וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמצאו הוכחות ארכיאולוגיות לסיפור משה ובני ישראל בכנען" טענו בדיילי מייל - האמנם?

22.7.2024 / 0:01

"ארכיאולוגים חשפו חפצים ומבנים עתיקים בעיר שבגבולות ישראל, אליה הביא משה את עמו לפני יותר מ-3,000 שנה", ככה טוענים ב"דיילי מייל" על ממצאים מהעיר זנוח, שמוזכרת בספר יהושע - ומצהירים שהם מהווים הוכחה לסיפור התנ"כי. אולם הם מתעלמים מעובדה אחת חשובה מאוד

טריילר לעונה הראשונה של "התורה כולה: סיפורו של משה"/נטפליקס

"ארכיאולוגים מצאו עדויות נוספות לסיפור התנ"כי על משה שהוביל את עמו לארץ המובטחת לפני 3,200 שנה" טענה הכותרת שפורסמה בדיילי מייל הבריטי בשבוע שעבר. לפי הפרסום שם "הארכיאולוגים חשפו את הסודות של עיר מקראית שישבה בתוך 'הארץ המובטחת' שבה התיישבו בני ישראל לאחר שמשה הוציא אותם ממצרים". בסאן הבריטי הלכו אפילו צעד אחד רחוק יותר וקבעו בכותרת ש"ארכיאולוגים של התנ"ך חשפו סודות של עיר עתיקה שמוכיחה שהסיפור של משה שהווביל את עם ישראל לארץ המובטחת הוא אמת".

לטענתם, רשות העתיקות הישראלית שיתפה לאחרונה את ממצאיה מהעיר זנוח, המוזכרת בתנ"ך, ​​וחשפה קירות אבן, כלי חרס וחפצים נוספים שמתוארכים ללפני יותר מ-3,200 שנה. מיד נחזור לטענה הזו ונבדוק את אמיתותה, אבל ראשית - סיפור יציאת מצרים.

בדיילי מייל מזכירים שעל פי התנ"ך "בני ישראל הגיעו לארץ המובטחת, הידועה גם ככנען, בסביבות השנים 1406 עד 1407 לפני הספירה לאחר נדודים של 40 שנה במדבר. כידוע, סיפור יציאת מצרים נפרש על פני ספרי שמות, ויקרא, במדבר ודברים המקראיים - זה מתחיל בבני ישראל המשועבדים במצרים ומסתיים עם פרעה - שלאחר שהוא ועמו סופגים את 10 המכות מסכים לשחרר אותם ואז משה מוביל אותם אל מעבר לים סוף שנבקע בנס.

בצהובון הבריטי ממשיכים לתאר כיצד ברגע שהם הגיעו לחצי האי סיני, כתוב בתורה שהם הגיעו להר סיני, שם קיבל משה את 10 הדיברות. לאחר מכן פנו בני ישראל לגבול הדרומי של כנען, אך "חששו להיכנס והעבירו עשרות שנים במדבר, בעיקר באזור נווה המדבר של קדש ברנע, משם עברו בני ישראל לגבול המזרחי של כנען, שם נפטר משה ונקבר בהר נבו".

בספר יהושע שלאחר מכן, יהושע בן נון לוקח על עצמו את ההנהגה של בני ישראל, מוביל אותם אל הארץ המובטחת מעבר לנהר הירדן וכובש את יריחו - והעיר זנוח מוזכרת בספר יהושע - בפרק ט"ו בפסוקים ל"ד ונ"ה שם מתוארים הגבולות והערים של שבט יהודה לאחר הכניסה לארץ המובטחת, וביניהן זנוח.

עוד על הקשר בין התורה להיסטוריה

נמצאה הוכחה ארכיאולוגית לסיפור התנ"כי על המלאך גבריאל שחיסל 185 אלף חיילי צבא אשור

הנפילים, הענקים מהתנ"ך, היו קיימים וההוכחה נמצאה ברמת הגולן?


צוות החוקרים חפר את האזור כבר ב-2019 אך הם פרסמו את הממצאים שלהם רק במרץ 2024. על פי הפרסום הצוות חשף קירות מעוצבים עם שורות של סלעים גדולים ולבנים, שלדעתם הם קירות תמך עבור טרסות חקלאיות ששימשו ליצירת שטחים מפולסים לשתילה ולהגנה על אדמה תלולה יותר מפני סחף.

כמו כן, אותרו חרסים משומרים היטב, כאשר באחד מהן הייתה חותמת על הידית עם הכיתוב 'של המלך', שנועדה לפי הדיילי מייל לכבד את מלכותו של המלך חזקיהו, שמלך על יהודה החל משנת 727 לפנה"ס או 715 לפנה"ס עד 698 לפנה"ס או 686 לפנה"ס.

עוד בוואלה!

עם Walla mobile מקבלים יותר! תוכניות סלולר במחיר משתלם

לכתבה המלאה
אחד מהקירות שנחפרו בעיר זנוח. רשות העתיקות
אחד מהקירות שנחפרו בעיר זנוח/רשות העתיקות

הבעיה - הפרסום הזה לא מסתדר עם ממצאי החוקרים

לפי המתואר בצהובונים הבריטיים שברי חרס רבים נמצאו בחפירות, כאשר כ-20 אחוזים מהם מתוארכים לפי הפרסום לתקופה שבה נטען שבני ישראל הגיעו לכנען לאחר 40 שנות המדבר - והשאר עוצבו במהלך 900 השנים הבאות.

לעומת זאת, במאמר עצמו שפרסמו החוקרים כתוב בפירוש כי על סמך מטבעות שהתגלו בחפירת הקירות שנראה כי זמנם הוא ראשית התקופה הביזנטית - כשהאימפריה הביזנטית הוקמה בכלל בשנת 395 לספירה ושלטה בישראל בין השנים 395-638 - כלומר מאות שנים לאחר התקופה בה בני ישראל הגיעו לכנען. החוקרים כותבים כי "הקירות שנחשפו בחפירה שימשו כנראה קירות תמך של מדרגות חקלאיות, שנבנו במדרון שלמרגלות חורבת זנוח והיו חלק מהפעילות החקלאית בעורף היישוב ששכן בחורבה. סביר להניח כי מקצת מן הממצאים שהתגלו בחפירה מקורם בחורבה, והם נסחפו במהלך הדורות במדרון, אך מרביתם, ובעיקר אלה מראשית התקופה הביזנטית, קשורים בפעילות החקלאית שהתקיימה במדרונות הגבעה. הכמות הגדולה של הממצאים מעידה על העוצמה והפוטנציאל של השרידים באחד מתלי שפלת יהודה הפחות מוכרים".

בשום שלב במאמר של הדיילי מייל, שצוטט בהרחבה בכלי תקשורת נוספים, לא מצויינת שום אסכמתא שמקשרת בין אתר החפירות בזנוח לבין משה, יהושע בן נון או התקופה בה בני ישראל התיישבו לראשונה בכנען - וכמובן שאין שם (כפי שנטען בכותרת) שום "עדויות לסיפור התנ"כי על משה שהוביל את עמו לארץ המובטחת לפני 3,200 שנה".

בדוח החפירה בחורבת זנוח (מזרח) שפורסם בגיליון 136 של חדשות ארכיאלוגיות של רשות העתיקות לא מוזכרים ולא במילה משה רבנו, יציאת מצרים, יהושע בן נון או כל קשר לאותה תקופה. למעשה אפילו המלך חזקיהו כלל לא מוזכר בה, אלא רק שנמצאה ידית עם חותמת "למלך" שמתאורכת לסוף תקופת הברזל (כלומר באזור המאה ה-6 לפני הספירה).

ד"ר דן מקלאן, אחד מחוקרי התנ"ך המוכרים בעולם ובעל דוקטורט בתיאולוגיה ודת, הקדיש לפרסום של הדיילי מייל סרטון שפורסם בחשבונות האינסטגרם והטיקטוק המצליחים שלו, בו אמר בפירוש כי ""לא. אף ארכיאולווג לא גילה כרגע עוד עדות לסיפור התנ"כי על משה. ה"דיילי מייל" פרסם מאמר שטוען כי רשות העתיקות הישראלית שיתפה לאחרונה את ממצאיהם מזנוח שמוזכרת בברית הישנה וחשפו קירות אבן, חרסים וחפצים אחרים שמתוארכים ללפני יותר מ-3,200 שנים. יש כאן שתי בעיות גדולות - הראשונה היא שהם טועים בשם של רשות העתיקות, אבל הבעיה הגדולה יותר היא שהממצאים האחרונים שלהם, אשר פורסמו בכתב העת המקוון 'חדשות ארכיאולוגיות' בכלל לא מתארכים שום ממצא לתקופה שקרובה ללפני 3,200 שנה".

"מצג שווא בוטה של ​​הממצאים שפורסמו על ידי הארכיאולוגים"

הוא מסביר שהמאמר בדיילי מייל טוען שייסוד זנוח והאירועים מסיפור משה והגעת בני ישראל לכנען קרו לפני כ-3,400 שנה, אבל "דוח החפירות הזה מתארך את החפצים שנמצאו לתקופה הביזנטית ולתקופת הברזל המאוחרת, במיוחד המאה ה-7 לפני הספירה - יותר מ-700 שנה לאחר ההקמה של זנוח וכל מה שיכול להיות מקושר אפילו באופן קלוש לכל תיעוד היסטורי של משה או יהושע".

ד"ר מקלן מסכם ש"הכתבה הזו בדיילי מייל פשוט משקרת באופן מוחלט לגבי הנתונים שפורסמו על ידי רשות העתיקות והיא מצג שווא בוטה של ​​הממצאים שפורסמו על ידי הארכיאולוגים - בכדי שזה יישמע כאילו יש ממצאים ארכיאולוגים שתומכים בסיפור ההיסטורי של יציאת מצרים וכיבוש כנען, אבל הארכיאולוגיה אינה תומכת מבחינה היסטורית באף אחד מהסיפורים הללו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully