וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפילים, הענקים מהתנ"ך, היו קיימים וההוכחה נמצאה ברמת הגולן?

12.3.2024 / 0:06

הדוקומנטרי "מלאכים וענקים, הצופים והנפילים" מנסה לפתור תעלומה עתיקה: האם הענקים המקראיים "הנפילים" היו אי פעם והאם הם עדיין קיימים בעולם? החקירה נפתחה כאן אצלנו ברמת הגולן

הטריילר ל - Angels & Giants, The Watchers & Nephilim/The Inspiration Networks

בימי קדם היו סיפורים על יצורים ענקיים שנקראו הנפילים. אומרים שהישויות האלו נולדו כאשר מלאכים ונשים אנושיות הביאו ילדים משותפים. בעוד שרבים מאמינים כי מדובר בסיפורי אגדות, אחרים מאמינים שצאצאיהם עדיין בחיים כיום. רעיון זה עורר ויכוח רב שנים בין חוקרים מקצועיים וחובבים.

סיפוריהם של הענקים הנפילים הגיעו ממיתוסים עתיקים ומטקסטים דתיים. אזכור ידוע אחד נמצא בספר בראשית (פרק ו', פסוק ד'). הוא מספר על "בני אלוהים" שהגיעו ארצה והביאו ילדים לעולם עם בנות אנוש, מה שהביא להולדת יצורים רבי עוצמה בעלי גודל או צורה חריגה המכונים הנפילים, שעל פי המסופר בבראשית ובכמה ממדרשי חז"ל אם מקבלים את התיאור כפשוטו, היו מלאכים או צאצאי זיווג של בני-אלוהים או מלאכים עם בנות אדם. במדרשים ובספרים החיצונים שנכתבו בימי בית שני מזוהים הנפילים עם המלאכים שבגדו באלוהים, הפרו את תפקידם וסולקו או ירדו לארץ.

מדרשים אחרים מתארים את הנפילים כיצורים אגדתיים, שכל אחד מהם היה נדרש לאלף גמלים, אלף סוסים ואלף שוורים להשביע את רעבונו האדיר, וכאשר החליט ה' להשמיד את הארץ במבול ניסו הנפילים להראות את כוחם בסוג של התרסה כלפי האל, שלחו ידיהם אל על וניסו לחסום את ארובות השמים וברגליהם לסתום את התהומות אך ה' הרתיח את המים ושלק אותם.

הסיפורים האלה גרמו לאנשים לתהות אם דמם של הענקים העתיקים האלה ממשיך להתקיים בקרבנו גם כיום. המאמינים טוענים שהענקים האלה היו אמיתיים ושצאצאיהם אולי שרדו לאורך זמן על ידי ערבוב עם אוכלוסיות אנושיות, כשהצאצאים האלה ככל הנראה גם ירשו תכונות ייחודיות מאבותיהם הענקיים.

שלב ההוכחות הממשיות והעדויות הארכיאולוגיות

תומכי התיאוריה מצביעים על תגליות לכאורה וממצאים מוזרים כעדות אפשרית לקיומם של הנפילים. אלה כוללים מציאת שלדים גדולים במיוחד ומבנים עתיקים שאינם זוכים להסבר ריאלי. עם זאת, חשוב לציין שהראיות הללו שנויות במחלוקת וניתן לפרש אותן בדרכים שונות. המפקפקים חושבים שממצאים אלה עשויים לנבוע מזיהוי שגוי או שינויים טבעיים בגוף האדם.

סדרת דוקו של The Inspiration Networks, רשת בידור משפחתית דתית, בשם Angels & Giants, The Watchers & Nephilim ("מלאכים וענקים, הצופים והנפילים") כוללת ארבעה פרקים בני שעה המהווים חקירה רצינית של התיאוריות המדוברות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הטריילר ל-Angels & Giants, The Watchers & Nephilim

רודי לנדא, מפיק ובמאי בכיר ב-The Inspiration Networks ודיוויד סרולו, מנכ"ל החברה, החליטו להפיק את הסרט לפני שלוש שנים. ההתלהבות שלהם מהנושא ניזונה מאהבתם לתנ"ך. "התנ"ך מתאר את הנפילים במספר מקומות", אמר לנדא, "הפירוש העיקרי לנפילים מופיע בבראשית פרק ו'. הנפילים היו צאצאים של ישויות שמימיות שהוצבו בממלכה הרוחנית כדי להשגיח על הארץ באותם ימים. הם היו נסיכויות בממלכה השמימית". הוא הוסיף שבפרק אחר בספר בראשית נכתב ש"בני האלוהים" חיו עם בנות האדם וצאצאיהם של איחודים אלה נקראו הנפילים, גזע של ענקים שחיו על פני האדמה. כלומר קיימות שתי גרסאות לזהותם של יצורים אלה: הנפילים הם מלאכי עליון שירדו לארץ ("מלאכים נופלים") ולקחו להם בנות זוג מנשות בני האדם או שהם תוצאה של אותם זיווגי כלאיים אסורים.

"סדרת הדוקו מביאה את המקורות התנ"כיים, אבל היא צריכה להיות מעניינת גם עבור צופים לא דתיים", אמר לנדא, "אנחנו מחפשים הוכחות ממשיות, את העקבות והרמזים שיש בעולם, ולא רק את הטענות המבוססות על אמונה. כי יש כל כך הרבה עדויות ארכיאולוגיות שצריך לחקור". הנושא יכול בקלות להפוך לסנסציוני, ולנדא הדגיש שהוא לא רצה לנקוט בגישה הזו. הוא נעזר בסופר דאגלס ואן דורן, שזה עתה כתב ספר בנושא, כדי להנחות את הפרויקט. "אנחנו מציגים את הראיות ואנחנו מזמינים אנשים לחקור כדי להגיע למסקנות משלהם", אמר לנדא, "אנחנו לא דוגמטיים ולא מסתירים שום דבר. אנחנו מביאים את המקורות ומעודדים את הצופה לשאול שאלות, להמשיך ללמוד ולעשות מחקר משלו".

עוד בנושא:
מומחים ניסו לפענח היכן נמצא גן עדן - ויש להם מועמד מוביל

שרידי בני אדם בגובה 3 מטרים נמצאו במערה: "עוד הוכחה שענקים שוטטו על פני כדור הארץ"

החיפושים מתחילים בישראל

המחקר לוקח אותם לטיול מסביב לעולם, בין היתר מצרים, פרו וארה"ב - אולם נקודת הפתיחה של הצוות היא ברמת הגולן, כאן אצלנו בישראל. "זה הגיוני להתחיל בישראל, במקום שבו החל סיפור הנפילים - וזה בגולן", הדגיש לנדא. ספר חנוך א', מקור אפוקריפי מהמאה השנייה לפני הספירה המיוחס לסבא רבא של נח המקראי, מתאר את הנפילים וטוען ששמו של הר החרמון נגזר מהמילה "חרם". לפי ספר חנוך א', הנפילים גורשו מהשמיים ונשלחו אל הר החרמון. האזור, המכונה הבשן, הוא המקום שבו יצא עוג המלך נגד בני ישראל בעת כניסתם לארץ המובטחת.

החיפוש של לנדא אחר האמת הביא אותו לגלגל רפאים (גלגל הענקים) - רוגם, מעגל אבנים ומונומנט מגליתי עתיק הנמצא ברמת הגולן. מהקרקע הוא נראה כערימות אקראיות של סלעים, אולם מלמעלה הוא מרשים למדי וחושף כחמש טבעות קונצנטריות, כשהטבעת החיצונית ברוחב של יותר מ-150 מטרים. במרכזו תלולית של אבנים רופפות בקוטר של למעלה מ-20 מטרים ובגובה של למעלה מ-5 מטרים, המכסה חדר מרכזי חצוב בסלע מוצק. ארכיאולוגים מתארכים את תחילת הבנייה שלו כבר לשנת 3500 לפני הספירה. מטרת גלגל רפאים היא עדיין בגדר תעלומה ובמוקד דיון של מלומדים. "יש תיאוריות שטוענות שעוג מלך הבשן נקבר בגלגל רפאים", אמר לנדא.

הסרט בוחן את התיאוריה לפיה מרכז המבנה שימש כתא ריקבון שבו אפשרו לגוף להתפרק. העצמות היו נקברות מאוחר יותר במבנה דמוי נחש ענק של אבנים רופפות בצמוד לטבעות אבן. "הסידור הכפול הזה, עיגולי אבנים ליד תל נחש, מופיע בכמה מקומות ברחבי העולם שבהם היה ידוע שהוא משמש כנקרופוליס לצורת קבורה זו", הסביר לנדא.

לנדא הוסיף כי גלגל רפאים מיישר קו עם תופעות אסטרונומיות משמעותיות. הכניסה למרכז משקיפה על הזריחה בשעון הקיץ. חריצים בקירות מציינים את ימי השוויון באביב ובסתיו. סימונים אחרים מצביעים על עליית הכוכבים. ניתן היה להשתמש באתר כדי לחזות את תחילת העונה הגשומה, מיומנות הישרדות חשובה מאוד. "ברור שהייתה בנייה מאוד אינטליגנטית מאחורי האתר", ציין לנדא.

בהתבסס על בראשית י"ד (פסוק י"ג), המתאר פליט שסיפר לאברהם על לכידתו של לוט, הגמרא מלמדת שעוג מלך הבשן היה חי בתקופת נח אך נמלט מהמבול על ידי היצמדות אל דופן התיבה באמצעות סולם. עוג מופיע גם בספר דברים ג', פסוק י"א, כאדם היחיד שנותר מהרפאים. הערכה גסה של גודלו של עוג יכולה להיעשות על סמך התייחסות לגודל מיטתו המתוארת כתשע אמות באורך, ארבע אמות ברוחב. המדידה התנ"כית של אמה, פשוטו כמשמעו היא אורך ידו של אדם בינוני מהמרפק ועד לקצה האצבע אמה - כ-45 ס"מ, מה שאומר שהמיטה של אוג הייתה באורך של יותר מ-4 מטרים וברוחב של כמעט 2 מטרים.

גלגל רפאים ברמת הגולן. מוזיאון עתיקות הגולן, אתר רשמי
גלגל רפאים ברמת הגולן והקשר שלו לנפילים/אתר רשמי, מוזיאון עתיקות הגולן

האם הנפילים עדיין קיימים?

לחוקרים יש הסברים שונים לסיפורים העתיקים ולראיות כביכול לקיומם של הנפילים הענקים. הם מאמינים שהסיפורים של יצורים ענקיים הגיעו מהעובדה שבני האדם הוקסמו מיכולות פיזיות יוצאות דופן או ניסיונות להסביר אירועים חריגים בהיסטוריה. הם מציינים שחסרה הוכחה מדעית ושייתכן כי אפליה תרבותית השפיעה על הפרשנות של טקסטים וחפצים עתיקים.

השאלה האם דמם של הנפילים עדיין זורם בגופנו נותרה נושא לוויכוח ולחקירה. יש אנשים שממשיכים לחפש ראיות קונקרטיות לתמיכה בטענותיהם, בעוד שאחרים רואים בסיפורים רק סמל ומתמקדים בהשפעתם על התרבות והדמיון האנושיים.

הרשת שוקלת כעת את הדרך הנכונה להפצה של הסרט ומצפה להוציא את "Angels & Giants: The Watchers & Nephilim" לשידור בסתיו הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully