וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרימו ת'ראש - זה קורה עכשיו: הנדידה שאתם לא מכירים

עודכן לאחרונה: 21.9.2021 / 10:47

חסידות, שקנאים ועגורים זה נחמד, אך האם ידעתם שמתוך חצי מיליארד בעלי כנף שחולפים בשמי ישראל מדי שנה, כ-350 מיליון הן ציפורי שיר? רובן נודדות בלילה, אבל הפעם הדלקנו עליהן זרקור, כדי שתוכלו להכיר את הימורים המופלאים שעוברים פה מבלי שתרגישו

דוח של מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע מזהיר מפני הידרדרות מדאיגה במצב הציפורים בישראל/צילום: אתר הצפרות הישראלי וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

המספרים המתפרסמים מעת לעת מדברים על חצי מיליארד בעלי כנף שחולפים בשמי ישראל מדי שנה, וכמעט כל ישראלי מכיר את נדידת החסידות, השקנאים והעגורים, כאשר גם נדידת העופות הדורסים היא תופעה מוכרת לרבים. אולם האם ידעתם שכ-350 מיליון ציפורי שיר מבקרות בישראל, מדי שנה, בדרכן לארצות החמות?

"כ-280 מיני עופות נודדים דרך ישראל מדי שנה - ובכך אנו מעצמת צפרות וגן עדן לצפרים, אך מירב תשומת הלב ניתנת לעופות הגדולים", מסביר לוואלה! תיירות דן אלון, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע. לדבריו, הנדידה מתחילה כבר באמצע הקיץ, אז מתמלאים מקווי מים רדודים במיליוני חופמאים נודדים ובהמשך מתמלאים השמיים בציפורי שיר שחלקן חולפות כאן במספרים גדולים מאוד, כדוגמת עלווית אפורה, נחליאלי צהוב, מיני פיפיונים, מיני סנוניות ועוד. "רוב הציפורים הללו נודדות בלילה, ואנחנו הצפרים בדרך כלל רואים ומתעדים אותן באתרי העצירה שלהם - שדות, חורשות, גינות, מקווי מים וכדומה", הוא אומר.

דוחל חום-גרון. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
דוחל חום-גרון/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן
ציפור שיר סבראש. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
סבראש/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן

בחברה להגנת הטבע מציינים כי העופות הנודדים מתחלקים לחולפים - אלו שרק עוברים בנדידה, חורפים - מבלים כאן את החורף, ומקייצים - מבלים את החורף באפריקה ובאביב מקננים בישראל או צפונה יותר.

על פי הערכות שונות, מדי שנה חולפים אצלנו כ-600 אלף חסידות, כ-50 אלף שקנאים, כ-100 אלף עגורים וכמיליון עופות דורסים, בסך הכל. לכן, ה"מסה" הגדולה של הנדידה מורכבת ממגוון גדול מאוד של ציפורים קטנות (בעיקר ציפורי שיר), בינוניות (למשל, חופמאים וברווזים) וגם מינים גדולים יותר כמו אנפות וכפנים.

"זיהוי מיני הציפורים מחייב הכרה של הקריאות שלהן, שכן מדובר בציפורים קטנות יחסית שגם אם אינן עפות גבוה, קשה לצפות בהן בשל גודלן. הצפרים המיומנים שמכירים את הקולות מזהים מינים רבים שנודדים ממש בימים אלו מעל חופי ישראל. ישנם ימים בהם ניתן לצפות בעשרות אלפי ציפורים ממינים רבים בבוקר אחד. אילו היינו פורשים רשת של צפרים מנתניה ועד זיקים לדוגמא, היינו יכולים בחלק מהבקרים לצפות במאות אלפים ואולי אף יותר", מוסיף אלון.

ד"ר יואב פרלמן, המנהל המדעי של מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, מסכם: "רוב תשומת הלב של הציבור הרחב מוקדשת לנדידת העופות הגדולים שנודדים ביום - דורסים, חסידות ושקנאים. אבל הכמות הגדולה באמת, והגיבורים הגדולים של הנדידה, הם אלה הקטנטנים הנודדים בלילה, כאלה ששוקלים פחות משקיק קטשופ. כשיורד החושך, השמיים מתמלאים במיליוני ציפורי שיר קטנות, שחולפים דרכנו בסתיו ובאביב. הרוב נודדים לבד או בקבוצות קטנות, חלקם בלהקות. הם גומאים בליל נדידה מאות קילומטרים, ובעלות השחר מוצאים לעצמם סבך שיח, עץ או שדה לנוח בו. הנדידה שלהם למרחקים אדירים, מעל עשרת אלפים קילומטר מדי שנה, ורצופת סכנות, ובעיני היא לא פחות ממדהימה".

פפיון עצים. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
פפיון עצים/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן
קנית פסים. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
קנית פסים/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן

דוגמאות לציפורים נודדות שאתם לא מכירים

דוחל חום-גרון - שמו של הדוחל מגיע מנטייתו להרעיד את זנבו 'בדחילו ורחימו'. הוא בולט בשדות חקלאיים ובשולי מאגרים, שם הוא נצפה עומד בעמדות תצפית בולטות מהן הוא מזנק אחר טרפו - חרק מעופף. בישראל הוא מופיע בעיקר בסתיו. הוא מגיע אלינו מאירופה וממערב אסיה, וחורף באפריקה.

פפיון עצים - קרוב משפחה של הנחליאלי, הוא מהלך על הקרקע או לאורך ענפי עצים תוף נדנוד זנב. יש מספר מינים של פפיון שכולם דומים מאוד, אך קריאתו המתפרצת עוזרת בזיהוי. הוא קורא תוך כדי תעופה, ונשמע בלילה לעתים קרובות במהלך נדידתו.

גיבתון גנים - אוכל-זרעים עדין ויפה. הוא מגיע מאירופה, שם הוא ניצוד למרבה הצער בכמויות גדולות - הוא נחשב למעדן לא חוקי. בשל הצייד שלו, ובשל הרס בתי הגידול שלו - חורש פתוח ובתות, האוכלוסיה העולמית שלו נמצאת בירידה. בישראל אנחנו כבר לא פוגשים בלהקות הענק של פעם, אך בשולי שדות עדיין ניתן לפגוש אותו, אוכל בשקט דגניים על הקרקע.

גיבתון גנים. ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
גיבתון גנים/החברה להגנת הטבע, ד"ר יואב פרלמן

קנית פסים - סבכי הקנים בביצות, לאורך נחלים ובמאגרים עשירים ביותר בפרוקי רגליים, ולכן מספקים אתר הזנה מעולה עבור ציפורים רבות. מספר קניות חולפות דרך ישראל. קנית הפסים בולטת בפס בולט מעל העין, בצידי הראש. היא נצפית לעתים קרובות מקפצת בקנים טבולים במים, מלקטת יתושים ושאר חרקים מפני המים. את החורף היא תבלה בביצות הענק באפריקה, במוצא הנילוס ובאגמים הגדולים.

סבראש - קרוב משפחה של הנקר, הסבראש מתמחה באכילת נמלים על הקרקע. צבעי ההסוואה שלו מדהימים, והוא סומך על הסוואתו כדי להסתתר מפני טורפים בתוך הסבך. בעונת הקינון הוא משתמש בטכניקה מיוחדת של סיבוב ראשו בצורה המזכירה נחש על מנת להתגונן מפני טורפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully