וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה קורה עכשיו: איפה תוכלו לראות בישראל ציפורים נודדות?

עודכן לאחרונה: 12.9.2024 / 9:32

בסתיו, שמתחיל רשמי ב-21 בספטמבר, חלה נדידת הסתיו מאירו-אסיה לאפריקה ולישראל. בכל לילה יחלפו בשמי הארץ מאות אלפי עופות וזה הזמן לצאת החוצה ולצפות בהם. הנה המקומות שבהם תוכלו לטייל ולראותם. רק תרימו ראש, כן?

נדידת ציפורים - שקנאים וחסידות, שמורת טבע החולה/צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים

מדינת ישראל ממוקמת על אחד מצירי הנדידה החשובים בעולם לעופות. מיקומנו המיוחד בין המדבר ממזרח לנו לים התיכון ממערב, בקע ים המלח במופע נופי אדיר ממדים וסימנים נופיים אחרים - הם כולם סיבות טובות בגינן עופות נודדים בוחרים לעבור מעלינו.

המיקום הגיאוגרפי של ישראל כה מרכזי, עד כי הוא "מנקז" שטחי יבשה עצומים הנמצאים מצפון לנו. מינים מגיעים אלינו משטחים נרחבים באסיה מרכז ומזרח אירופה. יחד עם המתנה האדירה הזאת מהטבע מגיעה גם אחריות גדולה לשלומן של הציפורים הנודדות, נגיע לכך בהמשך.

ביקשנו מדותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, לספר לנו על הנדידה שמתרחשת ממש בימים אלה.

"את העופות ניתן לחלק לשתי קבוצות גדולות, נודדים אקטיבים, כאלו החותרים במרץ וטופחים בכנפיהם וכאלו שדואים, וחלק ממהלך נדידתם הוא יותר פסיבי כשהם נעזרים בזרמי האוויר, על מנת לצבור גובה ולגלוש לעבר עמוד האוויר הבא ובכך לגמוא מרחקים עצומים. כל שיטה והמגבלות שלה. אלו שדואים ובהם חסידות, שקנאים, ועופות דורסים רבים יאלצו לנדוד בשעות היום החמות בהם מתפתחים זרמי אוויר חם המאפשרים להם דאייה.

"לעומתם, הנודדים האקטיביים, שהם לרוב בממדי גוף קטנים ובהם ציפורי שיר, ברווזים, חופמאים ואחרים, יעדיפו לנדוד בשעות הלילה הקרירות ולהיעזר גם במפת השמים לניווט. נדידה בשעות היום עשויה לסכן אותן כי הן חשופות לעיני הדורסים, אך בעיקר לטמפרטורות סביבה גבוהות שיקשו עליהן לצנן את גופן. מינים אלו יתמקדו בשעות היום באיתור מזון והכנה להמשך הנדידה בשעות הלילה. מינים נודדים נעזרים פעמים רבות בתוואי נוף ברורים כמו קווי חוף, עמקים רחבי ידיים ורכסי הרים. חלק מהמינים ימנעו מחצייה של אזור מדברי, או מתעופה אקטיבית מעל לים, עד שאין ברירה. לכן מיקומה של ישראל בין המדבר ממזרח לים ממערב, מנקז לתוכו מינים רבים היכולים לעצור בתחנות האחרונות לפני חציית המדבר בסתיו, ואלו תחנות רענון משמעותיות בעת הנדידה חזרה צפונה באביב, לאחר חציית מדבריות ערב וסיני".

חסידות באזור הגלבוע. מחמוד נאסר, רשות הטבע והגנים
מיקומה של ישראל בין המדבר ממזרח לים ממערב חשוב לעופות הנודדים. חסידות בגלבוע/רשות הטבע והגנים, מחמוד נאסר
להקת פלמינגו. דותן רותם, רשות הטבע והגנים
חלק מהמינים ימנעו מחצייה של אזור מדברי, או מתעופה אקטיבית מעל לים. להקת פלמינגו/רשות הטבע והגנים, דותן רותם
להקה מעורבת של חופמאיים וברווזים בנדידה. דותן רותם, רשות הטבע והגנים
עופות בממדי גוף קטנים יעדיפו לנדוד בשעות הלילה הקרירות. להקה מעורבת של חופמאיים וברווזים/רשות הטבע והגנים, דותן רותם

איפה תראו נדידתה בארץ?

למעשה, כל ישראל היא מקום טוב לראות בו ציפורים נודדות, אך תמיד יש מקומות מעט טובים יותר מאחרים. שמורת החולה היא מקום מרכזי שכזה ואם המצב הביטחוני בצפון יאפשר ביקור, מומלץ להגיע לשם ולסייר ברחבי השמורה. אם נזדמן לשעות בוקר סתווי בהן יש שקנאים באגם, נוכל לראות אותם מתרוממים בדיוק בשעה 09:00, כאשר האוויר חם דיו וזרמי אוויר מתחילים לעלות מעלה, כך שהשקנאים יכולים להיעזר בהם לתעופה. לאחר כמה טפיחות כנף הם עוברים לדאיה איטית ומעגלית.

המבקרים בעמק בית שאן יוכלו לראות בשמיים מגוון עופות גדול ובהם חסידות לבנות ושחורות, שני מינים שונים, אנפות ממינים שונים בצבעים אפור או לבן, עופות דורסים רבים ומינים רבים של ציפורי שיר שאותן קצת קשה יותר לראות ונדרשת יותר סבלנות.

בחוף הכרמל שמורת נחל תנינים מזמנת שילוב מנצח שטל טבע ואריכאולוגיה. טיול בשמורה והליכה עד לחוף הים מזמנת מפגש עם מגוון יפה של עופות הנמצאים חלק מהזמן בבריכות הדגים שמצפון לשמורה וחולפים מעליה.

בשמורת הטבע עין אפק ניתן לראות מגוון גדול של עופות נודדים ומקומיים בעת טיול לאורך שבילי השמורה.

במרכז הארץ ביום סתווי טוב ניתן לצפות בדורסים רבים החולפים מעל להרי יהודה. אתרים מומלצים הם נבי סמואל והקסטל. גם כאן ניתן לשלב בין טיול נחמד ותצפית בעופות נודדים. קחו בחשבון שהם יכולים לעבור בגובה רב וצריך להעזר במשקפת על מנת לצפות בהם.

גם למטיילים בדרום הארץ מזומנים עופות נודדים רבים. חלק מהלהקות של העופות הדואים עושות דרכן מעל לרכסי הר הנגב כך שהמטילים בגן הלאומי שיבטה, באזור בורות לוץ ואף באתרים במכתש רמון יכולים לצפות במינים נודדים רבים.

שקנאים בדאייה. דותן רותם, רשות הטבע והגנים
כאשר האוויר חם דיו וזרמי אוויר מתחילים לעלות מעלה, כך השקנאים יכולים להיעזר בהם לתעופה/רשות הטבע והגנים, דותן רותם
שקנאים מעל שמורת עין אפק. תמר עבדת, רשות הטבע והגנים
לטייל ולהרים ראש. שקנאים מעל שמורת עין אפק/רשות הטבע והגנים, תמר עבדת
נדידה בשמורת החולה, אוקטובר 2023. שרית פלצי מיארה, רשות הטבע והגנים
כל קבוצה והקולות הייחודיים לה. נדידה בשמורת החולה, אוקטובר 2023/רשות הטבע והגנים, שרית פלצי מיארה

ציפורים רבות מתקשרות תוך כדי תעופה בלילה

ולפעמים ניתן פשוט להקשיב לנדידה. אם אתם בחניון לילה בכרמל או במדבר או לאורך החוף, תיפסו פינה שקטה, או השקיטו את הנוכחים לכמה דקות והקשיבו יחד. ציפורים רבות מתקשרות תוך כדי תעופה בלילה וניתן לשמוע אותן קוראות זו לזו בתוך הלהקה. אנפות, עגורים, חופמאים ואחרים כל קבוצה והקולות הייחודיים לה.

סכנות לא טבעיות רבות אורבות לעופות נודדים. הם מתנגשים בקווי חשמל, חלקם מתחשמלים בעומדם על עמודי חשמל, אחרים נפגעים מהתנגשות בחלונות שקופים, אחרים נפגעים משיטות להפקת אנרגיה ירוקה. כל גורם גובה מחיר קטן המצטבר למספרים גבוהים. רשות הטבע והגנים בשיתופי פעולה שונים, עושה רבות על מנת להגן על העופות העוברים דרכנו. בימים אלו מסתיים ניסוי לסימון כבלי חשמל למניעת התנגשות, חברת החשמל ממגנת עמודים כנגד התחשמלות, נתיבי ישראל ונתיבי איילון אימצו תקן לסימון בולט של חלונות שקופים המצמצמים מפגעי רעש לאורך כבישים וכך גם גופי תשתית אחרים. חברות אנרגיה מתחדשת מפעילות, בהנחיית רט"ג, את המערכות שלהן באופן העשוי לצמצם פגיעה בעופות נודדים. במאגרי מים החשובים למיני ברווזים נפרשים מתקנים לאנרגיה סולארית באופן המותיר מקום גם לעופות מים ועוד.

טוב, לא באמת צריך לספור ציפורים נודדות, רק תהנו מהתופעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully