גב צניפים. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
גב צניפים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

בביתו (המפנק) במדבר

במכתש רמון "המציאו" את הבידוד החברתי כבר לפני מיליוני שנים, היכן שלא צריך לחשוש מהקורונה ומאנשים, ואפשר להוריד את המסכות (הפיזיות והנפשיות) ופשוט להתחבר לנופים, לגבי המים ולשקט. כן, דווקא בקיץ

"היה פה חורף שלא היה פה כבר 30 שנה, עם פריחה מדהימה, וכואב שעמישראל לא בא לראות את זה בגלל הקורונה", אומר אפי פרי, סייר מדבר ואחד שמכיר כל חור וחול בנגב, עת אנחנו שועטים בג'יפ שלו לחפש מים בהר הנגב.

פרי, תל אביבי במקור, ברח מהעיר כבר אחרי הצבא ולפני 15 שנים הגיע למצפה רמון. "אנשים לא מבינים, אבל מצפה זה המקום הכי טוב בארץ", הוא קובע נחרצות, "18 מעלות בלילה בקיץ - איפה תמצא עוד מקום כזה?" בשנים האחרונות אנשים התחילו יותר ויותר לגלות את מצפה, שכבר לא מתוייגת כעיירת פיתוח שכוחת-אל בנגב, אלא כערב רב שכולל את הדור המייסד, משפחות של גילי 40+ וגם היפים וחבר'ה של ניו אייג' מרחבי הארץ שמבקשים לבנות את ביתם במדבר, מחפשים השקט, או רוצים לברוח או לעשות שינוי בחיים. והכל ממוקם על סיפו של אחד מפלאי העולם שנמצא דווקא אצלנו - מכתש רמון.

נחזור לאפי בהמשך, אבל קודם עצירה במדרשת שדה בוקר, אל המיזם הזואולוגי שקורם בימים אלה עור (נחש) וגידים - הנחשייה.

גב ילק מכתש רמון/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: ירדנה עבודי פוקס

ד"ר חיים ברגר, זואולוג שחוקר זאבים וזוחלים ממדרשת שדה בוקר, מפיח בימים אלה חיים חדשים במוזיאון הזואולוגי הישן שעמד די שומם במשך 25 שנה במקום שבו פוחלצים של חיות מדבריות, כמו צבוע, קרקל, צבאים ודורסים מתבוננים עליך מבעד לזכוכית ואפילו בובה של בדואי - שוכן המדבר הראשון. אבל המעניין ביותר הוא אוסף הנחשים האמיתי שמהפנט את העיניים. ברגר מסביר שבישראל 41 מיני נחשים, תשעה מהם ארסיים והצפע הוא הנפוץ ביותר. "בכל שנה מוכשים בישראל כ-300 איש", הוא אומר כשהוא מוציא מהכלוב השקוף נחש בשם "מלך קליפורניה", שאינו ארסי, והוא נכרך מיד סביב זרועו.

נחש עכן חרטומים בנחשייה במדרשת שדה בוקר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מסתווה בחול וממתין לטרפו. נחש עכן חרטומים בנחשייה במדרשת שדה בוקר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

הנה זאב לבדו

אבל ב"נחשייה", כך מכונה המוזיאון, ישנם גם כמה מינים ארסיים מרתקים. מהצפע, דרך האפעה הוורדרד שאוהב להסתוות בין סלעי הגרניט בערבה וגם עכן חרטומים שאוהב להתחפר בחול ולחכות לטרפו.

ברגר, שעורך מזה שנים תצפיות לילה על מגוון בעלי-חיים מדבריים, מספר בסיור שלו גם על הסוציולוגיה של החיות, למשל בלהקת זאבים, ומבחין בין "זאב בודד" (שבחר להתנתק מהלהקה) לבין "זאב לבדו" (ששייך ללהקה אך משוטט לבד באזור המחייה שלה). בנוסף, תמצאו במקום גולגלות של בעלי-חיים, כמו צבוע, "שלו הלסת הכי חזקה בטבע, אפילו יותר משל האריה", מסביר ברגר. אז שלא ינשך אתכם.

נגב ספארי. ימים א'-ש' בתיאום. מחיר סיור: 35 שקלים. טל' 054-5343797.

ד"ר חיים ברגר בנחשייה במדרשת שדה בוקר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מפיח חיים חדשים במוזיאון הזואולוגי. ד"ר חיים ברגר בנחשייה במדרשת שדה בוקר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

יין וצימר על עגלת טילי פטריוט

שעת צהריים חמה היא בדיוק הזמן ללגום יין רוזה מצנן. בשביל כך נסענו ליקב "ננה" שליד בה"ד 1, כדי לפגוש את ערן רז, המכונה "ננה". בגובה 800 מטרים מעל פני הים, מגדל ערן כרמים ליין, בדיוק באותו האזור שבו גידלו הנבטים את הכרמים שלהם לפני 2000 שנה. מאות מטרים של כרמים ירוקים צובעים את המדבר בירוק בימים אלו. הכניסה ליקב ננה מרגישה כמו כניסה לעיירת מערב פרוע בארה"ב, עם שלטי עץ וחצים שמכוונים אותך לבקתה קטנה שבה נמצא ערן, שמוזג יין ומספר את סיפורו. סיפור של חלוציות, ציונות ועקשנות רבה כדי להצליח.

מסתבר, שערן אכל הרבה אבק מדברי לסוגיו עד שהצליח לבצור את הפרי שעליו עמל מ-2005. הוא נלחם בבדואים שלא ראו בעין יפה את ההתמקמות שלו בדרך ההברחות שלהם, נאלץ לישון לילות רבים בשטח כדי לשמור על ציוד שניזוק לא פעם, ובנוסף על כך גם הביורוקרטיה הישראלית לא הקלה עליו. עם הזמן נוספו משפחות שרצו לייצר יין, וערן הדריך אותן. "נוצר פה אזור יין", הוא אומר.

בימים אלה בונה ערן את היקב שלו ברובע הבשמים במצפה, אבל בנוסף לזה מקים ביחד עם חבר את הצימר הראשון בעולם שיהיה על עגלת טילי פטריוט, שאשתו קנתה לו ליום ההולדת במתנה. צפוי להיות טיל.

יקב ננה. החל מ-90 שקל לאדם לסיור טעימות, בתיאום מראש. 054-4444037.

יקב ננה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
לקח הרבה זמן עד שהמדבר נצבע בירוק. הכרמים ביקב ננה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
צימר על עגלת טילי פטריוט יקב ננה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
צפויה חוויה "טיל". הצימר על עגלת טילי הפטריוט שקנתה לערן אשתו/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

מצפה במצפה

הירידה למכתש רמון מכביש 40 היא יפה בכל שעה. תצפית חדשה אל המכתש נחנכה לאחרונה, ממש אחרי שעוברים את מלון בראשית, ונקראת על שם ברק ועמיחי איטקיס - שני אחים שנהרגו בצבא בהפרש של 12 שנים.

עוד קצת דרומה על הכביש, וכבר נמתגלות המחצבות המשוקמות של מכתש רמון, שכבר הפכו מזמן ל"חוף הים" של תושבי מצפה. באתר "אבן, רוח מים" חנו מכוניות רבות שסימלו שה"חוף" די מלא. חלק טבלו, חלק השתזפו - העיקר לתפוס קצת טבע אחרי חודשים בבית. עקב זיהום האדם והרצון בבדידות מדברית, המשכנו ל"בריכה" הפחות עמוסה שמחוץ למכתש - עין ילק. טבילת אחר הצהריים קצרה בגב המצנן, ועם ערב הגענו כנראה אל מקום הלינה האולטימטיבי לימי הפוסט קורונה. ולא, לא מדובר על "בראשית".

עין ילק. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
עין ילק. הגב שלא מאכזב/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

פינוק שהוא רק שלכם

הקרוואנים של קרייג יואל בצ'ינס מ-ShakaVans, הם כנראה הפתרון האידיאלי ללינת שטח, שהיא שילוב של קמפינג עם מלון מפנק, וזאת מבלי שתראו אדם נוסף מסביבכם. הקרוואן הממוזג מאובזר בכל טוב - מכלי מטבח, מצעים נעימים, ועד שירותים ומקלחת עם מים חמים. מחוץ לקרוואן, חיכו בערימה עצים למדורה, פויקה על מתלה ופינות זולה עמוסות מזרנים בכסות בדואית וכריות כדי לשכב עליהם ולבהות בכוכבים כשיגיע הלילה.

קרייג גדל בדרום אפריקה למשפחה שנהגה לטייל בקרוואן וכך ינק את אהבתו לשטח. "תמיד רציתי שיהיה לי עסק של קמפינג, זה משהו שהמשפחה גידלה אותי עליו, על אאוטדור", הוא אומר כשהשמש מתחילה לשקוע על המאהל. לפני שלוש שנים הוא התחיל עם קרוואן אחד וכמה אוהלים, וכיום באמתחתו שישה קרוואנים ועשרות אוהלים להשכרה למשפחות, זוגות ואירועים. "תמיד רציתי לתת חוויות קמפינג איכותי", הוא אומר.

בקרוואן יש מקום לינה לחמישה אנשים, אבל את רוב הזמן תעבירו מחוצה לו, עם שמיים זרועי כוכבים ומיפתח של 180 מעלות שכבר שכחנו איך הוא נראה. את המאהל הוא בנה (עם עובדותיו) במשך 7-6 שעות. "היום הכל לוקח יותר זמן", הוא מסביר את זמן הקמת המאהל בצל ימי הקורונה. "יש יותר חיטוי וניקיון, המצעים, כלי האוכל, המזרנים, הכסאות - הכל עובר ריסוס". אבל הוא נהנה מכל רגע ואומר "אני מאוהב בעבודה שלי".

ShakaVans. מחיר קרוואן ללילה, כולל כל הפינוקים - החל מ-950 שקלים (ל-5 אנשים זה ממש משתלם). 050-4677482.

קרוואן ShakaVans‎‏ במדבר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קמפינג שהוא מלון באמצע המדבר. הקרוואנים של ShakaVans‎‏/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קמפינג קרוואן ShakaVans‎‏ במדבר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
במתחם הקרוואנים שיבנו לכם יש גם פינת זולה שקשה לקום ממנה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

בופה בשטח

עם בוקר הגיעה רומי גינזבורג ממצפה, ובאמתחתה ארוחת בוקר שניתן לרכוש מבעוד מועד. רומי היא בכלל ירושלמית שעוסקת בתחום עולם הבמה, שהחליטה שהיא צריכה מדבר ולהרחיב את סקאלת היכולות והעשייה שלה. "להתפרנס במצפה זה מצד אחד מורכב ומאידך זה פשוט קורה ואתה נהיה יצירתי", היא מסבירה כשהיא חושפת את הפריטטה שנשארה חמה כל הדרך.

בין המנות שלה תמצאו מיץ טבעי וסחוט, סלטים בריאים, פוקצ'ות שהיא אופה ושקשוקה מעשה ידיה להתפאר, והכל מונח על שולחן בטבע בסמוך לקרוואן - חדר אוכל במלון זה הכי אאוט שיש.

יאמי אצל רומי. בוקר (90-60 שקל לאדם), ערב (החל מ-150 שקל כולל יין). טל 054-7320700.

רומי בשלנית ארוחות במדבר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"זה פשוט קורה ואתה נהיה יצירתי". רומי גינזבורג ומעשה ידיה להתפאר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

"להיות בתוך הקופסה השחורה של כדור הארץ"

"בתיאבון ותשאירו את הכלים בארגז", אמרה רומי לפני שעלתה על הגי'פ שלה ונעלמה כשהיא משאירה שובל אבק מאחוריה. כדי להזרים קצת אדרנלין של בוקר, נסענו לפגוש את דניאל גואטה, איש מחשבים בעברו שאחרי עשור בעבודה בהייטק וקפיצה קטנה של חודש להודו שנמשכה שנה, החליט שלחליפות ולאור הניאון - הוא לא חוזר.

מזה שלוש שנים הוא חי על רייזרים במדבר, בהתחלה כמדריך בחברה ולימים, כשנסגרה, רכש את הכלים והפך את העבודה שלו ל"עבודה הכי טובה שהיתה לי עד היום", הוא אומר כשאנחנו שועטים בציר צבעי הרמון. אבל טיולים, מבחינתי, זה רק ברגל. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהיתרון שמציע כלי שטח שמאפשר לך לגמוא את המכתש הגדול בישראל (40X9 ק"מ), במיוחד בחום הקיץ. יתרון גדול.

אנחנו נוסעים בנחל גוונים, אחד מערוצי ה-4X4 שבמכתש, ועוצרים תחת שיטה סלילנית שליד דייק (מחדר מגמתי שהתמצק בסלע). דניאל מוציא אבטיח קר שהכין מבעוד מועד ומסביר על היווצרות המכתש. "לטייל במכתש זה כמו להיות בתוך הקופסה השחורה של כדור הארץ", הוא אומר כשהצבעים האדומים-כתומים-סגולים של הסלעים מקיפים אותנו. יופיה של הבריאה בהווייתה.

רייזר רמון. סיבוב של שעה וחצי החל מ-650 שקלים לזוג. טל' 054-6464262.

רייזר מכתש רמון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יופיה של הבריאה בהווייתה. טיול רייזרים במכתש/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
רייזר מכתש רמון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אחלה דרך לגמוא מרחקים במכתש הגדול/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

שעת בוהריים והשמש כבר מתחילה להעיק. אפי, מורה דרך וסייר מדבר, הכריז: "הולכים לרדוף אחרי מים ובתקווה שיהיה לנו גם ספארי". העמסנו כמה לחמים טובים של "לשה" ממצפה, ונסענו אל אזור נחל ציחור שבו מתגוררים יותר מאלף פרטים של צבי הנגב, שאוהב לנענע עכוז למראה ג'יפיי אדם.

במשך שלוש שעות אפי, ספק נסע-ספק גלש עם הג'יפ על חול בשילוב חצץ. לבסוף יגענו - ומצאנו מים. ראשית, אל הקניון הלבן, שקיבל את שמו הודות לסלעי הקרטון הלבנים, אבל הגבים הנהדרים שהיו בו באביב כבר כמעט יבשו. את אפי זה לא עניין שהמים הדלוחים אירחו בימים אלה מאות יתושים ותולעי מים מתפתלים, והוא נכנס להתרענן.

אחרי נשנוש של לחמים בשילוב גבינת קשיו טעימה שאפי הכין בבית, המשכנו לנקודה הבאה, ואפי הבטיח "שם יהיו לכם מים טובים". אחוזי ציפייה והשתוקקות לטבילה מדברית, נכנסו לג'יפ לעוד שעה של טלטולי ג'יפ ועוד כמה צבאים שנראו לנו כמו ה"חתולים" של המדבר. הנסיעה הארוכה השתלמה. גב צניפים שבנחל צניפים, הוא באמת מקור מים שאיש כמעט לא מגיע אליו והוא נקי, גדול וקר. בלי היסוסים נכנסו לשטוף את הגוף הדואב. בינתיים, אפי תפעל את הפק"ל קפה והסביר על הכתובת העתיקה בערבית שחרוטה על הסלע ליד. שעה לאחר מכן, כבר שמנו פעמינו לתצפית על בקעת צחיחה המרשימה. השמש כבר שקעה על המדבר ורוח נעימה נשבה.

גב צניפים. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
סוף סוף מים ראויים במדבר. גב צניפים/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
בקעת צחיחה בהר הנגב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
יכולנו לבהות בה שעות. בקעת צחיחה/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

עם ערב, שבנו לקרוואנים המפנקים של קרייג. כמה כיף לחזור אחרי יום טיול למקום שלך שמחכה לך באמצע שום מקום. אחרי לילה של פויקה, שירים ועוד כמה כוכבים, קמנו בבוקר לטפס את הר ארדון, כי כשאתה בוחר במכתש רמון, אתה צריך לתת לו את הכבוד ולהכיר אותו דרך הרגליים.

"אתם רואים את ההר הזה", אמרתי כשחנינו את הרכב, "עליו מטפסים. שיא גובה 722 מטרים מעל פני הים". הטיפוס אל פסגת הר ארדון, שלפני עשרות מיליוני שנים היו בכלל עמק, אינה קלה. הפסקות רבות להסדרת נשימה וגם להסדרת פעימה מהנוף שהולך ומתגלה. אחרי שעה קלה הגענו לפסגה. רוח טובה ואושר בלב מציפים אותך והנוף אל לב מכתש רמון פשוט לא יודע שובע. כל זווית שונה, כל צבע אדמדם, סגול, שחור וחום מתערבבים כמו על פלטה של צייר.

הירידה התלולה למטה בישרה שהנה הנוף הזה הולך להיגמר עם כל צעד שנלך. כמה כיף להיות בטבע מבלי לראות אנשים, מבלי לחשוש להידבק במשהו, מבלי לעטות מסכות. להתנתק ולו לכמה ימים מהקורונה הארורה ובני האדם - ופשוט להתחבר לבעלי החיים, לצבעים, לשקט ולמים. במכתש רמון "המציאו" את הבידוד החברתי כבר לפני מיליוני שנים, וכמה טוב שכך.

הר ארדון מכתש רמון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
"אתם רואים את ההר הזה? עליו מטפסים". הר ארדון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
צבאים בנחל ציחור בנגב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אלפי פרטים מסתובבים להם בנגב. צבאים בנחל ציחור/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
אפי פרי מדריך טיולים בנגב. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
גולש עם הג'יפ שלו וצד גבי מים בנגב. אפי פרי/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
הר ארדון מכתש רמון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
טיפוס קשה וירידה לא פחות. הר ארדון במכתש רמון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ערן רז יקב ננה. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
ערן רז "ננה". חלום של ציונות, חקלאות ואהבה למדבר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
דייק מחדר מגמתי במכתש רמון. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
דייק מחדר מגמתי במכתש רמון/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
קרוואן ShakaVans‎‏ במדבר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
וככה נראה הקרוואן מבפנים. ממש בית במדבר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
מדיטציה במדבר. זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין
דברים שהמדבר עושה לך. שייקה מתרגל מדיטציה עם בוא הבוקר/זיו ריינשטיין, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully