וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול בהמבורג: שופינג, חלונות אדומים ולהקת הביטלס

24.11.2015 / 6:43

רובע החלונות האדומים של המבורג, שבו חגגו ימאים וזונות, הוא גם המקום שבו התעצבה להקת "החיפושיות" והופיעה בו יותר מבכל מקום אחר בעולם. טיול בעיר הנמל שבה רחובות על רחובות של שופינג, אטרקציות מגניבות למשפחה ואפילו טיסה ישירה מתל אביב. ברלין, מאחורייך

טיול בעיר המבורג/צילום: זיו ריינשטיין עריכה: מאיה בן ניסן

על פניו המבורג היא עוד עיר אפרורית בגרמניה, שלפני שתגיעו אליה ודאי תדגמו קודם את ברלין, מינכן או פרנקפוקט. אולם הסוד שלה הוא בהיותה עיר-נמל, ובעצם שוכן בה הנמל השני בגודלו באירופה (אחרי רוטרדם שבהולנד) וה-15 בעולם. למה זה מעניין אתכם? כי כמו בכל עיר שהגיעו אליה מלחי ספינות, כך התפתחה תרבות הבילוי, הברים ובתי הזונות שלה, שנותנים את אותותיה עד היום.


עוד טיולים באירופה בוואלה! תיירות:
מסעדות, קזינו ופריימרק: כך תבלו במדריד אפילו בסתיו
הסוד השמור של אירופה: הכל על טיול משפחתי באוסטריה
גלידה באירו, בירה בשניים: חופשה בברטיסלבה
חופשה בסלובניה: היהלום הירוק של אירופה
סלובקיה: רוצו לפני שכולם יציפו אותה


את זה ידעו גם חברי להקת "הביטלס", שבעצם קרמו רוק ושירים בעיר הזאת בין השנים 1962-1960, ובמשך שלוש שנים הופיעו בה יותר מבכל מקום אחר בעולם והתעצבו כלהקה שכולנו מכירים כיום, ממש לפני שפרצו לעולם ב-1963. היה זה רובע סנט פאולי (St. Pauli), אחד מ-105 הרבעים של המבורג, שבו התמקמה הלהקה הבריטית שכללה בזמנו את ג'ון, פול, ג'ורג ואת הביטל החמישי, הבסיסט סטיוארט סאטקליף.

ומעבר למוניטין שיצאו לסנט פאולי כמקום שבו יכולות להקות צעירות להשתפשף ולהופיע, היה זה סאטקליף שקשר את הלהקה מליוורפול להמבורג בזכות אסטריד קרישהר, חברתו המקומית של הבסיסט שעודנה חיה בעיר בגיל 77. קרישהר, שהיא צלמת שנמנתה עם זרם ה"אקסיס" (Exis) שהושפע מהאקזיסטנציאליזם הצרפתי, מוכרת יותר למעריצי הלהקה כמי שצילמה אותה באותם ימים, ויש הטוענים שגם אחראית לתספורת הפוני המוכרת שלהם (היא, בכל אופן, מכחישה זאת).

כך או כך, החיפושיות מצאו עצמם מנגנים בברים והמועדונים של סנט פאולי, כשההופעה הראשונה התקיימה ב-17 באוגוסט 1960 במועדון "אינדרה", שעדיין מתקיימות בו הופעות, אולם בימי הביטלס היה זה מועדון חשפנות. לאחר 49 לילות שבהם הופיעו כחמש-שש שעות בלילה, עברה הלהקה לנגן במועדון "קייזרקלר", שבו הופיעו גם דיוויד בואי, פטי סמית' ואחרים. בסך הכל הופיעו הנערים מליוורפול כ-300 הופעות וניגנו כאלף שעות - יותר מבכל מקום אחר בהיסטוריה! "בהמבורג יכולנו לנסות הכל, כל עוד עוד זה היה מספיק בקול רם", אמר בזמנו ג'ון לנון.

ב-2008 הוקמה כיכר הביטלס ברובע, שבה חמש דמויות של הלהקה (כולל רינגו סטאר שהופיע גם הוא בהמבורג עם הרכב אחר והצטרף מאוחר יותר), ופרנסי העיר החלו להבין שיש להם מעין אוצר ביד. כיום נערכים ברובע סיורי לילה בעקבות הלהקה המפורסמת, המקומות שבהם הופיעה, התגוררה ואף הקליטה את אחד השירים הראשונים שלה "מיי בוני" (My Bonnie Lies over the Ocean), שהיה שיר מלחים ידוע, ואף הקליטה את האלבום הראשון שלה בהוצאת חברת "פולידור".

רובע החלונות האדומים סנט פאולי המבורג. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
הימאים התחילו ואחר כך הביטלס באו. רובע החלונות האדומים של סנט פאולי, המבורג/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין
רובע משרדים שפרינקנהוף המבורג. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
יש בה ימי שמש, אבל לא רבים. קו הרקיע של המבורג/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?

רובע החלונות האדומים של המבורג, הבוהק באורות ניאון, מזכיר את אמסטרדם, רק ללא נשים מעורטלות המציעות את מרכולתן בחלונות הראווה. דבר אחר שמזכיר את העיר ההולנדית הם הגשרים הרבים שבעיר, ולמעשה 2,456 גשרים מעל תעלות, נהרות ורחובות (יותר מבאמסטרדם וונציה ביחד), שתראו לאן שלא תפנו. הגשרים הללו מחברים את העיר כמו רשת של רחובות ומדרחובים, המרוצפים לבנים שחורות ובניינים מודרנים בסגנון פוסט-מודרני לצד כנסיות בארוק עתיקות.

השעטנז האדריכלי הזה הוא תוצאה של עיר שכמעט 60 אחוזים ממנה נהרסו במלחמת העולם השנייה, ובנייניה נבנו מחדש. פנינות ארכיטקטוניות "עתיקות" אם תרצו, ניתן לראות במלון "אטלנטיק" מרשת קמפינסקי, שנוסד ב-1909 ותרם את חלקו לסצנה באחד מסרטי ג'יימס בונד ("מחר לנצח") ונחשב למקום שבו ישנים ידועני העולם. רק 4,200 אירו ללילה וגם אתם תוכלו ללון בסוויטה הנשיאותית שבו.

המלון משקיף על האגם של המבורג, "אלסטר" (Alster), שבו ניתן לקיים שיט די משמים מתחת לגשרים, כשמדריך אלקטרוני ייספר לכם באוזניות על מה שייקרה בדרככם, כמו המסגד השיעי היפה משנות ה-60 ששייך לאוכלוסייה האירנית העשירה של המבורג ("בירת השטיחים הפרסיים של אירופה"), או על קו הרקיע הלא-גבוה של העיר וכנסיותיה. אבל דווקא הברבורים באגם מעניינים. אם גם אתם, כמו ג'יי די סלינג'ר ודני סנדרסון, שאלתם את עצמכם "לאן עפים הברווזים כשהאגם קפוא?" אז בהמבורג יש פיתרון קצת אחר. כבר ב-1664 חוקק חוק האוסר את הרג הברבורים בעיר, ועל כן הם ממוספרים ובכל חורף הם נאספים ונלקחים לאתר מחומם. מיד עם בוא האביב הם מוחזרים לאגם ולפיסות הלחם שזורקים להם המקומיים.

אם אתם נקלעים ליום גשום, ובהמבורג של הסתיו-חורף זה בהחלט יכול לקרות, לא צריכה להיות לכם בעיה לבלות יום סגרירי בין כתליהן של האטרקציות המקורות בעיר. למשל, מוזיאון השוקולד, שבו אמנם תוכלו ליצור שוקולד משלכם, אבל החוויה די מיותרת אם אתם קצרים בזמן ומתאימה יותר לילדים. ממש מעבר לכביש נמצא בית צ'ילה, שהוא בניין שנבנה בשנות ה-20 מ-4.8 מיליון לבנים בסגנון אקספרסיוניסטי גרמני ונראה כמו ספינה. גם ביקור ברובע המשרדים של שפרינקנהוף (Sprinkenhof) הסמוך, גם הוא משנות ה-20 ונח/שב לבניין המשרדים הגדול באירופה באותם הימים, הוא חוויה ארכיטקטונית. את הבניין שנבנה מלבנים שחורות בנו האחים היהודים, אוסקר והאנס גאריסון, וביחד עם בית צ'ילה הבניינים הללו הוכרזו לפני כחצי שנה כאתר מורשת עולם של אונסק"ו.

עוד באותו נושא

6 דברים שחייבים לראות ולעשות בהמבורג

לכתבה המלאה
ברבורים בעיר המבורג. זיו ריינשטיין
לכל פרט יש מספר שבחורף נלקח לחימום. ברבורים בהמבורג/זיו ריינשטיין
המבורג. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
ארכיטקטורה בסגנון אקספרסיוניסטי גרמני. רובע המשרדים שפרינקנהוף/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

לטוס בקטן, לעוף בגדול

אבל המקום המיוחד ביותר כנראה שכדאי לכם להכיר מקרוב בעיר הוא "עולם המיניאטורות" (Miniatur Wunderlands). במקום המקסים הזה, שמכיל כמה קומות, תמצאו את העולם הגדול, אבל בקטן. תחשבו על מיני ישראל אבל של העולם, שבו אנשים, מבנים, אתרי טבע וכל מה שאתם יכולים לדמיין בנוי ממש כמו שהוא רק הרבה-הרבה יותר קטן, והכל זז ופעיל.

החל ממונומנטים של ערים אירופיות קלאסיות, דרך הרי הדולומיטים של איטליה ואתרי סקי בשוויץ, עבור לערים בארה"ב כמו וגאס על מלונותיה הנוצצים וכלה

אפשר להלך שעות בין הקומות ו"להסתובב בעולם", שבו רכבות נוסעות, ספינות שטות ואפילו מטוסים ממריאים ונוחתים, גם כאלו מתל אביב, בשדה התעופה של המבורג שרק אותו לבד עלה להקים 3.5 מיליון אירו. בעולם המינאטורות הזה מבינים שהכל בפרטים הקטנים, ושהגרמנים לא החמיצו שום פרט כשתכננו את האטרקציה הזו. פשוט תאווה לעיניים.

ואם כבר תעופה, חצי שעה מהמבורג מחכה לכם תצוגה אמיתית של מטוסים וגם סיור שיסביר לכם איך בונים אותם. בסניף הגרמני של יצרנית המטוסים איירבאס, שהוא אתר ייצור המטוסים השלישי בגודלו בעולם אחרי סיאטל (בואינג) וטולוז (הסניף הראשי של איירבאס), מארחים כ-50 אלף מבקרים בשנה (סיור 14 אירו).

כ-13 אלף עובדים מ-60 לאומים עובדים במפעל הזה בהמבורג ומייצרים בו כ-50 מטוסים בחודש. כיום בעולם בכל שתי שניות ממריא או נוחת מטוס של יצרנית המטוסים האירופית, כשהסדרה הפופולרית בקרב חברות התעופה היא של מטוסי ה-A320, שמשמשיםבעיקר לטיסות קצרות טווח באירופה. יש להם שם אפילו מסלול המראה קטן לטיסות ניסוי ותובלה של החלקים שמגיעים מסין ועוברים כמטוסים לארה,ב, כך שהמבורג נמצאת במקום טוב באמצע מבחינה גיאוגרפית.

המבקרים יכולים גם להיכנס להאנגר שבו מייצרים את המטוס הגדול בעולם כיום, ה-A380, שיחידה אחת שלו עולה 400 מיליון דולרים - כסף קטן עבור כמה שייחים מהמפרץ - ואכן הקלייטנית הכמעט בלעדית של המטוס העצום הזה היא חברת אמיירטס מאיחוד האמירויות הערביות, שהזמינה כ-140 מטוסים כאלה ובעצם גרמה לאיירבאס לא לסגור את ייצורו היקר.

עולם המיניאטורות בהמבורג Miniatur Wunderlands. זיו ריינשטיין
כל היקום אבל בקטן. עולם המיניאטורות של המבורג/זיו ריינשטיין
מפעל מטוסי איירבאס ליד המבורג. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
כאן מייצרים את הסדרה הפופולרית של ה-A321. מפעל מטוסי איירבאס/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

איך להגיע לשם וכמה זה עולה?

חברת גרמניה איירליין מפעילה שתי טיסות שבועיות מנתב"ג להמבורג בימים שני וחמישי. טיסה הלוך-חזור בסוף נובמבר מוצעת באתר החברה ב-262 אירו. אם תבחרו להיות שם בחג המולד תשלמו כבר 374 אירו לטיסה.

הכותב היה אורח של חברת גרמניה איירליינס בהמבורג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully