וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה הפרויקט שיהפוך את הצפון ל"טוסקנה בגליל"?

11.1.2015 / 12:37

נסעתם לאחרונה בכביש 90 בגליל העליון וראיתם אתר בנייה נרחב ליד אגמון החולה? מדובר בפרויקט נדל"ן שאפתני בשם "טרמינל ארץ הגליל", שיקום בקיץ הבא ויכיל מלון, ספא, אולם כנסים וכמובן קניון. הבעלים מתכוון להפוך את האזור לפרובנס או טוסקנה. האמנם?

הדמייה טרמינל ארץ הגליל. צילום: באדיבות אדריכלים גדי רובינשטיין ואפרת בראון, מערכת וואלה! NEWS
זה טוסקנה? הדמייה של "טרמינל ארץ הגליל"/מערכת וואלה! NEWS, צילום: באדיבות אדריכלים גדי רובינשטיין ואפרת בראון

מיליוני המבקרים שעולים צפונה בדרכם על כביש 90 לאתרי התיירות בגליל, לבטח שואלים עצמם לפשרו של אתר הבנייה הנרחב שנגלה מימינם ממש בכניסה לאגמון החולה. גם השלט שנישא בגאון בחזית המבנים החשופים עלול להטעות, שמא מדובר בפרויקט נדל"ני שאפתני שנועד ליישב את הצפון. התשובה היא שאכן מדובר בפרויקט נדל"ן שאפתני, אבל כזה שנועד להגשים את הדימוי הרווח של אזור הגליל כולו לחבל "טוסקנה הישראלי".


עוד חדשות תיירות מהארץ:
נחמה דרומית: מלון ראשון נפתח בירוחם
האם ישראל בדרך להפוך לארץ המרתונים?
"הריביירה הדרומית של ישראל"? חופשה באשקלון ואשדוד


'טרמינל ארץ הגליל' קוראים לפרויקט הזה ואם כל התוכניות של האדריכלים י רובינשטיין ואושרת בראון יתממשו, בקיץ הבא יקומו שם מלון ברמת ארבעה כוכבים, מתחמי ספא וכנסים, ולקינוח מרכז מסחרי עמוס מותגים. כל זאת על שטח של 90 דונם ובהשקעה של 120 מיליון שקלים.

מי שעומד מאחורי המיזם התיירותי הוא איש העסקים חיים אוחיון וקיבוץ כפר גלעדי, שמחזיקים בבעלות משותפת על הקרקע. אוחיון הוא ממקימי המושב השיתופי כנף בדרום הגולן, מבעלי חברת "דקל אחר בינוי והשקעות בע"מ", והבעלים של קבוצת הפועל גלבוע/גליל עליון.

בנוסף למיזם 'ארץ הגליל', הוא מקדם את הקמתם של שני מלונות נוספים באזור הגליל בשיתוף עם הקיבוצים שניר ומעיין ברוך. כיאה לחזונו הכפרי, אוחיון מייעד את מתחם האירוח שלו, שייקרא 'עין החולה', לפעול ככפר נופש רחב ידיים שבו מבנים נמוכים ביניהם יימתח כביש מעבר, והחשוב מכל: נוף גלילי טהור לכיוון עמק החולה, לגולן והחרמון למביטים צפונה. גם מחירי אירוח כבר ננקבו ואלה ינועו בין 900 שקלים ל-1,300 שקלים ללילה לחדר על בסיס לינה וארוחת בוקר. סוויטה תתומחר ב-2,000 שקלים ללילה.

ככפר נופש עין החולה טרמינל ארץ הגליל. צילום: עירית רוזנבלום, מערכת וואלה! NEWS
ואי אפשר בלי שופינג. הדמייה של הקניון בפרויקט/מערכת וואלה! NEWS, צילום: עירית רוזנבלום

דיוטי פרי, סניף הגליל

אוחיון: "אין ספק שהגליל צריך להפוך לאזור תיירותי בקנה מידה של טוסקנה או פרובנס"

אוחיון, שחולם לאגד את מוקדי התיירות בגליל ולמצבם תחת זהות דומה, לא שכח את המניעים הקפיטליסטיים של מבקריו, וכאמור, הקים עבורם מרכז מסחרי ענק תחת השם המחייב "דיוטי פרי", שאמור להכניס את המבקרים ל"מוד" הנכון של העמסת עגלות בקניות.


הכתבות החמות עכשיו בוואלה! תיירות:
נא להדק בגדי-ים: צפו בסרטון הבטיחות הנועז של הדיילות
מדהים: מצאנו את תאילנד החדשה של הישראלים
"הר הסקס": אלפים עולים לרגל לקיים יחסי מין


"אין ספק שהגליל צריך להפוך לאזור תיירותי בקנה מידה של טוסקנה או פרובנס", מסביר אוחיון את חזונו בראיון ל-Monitour. "נדרשת כאן מסה קריטית של חדרי אירוח, מקומות אכסון, אטרקציות, מוסדות קולינריים ומתחמי קניות ברמה בינלאומית. אף אחד לא קבע שחבל הארץ טוסקנה ימוצב כפי שהוא היום. הוא קיים בתודעת המשתמשים".

איך הופכים מצבור של ישובים ואתרי תיירות מתחרים לאזור תיירותי אחד?

"אנחנו צריכים להגיע ל-14 אלף חדרים, כמו באילת. אבל בניגוד לאילת, שבה כמעט לא יוצאים מהמלון, כאן המלון הוא רק נקודת יציאה למבחר של פעילויות בכל האזור: אנחנו יכולים להציע כאן את שמן הזית, את הכרמים, את היין, את מורשת הקרב, הטופוגרפיה - מחמת גדר החמה ועד השלג בחרמון -את תיירות הצפרות, ההיסטוריה.

"בכביש 90, שהוא הארוך במדינה, עוברים בשנה בין ראש פינה לצומת כ"ח כשלושה מיליון מבקרים ותיירים. אזור הפרוייקט הוא ציר מעבר למבקרים באגמון החולה, והגליל העליון נחשב לאזור המבוקש ביותר לתיירות הפנים בישראל ומצטיין במספר גבוה של מבקרים חוזרים".

כיצד משתלב כפר הנופש "עין החולה" שאתה מקים בכל זה?

"המלון ישרת את עצמו, אבל גם את האוכלוסייה בסביבה והוא ישלים את המלונות האחרים בגליל. המקום כאן הוא אקס-טריטוריה. לא קרוב לשום מקום, אבל אני בגליל ומוסיף לאמצעי האכסון של כפרי הנופש הקיימים. כיום יש לכפרי הנופש תפוסה שנתית ממוצעת של 65%, שמתוכה 75% היא תיירות פנים של אוכלוסיה בחתך סוציו-אקונומי בינוני פלוס.

"אולי זה לא ידוע ברבים, אבל בישראל, עד תשעה ק"מ מהגבול בקו עימות, הקרקע ניתנת ליזמים בחינם. המשאב שחסרים הם יזמות וכסף. אנחנו צריכים להפוך ממוקדי תיירות לאיזור תיירותי מבודל, לסביבה שהשלם בה יהיה גדול מסך חלקיו וזה יקרה, כמו במקומות אחרים בעולם, אבל אני משווע להתנהגות ברמה של מדינה לעודד את היזמים".

מה אתה דורש מהמדינה?

"תפקיד המדינה הוא לייצר אטמוספירה, לאותת לציבור מה מצפים ממנו. אנחנו מקימים מפעלים ותיירות ותפקיד המדינה לייצר יתרונות יחסיים. במקרה של הפרויקט שלנו, קיבלנו מענק בגובה 20% ממשרד התיירות כמפעל מאושר, אבל כיזמים איבדנו את הקשר המיידי עם משרדי ממשלה. אני מצפה שמשרדי הממשלה יהיו גאים בפעילות של היזמים ושהקשר לא יישאר ברמה של פקידים. אני לא יזם רגיל. אני פעיל רק בגליל ובגולן ומשלב אידאולוגיה ועסקים. אני רוצה לסמן דרך לאחרים שצריך ואפשר להתפרנס מהתיירות. צריך לעודד תיירות כנדבך חשוב בכלכלה. אני בטוח שהמדינה רוצה שתהיה יותר תעסוקה".

כאן בערך מגיע החסם הגדול של כל יזם בפריפריה: נגישות בעייתית, או כפי שמכנה אותו אוחיון "מחסור חמור בתחבורה ציבורית שמהווה את הבסיס לכל התפתחות באזור ורק היא תייצר יתרון יחסי". עבור 'ארץ הגליל' מדובר בחסם קריטי אבל אוחיון מביט דווקא על חצי הכוס המלאה.

"התחבורה לאזור היא קריטית מכיון שאנחנו לא קרובים לכלום. רכבת העמק תגיע רק לבית שאן, באי הגליל המערבי קרובים לחיפה ושדה התעופה המתוכנן במגידו לא רלוונטי מבחינתנו. אנחנו מבודלים כמעט בכל פרמטר. זה מהווה איום אך גם הזדמנות. יש כאן הרבה הזדמנויות לפיתוח שמספקות גם תעסוקה וגם פרנסה, לכן אנחנו מדגישים את הצורך בשדה תעופה. צריך להגדיל את שדה התעופה בראש פינה ולהפוך אותו לשדה תעופה לטיסות המשך מנתב"ג".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: רשות התעופה האזרחית (רת"א) כרגולטור התעופתי של ישראל, רואה בחיוב את הרחבת הפעילות התעופתית הפנים ארצית, ובתוך כך את הפעילות לשדה בראש פינה. קו טיסות לשדה תעופה ראש פינה ממרכז הארץ פועל כבר היום בסבסוד משרד התחבורה. גידול בביקוש לטיסות אלה יביא להגדלת מספר התדיריות בקו".

עוד באותו נושא

חרדים לתיירות: המלון שמנסה לעשות שינוי בטבריה

לכתבה המלאה
הדמייה טרמינל ארץ הגליל. צילום: באדיבות אדריכלים גדי רובינשטיין ואפרת בראון, מערכת וואלה! NEWS
כל הצפון בכף ידכם. הדמיית הפרויקט מלמעלה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: באדיבות אדריכלים גדי רובינשטיין ואפרת בראון

אוחיון: "אין כאן סכסוך עם ערבים"

כיום ידוע שצריך לייצר לאורחים גם תוכן. התחרות בין המלונות היא כבר לא על המיטה והמקלחת.

"אנחנו בהחלט מתכננים להביא תוכן. תחום הקולינריה, למשל, יהיה משמעותי ויתבסס על מה שמוגדר כבישול גלילי. כמו כן, המקום ישתמש בסביבה הקרובה והרחוקה שלו, כולל האגמון. ייצאו טיולים רגליים וטיולי אופניים. יהיו טיולי זריחה, טיולי טרקטורונים וטרקים. יש כאן את כל התשתית לטרקים. אתה יכול סתם להציע טיולים רגליים ואתה יכול למתג אותם כ'טרקים': יש את שביל הגולן, ואת הרי נפתלי וקרן נפתלי ו'שביל ישראל' ללכת בהם. צריך להיות יצירתי, לפנות בשפה תיירותית לקהל שאנחנו רוצים להיות פלטפורמה עבורם".

אוחיון מבטיח שמרכז הכנסים החדש בפרויקט 'ארץ הגליל' יארח פסטיבלים בנושאי בירה, קולינריה, תקשורת (כמחליפו של פסטיבל ראש פינה שגווע) ולא נרתע מהתחרות מול אולמות הכנסים הענקיים של המלונות המובילים בצפון, כמו פסטורל, הגושרים וכפר גלעדי עצמו.

"מרכז הכנסים שלנו יתאים לאירועים של עד 600 איש ויאפשר לנו הזדמנות שלא היתה קודם, כמו באילת. כשיהיו יותר אולמות יהיו יותר כנסים. הקהל רוצה לגוון. זה יישרת את כל האזור ויהיה אבן שואבת שאיתה אפשר יהיה להקים כאן עוד חדרים. בנוסף, אנחנו בונים מלון שיתאים גם לתיירות הכנסים וגם למשפחות. זהו מלון ארבעה כוכבים, שיוכל להיות מדורג גם חמישה כוכבים מבחינת מתקני האירוח שיציע, וצורת ההפעלה שלו תהיה לא שגרתית. שילוב של מלון וכפר נופש. 120 החדרים יהיו רק עם מקלחונים, מה שיותר מקובל באירופה כיום, אבל הספא יהיה גדול משמעותית".

הצפון עולה גם כן לכותרות בשנים האחרונות בהקשר של המלחמה בסוריה ושאר ארגוני הטרור, שממתינים ליד הגדר.

"תיירות הפנים יודעת שהמלחמות נגמרות והישראלים יודעים להפריד בין ההתרחשויות בעזה או בירושלים לבין הגליל. כשצה"ל יצא מלבנון והתחילה האינתיפאדה, התיירות הנכנסת נעלמה מהאזור ואילו תיירות הפנים החזיקה מעמד. איום בטחוני יש בכל מקום, אבל האזור הזה מצטיין בבטחון אישי: אין פיגועים, אין כאן סכסוך עם ערבים. אין איום במקום הזה. כפי שראינו רק בימים האחרונים, בכל העולם נמצאים כיום במציאות של חוסר ודאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully