וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עפה ככה אלפי קילומטרים: חסידה משופדת בחנית נדדה מאפריקה לישראל

עודכן לאחרונה: 21.5.2023 / 12:19

תיעוד עצוב ונדיר במיוחד: חסידה לבנה משופדת בחנית צולמה בצפון הנגב. לפי הצפר שזיהה אותה, היא נדדה ככה אלפי קילומטרים מאפריקה, שם חלקן ניצודות ומשמשות למאכל. לדבריו, היא עפה היטב ולא ברור מה עלה בגורלה עד כה

חסידה משופדת בחנית נדדה מאפריקה לישראל. עדי גנץ, החברה להגנת הטבע
עפה ככה אלפי קילומטרים. החסידה המשופדת שהגיעה לנגב/החברה להגנת הטבע, עדי גנץ

ביום חמישי האחרון בשעות אחר הצהריים, הסתובב ד"ר עדי גנץ, וטרינר מומחה לרפואת ציפורים, צפר וצלם חיות בר, באזור שומריה שבנגב הצפוני. הוא שהה בתצפית כאשר לפתע הבחין בחסידה בתוך העשבייה, שנראתה לא בסדר. "מסביב, על הגבעות, היו עשרות ואולי מאות חסידות כמותה, רובם פרטים מאחרים בנדידה שדרכם לא צלחה, או שיש להם בעיה כלשהי. אינני יודע למה היא דווקא משכה את תשומת ליבי. כשהתקרבתי היא עפה מרחק קצר והבחנתי דרך המשקפת בחץ התקוע בצידה השמאלי כמעט בניצב לגוף. היא נחתה כמה עשרות מטרים ממני והפעם היתה גלויה יותר כך שיכולתי לצלם כמה תמונות שלה. היא הרימה את רגלה השמאלית באוויר, אחר כך כשעברתי על התמונות הבנתי שהירך כנראה נפגעה מהחץ. אחרי דקה או שתיים היא שוב המריאה והפעם עפה מרחק ניכר, חגה מעל הגבעה פעם או פעמיים, ואחר כך נעלמה מעברה השני. היא עפה היטב ולא היה שום סיכוי ללכוד אותה ולהביא לטיפול", הוא מספר.

חסידה משופדת בחנית נדדה מאפריקה לישראל. יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
הצפר שהה בתצפית, כשלפתע הבחין בחסידה בתוך העשבייה שנראתה לא בסדר/החברה להגנת הטבע, יואב פרלמן
חסידה משופדת בחנית נדדה מאפריקה לישראל. עדי גנץ, החברה להגנת הטבע
החסידה הלבנה מעדיפה שטחים פתוחים ולחים, דוגמת שדות מושקים, אחו לח, גדות אגמים ובריכות./החברה להגנת הטבע, עדי גנץ

ד"ר גנץ שלח את התמונות לד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, וזה נזכר בתיעוד שלו עצמו משנת 2006, אז נדהם לגלות חסידה באגמון החולה שנפצעה ושרדה את הנדידה כשחץ נעוץ בגופה. "החסידה הלבנה חולפת מעל ישראל במספרים אדירים, כחצי מילון פרטים בכל עונה. היא גם חורפת שכיחה למדי אבל רק זוגות בודדים מקננים בישראל בקיץ, ברמת הגולן ובבקעת הירדן. באפריקה, חלקן ניצודות למאכל ולפעמים, כך נראה, מצליחות להימלט. החסידה שצילמתי ב-2006 הצליחה לעוף לא רע אולם לפי הצילום של החסידה הזו, נראה שהחץ נתקע גם ברגלה ואני מניח שמצבה לא טוב. הסיכוי לתפוס את החסידה באופן יזום הוא קלוש ביותר, אלא אם כן היא תימצא תשושה או פגועה מכל סיבה אחת ואז ניתן יהיה לקחת אותה לטיפול רפואי", הוא אומר.

לפי פורטל הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, החסידה הלבנה מעדיפה שטחים פתוחים ולחים, דוגמת שדות מושקים, אחו לח, גדות אגמים ובריכות. החסידות נפגעות משינוי והרס בתי הגידול, במיוחד בתי הגידול הלחים, ציד והקמה של תשתיות חדשות, דוגמת קווי מתח גבוה, הגורמים לתאונות ולהתחשמלויות.

חסידה משופדת בחנית באגמון החולה. יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
כחצי מיליון חסידות לבנות חולפות מעל ישראל בכל עונה. החסידה ששופדה ב-2006/החברה להגנת הטבע, יואב פרלמן
חסידה משופדת בחנית באגמון החולה. יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
החסידה שתיעד פרלמן באגמון החולה ב-2006, ששרדה את הנדידה כשחץ נעוץ בגופה/החברה להגנת הטבע, יואב פרלמן

אתגרים נדירים לציפורים הנודדות

"התיעוד הנוכחי ממחיש עבורנו את האתגרים האדירים שהציפורים האלו עוברות במסלולי הנדידה שלהן, כולל ציד בלתי חוקי מאסיבי. אולם, זה מעורר השראה, כי למרות כל האתגרים שהציפורים עוברות בדרך, הן ממשיכות לנדוד ולשרוד", מסכם ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully