וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבריכות העתיקות של ירושלים נפתחות, ועוד 3 גנים לאומיים חדשים

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 8:49

שלושה גנים לאומיים חדשים יפתחו ביום הבחירות - עין חניה בירושלים, חאן שער הגיא מגדל צדק שליד ראש העין - ובהם מסלולי טיול, טבע, מיצגי היסטוריה ואפילו מעיין צלול שזורם לבריכות טבילה עתיקות. הגנים מצטרפים לתל דור שנפתח בשבוע שעבר

עין חניה/אסף פרץ, רשות העתיקות

ישראל מתחדשת באתרי טיול, טבע והיסטוריה חדשים: שלושה גנים לאומיים חדשים יפתחו בימים הקרובים (יום הבחירות ליתר דיוק, 23 במרץ 2021) - עין חניה בירושלים, חאן שער הגיא בדרך אליה ומגדל צדק שליד ראש העין - ואליהם מצטרפים גן לאומי תל דור שנפתח בשבוע שעבר ותל מגידו שעבר שיפוץ, ויפתח בפסח הקרוב.

כיום יש בישראל 45 גנים לאומיים בתשלום, אחד מהם הוא גן לאומי מגדל צדק בראש העין שייפתח לראשונה למבקרים לאחר ביצוע עבודות פיתוח ושימור נרחבות, כולל של הקרן לשיקום מחצבות. הגן מהווה ריאה ירוקה ופנינת טבע במרכז הארץ הכוללת שבילי טיול להולכי רגל ורוכבי אופניים, מצודה קדומה מהתקופה הצלבנית עם נוף פתוח מרהיב ובריכות חורף עשירות בערכי טבע.

במסגרת העבודות, נבנתה טיילת נוף מרכזית משובצת עצים ופינות ישיבה והוקמה מבואת כניסה לקליטת המבקרים. בנוסף, הוכשרו שבילי טיול באורך כולל של כעשרה ק"מ, ביניהם שבילים להולכי רגל, שבילי אופניים ושבילים מונגשים, ניטעו אלפי עצי בוסתן ושיחים והוסדרו חניות לרווחת המבקרים.

כל זאת לצד עבודות שיקום, שחזור ושימור של המצודה הקדומה מהתקופה הצלבנית, המעטרת את ראש הגבעה בלב הגן הלאומי ומשלבת תצפית נוף מרהיבה לכל הסביבה - הן לאזור שמורת הטבע נחל שילה הסמוכה והן לאזור ערי גוש דן. בתוך כך, במסגרת השיקום האקולוגי על בסיס המחצבות שפעלו במקום הוקמו גם שלוש בריכות חורף בשטח של כ-80 דונם. בריכות אלו התמלאו לאורך עונות החורף האחרונות במי גשמים והפכו בכך למשכנם של מיני חי וצומח האופייניים לבית הגידול המיימי, שהולך ונעלם מנופי הארץ והעולם כולו.

איך מגיעים: בווייז: גן לאומי מגדל צדק.
שעות פעילות (לפי שעון חורף): ימי א'-ה' ושבת - 9:00-16:00, ימי שישי וערבי חג - 9:00-15:00.
מחיר כניסה: בתקופת ההרצה של הגן הלאומי תתאפשר כניסה לגן הלאומי ללא עלות בין השעות 6:00-9:00 בבוקר.

גן לאומי מגדל צדק. סטיב זילברמן, רשות הטבע והגנים
הוקמו גם שלוש בריכות חורף בשטח של כ-80 דונם. גן לאומי מגדל צדק/רשות הטבע והגנים, סטיב זילברמן

תל דור: שרידיה של עיר נמל עתיקה

תל דור ניצב על רכס כורכר בדרום חוף הכרמל ובמערבו מפרצים חוליים. זה אתר ייחודי המשלב טבע, מורשת ,היסטוריה, ים ויבשה. ממערב לתל פרוש הים התיכון ובסמוך לחוף ישנם שלושה מפרצים, כאשר המפרץ הדרומי והארך מבין השלושה תחום על ידי שלושה איים קטנים היוצרים מעין לגונה.

בתל דור נמצאים שרידיה של עיר הנמל העתיקה דור שהוקמה במקום בתקופה הכנענית (לפני כ-3,500 שנה) בשל מפרציו הטבעיים של החוף, שהפכו את העיר למוקד סחר ימי שהביא לפריחתה והשפיע על תרבותה. תחילה ספינות עגנו במפרצים למנוחה לקראת המשך השיט או כמחסה מפני סערה, וכך נולד הצורך ביישוב שיספק לעוגנים שירותים נוספים.

דור גדלה והייתה לעיר גדולה ומבוצרת, ויעידו על כך מבני הציבור, בתי המגורים הפרטיים, וכמובן, החומות הגדולות, ששרידיהן נותרו בחלקו המערבי של הגן הלאומי. העיר תפקדה עד התקופה הביזנטית, ושם היא ננטשה. שרידי התקופות השונות נתגלו בחפירות שנעשו בתל בעשורים האחרונים, ובהן נמצאו פריטים מעניינים וייחודיים. הממצאים מוצגים ב"מוזאון המזגגה" בקיבוץ נחשולים הסמוך המספר את סיפורה המרתק של העיר דור.

במקום שרידים רבים ממגוון התקופות שאפיינו את העיר. שרידים של המספנה - שלושה תאים מלבניים, בהם אחסנו ותיקנו ספינות. ישנם גם שרידי יסודות של מקדשים גדולים שהיו באזור שנבנו במאה השנייה לספירה - כל מקדש התנשא לגובה של כ-30 מטר. בנוסף, ניתן לצפות בשרידי תיאטרון מהתקופה הרומית בקוטר של כ-60 מטר, בדומה לתיאטרון הרומי בגן הלאומי בקיסריה.

בזכות מיקומו של הגן הלאומי, אפשר למצוא לצד ההיסטוריה המקומית גם טבע יוצא דופן, המשלב בין הים והיבשה. תל דור ממוקם בסמוך לשמורה ימית שמטרתה לשמור על בתי גידול מיוחדים, ועל בעלי החיים באזור - דגים, יונקים ימיים וצבי ים. בגלל בלייה טבעית של הסלעים על יד הים, ובנייה ביולוגית של המסלע, נוצרו באזור טבלאות גידוד. הטבלאות הללו משמשות כבית גידול לבעלי חיים רבים, ביניהם חלזונות, דגים ומיני סרטנים שונים, וגם שושנות ים וצדפות. בנוסף, בתל דור חיים גם יונקים, כמו לוטרות, דורבנים, שועלים ועוד.

כיצד להגיע: רשמו בווייז "גן לאומי תל דור"
שעות פתיחה: ימים א' - ה': 08:00 - 16:00. יום ו' 08:00 - 15:00.
מחיר כניסה: נכון לרגע זה האתר פתוח ללא תשלום לתקופת הרצה.

עוד בוואלה!

הוכרזו חמישה גנים לאומיים ושמורות טבע חדשים בישראל

לכתבה המלאה
גן לאומי תל דור. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
טבע יוצא דופן, המשלב בין הים והיבשה. גן לאומי תל דור/רשות הטבע והגנים, יניב כהן
גן לאומי תל דור. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
בתל דור נמצאים שרידיה של עיר הנמל העתיקה דור/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

עין חניה: מזריקות מים מהתקופה הביזנטית

עין חניה הוא מעיין הממוקם בנחל רפאים שבהרי ירושלים, בגן לאומי הרי יהודה. המעיין נובע מעל אפיק הנחל למרגלות הכפר אל-וולאג'ה ורכס הר גילה. זהו אתר המחובר לסיפורי השליחים, ולכן הוא המקודש במיוחד לכניסה האתיופית, שעורכת במקום טקס שנתי לקראת חג הפסחא. בזכות עבודות שימור ופיתוח של רשות הטבע והגנים, הרשות לפיתוח ירושלים ורשות העתיקות, נפתח האתר המשוקם לציבור ומציג מכלול קטן אך מרשים של ארכיאולוגיה ונוף תרבות קדום.

לפי ממצאים שהתגלו באזור, נראה שהייתה התיישבות בעין חניה כבר מתקופת בית ראשון, ואולי אף מוקדם יותר. הממצא הבולט ביותר שהתגלה מתוקפת בית ראשון הינו שבר של כותרת עמוד בסגנון יווני - סמל אופייני למבנים ולנחלות של מלכי בית הראשון (כותרות דומות התגלו בעין ג'יזיה הסמוך, עיר דוד בירושלים וברמת רחל).

לדברי הארכיאולוגים, קיימת אפשרות שעין חניה היה נחלה ממלכתית בימי הבית הראשון. לאחר חורבן הבית הראשון, חודשה ההתיישבות באתר, והממצא הבולט ביותר מתקופה זו, הוא מטבע כסף נדיר מהקדומים שהתגלו עד כה בסביבות ירושלים - דרכמה שנטבעה באשדוד על ידי השלטון היווני, בין השנים 420 ל-390 לפסה"נ. בנוסף לממצאים הללו, התגלו בחפירות ארכיאולוגיות באזור מערכת מים מרשימה, בריכת אגירה ומזרקות מים מהתקופה הביזנטית.

עין חניה. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
המעיין נובע מעל אפיק הנחל למרגלות הכפר אל-וולאג'ה ורכס הר גילה. עין חניה/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות
עין חניה. אסף פרץ, רשות העתיקות, מערכת וואלה! NEWS
לפי הארכיאולוגים, יתכן ועין חניה היה נחלה ממלכתית בימי הבית הראשון/מערכת וואלה! NEWS, אסף פרץ, רשות העתיקות

מערכת השקיה גרביטציונית

במסגרת פעולות השימור והפיתוח שבוצעו בעין חניה, שוחזרה מערכת המים מנקבת המעיין למזרקת מים, שוחזרה מערכת השקיה גרביטציונית שמתבססת על מי האתר, שוקמו טרסות (מדרגות חקלאיות קדומות) ועוד.

לצד הממצאים ההיסטוריים, במקום ניתן לראות גם את הטבע היפה המאפיין את הרי ירושלים. באזור ישנו מגוון רחב של חיות בר, ובהן יונקים כמו צבי ארצישראלי ושועל מצוי, מיני עופות כמו חוגלת סלעים, ומגוון ציפורי שיר. הודות לסביבה המיימית, מצויים במקום גם גם מיני דו חיים כמו הקרפדה הירוקה. בגזרת הצומח, ניתן לצפות בשיחי סירה קוצנית וקורנית מקורקפת, עצי אלון מצוי ואלה ארץ ישראלית, וגם כרמי זיתים ושקדים שנשתלו על ידי בני אדם.

איך מגיעים: כתבו בווייז "עין חניה".
שעות פתיחה: ימים א'-ה' ושבת 08:00 - 16:00. שישי וערב חג 08:00 - 15:00.
מחיר כניסה: מבוגר 14 שקלים, ילד 7 שקלים, אזרח ותיק 7 שקלים.

גן לאומי עין חניה. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
בעין חניה שוחזרה מערכת המים מנקבת המעיין למזרקת מים/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

חאן שער הגיא: השער אל ההר

האתר הלאומי פותח ומנוהל על ידי רשות הטבע והגנים, ומנציח את מורשת מבקיעי הדרך ומלווי השיירות לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות.

שער הגיא, הידוע גם בשמו בערבית "באב אל ואד", היה השער אל ההר. דרכו עלו עולי רגל כבר בתקופות קדומות מאזור השפלה אל ירושלים. בשל מקומו בפתח הדרך הצרה העולה אל ההר, היה המקום בעל ערך כלכלי ואסטרטגי. הדרך הצרה שהתפתלה בין ההרים היתה יעד להתקפות הערבים על שיירות האספקה שעלו ישוב היהודי לירושלים ערב קום המדינה. במהלך מלחמת העצמאות התקבלה החלטה בקרב המפקדים להשיג שליטה על האזור כדי למנוע תקיפות אלו והמטרה הושגה בזכות לוחמים ואזרחים נחושים שראו בתפיסת הדרך ערך רב.

בעקבות החלטת הממשלה להקדיש את המקום לזכרם ופועלם של מבקיעי הדרך הנצורה לירושלים במלחמת העצמאות הושג התקציב הנדרש וסומנה המטרה והדרך לפיתוח האתר והקמת מרכז המורשת.

מאז ובהתאם להחלטה החלה רשות הטבע והגנים בקידום עבודות תשתית ופיתוח מקיפות הכוללות, חיזוק ושיפוץ המבנים, טיפוח נופי וכן הקמת מרכז מורשת מרשים וחווייתי המספר את סיפורם המרגש של מלווי השיירות: גברים ונשים, לוחמים ואזרחים. זאת בהובלת ובמימון משרד ראש הממשלה, משרד ירושלים ומורשת ובשיתוף אנשי התוכן של רשות הטבע והגנים, עמותת דור הפלמ"ח ובני משפחותיהם וכן חברת בריז קריאייטיב, המתמחה בהקמת מרכזי המבקרים ונבחרה לבצע את הפרויקט.

חאן שער הגיא. יניב כהן, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
מכאן עלו עולי רגל כבר בתקופות קדומות מאזור השפלה אל ירושלים. חאן שער הגיא/רשות הטבע והגנים, יניב כהן, רשות הטבע והגנים
גן לאומי חאן שער הגיא. יניב כהן, רשות הטבע והגנים
המקום הוקדש לזכרם של מבקיעי הדרך הנצורה לירושלים. גן לאומי חאן שער הגיא/רשות הטבע והגנים, יניב כהן

המבקרים יצטרכו לקבל "תחת אש" החלטות

מרכז המורשת החדש מאפשר למבקרים בו להיחשף ולהכיר מקרוב ובאופן חוויתי ועוצמתי את הדילמות איתן נאלצו להתמודד מלווי השיירות ואת הערכים שהובילו אותם להמשיך בנחישות ובמסירות למרות התופת, למען אחיהם הנצורים בירושלים ולמען העם היהודי בכלל.

הביקור במרכז נמשך לאורך 5 תחנות מרכזיות בהן: מיצג פתיחה וסרטון עדויות לוחמים, הכרות ראשונית בלתי אמצעית עם הקשיים של מלווי השיירות והנהגים בדרך אל ירושלים בשלוש עמדות
אינטראקטיביות: עמדת הקשר בה ילמדו על התקשורת בעת מלחמת העצמאות ויפענחו הודעות מוצפנות, עמדת הנהג בה ילמדו מה היו הסחורות שנשלחו לירושלים ועם מה התמודדו נהגי השיירות, ועמדת המפקד, בה יתבקשו המבקרים לקבל "תחת אש" החלטות בנוגע להובלת השיירות. בנוסף, ישנה עמדת תחנה חווייתית המדמה נסיעה ברכב משוריין בדרך לירושלים בתקופת הלחימה, תוך האזנה לסיפורה המרגש של חובשת וגם מיצג סיום בו המבקרים יוכלו לבחור בערכים שמניעים אותם אל מול הערכים שהניעו את מלווי השיירות.

איך מגיעים: בווייז "חאן שער הגיא"
שעות פתיחה: ימים א' - ה' ושבת 08:00 - 16:00. שישי וערב חג 08:00 - 15:00
מחיר כניסה: מבוגר 22 שקלים, ילד 97 שקלים, אזרח ותיק 11 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully