וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול חופשה בגלל הקורונה: כך תקבלו את הכסף בחזרה

האם אתם זכאים להחזר כסף מחברת תיירות עקב הקורונה? מה עושים אם רוצים לבטל נסיעה עתידית? ואיזה כסף מגיע לכם בכל מקרה של ביטול? כל השאלות, ובעיקר התשובות, בנוגע למשבר הקורונה בתיירות

צילום: רויטרס, עריכהף טל רזניק

בווידאו: סגר הוטל על מיליוני תושבים בצפון איטליה בשל הקורונה

כשעוד ועוד חברות תעופה משהות את טיסותיהן מאירופה לישראל, נותרו אלפי ישראלים תקועים עם כרטיסים וחבילות נופש. מעבר לפחד מהידבקות מקורונה בחו"ל, הרבה ישראלים מוותרים על חופשת האביב והפסח שלהם עקב ההנחיות להישאר בבידוד של 14 ימים עם חזרתם ארצה.

כפי שפורסם בוואלה! תיירות, לופטהנזה וחברות הבת שלה, אוסטריאן איירליינס וסוויס, השעו את טיסותיהן לארץ, כמו גם אייר פראנס שהצטרפה אליהן וגם איבריה הספרדית שמשהה את טיסותיה עד ה-31 במרץ. יש לזכור, כי חברות התעופה הללו עושות זאת עקב הנחיות משרד הבריאות הישראלי לא להכניס אזרחים זרים לארץ ממדינות אלו, כמו גם הבידוד שחל על תושבי ישראל החוזרים מיעדים אלו.

אז מה עושים אם בחרתם לבטל את הטיסה שלכם לחו"ל, ואיך תקבלו את הכסף בחזרה בחלק מהמקרים? הנה כל מה שחשוב לדעת אם אתם מעוניינים לבטל את החופשה שלכם בשבועות והחודשים הקרובים.

קיבלתי הודעה שהטיסה בוטלה עקב הקורונה. מה מגיע לי?

במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה עקב נגיף הקורונה, אזי שמדובר בכוח עליון. על כן חברת התעופה פטורה מתשלום פיצוי אבל מחויבת להשיב לכם את כספכם, או לאפשר לכם לבחור כרטיסים לטיסה חלופית - לפי בחירתכם.

אילוסטרציה מטוסי ה-737-900 של חברת אל על. יח"צ,
חברת התעופה תחזיר לכם הכסף על ביטול טיסה עקב הקורונה. אל על/יח"צ

הזמנתי טיסה בחברות תעופה ישראליות. האם אקבל החזר במידה ואבטל?

אל על, ישראייר וארקיע מצמצמות פעילות בשבועיים האחרונים לאירופה ולארה"ב, לאחר שלמזרח (פרט להודו) אין בכלל טיסות מישראל. אז אצל מי ניתן לבטל ומי נותנת זיכוי?

חברת ישראייר תאפשר ללקוחות החברה להזמין חבילות נופש וטיסות וליהנות ממדיניות דמי ביטול חינם למזמינים עד ה-15.3, חופשות לחודשים: מרץ-יוני (כולל בחג הפסח ובשבועות) תינתן האפשרות לבטל את ההזמנה עד שבעה ימי עסקים לפני מועד היציאה הלוך וליהנות מדמי ביטול חינם.

בארקיע, נוסעים שיזמינו עד 31 במרץ 2020, לא יחויבו בדמי ביטול או שינוי לטיסות הממריאות עד 25 במאי 2020 (כולל חופשת פסח). השינוי/ביטול יתאפשר עד 7 ימים לפני מועד ההמראה המתוכננת.
המדיניות החדשה כוללת את מוצרי החברה הבאים:
* טיסות ליעדי ארקיע
* חבילות הכוללות טיסה + מלון
*חבילות טוס וסע
*טיולים מאורגנים מבית ARKIA HAPPY

חברת אל על תאפשר למי שמחזיק כרטיס טיסה לאירופה עד 31 במרץ 2020, לשנות את מועד טיסתם לרבות החלפת יעד, ללא תשלום דמי שינוי וטיפול עד 31 ביולי 2020, זאת בנוסף למבצע מכר המאפשר לרכוש כרטיסי טיסה מסוג "קלאסיק" לאירופה לשנה הקרובה ולשנות או לבטל ההזמנה עד 6 שעות לפני מועד ההמראה, ללא תשלום. בנוסף, אם רכשתם כרטיס טיסה לתאילנד או יפן עד לתאריך 30 באפריל 2020 (כולל), תוכלו לשנות את הכרטיס שברשותכם למועד יציאה חדש לרבות החלפת יעד עד ה-31 ביולי 2020 (כולל) ללא תשלום דמי שינוי או טיפול (בכפוף להפרשי התעריף בכרטיסי הטיסה ככל שיהיו).

מטוס איירבאס Airbus 321neo LR ארקיע. איירבאס,
לא תחייב בדמי ביטול או שינוי לטיסות שימריאו עד 25 במאי 2020. ארקיע/איירבאס

הזמנתי טיסה בחברות תעופה זרה. האם אקבל החזר במידה ואבטל?

לעת עתה רק לופטהנזה הגרמנית, אוסטריאן איירליינס, סוויס השוויצרית, אייר פראנס הצרפתית ואיבריה הספרדית השעו את טיסותיהן, רובן עד סוף חודש מרץ, כך שלא ניתן לטוס איתן ומי שהזמין טיסה והיא בוטלה - זכאי להחזר כספי תחת הסיבה של "כוח עליון". עליכם לפנות לחברת התעופה או לסוכן שממנו הזמנתם את הטיסה.

לדוגמה:
בלופטהנזה, למשל, על טיסות שהוזמנו עד ה-5 במרץ לתקופה של עד ה-31 באפריל 2020, תינתן האפשרות לדחות ללא תשלום לתקופה של עד 31 בדצמבר 2020. על טיסות שצריכות להתקיים עד ה-31 במרץ 2020 - יינתן החזר מלא, או דחייה במידת הצורך.

באייר פראנס/KLM תוכלו לקבל זיכוי לטיסה אחרת עד סוף השנה, במידה ותזמינו עד ה-31 במרץ 2020 לטיסות שימריאו עד ה-31 במאי 2020. בנוסף, תוכלו לשנות יעד, אבל לא תקבלו החזר כספי על ביטול.

מטוס בואינג 747 לופטהנזה. ShutterStock
נותנת החזר עד סוף מרץ וזיכוי לאחר מכן. לופטהנזה/ShutterStock

הזמנתי חופשה בחברת תיירות. איך מקבלים את הכסף בחזרה?

כאן נמצאת הבעיה הכי גדולה: ישראלים רבים הזמינו נופשונים, טיסות וחבילות נופש לסקי או לאביב ברחבי אירופה, ומן הסתם רוצים לבטל. בניגוד לחברות התעופה שאצלן ניתן לבטל הזמנת טיסה ולקבל החזר כספי, אצל חברות הנסיעות המצב הרבה יותר מאתגר, ורובן אינן ששות להחזיר את הכסף, ואם כבר מחזירות אז אחוז קטן מאוד מסכום העסקה. לצערנו, החוק די איתן, אבל מדיניות דמי הביטול שונה מחברה וחברה, כך שיש להתעדכן באתר הרלוונטי לגבי ביטול או זיכוי, במידה ומתקיים.

באשת טורס, למשל, מציעים ללקוחות שיבצעו הזמנות עד לתאריך 20 במרץ 2020 לאחד ממוצרי החברה, ביטול ההזמנה ללא דמי ביטול (ליציאות עד 25 בספטמבר 2020). הביטול אפשרי עד 7 ימי עבודה לפני ההמראה (יום היציאה לא נחשב בספירה), וביולי אוגוסט עד 14 ימי עבודה לפני ההמראה (יום היציאה לא נחשב בספירה).

חברת אחרות מאוד עמומות לגבי מדיניות ההחזרים/ביטולים שלהן, והכוונה די ברורה - להקשות כמה שיותר על הצרכן. בחברת גוליבר, למשל, יפעלו "בהתאם למדיניות ספק החופשה".

גם חברות הסקי בארץ מקשות מאוד על קבלת החזר כספי, ובעבורן אין אפשרות לדחות את תאריכי החופשה היות ובאפריל כבר מסתיימת עונת הגלישה באירופה.

סוכני נסיעות סוכן נסיעות, גלובוס. ShutterStock
סוכנויות הנסיעות לא ישושו להחזיר לכם כסף עקב ביטול החופשה/ShutterStock

חברת הנסיעות לא רוצה להחזיר לי את הכסף על ביטול. מה עושים?

במקרה כזה, בית המשפט מוסמך להכריע בעניין ולקבוע האם במקרה זה אתם זכאים להחזר כספי ומה גובה ההחזר שמגיע לכם, בהתאם לנסיבות: מה מדיניות ספקי השירותים בחו"ל? מה הצעדים שננקטו על ידי סוכן הנסיעות/המארגן על מנת למזער את נזקו של הצרכן, האם הוצע שינוי של היעד וכדומה. בכל מקרה, אם ביטלתכם את הטיסה שלכם - אתם זכאים להחזר מיסי הנמל (אל תוותרו עליהם). בהקשר זה, מומלץ לבדוק מה קובעת מדיניות הביטולים של ספקי השירותים בחו"ל, ולתעד את הדברים.

נמל תעופה בן גוריון תחת חשש מקורונה, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
אל תוותרו על מיסי הנמל, גם אם לא יחזירו לכם כסף על הטיסה. נתב"ג/ראובן קסטרו

הזמנתי טיסה בחברת לואוקוסט - מה נוהל הביטול כאן?

אז בגזרת חברות החסך אין לנו בשורות משמחות. מעבר לביטול של עד 14 ימים מיום העסקה, כפי שמחייב החוק בישראל, חברות הלואוקוסט לא יחזירו לכם את מחיר כרטיס הטיסה, ותיאלמו לשלם מחיר מלא גם אם תבחרו לא לטוס.

יש לציין, כי למרות צמצומי הטיסות של ריינאייר ו-וויז אייר, הן עדיין מפעילות טיסות בין יעדים שונים באירופה לישראל, כולל איזיג'ט שלא צמצמה או שינתה שום טיסה עד כה.

וויז אייר Wizz air. וולף PR,
בחברות החסך, כמעט בלתי אפשרי לקבל החזר על הטיסה. וויז אייר/וולף PR

הזמנתי קרוז ואני רוצה לבטל. אפשר לקבל החזר?

אצל חברות השיט, לכל חברה מדיניות משלה, אולם עקב משבר ה"דיימונד פרינסס", והצניחה החדה בביקושים לקרוזים, רובן לא יחזירו את הכסף חזרה, אבל יאפשרו זיכוי רחב מאוד לקרוז עתידי.

כך למשל, חברת MSC קרוז מעניקה ביטוח ביטול די רחב אבל לא מלא, מכל סיבה שהיא לכל הזמנה חדשה שתאריך היציאה שלה החל מה- 1.6.2020 (הביטוח הינו בגובה 80 אחוזים מעלות ההזמנה).

ברויאל קריביין יאפשרו לכם לבטל הזמנות להפלגות היוצאות עד ה-31 ביולי 2020, וזאת עד 48 שעות לפני מועד ההפלגה, ולקבל שובר זיכוי בשווי 100% ממחיר ההפלגה ששולם, למימוש בהזמנת הפלגה עתידית של אותה חברת השיט שבה הוזמנה ההזמנה המקורית. תוקף שובר הזיכוי הינו להפלגות שיוצאת עד ה-31 בדצמבר 2021.

MSC קרוז ספינה ספינת אונייה אוניית שיט תענוגות. תומס פנזאו, יח"צ,
ידעה ימים יפים יותר. ספינה של MSC/תומס פנזאו, יח"צ

ומה עם הקיץ?

לעת עתה, חברות התעופה והנסיעות לא חושבות רחוק מדי, ונותנות פתרון לחודש הקרוב ואולי קצת מעבר לזה. הן לא רוצות לגרום לעצמן עוד הפסדים וביטולים, או שינויי טיסה במידה והמשבר ייפתר בקרוב, ולכן לא ניתן כמעט למצוא נהלים לגבי ביטולים לקיץ. עם זאת, ישנן כמה חברות שכן מתייחסות לנושא.

לקוחות שיזמינו חופשות בישראייר לחודשים יולי אוגוסט, יוכלו ליהנות מדמי ביטול חינם עד 14 ימי עסקים לפני מועד היציאה.

חשוב לדעת!

לפני שאתם רצים לבטל או לדחות חופשה, חשוב להכיר את הזכויות שלכם. כך למשל, חוק הגנת הצרכן מאפשר לכם לבטל עסקת תיירות תוך 14 ימי עסקים מהיום שהזמנתם אותה, או מהיום שבו קיבלתם מסמך גילוי נאות על פשר העסקה, כל עוד מדובר בהזמנה שבוצעה לפני יותר משבעה ימי עסקים לפני הטיסה.

אם ביטלם את העסקה בתוך המועד של 14 יום ועמדתם בתנאי הביטול, תשלמו דמי ביטול של 5% או 100 שקלים, הנמוך מביניהם. במידה והזמנתם מספר כרטיסי טיסה ו/או מספר חדרים במלון - דמי הביטול יהיו עבור כל כרטיס/חדר.

בנוסף, צרכן שהוא אזרח ותיק (מעל גיל 65) או בעל מוגבלות או עולה חדש (עד 5 שנים) רשאי לבטל עסקה ברוכלות ועסקת מכר מרחוק שבוצעה באמצעות שיחה, תוך ארבעה חודשים ולא 14 יום. בהתאם, כל המועדים המצויים בסימולאטור כ-14 ימים מוארכים לגביך ל-4 חודשים.

לפרטים נוספים, קבלו מדריך של הרשות להגנת הצרכן לביטולי חופה עקב הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully