וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: גוזל של דורס ישראלי בקע בשידור חי, וישר קיבל שפן לאכול

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 11:27

גוזל עקב עיטי חדש נולד מול המצלמות במסגרת סדרת הריאליטי הכי טובה בארץ: "עופות דורסים בשידור חי". אבל בגלל המלחמה קיים חשש להמשך עונה נוספת בפרויקט המיוחד הזה. בינתיים, צפו בהורים המאושרים מאכילים את הרק הנולד בחולד ושפן סלעים

עקב עיטי מאכיל גוזל שרק בקע, מרץ 2024/צילום: פרויקט עופות דורסים בשידור חי

עונת קינון הדורסים הגדולים בישראל החלה לאחרונה, ואיתם השידורים החיים במסגרת פרויקט "עופות דורסים בשידור חי". השידור החי הראשון לעונה התשיעית של הפרויקט הינו מקן של עקבים עיטים ששבר שיא ישראלי חדש לתיעוד של קינון מוקדם של עקבים עיטים, כאשר הנקבה הטילה ביצה בשבוע הראשון של פברואר, ורוב הזוגות מטילים בחודש מרץ.

הסיבה לכך, ככל הנראה, קשורה למרכיב המיוחד והגבוה בדיאטה של זוג העקבים הזה - שפני סלע (אשר נפוצים מאוד במרחבי שיחור המזון שלהם). והשבוע, בערב יום ראשון, 38-37 יום לאחר הטלתה של הביצה הראשונה, בא לעולם גוזל עקבים ראשון מתוך ארבע ביצים, בשידור חי, וריגש את הצופים הרבים.

עוד על דורסים ב"לייב":
בהצלחה קטנצ'יק: גוזל של רחם פרח לראשונה מהקן בנגב
גוזלי נשרים מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי" פרחו מהקן
גוזלי עיט ניצי שבקעו בשבי בכרמל, אומצו על ידי זוג עיטים בטבע

בקיעת גוזל של עקב עיטי. פרויקט עופות דורסים בשידור חי, החברה להגנת הטבע
ראשון מתוך ארבע ביצים. בגודל החדש מואכל על ידי אמו/החברה להגנת הטבע, פרויקט עופות דורסים בשידור חי
עקב עיטי מאכיל גוזל שרק בקע. פרויקט עופות דורסים בשידור חי, החברה להגנת הטבע
בקרוב יבקעו לגוזל אחים. נקבת העקב מאכילה את ה"ילוד החדש" בקן/החברה להגנת הטבע, פרויקט עופות דורסים בשידור חי

המצב הביטחוני גרם לבעיות תקציב להמשך השידור החי

ד"ר גלעד פרידמן, מנהל הפרויקט, מספר שלאחר שהגוזל השלים את בקיעתו במהלך הלילה, בבוקר יום שני הוריו הנרגשים כבר האכילו אותו בחולד ובשפן סלעים שניצודו על ידי הזכר. "כרגיל, היתה זו הנקבה האדירה והאגרסיבית שחתכה עבורו פיסות קטנות והאכילה אותו בעדינות מרשימה. אחיו הקטנים צפויים לבקוע בימים הקרובים ועד אז, זוג העקבים יחממו ויאכילו אותו תוך כדי דגירה על שאר הביצים. לנו נותר רק להחזיק אצבעות לבקיעה מוצלחת של כל הגוזלים בשידור חי", הוא אומר.

בעקבות המצב הביטחוני והמלחמה בצפון ובדרום, שידורם של קינונים נוספים, ביניהם האוחים, העיטים הניציים, הנשרים וכדומה, לא יועברו בגלל בעיות תקציב. על מנת לשדר לפחות שידור אחד או שניים, אנשי הפרויקט, שלו שותפים השנה רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וקרן דוכיפת - יצאו בגיוס המונים ועד כה גויס רק חלק מהתקציב בזכות 333 תורמים, אולם ככל שהציבור בישראל יירתם ויתרום כך יועברו שידורים נוספים.

קינון עקבים עיטיים. פרויקט עופות דורסים בשידור חי, החברה להגנת הטבע
למחרת הבקיעה, הוריו כבר האכילו אותו בחולד ובשפן סלעים/החברה להגנת הטבע, פרויקט עופות דורסים בשידור חי

אוכלוסיית העקב העיטי בישראל הצטמצמה באופן מובהק

פרויקט "עופות דורסים בשידור חי" הוקם באביב 2016 ומאז הצליח להעביר 33 שידורים ישירים אשר חושפים את עולמם המרתק של העופות הדורסים הגדולים המקננים בישראל: העקב העיטי, החיוויאי, האוח העיטי, העיט הניצי, הרחם והנשר. בעזרת מצלמות Online מיוחדות אשר הותקנו בסמוך לאתרי הקינון הטבעיים של הדורסים, הפרויקט מעביר בשידור ישיר (24/7) את כל מהלך הקינון והשתלשלות הדגירה, הציד והטיפול בגוזלים עד לפריחתם המוצלחת מהקן (ואף כישלונות דרמטיים ועצובים). צוות הפרויקט מנצל את התשתית שהוקמה לאורך השנים בעמל רב ודרכה מצליח להעביר מדי שנה תכנים ערכיים בפני עשרות מיליוני צופים מ-120 מדינות שונות, יחד עם הדגשת חשיבות השימור של המערכות הטבעיות ורצף השטחים הפתוחים בישראל. כל זאת על מנת שילדינו ונכדינו יוכלו להמשיך ולחוות את פראיותו של הטבע הישראלי ולצפות בכל בעלי החיים שטרם נעלמו ממנו.

ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, אומר ש"אוכלוסיית העקב העיטי המקננת בישראל הצטמצמה באופן מובהק באזורים שונים בחבל הים תיכוני, בכרמל ובגליל ויתכן שגם בגולן. חלק מהגורמים הינם סגירת החורש המעוצה ונטיעות לצד הפרעות במצוקי קינון. גורם נוסף שמזוהה בשנים האחרונות הוא פגיעה מטורבינות רוח. לכן התחלנו לקיים סקרי קינון ולמשדר פרטים באוכלוסייה כדי ללמוד את הדמוגרפיה וגורמי האיום על-מנת להתמודד איתם. המעקב המצולם חושף פרטים חשובים על הביולוגיה ובמיוחד על האיומים על קינון ועל תזונת גוזלים".

עקב עיטי מאכיל גוזל שרק בקע. פרויקט עופות דורסים בשידור חי, החברה להגנת הטבע
המעקב המצולם חושף פרטים חשובים על הביולוגיה, האיומים על הקינון ועל תזונת גוזלים/החברה להגנת הטבע, פרויקט עופות דורסים בשידור חי
עקב עיטי דוגר. פרויקט עופות דורסים בשידור חי, החברה להגנת הטבע
אחד מהורי העקב דוגר/ת על שאר הביצים בקן/החברה להגנת הטבע, פרויקט עופות דורסים בשידור חי

לא ניתן ללמוד על עופות דורסים ללא מעקב 'חטטני'

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים: "תיעדנו ולמדנו על הביולוגיה ומלחמת הקיום המורכבת על העופות הדורסים ונחשפנו לעובדות שלא ניתן ללמוד עליהן ללא מעקב 'חטטני' שכזה. צילום הקינון רק העצים את הידוע שלנו על האיום על שרידת העופות הדורסים והצלחת הקינון לבין והתשתיות אדם, והפקנו תובנות חשובות עבור ממשק השמירה על העופות הדורסים. הודות לתיעוד האינטימי, מתאפשרת הפקת תובנות חשובות על פעולות הממשק האפשריות עבור ניהול אוכלוסיית דורסים במצבי קיצון. ולא פחות חשוב, אנו שמחים ליצור שינוי אמתי בחינוך לשמירת טבע בפני מיליוני צופים מכל רחבי העולם".

לדברי ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע: "זוג העקבים העיטיים שזה עתה הפכו שוב למשפחה, מסייע לנו להביא את החשיבות של השטחים הפתוחים והמגוון הביולוגי למודעות הציבורית. מיליוני הצופים והגולשים ברשתות החברתיות, ביניהם צעירים וצעירות רבים, נחשפים לעולמם המיוחד של העקבים, להתמודדויות היום-יומיות שלהם עם הפיתוח המואץ סביבם וההפרעות הבלתי פוסקות כתוצאה מפעולות אדם, ואנחנו רואים שהמסרים של שמירת טבע חשובים לרבים ועוברים בצורה הזו. נאחל לגוזלים הקטנים שיתחזקו ויגדלו להיות עופות דורסים מרשימים, שיצטרפו לכל הצעירים של שנת 2024 שעתידים לתמוך ולאושש את אוכלוסיית הדורסים הנמצאת בסכנה ממשית".

לתרומה קלה, בטוחה ומוכרת במס היכנסו לדף התרומות
לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי"
לצפייה ישירה בקינונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully