עגורים באגמון החולה. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
עגורים באגמון החולה. אוקטובר 2016/ראובן קסטרו

קול קורא לנדוד

14.10.2021 / 19:21

מעל ל-100 אלף עגורים חולפים בימים אלה מעל ישראל בדרכם לאפריקה, כ-40 אלף נשארים פה לחורף. זה הזמן להגיע לעמק החולה ושאר נקודות בארץ לצפות בציפורים המרשימות, שבניגוד לחלקנו, נשארות ביחד לעד

זה הזמן - קחו את עצמכם והילדים ותגיעו לעמק החולה ושאר נקודות שבהן מתרכזים העגורים, שממש עכשיו בשיא נדידתם מאירופה לאפריקה, ועצרו אצלנו.

העגור האפור היא אחת הציפורים המדהימות שמגיעות לישראל. מעל למאה אלף עגורים חולפים בנדידה מעל ישראל וסביב 40,000 נשארים בארץ להעביר את החורף.

העגורים החולפים/חורפים בישראל מגיעים מרוסיה וממזרח סקנדינביה. לאחר עונת הקינון בקיץ, יוצאים העגורים לדרך לקראת סוף ספטמבר ומתחילים להופיע בישראל במהלך אוקטובר. שיא נדידת העגורים מתרחש מאמצע אוקטובר ועד תחילת נובמבר, אז ניתן לראות (ולשמוע) להקות של עגורים בשעות היום והלילה, כמעט בכל מקום בישראל.

עגורים באגמון החולה. יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
התחנה הבאה - אפריקה. עשרות אלפי עגורים שנחים בעמק החולה/החברה להגנת הטבע, יהונתן מירב
עגורים באגמון החולה. יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
שיא נדידת העגורים מתרחש מאמצע אוקטובר ועד תחילת נובמבר/החברה להגנת הטבע, יהונתן מירב
עגורים באגמון החולה. יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
העגורים חיים עם אותו פרטנר כל החייים/החברה להגנת הטבע, יהונתן מירב

העגורים חורפים יותר צפונה

לפי הצפר הראשי של קק"ל ירון צרקה, רוב העגורים שלנו מגיעים מרוסיה בהרכב משפחתי של זוג +2 ומבלים את כל החורף כמשפחה. "זה דבר ייחודי לעגורים", הוא אומר בשיחה לוואלה! תיירות, "בניגוד לרוב הציפורים האחרות שנודדות בעיקר בהרכב של ההורים. עגור צעיר שלא ינדוד עם הוריו, לא יוכל לעשות זאת".

לדבריו, ב-20 השנים האחרונות אנו רואים שינוי בכמות העגורים שחורפים אצלנו וכנראה שאחת הסיבות היא גידול בכמות של העגור האפור שמשגשג, וכן גם שינויי האקלים גורמים לעגורים להישאר יותר צפונית לאפריקה, היות שתהליכי המדבור גדלים, כמו גם רצועת המדבר שמתרחבת וגורמת לקושי רב לעגורים לחצות אותו. אבל לא רק אצלנו חל שינוי במיקום של העגורים שחורפים יותר צפונה, ורואים זאת גם בציר הנדידה המערבי (ספרד וצרפת), שבעבר לא ראו שם עגורים בחורף.

"אתמול נספרו באגמון 11 אלף עגורים, וזו היתה הספירה הראשונה", מוסיף צרקה. "הם החלו להגיע לפני שבועיים, קצת הקדימו השנה, ועם הזמן הם יתרבו כשהשיא יהיה בנובמבר". בקק"ל עוקבים אחרי העגורים באמצעות GPS ולמדים על דפוסי הנדידה שלהם.

עוד בוואלה!

תראו את הקשת המדהימה הזו עם העגורים שצולמה בנגב המערבי

לכתבה המלאה
עגורים באגמון החולה. יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
עגורים מופיעים בפולקלור ואגדות נורדיות ואסיאתיות/החברה להגנת הטבע, יהונתן מירב
עגורים על רקע החרמון. יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
עגורים על רקע החרמון/החברה להגנת הטבע, יהונתן מירב

עם זאת, חלק ניכר מהעגורים הנודדים נשארים לחרוף בישראל. אזור החריפה העיקרי שלהם הוא עמק החולה שם מעל ל-40,000 עגורים מבלים בין חודש נובמבר לחודש מרץ. לדברי יהונתן מירב, צפר בכיר בחברה להגנת הטבע, מספרים קטנים יותר חורפים גם בעמק יזרעאל, עמק חפר ובנגב המערבי. העגורים שלא חורפים בישראל ממשיכים דרומה לאפריקה ועשרות אלפים מעבירים את החורף במזרח אפריקה, מדרום לקו המשווה.

לדברי מירב, העגורים הן ציפורים מרתקות שהקסימו את האדם כבר אלפי שנים. "הם מופיעים בפולקלור ואגדות נורדיות ואסיאתיות, ובמקומות כמו יפן מדובר בציפור עם חשיבות תרבותית גדולה מאוד", הוא אומר. "העגורים הם נודדים חזקים, מסוגלים לנדוד גם ביום וגם בלילה, גם בדאיה בטרמיקות וגם במעוף אקטיבי. בנוסף העגורים הם קולניים מאד, קולם נשמע למרחקים והתקשורת הקולית היא כלי חשוב מאד לשמירה על קשר".

עגורים בעמק החולה. יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע
הם מגיעים מרוסיה וממזרח סקנדינביה. עגורים בעמק החולה/החברה להגנת הטבע, יהונתן מירב

הצעירים יוצאים עם הוריהם לנדידה

בחברה להגנת הטבע מציינים כי העגורים הם גם "משפחתיים" מאוד: בני הזוג מגלים נאמנות במשך שנים ארוכות וזו אחת הציפורים היחידות שגם נודדות בתא משפחתי. לאחר עונת הקינון הצעירים יוצאים עם הוריהם לנדידה וגם מבלים ביחד במהלך חודשי החורף, דבר חריג בעולם הציפורים.

"בימים אלו אנו נכנסים לשיא נדידת העגורים, וכאמור ניתן לשמוע להקות של עגורים במשך כל שעות היום והלילה. המקום הטוב יותר לצפות בעגורים בישראל הוא אגמון החולה - קק"ל, שם חורפים עשרות אלפי פרטים", מסכם מירב.

קשת בענן עם עגורים בנגב המערבי. מידד גורן, החברה להגנת הטבע
עגורים בתוך קשת בענן בנגב המערבי/החברה להגנת הטבע, מידד גורן
עגורים באגמון החולה. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
בני הזוג של העגורים מגלים נאמנות במשך שנים ארוכות/ראובן קסטרו
עגורים באגמון החולה בשעת זריחה. פריד קזאמל, מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק,
"ניתן לשמוע להקות של עגורים במשך כל שעות היום והלילה"/פריד קזאמל, מגזין נשיונל ג'יאוגרפיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully