חוות צל מדבר. זיו ריינשטיין
חוות צל מדבר/זיו ריינשטיין

מצפה רמון: האזור המדהים שריק ממטיילים

אל תגלו, אבל כשכולם בדרך לחו"ל או לתפוס כל מקור מים פנוי בצפון - אזור מצפה רמון ריק ממטיילים שמפחדים מהחום ומפספסים לינה זולה, אירועי כוכבים (שמתקיימים גם בלי מטאורים), סיורי בוקר נעימים וזריחות מטמטמות

במצפה רמון התעוררו הקיץ מחלום ורוד של שנתיים שבהן התיירות פרחה בתקופה הקורונה, אל סיוט שחור שבו כולם טסים לחו"ל הקיץ, חום שתמיד מדיר את רגלי המטיילים (שלא בצדק) ואם זה לא מספיק - אז גם השנה אין מטר מטאורים כי יש ירח מלא.

לכך תוסיפו את העובדה שמזה יותר מחצי שנה אין מנהל תיירות למצפה (לידיעת ראש המועצה רוני מרום) שיושבת על סיפו של מכתש רמון, ויש לה כל כך הרבה מה להציע. בנוסף, עשרות מיליוני שקלים שהועברו ממשרד התיירות לשיפוץ הטיילת במועצה, טרם הגיעו אל יעדם הסופי ולא ידוע מה נעשה איתם. גם חילוקי דעות שקיימים בתקופה האחרונה בנוגע ללגיטימיות של קהילת להט"ב במועצה ומצעד גאווה שנוי במחלוקת, לא מוסיפים עדנה למועצה שבה עולה כוחה של מפלגת "נעם" בעל הגוון היהודי-ימני, שמגדירה מי "עם נורמלי בארצנו" - כלומר, כל מי שדומה לה ולהשקפותיה.

לתוך הוואקום והכאוס הזה במצפה רמון, נכנסו 35 תיירנים ותיקים וותיקים פחות, שהתיירות לאזור (וגם הפרנסה) חשובה להם, והתאגדו כדי לנסות להציל את הקיץ היבש הזה והקימו את "החוויה המצפאית" - אתר שבו מגוון פעילויות, קולינריה, סדנאות, יזמויות ואתרי לינה מיוחדים שמציעים לינה לצד פעילות משפחתית החודש, כחלק מפסטיבל "לילות קיץ קרירים" בהר הנגב שמובילות שותפות תיירות הר הנגב, קרן מיראז' ישראל ורשות הטבע והגנים.

חופשה וטיול במצפה רמון/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ניר חן

"קו ראשון למצוק, 400 מטרים מהסופר"

בחוות "צל מדבר" שנמצאת ממש לא רחוק ממלון "בראשית", מארחים זיו ומאיה ספקטור בעיקר תיירים, אבל גם ישראלים ב"אוהלוגים" - אוהלים אקולוגים - שהיו בעבר אוהלים בדואים ושודרגו למעין חדרים צנועים מאוד אבל מושלמים להעביר בהם את הלילה, והמחיר בהתאם: החל מ-420 שקלים לזוג באמצ"ש.

בצל מדבר יש 90 מיטות בחדרים ממוזגים של זוג ועד שמונה איש, שמאוד מתאימים למי שרוצה להשקיע את הכסף באטרקציות באזור ופחות בלינה, ולכך גם מכוון ספקטור את הלינה שלו. "מצפה היא לא אזור נופש, היא אזור חופש, כי אם אתה לא מתכוון לטייל יש פחות סיכוי שתגיע", הוא מסביר. "הפוטנציאל שלנו טמון בקהל האירופי, שלא יודע לשלם את המחירים של הישראלים", ומוסיף שבמחיר לינה באוגוסט תקבלו גם פעילות חינם, כמו תצפית כוכבים, סיור עקרבים ואפילו ארוחת בוקר בסיסית עם שקשוקה נהדרת.

מעבר לכך, הזריחות מצל מדבר הן מהיפות שיש באתר לינה במדבר. "היתרון שלנו הוא שאנחנו, לכאורה, קו ראשון למצוק, אבל גם 400 מטרים מהסופר", הוא אומר ומוסיף בחיוך, "הפזורה של מצפה".

חוות צל מדבר. זיו ריינשטיין
שווה לקום בבוקר בשביל המראה הזה. הנוף מחוות צל מדבר/זיו ריינשטיין
חוות צל מדבר. זיו ריינשטיין
לישון פשוט וטוב, וגם עם מזגן. אוהלוג בחוות צל מדבר/זיו ריינשטיין

שומרי המדבר

ספקטור, ושאר תיירני מצפה, ניצבים בפני ימים לא קלים שעלולים להשפיע על אופי התיירות באזור, וכל הזמן הם עם יד על הדופק שלא יפגעו לכולנו במדבר על חשבון תעשייה ובנייה בלתי מתחשבת. לאחרונה הם סיכלו בנייה של אמפי אירועים שיכול היה להכיל 3,000 איש במתחם האירוח הציבורי, שאותו מתפעלת רשת "סלינה" במחצבת הגבס בדימוס שבלב המכתש, שהיה מסב נזק גדול בדמות רעש וזיהום אור לחיות ול"שמורת אור הכוכבים הבינלאומית", שמכתש רמון הוא היחיד שמתהדר בה במזרח התיכון. גם הטמנת עמודי החשמל המפלצתיים שהוקמו לאורך 2.5 ק"מ בלב המכתש, ועליהם כתבנו בוואלה! תיירות, מוטמנים בימים אלה באדמה לאחר מאבק עיקש של התיירנים ותושבי המועצה.

עתה עננה שחורה נוספת מרחפת מעל התושבים - כ-4,000 חדרי מלון עתידים לקום במצפה (780 לאורך המצוק של המכתש) בשנים הקרובות, כשכרגע יש בכל מצפה 600 בלבד. כרישי נדל"ן ויזמים לטשו עיניים ללוקיישן המדהים של צל מדבר ובראשית, ומימין לחווה יקום, ככל הנראה, מלון של רשת מריוט עם 80-70 חדרים, ומשמאלה לה יקום מלון של "אפריקה ישראל" עם 260 חדרים. "עם המלון מימין אין לי בעיה, כל עוד הוא יעמוד בקריטריונים של שמירת סביבה, חושך ועל המדבר, כמו ש'בראשית' עושים", אומר ספקטור, "אבל הטעות פה היא של היזמים הגדולים, כי כל התיירות במצפה נבנתה על יזמים קטנים, כמו ביוון או בבקתות סקי באירופה, וההשתלטות הנדל"נית תהרוס את המקום". בכך מתכוון ספקטור, שהגיע למצפה מכפר חסידים לפני 33 שנים, למושג שהולך וצובר תאוצה בעולם - "תיירות איטית" (Slow tourism) - שבה ישנה העדפה לבחירה בתיירנים המקומיים על פני רשתות, לאכול את האוכל הביתי ולא במקדונלד'ס, לבחור בלינה בת-קיימא ופחות מזהמת ולפרנס את בעלי העסקים הקטנים על פני חדירה של ענקיות הטיולים והמלונות.

מלון בראשית במכתש רמון. זיו ריינשטיין
כ-4,000 חדרי מלון עתידים לקום לאורך המצוק. מלון בראשית/זיו ריינשטיין

גן לאומי ראשון בישראל בניהול התיירנים

גם נדב סילברט, תיירן שמוציא טיולי ג'יפים, טיולים רגליים, סנפלינג, סיורי כוכבים ואחרים, חושב שהעומס הנדל"ני עלול לפגוע במרקם התיירותי והחברתי של התושבים וקורא לכניסה איטית של רשתות מלון לאזור. "מצפה לא בנויה לאלפי חדרי מלון. מאיפה יביאו כוח עבודה?" הוא אומר, "בקושי מצליחים כיום לתפעל מלונות עם עובדים פיליפינים ומקומיים, ואני חושש שזה ימוטט את הקהילה פה, שלא בנויה לתנופה תיירותית כל כך חזקה ובזמן די מהיר".

אבל עד שיגיעו קלגסי התיירות ההמונית לאזור, סילברט נהנה לעשות את הדבר שהוא הכי אוהב - להכיר לאנשים את המכתש וצפונותיו. באמתחתו שישה ג'יפים תחת המותג "בטבע" שמציעים מגוון סיורים באזור. למשל, בנחל גוונים היפה שבו הוא מחזיר את המטיילים יותר מ-200 מיליון שנים אחורה, לתקופת הדינוזאורים. "נמצאו במכתש שרידי פלקודון, זוחל ימי קדום, ובאזור נחל חווארים שרידים של מזוזאורוס (לטאה ימית באורך 25 מטרים) והתגלו פה גם הצפרדעים והסלמנדרות הקדומות ביותר בעולם", הוא אומר בגאווה.

מעבר לכך, סילברט גם מתגאה בגן הלאומי החדש שעתיד לקום במכתש על שטח של 12 אלף דונמים בשם "לב הרמון", שיהיה הגן הלאומי הראשון בישראל שינוהל על ידי רשות הטבע והגנים בשילוב התיירנים דרך הקמת מנהלת משותפת. "אבל עד שזה יקרה יש לקיים סקר בוטני באזור וללמוד בדיוק מה יש כאן, כמו צלף הרמון שאנדמי למכתש", הוא אומר, "והכל צריך להיעשות לאט, לפי אופי המקום".

בטבע. טיול ג'יפים 2-1.5 שעות: 850 שקלים. 08-8680742.

נדב סילברט, "בטבע". זיו ריינשטיין
נהנה לעשות את הדבר שהוא הכי אוהב. נדב סילברט בטיול ג'יפים במכתש/זיו ריינשטיין
שרידי יצור ימי במכתש רמון. זיו ריינשטיין
פעם היה פה ים שכיסה הכל. שרידי יצור ימי במכתש רמון/זיו ריינשטיין

הבפנוכו של מצפה

מי שמעדיף להכיר את האזור דרך הרגליים, יוכל לקבל את החוויה הכי מזוקקת שיש, גם אם זה בקיץ. המיזם היפה של "אינסייד מצפה" (INside Mitzpe) מפגיש את המטיילים עם הבפנוכו של מצפה. מדובר במדריכים שגרים במועצה ומוציאים סיורי עומק בטבע ובתוך הישוב עצמו, ואפשר להירשם אליהם בחינם. התשלום בסוף הסיור לפי רוחב ידכם, ללא התחייבות לסכום מסוים. פשוט בואו ותכירו. נהנתם? פנקו את המדריכים בכמה שנראה לכם. אבל תכינו כסף, כי אתם הולכים לעוף על זה.

אייל אלכסנדר, מורה דרך שחי במדבר מזה 14 שנים ומדריך בדרך כלל במצרים וירדן, מצא את עצמו בשנתיים וחצי האחרונות במצפה כתוצאה מהשלכות הקורונה. באחד מהסיורים שהוא מדריך, הוא לוקח את המטיילים בשעת בוקר מוקדמת לאורך גן הפסלים שעל מצוק המכתש. הגן הוקם ב-1962, כשמצפה היתה עיירת רפאים, ועם השנים נוספו פסלים עד לאזור של מלון בראשית. "זה היה המיזם שהצליח לראשונה להביא תיירות למועצה כמו שצריך ונבנה במקום פונדק הנבטים מ-1959, שניטש", מסביר אלכסנדר. בין הפסלים שניתן לראות בסיור, ישנו אחד של יסואו מיזואי, אמן יפני, שפיסל את "מחווה לנגב" כבר ב-1962 בדמות סלע דולומיט ענק ובתוכו חור שבשעת זריחה נכנס בדיוק ויוצר מראה מופלא.

לסיורים ופרטים של INside Mitzpe, או לאייל: 050-6393303.

אייל אלכסנדר INside Mitzpe. זיו ריינשטיין
להכיר את הבפנוכו של מצפה. אייל אלכסנדר (משמאל) בסיור של INside Mitzpe/זיו ריינשטיין
גן הפסלים במצפה רמון. זיו ריינשטיין
נמצא פה כבר מ-1962. הפסל "מחווה לנגב" בגן הפסלים שעל מצוק המכתש/זיו ריינשטיין

קסיופיאה, אהובתי

אמרת מצפה - אמרת כוכבים. הקיץ, כאמור, לא נחזה במטר המטאורים (12.8) עקב ירח מלא, אבל במצפה לא יוותרו על חוויית הצפייה בשמיים זרועי גלקסיות, קסיופיאה, שביל החלב, הדובה הקטנה-גדולה ושאר גרמי שמיים שזוהרים בלילה.

למשה קוגן, מורה דרך ומדריך כוכבים, יש עיניי רנטגן אסטרונומיות. מה שאתם רואים כנקודות לבנות זוהרות בשמיים - הוא מחבר לכדי יצורים מהמיתולוגיה היוונית בעזרת סמן לייזר ירוק. וכך, באזור גן לאומי ציר צבעי הרמון שבלב המכתש, פרוסים טלסקופים עבים על מחצלות לצד מזרנים ותה מתוק, וקוגן מתחיל לספר על מזל עקרב, הרקולס וחרבו ושאר דמויות מיתולוגית שכבר היוונים הקדמונים ראו, ועוד ללא טלסקופ. כשפתאום רואים את שביל החלב - הו אז מתחילים להבין את חשיבותו של הבור הענקי הזה כשמורת אור כוכבים יחידה במידל איסט. על הדרך, תקבלו הקיץ ממשה הדרכה על צילום כוכבים מהנייד - שיהיה מה להעלות לרשת, אחרת איך תהיו כוכבים?

משה קוגן. מחיר לקבוצה (עד 12 איש): 1,200 שקלים. 052-6052744.

הירח, תצפית כוכבים מטלסקופ במכתש רמון. זיו ריינשטיין
הירח, מבט מטלסקופ בלב מכתש רמון/זיו ריינשטיין

"נסיכות הצמר"

אירועי לילה אחרים, גם הם בהתאמה למדבר, תמצאו בחוות האלפקות. החווה הוותיקה, שהקימו נעמה ואילן דביר לפני 25 שנים, מנוהלת כיום על ידי בנם, גיא. לאחרונה בנו במקום כיפה גאודזית פתוחה לשמיים בשם ה"דום", שבה ייערכו אירועים ומופעים עם דגש על שמירת השקט והחושך. במסגרת אירועי אוגוסט במקום, יתקיימו בכל יום שישי מופעים קטנים של "נוג'ום" (Nujum - כוכבים בערבית), שישלבו צפייה אל השמיים כשאתם שכובים על מזרנים וצלילי מדבר ומוזיקה מלווים את החוויה (80 שקלים למבוגר, 40 שקלים לילד).

מי שירצה ללון בחווה שבה כ-200 אלפקות, המכונות במקום "נסיכות הצמר", יוכל לעשות זאת בעשרה יורטים שנפתחו בה לפני כחצי שנה. בכל אוהל מיטה זוגית, מזגן, מקלחון ופינות ישיבה. מחיר ללילה: 850-700 שקלים ללא ארוחת בוקר.

לפרטים: חוות האלפקות.

יורטים בחוות האלפקות. זיו ריינשטיין
נפתחו לפני כחצי שנה. היורטים בחוות האלפקות/זיו ריינשטיין
הדום בחוות האלפקות. זיו ריינשטיין
אירועים ששומרים על השקט והחושך. ה"דום" בחוות האלפקות/זיו ריינשטיין

ללמוד על החבר הכי טוב

עם בוקר, ובמצפה כדאי לקום ממש על הבוקר, כלומר בשעה חמש, כדי לראות את הזריחה. ומראה השמש העולה מעל המכתש שווה את ייסורי השעון המעורר בנייד, שנלחץ שוב ושוב על "סנוז". חוות "צל מדבר" מציעה תצפית פשוט נהדר לזריחה, אבל גם מהר גמל תקבלו זריחה לפנים (תרתי משמע). מי שיכולה לשדרג את הסטורי שמיד תעלו לאינסטה, היא סיון פרס, תושבת מצפה שמעבירה סדנת צילום בניידים. פרס תלמד אתכם את הטריקים הכי פשוטים שלא ידעתם שקיימים בסמארטפון שלכם, ושישדרגו את התמונות שלכם פלאים. אפילו לצלם כוכבים תוכלו עם הטריקים שכולנו מתעצלים ללמוד.

סיון פרס. 052-5161414.

סיון פרס סדנת צילום. ערן שפי, תמונות גולשים
מכורי האינסטה, התפקדו! סיון פרס בסדנת צילום/תמונות גולשים, ערן שפי

מארז כוכבים

תאמינו או לא, סלי הפיקניק, או לפחות מארזי הבוטיק הקולינריים, הגיעו גם למצפה. ה"מצפאית" היא מיזם מקסים של אמלי קלדרון שטרן שמציע ארוחות ארוזות בקטע יווני, עם קישים גבינות, ירקות, מאפים, ממרחים וכל טוב שאתם מכירים מכל בראנץ' ארוז. אבל הקיץ תמצאו אצל המצפאית כמה דברים מיוחדים. למשל, "מארז כוכבים" עם לזניה, בטטה בתנור, פופקורן מקורמל, מקרונים וליצ'י, ובספטמבר יהיה מארז סתווי עם מאכלים שרלוונטיים יותר לעונה.

המצפאית. מחיר למארז זוגי: 250 שקלים. 054-7514992.

רובע הבשמים הפך בשנים האחרונות לאבן שואבת לכל מי שמתעסק באומנות, יצירה, קולינריה וגם אירוח. ההאנגרים התעשייתיים הישנים של מצפה קיבלו עדנה וחיים חדשים בזכות התושבים עצמם. כך הוקמה Uma על ידי רחל חברוני ויסמין לוקס, שפתחו גלריה ל-24 אמנים, כמעט כולם ממצפה, ואף אחד כמעט לא מכיר. "רצינו להביא את האנרגיה הנשית הרכה לאזור התעשייה הקשוח", אומרת יסמין. וכך, במתפרה הישנה של ויקי כנפו שבה תפרו מדים לצה"ל, הוקמה חנות היצירה והגלריה Uma ("השם הגיע מסיעור מוחות של אמא, סבתא", מסבירה יסמין).

במקום תוכלו לרכוש מתנות מגניבות, אבל גם להשתתף באחת מהסדנאות שיתקיימו בה בימי חמישי באוגוסט, כמו חידוש תכשיטים, קישוט למות (בדומה לאלפקות) מנייר או להדפיס על עץ. אפשר להכין גם צנצנת מוארת עם חולות מהמכתש וגמל, וליצור עששית מגניבה. ואפשר גם סתם לבוא לשתות קפה.

Uma. סדנאות 50-35 שקלים לאדם. 054-8808799.

המצפאית, מארז פיקניק במצפה רמון. זיו ריינשטיין
יש גם מארז כוכבים וגם מארז קיץ. פינוקי פיקניק של "המצפאית"/זיו ריינשטיין
עששית גלריית UMA במצפה רמון. זיו ריינשטיין
חנות יצירה שהיא גם גלריה. עששית מדברית ב-Uma/זיו ריינשטיין
seperator

בדיוק כשהתורים מתגברים בנתב"ג ובצפון יתפסו כל פינת מים פנויה - המדבר הוא כנראה הפיתרון הטוב ביותר הקיץ. כן, דווקא בקיץ, כשכולם מפחדים מהחום. כי מי שמכיר את המדבר יודע שלחות לא תמצאו בו, וכנראה גם לא יותר מדי אנשים, ואם תכירו את הזמנים שבהם המדבר פועל הכי טוב (עד תשע בבוקר ומחמש בערב) - תזכו לחוויה אחרת. החוויה המצפאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully