וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדים לתיירות: המלון שמנסה לעשות שינוי בטבריה

22.10.2014 / 7:05

כמעט 100 שנים אחרי שנפתח לראשונה מלון "אירופה" בטבריה, הוא שב לפעול כמלון בוטיק ומנסה לפלס דרכו בין עיר שהולכת ומתחרדת, לבין מי שאמורה להיות "הרביירה של ישראל". המלון הסקוטי, מאחוריך!

מלון אירופה טבריה. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
נפתח באותו מקום ממש, כמעט מאה שנים אחרי. מלון אירופה בטבריה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: זיו ריינשטיין
מלון אירופה 1917 בטבריה. באדיבות מלון אירופה/ ארכיון טבריה, מערכת וואלה! NEWS
מלון אירופה, בימים בהם צולם בשחור לבן/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות מלון אירופה/ ארכיון טבריה

צריך להיות אדם עם אמונה גדולה וחזון כדי להילחם בביורוקרטיה והמצב הפוליטי ולפתוח מלון בארץ, בטח אם זה בטבריה, מי שהיתה אמורה להיות "הרביירה של ישראל" ונאבקת בתהליך התחרדות והזנחה, שפושט על העיר כבר שנים.

אבל את זוהר עובד, טבריאני אסלי ומי שהיה ראש העיר במשך 10 השנים האחרונות, זה לא מעניין. לפני כשנה עזב את משרתו וחצה את הקווים לצד העסקי של המלונאים, שאותם הוא כל כך מכיר וחידש את מלון "אירופה", שהוקם בטבריה ב-1917, ככל הידוע, ונפתח שוב בימים האחרונים אחרי כמעט 100 שנים. "הרעיון היה לקחת את הבניין שבו היה המלון ולצקת בו חיים חדשים של נוחות ואיכות, תוך שילוב ושמירת ההיסטוריה שבו", הוא אומר. ואכן, היסטוריה ארץ-ישראלית תמצאו במלון בשפע ונדמה שהיא הפכה נדבך מרכזי בכל אטרקציה תיירותית שצצה בשנים האחרונות (ראו ערך מתחם שרונה, מלונות בוטיק ומסעדות באתרי שימור).


עוד על מלונות בוואלה! תיירות:
דו"ח: ישראל במקום ה-4 ביוקר מחירי המלונות בעולם
מי מספר 1? נבחר המלון הטוב בישראל
הסודות המלוכלכים של חדרניות בבתי מלון
10 המלונות הטובים במזה"ת: 3 מהם מישראל


אז מאיפה נתחיל? ובכן, 1917 היתה שנה קריטית בארץ. האימפריה העות'מנית מאבדת מכוחה ומתפרקת, הבריטים מספקים לעולם את "הצהרת בלפור" ומלחמת העולם הראשונה בדרך לסיומה. משנה זו גם נמצאת העדות המוקדמת ביותר לקיומו של "אירופה" הישן, וזאת לפי צילום אוויר של הטייסת הגרמנית שפעלה כאן בימי מלחמת העולם הראשונה.

המלון, ששוכן כיום על צומת מרכזי, ברחוב הפלמ"ח ליד המבצר של דאהר אל-עומר, היה בעבר בקצה שכונת ג'בל באן (מערבית "הגבעה הלבנה", על-שם האבן הלבנה שבה בנו ערביי טבריה העשירים את ביתם). ממול היתה שכונה יהודית והיחסים היו נהדרים. ב-1930 הפך המלון למעין מלון דירות להשכרה, עד שהגיעו מאורעות 39-36 ועימן רצח ראש העיר יצחק חדיף ב-1938, והמבנה נשרף. לאחר מכן הבריטים מיקמו בו את כוחותיהם, ומה שעושים הבריטים - עושים אחר כך הישראלים, ומיקמו בו מפקדה של "ההגנה".

לאחר הקמת המדינה המשיך לשמש הבניין בייעודו הישן ואיכלס טבריינים, ששכרו להם מקום לחיות בו. אחת המשפחות שעשתה זו היא משפחתו של עובד, ששורשיה מיהדות פקיעין ושפרעם, וכך יצא שאביו של ראש העיר העתידי של טבריה נולד במלון, שלימים יהיה בבעלות בנו.

מלון אירופה בטבריה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
המיקום המרכזי של המלון, הוא גם בעוכריו. טבריה מבעד לגג המלון/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין
מלון אירופה טבריה. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"הרעיון היה לקחת את הבניין ולצקת בו חיים חדשים". זוהר עובד/מערכת וואלה! NEWS, צילום: זיו ריינשטיין

צמחונים היו כבר אז

עובד: "כל המדינה עוברת התחרדות וטבריה קורצת לדתיים עקב ההיסטוריה וקברי הצדיקים בסביבתה"

ב-2018 תחגוג טבריה 2,000 שנים להיווסדה. כל מדינה שיש לה קצת שכל היתה עושה מעיר כזו היסטורית מטעמים. אבל אצלנו קצת יותר קשה לבשל, כשמחד הפוטנציאל בשמיים, ומאידך גם אלוהים. הממשלה אמנם סיפקה כ-200 מיליון שקלים שיתפרסו על חמש שנים לטובת בניית 10 מוזיאונים, פיתוח השוק והבלטת סיפורה של דונה גרציה (האשה הציונית הראשונה בעולם), אבל צריך שיהיה גם אל מי לשווק את עיר הקיט הזו, ונדמה שהישראלים כבר התייאשו מלנסות. "כל המדינה עוברת התחרדות", אומר עובד. "טבריה קורצת לדתיים עקב ההיסטוריה וקברי הצדיקים בסביבתה".

אבל עובד לא אמר נואש. הוא השקיע מכיסו כמה מיליונים טובים, לקח הלוואות, קיבץ כמה תרומות מהמשרד לפיתוח הנגב והגליל והגיע לסכום של כ-40 מיליון שקלים לשיפוץ המלון העתיק, שבו 24 סוויטות המתפרסות על 4 קומות. את קירות המלון מעטרים תמונות ישנות ותקופתיות, כמו גם ציוריו של עובד, שחוטא לא מעט באמנות ובעיקר פרסומות ישנות וכרזות מימי המלון העליזים: "מלון ממדרגה ראשונה", שירות זריזה", "מאכלים צמחוניים הערוכים בטעם" ועוד אמרות שפר משעשעות שמעלות אבק.

הריהוט, עם זאת, חדש אך עם מוטיבים היסטוריים של המאה ה-19 והובא מסין וטורקיה ומעוצב בשעטנז, המשלב אווירה אירופית וערבסק מזרחי. "בסך הכל המלון מעלה את הסטנדרט של העיר", אומרת סהר מנהלת המלון והיא יודעת על מה היא מדברת. רוב בתי המלון ב"ריביירה של ישראל" הם של רשתות גדולות, שמציעות לינה בסיסית ומשפחתית ולאו דווקא במחיר זול. "הלקוחות שאנו מכוונים אליהם הם זוגות שרוצים לבוא לנופש שקט, לחדש את הרומנטיקה ולהתרגש מהמלון וממה שהוא מציע", מדגיש עובד את ההבדלים.

עוד באותו נושא

הסודות המלוכלכים של חדרניות בבתי מלון

לכתבה המלאה
מלון אירופה טבריה. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
"בסך הכל המלון מעלה את הסטנדרט של העיר"/מערכת וואלה! NEWS, צילום: זיו ריינשטיין
מלון אירופה טבריה. צילום: זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
רוצים להביא את התל-אביביים ושירגישו בבית. "ויקטוריה" במלון אירופה/מערכת וואלה! NEWS, צילום: זיו ריינשטיין

לנפוש באירופה, להרגיש בטבריה

ארנון על בחירת שם המסעדה: "ויקטוריה היא דודתו של עובד והבשלנית של השבט"

ואכן, בעתיד מקווים במלון לספק שירות להצעות נישואים, אתר לצילומי חתונה, ימי הולדת ובר/בת מצוות. אפילו אולם כנסים קטן יש פה, שיכול להתאים לחברות קטנות. מעבר לכך, מתהדר המלון בספא שמציע טיפולי עיסוי שונים, שיאצו, פילינג, סאונה ואפילו בריכה זעירה לטבילה, אבל גולת הכותרת שלו היא מסעדת השף "ויקטוריה".

על המסעדה מנצח אורי ארנון, איש הגליל המערבי, ובעלים של שתי מסעדות "ארנולד'ס" בצפון - בנתיב השיירה בגליל המערבי וברמת ישי בעמק יזרעאל. "ויקטוריה היא דודתו של עובד והבשלנית של השבט", מסביר ארנון את בחירת שם המסעדה. המנות שהוא מציע לאורחי המלון הן טבריאניות, שמשלבות אוכל תוניסאי ומקומי, כמו מנזלה, מדיאס, אסיפריטו ואפילו גפילטע-פיש טבריאני ושאר מאכלים מתפריט הלדינו של ויקטוריה, שאותם למד ארנון במטבח של הדודה.

כיום המלון מציע לאורחים ארוחת בוקר וערב, שכלולים במחיר (מיד ארחיב עליו). בעתיד תיפתח "ויקטוריה" גם עבור אורחים מבחוץ שיבקשו לבוא לבראנצ' מלא (150 שקלים לאדם) וגם לארוחות ערב מלאות (200-180 שקלים לאדם). כשר.

אז כמה יעלה לכם לישון כמו ב-1917? 2,300-1,600 שקלים ללילה לזוג, תלוי בחדר (אמצ"ש וגם סופ"ש), כולל ארוחת בוקר וערב. על פניו, מחיר לא בשמיים אם תחשיבו שתי ארוחות מלאות (ללא יין) לשני אנשים, אבל בהחלט לא מחיר זול, כיאה לבתי המלון בארצנו היקרה.

לסיכום, החוויה שונה, אחרת ומפתיעה. יש כאן ניסיון יפה להביא משהו חדש לעיר המנומנמת הזו, שמקבלת אליה בדרך כלל צליינים ומנגליסטים סביב הכנרת. עם זאת, המיקום של המלון על הכביש, הוא גם בעוכריו ושאון המכוניות נותן את אותותיו. בנוסף, חבלי הקליטה של המלון ועובדיו נראים די בבירור, כשמלצרים לא יודעים את שם הקינוח שהם מגישים ובחדר האמבט יש רק גליל נייר טואלט אחד. כדי להביא את תל אביב לצפון וגם את תושביה, כפי שרוצה עובד, יידרש עוד זמן כדי להפוך את המלון הזה למה שהוא מבקש להיות - מלון בוטיק ברמה של חמישה כוכבים - כי אלוהים, וגם הכוכבים, נמצאים בפרטים הקטנים.

אולם, הניסיון להחזיר את חיי התיירות לעיר, שבינתיים חוזרת דווקא בתשובה, הוא חיובי ביותר. וכדי שאזרחי ישראל יוכלו לישון בטבריה ולהרגיש אירופה, ולא לישון ב"אירופה" ולהרגיש טבריה, על יוזמות תיירותיות כמו זו של עובד להמשיך ולצוץ על פני השטח ולמנוע את ההשתלטות הדתית על עיר הנופש שתחגוג בקרוב יום הולדת 2,000. כי כולנו חרדים לה ולתיירות בה.

טבריה. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה! NEWS
אך האם טבריה טובה לתיירות?!/מערכת וואלה! NEWS, זיו ריינשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully