וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מאבדת אילת את מקומה על מפת התיירות

22.10.2014 / 11:22

אם באירופה משלמים רבע על מילקי מאשר בישראל, בארץ משלמים על חופשה פי 4 מאשר בטורקיה, ירדן ואפילו תאילנד. תוסיפו את הכשרות, שכר הקב"טים, ארנונה גבוהה ושאר תוספות שמייקרות את הנופש לתיירים - אז למה שהם יבחרו באילת ולא בעקבה?

מלון אילת מלונות באילת. ShutterStock
לתיירנים לא נותנים לעשות קומבינות. מלונות באילת/ShutterStock
שי: "אנחנו יורקים פה דם. אנחנו משלמים 400 אלף אירו עבור טיסות שכר כדי שיביאו אלפיים תיירים"

השאלה כיצד מאבדת ישראל את מקומה על מפת תיירות החורף העולמית, ממשיכה להעסיק את גורמי התיירות המקומיים. אלי זיו, מנכ"ל התאחדות המלונות בתל אביב, תלה את העדפותיהם של תיירי אירופה במדינות כמו טורקיה, מצרים ויוון, בחיפושם של האירופים אחר שמש חורפית, בכישלון שיווקי. אולם כשנותנים לנציגיה הרשמיים של עיר השמש היחידה בישראל, אילת, לדבר - הדברים נשמעים אחרת. נחרצים יותר.

הנסיון לברר אצל מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבתאי שי, למה אילת לא נמנית עם היעדים הללו, הקפיץ לו את הפיוז. "אנחנו יורקים פה דם. אנחנו משלמים 400 אלף אירו עבור טיסות שכר כדי שיביאו אלפיים תיירים", הוא אומר בראיון ל-Monitour. "איזו מדינה נתקלת בזה? רק מדינה שנלחמת כל חודשיים. אני מציין זאת, כי כאשר החל מבצע 'צוק איתן', נפלו לנו ביולי-אוגוסט עשר טיסות מאירופה ונשארנו עם עשר בלבד, כי הסקנדינבים וההולנדים לא רוצים לבוא והרוסים ביטלו חצי מהטיסות", הוא רושף.


עוד על מלונות בוואלה! תיירות:
דו"ח: ישראל במקום ה-4 ביוקר מחירי המלונות בעולם
מי מספר 1? נבחר המלון הטוב בישראל
הסודות המלוכלכים של חדרניות בבתי מלון
10 המלונות הטובים במזה"ת: 3 מהם מישראל


לדבריו, באחרונה ישב עם קולגה שלו וביחד ניסו למצוא דרך להביא תיירים. "התלבטנו מה הפתרון: להגדיל את הפרסום? צריך להשקיע במדינות כמו אנגליה או צרפת, כדי להיות נוכח באיזושהי צורה. אנשים לא מבינים את זה, אבל מה אני עוד יכול לעשות מלבד להעמיד מטוס בכיכר טרפלגר ולהגיד 'קדימה לעלות'? אנחנו עושים הכל ולא מוצאים סוכן שמוכן לקחת על עצמו טיסה לישראל. יש אפשרות שממשלת ישראל תחליט שהיא עושה את הטיסות לבד וכל סוכן יוכל למכור עליהן מקומות. אבל זה פתרון רדיקלי וזה לא יקרה".

הים האדום ריף חופשה אילת. ShutterStock
"לא מוצאים סוכן שמוכן לקחת על עצמו טיסה לישראל". הים האדום באילת/ShutterStock

"הירדנים משחדים חברות תעופה שינחתו אצלם"

בין ה-6-3 בנובמבר יתקיים בלונדון יריד התיירות הגדול WTM, שם עתיד שי להיפגש עם נציג של חברת הלואו-קוסט הגדולה באנגליה, כדי שתביא ארצה תיירים מיעדיה באירופה (שי מסרב לגלות את שמה אבל ככל הנראה מדובר באיזי-ג'ט). "ננסה 'לשחד' אותה לטוס לאילת במסגרת האיחוד האירופי ואמנת השמיים הפתוחים. אבל בסופו של דבר, כשניהלנו משא ומתן עם ריינאייר,זה נפל על אגרות, מסים ותשלומים. אנחנו לא מדינה רגילה ובתוך הסיפור הזה אנחנו גם מדינה דמוקרטית ושומרת חוק. מה זה אומר? שהירדנים מספרים שהם משלמים סכום פעוט לחברות התעופה, שנוחתות בנמל התעופה של עקבה, משם עוברים התיירים לאילת, במקום לנחות בנמל התעופה באילת. אבל כמשמדברים עם הירדנים לא לציטוט, הם מודים שהם משלמים להם פי חמישים מה-2,000 דולרים שעליהם הם מצהירים".


עוד בוואלה! תיירות:
הלונלי פלנט בחר: 10 הערים הכי טובות ל-2015
ללא ישראלים: חופשה במקומות שלא הכרתם בעולם
אילת שלא הכרתם: המהפך של עיר הנופש של ישראל
6 תיירים קיימו אורגיה בואן ונקנסו כי לא היו חגורים




שי מסביר שתשלומים בגובה כזה הם בניגוד לאמנת התעופה, שאוסרת לסבסד חברות תעופה. "אני מתמודד עם יד קשורה מאחורי הגב. המטוסים מאירופה נוחתים בעקבה, למרות שהיא נראית כיום כמו אתר בנייה ומחנה פליטים. ומעבירים את הנוסעים שלהם לאילת ולנו לא נותנים לעשות קומבינות. אז אני ומשרד התיירות מכבדים את החוק וזה לא פשוט. כבר הגנעו ל-25 טיסות לאילת ואז 'צוק איתן' הגיע. מצבת הטיסות הצפויה מרשות התעופה האזרחית לפני שלשה חודשים היתה מעל ל-20 טיסות, וכיום יש עשר".

ובכלל, אומר שי, הרי מדובר במספרים מזעריים של תיירים לעומת מיליוני התיירים שמגיעים לספרד, איטליה טורקיה והאחרות. לדבריו, התנועה לנתב"ג מתאוששת מהר יותר מאשר לאילת. "ברגע ש'צוק איתן' הסתיים, התיירות לישראל מתעוררת לתחייה. לאילת לא חוזרים אוטומטית, כי היא בנוייה על תיירות שכר, שכבר הופנתה למקומות אחרים ואני מתחרה בשוק פתוח של תיירות בטן-גב, שהתייר יכול לעשות גם במצרים ובטורקיה".

עוד באותו נושא

הכירו את מלון הלואוקוסט הראשון בישראל

לכתבה המלאה
מבט מעקבה אל העיר אילת. AP
התיירים נוחתים כאן ורק עוברים לטיול בישראל. אילת - מבט מעקבה/AP

אפילו תאילנד היא מתחרה של אילת

שי: "לצערי הרב כל מה שמתרחש בארץ בתחום של יוקר המחייה משפיע על המלונות"

מחסום נוסף הוא העובדה שהתחרות העזה לא נעצרת במדינות השכנות: "אפילו תאילנד היא מתחרה שלנו, כי מחירי הטיסה ירדו מאוד. זה מחזק את מה שאנחנו יודעים: שתאילנד היא מוצר מתחרה עם האיים, אתרי הנופש והשהות הזולה יותר מאשר באילת. אנחנו יודעים שמחירי המלונות באילת לא תחרותיים ולצערי הרב כל מה שמתרחש בארץ בתחום של יוקר המחייה משפיע על המלונות. ואם באירופה משלמים רבע ממה שמשלמים על מילקי בישראל, הם משלמים פי ארבעה ממלון בטורקיה ובמצרים, ולכך צריך להוסיף את הכשרות וצבא שלם של קב"טים. ויש ארנונה של 3% מהמחזור, כשבגרמניה זה פחות מאחוז ובירדן בכלל לא משלמים. אז המחירים יותר יקרים", הוא אומר.

הטענה המרכזית היא, שלמרות יתרונותיה הבולטים של אילת, האקלים השמשי, המרחק הקצר מירושלים ומים המלח - המאבק הוא אינסופי. "מדוע אנחנו נאבקים בכל פעם מחדש על חלקנו בעוגת התיירות העולמית? יש מספיק עוגה כדי שנוכל גם כן לנגוס בה, אבל יש לנו כל כך הרבה בעיות בדרך לשם. ניסע ללונדון וניפגש עם הסוכנים ונתחיל את כל הסיפור מחדש. אם כי האיומים החדשים של ראש הממשלה נתניהו על איראן וסיפור המנהרות של החמאס בעזה לא עוזרים".

בעוד עמיתו מתל אביב דורש ממשרד התיירות לגלות גמישות שיווקית ולהעלות קמפיינים נקודתיים בעולם, שי סבור שהאפקטיביות שלהם קצת מוגבלת. "אני לא יכול להגיע ל-80 מיליון גרמנים. אני יכול להגיע רק לסוכן גדול שיקח על עצמו לשווק אותנו ונעזור לו. בפגישות איתם אנו שומעים תלונות בסגנון 'מה אתה רוצה שאעשה? איך אני אמלא מטוס כשאתם כל הזמן מאיימים אחד על השני. יש לי בעלי מניות'. עם הטיעונים האלה אנחנו יכולים להתמודד, אבל לא עם דברי סוכן בשבדיה שאומר שישרפו לו את החנות אם ימכור את ישראל. אלה דברים שמקשים עלינו".

לפי שי, במקרים כאלה, ברירת המחדל היא, כמו תמיד, השוק היהודי, הצליינות ואנשי העסקים. אלא שמסתבר שהתחרות קיימת בכל מקום. "אנשים מסתכלים על השורה התחתונה ושואלים מה הבעיה, מלונות אילת מלאים ישראלים. אבל אני לא רוצה את זה. אני רוצה תיירים והבעיה הכי קשה היא בנופש. לתייר לא מזיז עם אילו בעיות אני מתמודד כדי להתחרות על תשומת לבו".

  • עוד באותו נושא:
  • מלון
  • אילת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully