וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיית הקרוזים במשבר גדול: ירידה של 80% בהזמנות לשיט

"ספינת הקורונה", שתקועה מול חופי יפן ועליה גם ישראלים, לא עושה יחסי ציבור טובים לענף השיט בעולם ובארץ. בישראל מדווחים על ביטול מסיבי של הזמנות לתקופה הקרובה וחרדים לקיץ. "תעשיית הקרוזים ספגה את המשבר הכי קשה", אומרים בענף

-

בווידאו: ישראלים נדבקו בנגיף הקורונה על ספינת התענוגות "דיימונד פרינסס"

זו היתה אמורה להיות עוד שנת שיא במספר הנופשים בקרוזים בעולם (כ-30 מיליון ב-2019), אבל תעשיית השיט העולמית צוללת אל המעמקים וחווה את אחת התקופות הקשות בתולדותיה, והשנה רק התחילה. אם לא מספיק שנגיף הקורונה מבריח את התיירים מלהזמין חופשות וטיסות, גם מצבה של ה"דיימונד פרינסס", ספינת השיט שתקועה כבר שבועיים מול חופי יפן ועליה גם ישראלים, לא משפר את מצב הזמנות הקרוזים בארץ ובעולם.

בלי תיירים וקורונה: 25 יעדים מדהימים ולא מוכרים

בחברות השיט השונות בארץ מדווחים עתה על כ-80 אחוזי (!) צניחה בהזמנות לקרוזים, זאת כחלק מירידה כללית של כ-25 אחוזים בהזמנות ישראלים לטיסות ונופשונים בעולם. לדברי אורי שנבל, נציגת מכירות של תאגיד השיט "רויאל קריביאן" בישראל, תעשיית השיט נמצאת בתוך הקלחת הלא נעימה של ביטולי החופשות, בעיקר עקב החשיפה התקשורתית של האוניה ביפן. "יש לסיטואציה של הקורונה השפעה על עולם השיט, ולנו יש משרד בסין והופסקה בו הפעילות בשלב הזה ובשתי אוניות שפונות לקהל הסיני", אמר שנבל בשיחה לוואלה! תיירות.

גם גיא רווה, מנכ"ל מסעות מקבוצת אמסלם תיירות ונופש, סיפר שהחברה חווה ירידה של 80-70 אחוזים בהזמנות לשיט בעולם. "מאז הקורונה מצב ההרשמות ירד משמעותית", הוא אומר. "היו לנו שלושה טיולים למזרח, למדינות כמו סינגפור, וייטנאם, דרום קוריאה ויפן, והם בוטלו בעקבות הספינה שתקועה ביפן עד סוף מאי". לדבריו, חברות השיט משנות את המסלולים, לכיוון אירופה, האיים הקריביים ודרום אמריקה.

"תעשיית הקרוזים ספגה את המשבר הכי קשה, כי בסופו של דבר 'יחסי הציבור' של אוניית הקורונה ביפן (דיימונד פרינסס - ז.ר) עשו נזקים, וחברות השיט צופות ירידה דרמטית בביקושים לחודשים הקרובים", מוסיפה שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל השיווק והמכירות באשת טורס. לדבריה, יש כרגע מחירים נמוכים לחופשות שיט ועודף היצע, אבל במקביל יש מגמה של החלפת יעדים ודרישה להחלפת אזורי החופשות. "יש גם ירידה לטיולים ליעדים במזרח, כמו סין, וייטנאם וקמבודיה בחודשים הקרובים", היא מסבירה, "ויש ביקוש ליעדים חלופיים כמו דרום אפריקה, אירופה ויעדי בטן גב כמו טנריף וזנזיבר".

הספינה דיימונד פרינסס מול חופי יפן - 13 פברואר 2020. רויטרס
יחסי ציבור לא טובים לענף הקרוזים בעולם. הספינה "דיימונד פרינסס" מול חופי יפן/רויטרס

חרדים לקיץ

וכאמור, עולם השיט חווה עדנה בשנים האחרונות ועלייה גדולה במספרי המפליגים. על פי נתונים שפרסם ארגון חברות השיט הבינלאומי (The Cruise Lines International Association -CLIA) עולם השיט צובר תאוצה מדי שנה, כשבשנת 2019 תעשיית הקרוזים העולמית רשמה 30 מיליון נוסעים בספינות תענוגות, לעומת 28 מיליון נוסעים ב-2018. מירב הנוסעים באים מארה"ב (11.9 מיליון נוסעים) כשאחריהם ניצבים הסינים עם 2.4 מיליון נוסעים. הגרמנים במקום השלישי עם 2.19 מיליון נוסעים ואחריהם הבריטים עם 1.93 מיליון נוסעים. "מספר הנוסעים הישראלים נאמד כיום בכ-80 אלף איש בשנה, ובחמש השנים האחרונות מדובר על עלייה של כ-30-10% בשנה", מסביר שנבל את הפופולריות של הקרוזים. לדבריו, ישראל מוכרת חופשות שיט פי שניים מכל מדינה אחרת באירופה (למשל, פורטוגל, הולנד, רוסיה וצ'כיה), וזאת בהשוואה לכמות הנוסעים ולאוכלוסייה במדינות אלו.

איך המצב משפיע על ההזמנות לפסח ולקיץ?
רווה: "הרבה אנשים מתעניינים בטיולים לאזורים אחרים - לאפריקה ודרום אמריקה, ויש גם חשש מסוים כלפי אירופה - וזה בהחלט משפיע על הטיולים שלנו לפסח. עם זאת, אנשים נרשמים לטיולי ג'יפים שהם באוויר הפתוח ולשיט נהרות באירופה. אנחנו חרדים לקיץ ומקווים שאנשים יעשו את ההפרדה בין המזרח לאירופה. אנחנו מכינים את הקרקע ליום שאחרי ולקיץ. כולם כרגע מחכים".
שנבל: "אין כמעט שיט למזרח בעונה זו, ובאביב והקיץ הישראלים מחפשים את אירופה (יעדי הים התיכון והים הבלטי) והקריביים. יש הזמנות לקיץ, אבל יש פגיעה לתקופה הקרובה".

לדברי שנבל, הקרוזים שלא בוטלו באסיה, הוסטו ליציאה מנמלים בסינגפור או מאוסטרליה, אבל לרוב מדובר על קבוצות שהזמינו מראש, עם מדריך משלהם ושאר לוגיסטיקה ולא על פרטים. עוד מוסיף שנבל, שחלק מהקרוזים ביפן בוטלו לאחרונה. "כרגע אנו מדברים על ביטולים עד סוף מרץ ובוחנים מה יקרה לפי התפתחות המצב".

אניית שיט תענוגות רויאל קריביאן Voyage of the Seas. יח"צ רויאל קריביאן,
הקרוזים הוסטו לסינגפור ואוסטרליה. ספינת Voyage of the Seas של רויאל קריביאן/יח"צ רויאל קריביאן

מצליחים לשכנע את הנוסעים לשנות מסלול

מעבר לביטולים, חשוב לחברות השיט להדגיש כי הנוסעים על הסיפון בהפלגות נבדקים בכל יום, הספינה מחוטאת יום-יום ומי שביצע הזמנה לשיט ורוצה לבטל - יוכל לקבל זיכוי, ובמקרים מסוימים גם לקבל החזר כספי.

"הרבה נוסעים שאנחנו מדברים איתם רוצים לבטל את ההזמנה, אבל אנחנו מצליחים לשכנע אותם לשנות את מסלול השיט, למשל, לקריביים או להחליף תאריך", מסביר שנבל, "אבל חלק גדול לא רוצה להחליף ומבטל, וחלק מעביר את השיט לאזור אחר. הפעילות ביתר האזורים היא רגילה לחלוטין. אין ביטולים לשיט בדרום אמריקה ובקושי לקריביים".

אנייה שיט תענוגות. אורית סלע,
הנוסעים על הסיפון בהפלגות נבדקים בכל יום/אורית סלע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully