וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרכון חיסונים: הרעיון תופס תאוצה בעולם

לטובת הנעת גלגלי הכלכלה והתיירות העולמית, יש מי שפועלים במרץ לטובת העניין (ביניהן ישראל) ויש מי שסבורים כי דרכון חיסונים טומן בחובו סוגיות מדעיות, טכנולוגיות ואפילו אתיות. אלה המדינות שכנראה ונוכל לטוס אליהן בקרוב

בווידאו: הפגנה נגד הדרכון הירוק/מערכת וואלה! NEWS

יותר ויותר מדינות באירופה, כמו גם בעולם כולו, מכריזות, או לפחות שוקלות את הרעיון, לאפשר לתיירים בעלי תעודת חיסון כנגד קורונה, לנוע בקלות בין יעדים בעולם. זאת במטרה לאושש את ענף התיירות ולהניע את גלגלי הכלכלה. במקביל לכך, חברות תעופה ושיט פרטיות בוחנות את האפשרות לחייב נוסעים להתחסן, כתנאי לעלייה למטוס או לקרוז.

אתר GTP מדווח כי דרכון התחסנות או אישור חיסון דיגיטלי, צפוי להיות כלי מאובטח להוכחה ואימות לכך שהנושאים אותו אכן התחסנו. יוון וקפריסין, שתי מדינות שכלכלתן נסמכת על ענף התיירות במידה ניכרת, היו מהראשונות באירופה שהכריזו כי יקבלו בברכה תיירים שיספקו עדות לחיסון עם הגעתם, החל מהאביב הקרוב. כדי להפוך את הרעיון לסטנדרט ביבשת, והבטחת תאימות ברחבי האיחוד האירופי, העלה ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, הצעה לתעודת חיסון אחידה, וזו התקבלה בברכה על ידי ארגון התיירות העולמי (UNWTO), הנציבות האירופית וגופים נוספים, אך מצד שני, היא נתקלה בחששות הן מצד מדענים והן מצד מומחי אתיקה במספר מדינות.

נכון לעכשיו, מדינות שהביעו עד כה התעניינות במה שמכונה "דרכון החיסונים" כוללות את ספרד, בלגיה, איסלנד, אסטוניה, דנמרק, פולין, שבדיה, בריטניה, רומניה וסיישל. גם תאילנד ופורטוגל שוקלות את הרעיון.

אישור התחסנות נגד נגיף הקורונה. Shutterstock, ShutterStock
דרכון התחסנות צפוי להיות כלי מאובטח להוכחה שהנושאים אותו אכן התחסנו/ShutterStock, Shutterstock

"מעמד של מיוחסים"

מנגד, ארגון הבריאות העולמי (WHO), כמו גם צרפת וגרמניה, אינם תומכים בשלב זה בתעודת בריאות מסוג זה לצרכי נסיעות, בטענה שזו תיצור מעמד של "קבוצות מיוחסות". במקביל, גורמים בענפי התיירות והתעופה קוראים שוב ושוב ליצור פורמט מסוים של תיעוד מאובטח שיוכיח כי הנושא אותו מחוסן. הבעיות הנלוות לרעיון זה רבות וכוללות סוגיות של יעילותם של חיסונים מסוגים שונים, בעיות פרטיות, אפשרויות לזיוף התיעוד וגם העובדה כי במדינות רבות, אין כל חובת התחסנות.

בינתיים, חברות תעופה וספנות כגון אייר אסיה, קואנטס איירווייס, סאגה קרוז ואייר ניו זילנד, כבר הרימו את הכפפה ודורשות הוכחת חיסון מצד לקוחותיה. כך גם חברת רכישת כרטיסי המופעים והבידור TicketMaster.

חיסונים לקורונה על מפה של האיחוד האירופי. 2 בדצמבר 2020. רויטרס
יש באירופה מדינות, כמו צרפת וגרמניה, שמתנגדות לדרכון החיסונים/רויטרס

הקיץ הקרוב שייך ליוונים

בסוף השנה שעברה, שותפות אירופית שכללה מספר איגודי תיירות, קראה לנציבות האירופית להראות נחישות ולהמשיך בפעולות שיבטיחו יצירה של פרוטוקול אחיד של בטיחות, אבטחה ותקשורת, כך שהנסיעות יחודשו בעידן הפוסט-קורונה באופן מיטבי.

בינתיים, לא רק ישראל, אלא גם מדינות וארגונים כגון בריטניה, ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), הפורום הכלכלי העולמי וקרן רוקפלר - כל אלו עובדים כעת במרץ על פיתוח טכנולוגיות אימות חיסונים. בהקשר זה, יוון חזרה והדגישה כי תיירים המעוניינים לבקר במדינה בקיץ 2021, לא יידרשו להציג תעודת בריאות מכל סוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully