזים מהעובדים בני מיעוטים מכפרים כמו ואדי חמאם, בועיינה-נוג'ידאת, עילבון, מרר ואחרים, והשאר יהודים. "זה מלון ביתי למרות הגודל שלו, ויש מערכות יחסים הדוקות מכל הכפרים, נוצרים, דרוזים, מוסלמים ויהודים", הוא אומר. "אנחנו חוגגים ימי הולדת, אירועים וחתונות וכולנו ביחד, ומה שקורה עכשיו בארץ זה זר לנו. אין אצלנו ההבדלים בין עמים".

סלמאן מנסור מהכפר מרר הוא מנהל כוח אדם במלון. "אני עובד פה כבר 23 שנים ומערכת היחסים בין כל העדות היא טובה ואין הבדל בין מגזר למגזר", הוא אומר, "כל אחד לפי תפקידו ולא משנה מהי עדתו.

אתה חושב שהעובדים מרגישים בטוחים?
"היה חשש לגבי דרכי הגעה למלון, אבל בפנים ההרגשה בטוחה ונוחה. יהיה לך קשה לדעת שיש הבדל בין העובדים פה, חוץ מהשפה, כולם כאן עובדים ביחד, אוכלים ביחד ומערכת היחסים היא טובה".

צוות מלונות מטיילים. מלון מטיילים, באדיבות המצולמים
"מלמדים את כולם שדו-קיום זה חשוב". צוות מלונות מטיילים/באדיבות המצולמים, מלון מטיילים

30 ביטולים בתוך שעה

מלון מגדלא שבצפון-מערב הכנרת מתמודד, כמו מלונות אחרים, עם ביטולים רבים לימים קרובים. "בתוך שעה קיבלנו ביטולים של כ-30 חדרים", אומר מנכ"ל המלון אלון וינטר. "העובדים פחדו להגיע לעבודה, גם יהודים וגם ערבים, וחלק מהם הלנתי במלון כדי שירגישו בטוחים ויוכלו לעבוד".

במלון החדש יחסית, שנפתח לפני פחות משנה וחצי, יש כ-60 עובדים מכל הדתות "שעובדים באחווה ושלום, כי האבן בלילה לא מבדילה בין יהודי לערבי", מסביר וינטר. לדבריו, הוא קרא שלשום למשטרה שתלווה את כמה מהעובדות שלו הביתה, כי הנהג שהסיע אותן חטף מטח של אבנים.

איך התחושה של העובדים, הם מדברים ביניהם על המצב?
"הרגשה לא טובה למרות שהם ביחד, ויש קצת ויכוחים אבל לא בקטע של השמצה אלא דיונים, וכולם מגנים בתוקף את מה שקורה. נגמרה הקורונה, התאוששנו טיפה, והמצב עכשיו שוב מחזיר אותנו לתקופה קשה. קשה לעבוד ככה וההוצאות גדולות, אבל יש אחווה בין העובדים".

פאדי, סגן מנהל קבלה במלון, אומר שההרגשה טובה. "הצוות מגובש ואנחנו עובדים כבר שנה וארבעה חודשים יום-יום", הוא אומר. "פה, במלון, לא מרגישים כלום. הצוות עובד בכוננות עוד משנת הקורונה. למזלנו, אנחנו משדרים ומרגיעים את האורחים שהכל בסדר, אבל היו עובדים שפחדו לבוא, יהודים וערבים, כי המצב אתמול התחמם וגם הרבה אורחים ביטלו בגלל שלא רצו לנסוע בכבישים".

.

מלון מגדלא. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"יש קצת ויכוחים אבל לא בקטע של השמצה". מלון מגדלא בכנרת/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

"הרגשנו את השמחה, ושוב זה נקטע"

"אנשים בסוף מבינים שהם מגיעים לעבוד ולהתפרנס, ונותנים כבוד אחד לשני ומדברים על זה", אומרת מנהלת מלון כרמים סילבי כהן, שנמצא בקרית יערים. "הרעיון הוא לחיות בדו-קיום ואנחנו לא מערבים פוליטיקה או הבעות דעה כאלה ואחרות, ומתייחסים לכולם אותו דבר, לא מפחיתים מאף אחד כלום ולא משנים יחס. אם יש חג, אנחנו עושים הרמות כוסית בכריסמס, בפסח, או מברכים בחגים המוסלמיים ומשתדלים שיהיה שיוויוני ואחיד, מבלי להתייחס מאיפה העובד בא".

במלון שלה יש כ-300 עובדים מכל המגזרים - יהודים, נוצרים, מוסלמים וגם פלסטינים.

איך האווירה אצלך? היה פחד להגיע לעבודה?
"כולם הגיעו, חששנו מזה, אבל כולם באו והטלפון הראשון שעשיתי היה לבדוק שכולם הגיעו, ושמחתי שהעובדים המוסלמים באו למרות שהם בחג והיו מעדיפים להיות עם המשפחות".

איך העובדים מגיבים?
"אני מניחה שהם מדברים על המצב, לא רואים את זה בהתנהגות או במשמעת שלהם, כי יש הרבה כבוד בין הצדדים, אז לא מתעורר שום דבר".

בדיוק סיימתם עם הקורונה, ואז באו המהומות. איך מרגישים?
"זה קשה. הרגשנו את השמחה, ושוב זה נקטע. זה מאוד קשה לכולם כי אתה נכנס למוד של פרנסה ועכשיו הכל צריך לרדת לקיצוצים וחיסכון, שהם כורח המציאות שלא קורה בשום מקום אחר בעולם".

צוות מלונות מטיילים. מלון מטיילים, באדיבות המצולמים
הגליל מאופיין בהרבה תרבויות. עובדים של רשת מלונות מטיילים/באדיבות המצולמים, מלון מטיילים
בריכה מלון כרמים. צילום: זיו ריינשטיין,
העובדים המוסלמים באו לעבודה למרות החג". מלון כרמים/צילום: זיו ריינשטיין

פאדי, אתה חושב שיש תקווה ליחסים בין יהודים לערבים?
"תמיד מקווים שזה יחזור להיות בסדר. הרבה אנשים מנסים לדחות כרגע את החופשה, אבל לא יודעים למתי. הצוות במלון הוא אותו צוות שפתח אותו, צוות מגובש ומרגישים את הקשר שנבנה לאורך השנה".

עומר, מה דעתך?
"אצלי עובדים כולם, ללא הבדל דת או גזע. יש לי גם צד"לניקים לשעבר נוצרים, ואין שום הבדל וכולם שווים. אני רק יכול לאחל שמה שקורה פה במלון שלי, ישליך על כל המדינה ועל כל העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully