וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האפטר פארטי של "דרום-אדום": פסטיבל "ירוק ולא רחוק" מתחיל

עודכן לאחרונה: 21.4.2021 / 11:08

תמיד אחרי "דרום אדום", מגיע בחודש מרץ "ירוק ולא רחוק" של שפלת יהודה. אבל השנה, בגלל הקורונה, התאחר מעט הפסטיבל וכבר הפך ל"צהוב ולא רחוק", אבל עדיין שווה ביקור. הנה טעימה ממה שמחכה לכם בשלושת הסופ"שים הקרובים

ארטישוק במושב ניר בנים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
בסוף אפריל נגמרת העונה, עכשיו זה הזמן. ארטישוק במושב ניר בנים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

פסטיבל "ירוק ולא רחוק" בשפלת יהודה יתקיים השנה במשך שלושה סופ"שים באפריל-מאי (22 באפריל עד 8 במאי), מה שוודאי צריך להקנות לו את השם "צהוב ולא רחוק" עקב שדות החיטה שכבר הצהיבו ונקצרו, אבל עדיין יש בו לא מעט פינות טבע ירוקות-עד, כמו גם בעלי עסקים ואטרקציות שתמיד רלוונטיים לאורך השנה.

הנה שלוש המלצות לטיול שעשיר בטעמים, מראות וחוויות במרחק חצי שעה מהמרכז.

האמרה התנ"כית המוכרת מספר קהלת בדבר "טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב", גורסת כי עדיף לאדם שמו הטוב מאשר שמן טוב. אבל במקרה של אילנה יוגב (גנץ), נראה שהשם טוב, אבל גם השמן.

על שלט בכניסה לביתה שבמושב כפר אחים, מתנוססת דמותו של בני גנץ בימים של פוסט בחירות. היא ודאי תומכת בו כמו כל המושב שבו הוא גדל, חשבתי לעצמי, אבל כשפגשתי בה הבנתי גם למה - אשה תמירה, כחולת עיניים וחיוך צנוע שמזכיר אותו - ואין פה דימיון מקרי, שהרי מדובר באחותו.

הוריה של אילנה (ובני ועוד שתי אחיותהם), היו ניצולי שואה מהונגריה שהכירו באוניית המעפילים "חיים ארלוזורוב", שעליה פיקד לובה אליאב. לימים נמנו עם מקימי כפר אחים, מושב שנוסד ב-1949 על שמם של האחים אפרים וצבי גובר מכפר ורבורג הסמוך, שנפלו במלחמת העצמאות. "המושב נקרא כך גם כי האחים שנפלו שם (בשואה - ז.ר), הם המשך לאחים שנפלו פה במלחמות", אומרת אילנה.

משק יוגב בכפר אחים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שלושה דורות של יוגבים בכפר אחים. אילנה יוגב ליד בית הוריה/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
משק יוגב בכפר אחים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
שם טוב וגם שמן טוב. ביתה של אילנה יוגב (גנץ)/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

שיטוט בין כבישי כפר אחים, חושף בתים עם גג משולש מחודד שתרמו השבדים להקמתו, כמו גם שלטי הסבר לצד כמה מהנקודות ההיסטוריות של המושב, שהונחו לציון 70 שנים להיווסדו. למשל, בבית גובר, היכן שמרדכי ורבקה גובר ("אם הבנים" דאז) התגוררו, או בית הכנסת העתיק וגם ברפת הישנה. "העיקרון היה להשתמש בחקלאות למה שצריך, והשאר נמכר לתנובה", מסבירה אילנה על ימיו הצנועים של המושב.

ב-95 נטעו אילנה ואלי, בעלה הירושלמי שלא ידע ששם משפחתו יהפוך להווייתו, כרם זיתי מנזנילו כדי לעבד שטח קטן במשק של הוריה, אבל לא התכוונו להתפרנס מזה. הימים עברו וכיום יש להם כבר 60 דונמים שעליהם פרושים חמישה סוגי זיתים: ברנע, קורטינה, מנזנילו ואסקל (ופישולין שטרם הניב).

יצירת השמן נעשית כולה במשפחה, ועליה מנצח גיא, הבן הצעיר ואגרונום בהתהוות. במסגרת הפסטיבל יתקיימו בשמן יוגב במשך שלושה ימי שישי סיורים וטעימות, הסברים על ההיסטוריה של המושב והיסטוריה המשפחתית, כולל כיבוד וסדנת שמן זית, ואפילו סרט בן 8 דקות על המקום. בנוסף, יתקיים מופע "דו רה מי" על עולה מרוסיה שהגיע לארץ בדיוק לפני 30 שנה (ב-1991), כמו גם סדנאות יצריה של מנדלות בטבע ותערוכת אמנות מעץ.

שמן יוגב, כפר אחים. בהרשמה מראש, 50 שקל לפעילות. 052-3651011.

משק יוגב בכפר אחים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
היסטוריית המושב משולבת בביקור. מרכז המבקרים של שמן יוגב/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

משתה ארטישוקים

מרחק דקות נסיעה משם, שוכן מושב ניר בנים. נועם יעקבא מ"הארטישוק של נועם", מחכה לי עם כובע טמבל לראשו, כיאה לחקלאי. אילנה מספרת שהיא ונועם למדו יחד כילדים ואמו היתה רכזת התרבות של המועצה האזורית באר טוביה, אליה הם שייכים. ניר בנים הוקם ב-1955 ונקרא על שמם של בני ובנות מושבים, חלקם מעמק יזרעאל, שהקימו את המושב החדש.

את נועם אין יותר מדי צורך להציג למטיילים, היות ומדובר בשועל חקלאות ותיק שמתעסק גם בתיירות ועורך סיורים ובראנצ'ים עם ארטישוק בשבתות. בימי הקורונה החליף את הבראנצ'ים שלו בסלסלות פיקניק, אך עתה הוא חזר (ובגדול) למשתה הארטישוקים המפורסם של הסופ"ש. במסגרת הפסטיבל, הוא יציע סיור בשדות הארטישוק, האספרגוס והכרמים של ניר בנים (בשעות 11 ו-13), בנוסף לארוחה שבה שלושה סוגי סלט, מרק ארטישוק, ארטישוק מבושל, חמין ארטישוק, אנטיפסטי, תבשיל חיטה, פסטה, לזניה, שתיה קרה וחמה.

הארטישוק של נועם במושב ניר בנים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אפשר גם לאכול חי, יש מהשדה. נועם בשדה הארטישוקים בניר בנים/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
בראנצ' מארטישוק במושב ניר בנים. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
כמעט הכל מוכן מארטישוקים. הבראנצ' של נועם/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

והוא גם מעורר תשוקה

בסיור תשמעו אנקדוטות מעניינות על הארטישוק, צמח שמופיע כבר במיתולוגיה היוונית וייחסו לו סגולות להבאת זכר ואילו אצל הרומאים נחשב כאפרודיזיאק (מעורר תשוקה). ואכן כשנועם חותך אותו מבינים למה. הארטישוק מוזכר גם במשנה ובתוספתא בשם קנרס ואם יוצא לכם לבקר ברצפת הפסיפס בבית הכנסת העתיק של ציפורי, תוכלו לראות שהוא מופיע כעיטור בחודש טבת בגלגל המזלות.

בישראל הופיעו הזנים הראשונים של הארטישוק עם הגעתם של פקידי הברון רוטשילד מצרפת, כיוון שזהו צמח ים-תיכוני ו-40 אחוזים מגידולו מתקיים באיטליה. ומה עם הערך התזונתי שלו? אז הרבה ברזל, מלא סיבים תזונתיים, מסייע לעיכול ומוריד סכרת. אז מהרו לראות את הארטישוק, כי נועם מסביר שהעונה נגמרת בשבת האחרונה של אפריל וגם כי מתחיל להיות חם.

הארטישוק של נועם, ניר בנים. בהרשמה מראש, בראנצ'+סיור 100 שקלים למבוגר, 50 לילד. 054-2278637.

ארטישוק. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
וכך נראה הארטישוק מבפנים. לא פלא שהוא נחשב כמעורר מיניות/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

"גבול המחרשה הוא גבול המדינה"

כדי להכיר אזור שפחות מוכר ומטוייל, צריך מקומי שמתמצא. יעקב כהן אחדות הוא אחד כזה. כאגרונום שבמשך שנים היה האגרונום הראשי של יקב ברקן, הוא יודע דבר או שניים על חקלאות, צומח, טבע וסביבה. מזה יותר מ-30 שנים הוא גר במושב שקף (על שם חורבת "אום א-שקף" הביזנטית הסמוכה), שיושב על הגבול המזרחי של ישראל ושטחי הרשות הפסטינית, או כמו שיעקב אומר "גבול המחרשה הוא גבול המדינה", ומכיר שם כל שעל ושעל.

כאחד שחובב טבע, טיולים וחקלאות, יצר יעקב לפני כחצי שנה מוצר תיירותי נהדר שכולל סיור שנוגע בכל מה שיש לחבל לכיש להציע, ויש לו לא מעט כפי שכתבנו כאן לפי כחודש. "אני אוהב טבע, אנשים וסיפורים, והכל התחבר לי ביחד", הוא אומר, "ופה יש את הכל - כרמים, חממות והיסטוריה עשירה".

לאחר שלמד את האזור, וביננו מי שגר במקום מכיר יותר מכל מדריך כזה או אחר מבחוץ, הוא יצר מסלול של כחצי יום סיור, ועל הדרך גם מוסיף ארוחה שמבשלת אשתו, ענת, למי שרוצה גם לסעוד.

יעקב כהן אחדות בכרם במושב שקף. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
נכנס יין - יצא סיור מקסים. יעקב כהן אחדות בכרם שלו במושב שקף/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
מערות בית בד עתיקות בישוב כרמי קטיף. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
יעקב יקח אתכם לפינות נסתרות באזור. מערות בית בד עתיקות בישוב כרמי קטיף/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

בסיור יעקב יקח אתכם לפינות חמד שסמויות מן העין של המטיילים, למשל לבאר שם טוב העתיקה ("באר השבעה"), שנקראת על שמם של שבעה חיילים שנהרגו במארב של הירדנים ב-1956, וכיום הפכה לפינת חמד מתחת לעץ חרוב גדול.

אבל התשוקה של אחדות היא לחקלאות האזורית, ובעיקר לענבים שכרמים שלהם תראו בכל מקום. בכרמים תגלו באילו שיטות מתוחכמות משתמשים כדי להילחם במזיקים, כמו אש האשכול, שנגדו מלפפים חוט ברזל עם פרומונים של נקבת העש, שמשוחררים לאוויר ומבלבלים את הזכר שאוהב להתלבש דווקא על הענבים.

יעקב כהן אחדות, מושב שקף. סיור+ארוחה יעלו 150 שקל לאדם, רק סיור 25 שקלים, תלוי בגדול הקבוצה. ⁦052-2703933⁩.

באר השבעה בחבל לכיש. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
פינות חמד סמויות מהעין. באר שם טוב ("השבעה")/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

פסטיבל "ירוק ולא רחוק" יתקיים השנה במשך שלושה סופ"שים, בין ה-22 באפריל ל-8 במאי 2021.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully