וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמצאה הוכחה ארכיאולוגית לסיפור התנ"כי על המלאך גבריאל שחיסל 185 אלף חיילי צבא אשור

23.6.2024 / 0:03

אתר ארכיאולוגי שהתגלה לאחרונה ליד גבעת התחמושת עשוי לספק עדות לסיפור המקראי על הקרב העקוב מדם בין המלאך גבריאל ל-185 אלף חיילים אשוריים שפלשו לירושלים

מקדש שער וממצאים מתקופת בית המקדש הראשון נמצאו בתל לכיש/רשות העתיקות

חוקרים בירושלים חשפו בסיס צבאי עתיק שעשוי לספק ראיות לקרב עקוב מדם שהתנהל בין צבא האל לחיילים אשורים שהגיעו לכבוש את ארץ הקודש לפני כ-2,700 שנה, כך דיווח ה-DailyMail. לטענתם הממצא הזה עשוי לאשר את אמיתות הסיפור התנ"כי על מלאך האלוהים שהדף מתקפה על ירושלים.

כפי שכתוב בתנ"ך בספר מלכים, המלאך גבריאל ירד מן השמים על הכוחות הפולשים - והרג 185,000 חיילים אשוריים בלילה, כשאלה עשו את דרכם לכבוש את ישראל - "וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּכֶּה בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר מֵאָה שְׁמוֹנִים ‏וַחֲמִשָּׁה אָלֶף. וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וְהִנֵּה כֻלָּם ‏פְּגָרִים מֵתִים. וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ, וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר, ‏וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה".

עד כה לא הייתה שום עדות ארכיאולוגית לכך שהאירוע העל טבעי - או אפילו כל קרב שהוא - אכן התרחש. כעת, באמצעות טכניקות מיפוי מודרניות, הארכיאולוג סטיבן קומפטון טוען שהוא מצא עדויות לכך שהקרב האפי התרחש.

האימפריה האשורית שלטה בשטחי המזרח הקודם בין השנים 1,365 ל-609 לפני הספירה והגיעה לשיא כוחה כשהיתה תחת הנהגת המלך סנחריב, שרצה לשלוט פוליטית וכלכלית על כל הנתיבים על פני המדבר הסורי שהובילו לים התיכון. חריטה ידועה על קירות האבן של ארמון סנחריב מתאר את כיבוש לכיש (תבליט לכיש), עיר שנמצאת כ-68 קילומטרים דרומית לירושלים. בעזרת חריטה עתיקה זו, הצליח הארכיאולוג סטיבן קומפטון להצליב תמונות אוויריות של האזור לכאורה - חלק מהאתר ההיסטורי הישראלי "גבעת התחמושת" - שצולמו בשנת 1910 כדי לגלות שהמפות תואמות.

גבעת התחמושת, ירושלים. Ran Zisovitch, ShutterStock
גבעת התחמושת, ירושלים/ShutterStock, Ran Zisovitch

"נראה שזה המקום שבו היה מחנה הצבא של סנחריב בזמן המצור על ירושלים, שהופיע בשלושה ספרים בתנ"ך", כתב קומטפון בהודעה לעיתונות ב-4 ביוני. הרישומים הצביעו על חורבות של קיר היקפי ושברי חרס קבורים שהתגלו כבני 2,600 שנה לפחות, לפי הניתוח של קומטפון. כעת מאמינים כי האתר ננטש לאחר פלישת סנחריב. החוקרים מקווים להשתמש בשיטות דומות כדי לחשוף בסיסים צבאיים דומים וערים עתיקות אחרות שנהרסו על ידי האימפריה האשורית.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
ציור של המלאך גבריאל מכה את צבא סנחריב. Gustave Dore's Bible, צילום מסך
איור של המלאך גבריאל מכה את צבא סנחריב/צילום מסך, Gustave Dore's Bible

ב-2021, קומפטון צייץ ב-X שהוא גילה את מיקומם של המחנות הצבאיים של סנחריב. המיקום גם סימן שזהו האתר שבו תכננו כוחותיו של סנחריב את התקפתם מכיוון שהוא נקרא בערבית "חירבת אל מודאוורה", כלומר "הריסות מחנה השליט הפולש". לפני שקומפטון גילה את האתר האשורי, חוקרים אחרים נתקלו רק באתר מחנה צבאי עתיק אחד באזור.

עוד בנושא:
חוקר מקרא טוען שבתל לכיש יש ראיות שמוכיחות את אמיתות התנ"ך

המשפט הקדום ביותר שנכתב באלפבית התגלה בתל לכיש

לוחות האבן המנציחים את כיבוש לכיש שנמצאו על קירות ארמונו של מלך אשור:

לוחות אבן המנציחים את כיבוש לכיש על קירות ארמונו של מלך אשור סנחריב,  שמציגים את מחנהו הצבאי. Tom-B, ShutterStock
המלאך גבריאל ירד מן השמים על הכוחות הפולשים - והרג 185,000 חיילים אשוריים בלילה/ShutterStock, Tom-B
לוחות אבן המנציחים את כיבוש לכיש על קירות ארמונו של מלך אשור סנחריב,  שמציגים את מחנהו הצבאי. S. C. Compton, צילום מסך
עד כה לא הייתה שום עדות ארכיאולוגית לכך שהאירוע העל טבעי - או אפילו כל קרב שהוא - אכן התרחש/צילום מסך, S. C. Compton
לוחות אבן המנציחים את כיבוש לכיש על קירות ארמונו של מלך אשור סנחריב,  שמציגים את מחנהו הצבאי. S. C. Compton, צילום מסך
הארכיאולוג סטיבן קומפטון טוען שהוא מצא עדויות לכך שהקרב האפי התרחש/צילום מסך, S. C. Compton

האתר המשני נכבש בתקופת המצור הרומי על ירושלים ומתווהו נתן לחוקרים דרך להשוות את מתווה המחנה הצבאי שלו לאשורים. "מחנות צבאיים רומיים היו תמיד מלבניים, בעוד שזה היה אליפסה, הצורה האופיינית למחנות אשוריים", כתב קומפטון בהודעה לעיתונות.

השיטות שבהן השתמש קומפטון כדי למצוא את אתר המחנה של סנחריב הובילו לגילוי מחנות צבאיים אשוריים נוספים. "במקרים מסוימים, ניתן היה גם להשתמש במחנות החדשים שהתגלו כדי לאתר את האתרים של ערים עתיקות שידוע כי האשורים נצורו בהן, אך מיקומן לא היה ידוע או לא ברור", כתב קומפטון.

בשלושה מקומות שונים בתנ"ך מספרים את סיפור ניצחונו של אלוהים על האשורים בירושלים: ישעיהו ל"ז; מלכים ב', יט; ודברי הימים ב', ל"ב. הסיפור מספר כי שליט ירושלים המלך חזקיהו התפלל לאלוהי ישראל להגנה - והמלאך גבריאל נשלח לארוב לחיילים בזמן שישנו וחיסל אותם בזה אחר זה, כפי שכתב רבי אליעזר הגדול: "בשעה שראה נבוכדנצר את גבריאל נזדעזעו כל איבריו, ואמר: 'זהו מלאך שראיתי במלחמת סנחריב שנדמה כביבית קטנה של אש ושרף את כל מחנהו'" (דניאל פרק ג, תתרסב).

ישנם תיאורים אחרים היסטוריים של הקרב, כשההיסטוריון הבבלי ברוסוס כתב שמגיפה הייתה מה שחיסל את הצבא האשורי, וההיסטוריון היווני הרודוטוס טען שעכברים פלשו למחנה האשורי בלילה ולעסו את מיתרי הקשתות ורצועות המגן שלהם, והותירו אותם חסרי הגנה בקרב למחרת בבוקר.

הגבעה המפורסמת בה התחולל ככל הנראה הקרב, היתה עוד גבעה בירושלים עד שנות ה-30 של המאה ה-20, אז הפכו הבריטים את חלקה למחסן תחמושת לצורך הגנתה - ושינו את שמה לגבעת התחמושת. ב-1948 כבש הצבא הירדני את הגבעה מידי הבריטים ובנה תעלות הגנה מסביב לה. האתר החליף ידיים שוב שני עשורים מאוחר יותר, כאשר צנחנים ישראלים נלחמו להשתלט על הגבעה במהלך מלחמת ששת הימים. כיום, האתר הוא אנדרטה ומוזיאון המוקדש לאותו קרב עקוב מדם שבו נהרגו 36 צנחנים ישראלים וכ-70 חיילים ירדנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully