וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד מהמם: כ-2,000 חסידות נודדות נצפו מעל הכנרת

עודכן לאחרונה: 19.3.2023 / 9:21

נדידת האביב מאפריקה לאירופה ואסיה כבר החלה, ומעל מושב כורזים בצפון תועדה אתמול להקת ענקית של כ-2,000 חסידות שעוצרות אצלנו לנשנש משהו, בטרם ימשיכו חזרה הביתה. צפו בתיעוד המרשים

נדידת חסידות בכורזים, 18.3.23/צילום: שימי בנימין, החברה להגנת הטבע

גם הציפורים מרגישות שנגמר החורף, והחלו לחזור מאפריקה לאירופה עם תחילתה של נדידת האביב. ביום שבת אתמול תועדה על ידי שימי בנימין, מנהל ההדרכה בבית ספר שדה גולן של החברה להגנת הטבע, להקה עצומה של חסידות לבנות מעל מושב כורזים שבצפון הכנרת, שבחרה מקום לינה בסמוך ליישוב בשעות הערב, והתרוממה להמשך הנדידה בשעות הבוקר המוקדמות. לפי הערכת הצפרים של החברה להגנת הטבע, מדובר בכ-2,000 פרטים.

נדידת האביב של הציפורים שבילו את החורף באפריקה והן בדרכן לאזורי הדגירה באירופה ובאסיה נמשכת על פני החודשים מרץ עד מאי, ומתפרשת על פני כל ישראל. בשל מיקומה המיוחד של ישראל כגשר היבשתי היחידי בין אזורים אלה, ציר הנדידה החולף דרכנו הוא מהגדולים מספרית והצפופים ביותר בעולם. מן הבולטים והמוכרים שבעופות ארצנו היא החסידה הלבנה, שמרבית האוכלוסייה העולמית שלה - כחצי מיליון פרטים - חולפים דרכנו בכל עונת נדידה. "בילינו בשעות אחרי הצהריים בגן המשחקים במושב, התחלנו לחזור הביתה ופתאום ראינו להקת חסידות ענקית. כולם הרימו ראש לשמיים והתפעמו מהחסידות שעברו ממש מעלינו. הילדים התרגשו והתלהבו וגם המבוגרים לא היו יכולים להישאר אדישים", משחזר בנימין.

נדידת חסידות בכורזים. שימי בנימין, החברה להגנת הטבע
לפי הערכת הצפרים מדובר בכ-2,000 פרטים. החסידות בנדידה, אתמול/החברה להגנת הטבע, שימי בנימין

החסידות עוצרות אצלנו לנשנש

לדברי ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, לפני ימי הגשם של תחילת השבוע, ציפורים נודדות רבות "נתנו גז" והספיקו לחצות אותנו, אולם רבות אחרות "נתקעו" עד ההתחממות ביום חמישי, ואז השתחרר הפקק והשמיים התמלאו ציפורים. "החסידות מגיעות רעבות מאוד אחרי המסע מעל אפריקה ועוצרות באתרים שונים, כולל לאורך הציר המזרחי של ישראל, הבקע הסורי-אפריקני, לנשנש מכל הבא למקור. נכון להיום, אין מספיק תחנות עצירה בטוחות עבורן, הן מתקבצות במקווי המים המועטים, שותות מים מזוהמים ומלאי המזון מוגבל. מוטלת עלינו האחריות לשמור על תחנות עצירה עשירות ושמורות בשבילן ובשביל שאר הציפורים הנודדות, ולייצר נקודות עצירה ערכיות נוספות. בנוסף, עלינו לשמור על שמיים בטוחים בשביל הציפורים הנודדות, שעלולות להיפגע מתשתיות אנרגיה כגון טורבינות רוח, קווי מתח ועמודי חשמל ולקוות שהן יסיימו את המסע ויגיעו לאירופה למרות שבמדינות מסביבנו מתקיים צייד מאסיבי של ציפורים נודדות", הוא אומר.

לפי אתר הצפרות של החברה להגנת הטבע, החסידה הלבנה שקטה בדרך כלל, אך בעונת הקינון מבצעת סדרה של נקישות מקור רעשניות, כשהראש והצוואר מופשלים לאחור על הגב. טקס זה חוזר על עצמו פעמים רבות במפגשים של הבוגרים המחזרים ובזכות הנקישות קיבלה החסידה את שמה בערבית - "לקלק". החסידה מעדיפה שטחים פתוחים ולחים, דוגמת שדות מושקים, אחו לח, גדות אגמים ובריכות. הקן גדול בנוי מענפים על גגות בתים, צריחי כנסיות, עמודי חשמל ועצים. כאמור, החסידה הלבנה חולפת מעל ישראל במספרים אדירים - כחצי מילון פרטים בכל עונה - והיא גם חורפת שכיחה למדי אבל רק זוגות בודדים מקננים בישראל בקיץ, ברמת הגולן ובבקעת הירדן. האוכלוסייה שדוגרת בישראל מוגדרת כמין "שעתידו בסכנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully