וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוזלי נשרים מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי" פרחו מהקן

לאחר 194 ימים רצופי של טיפול בביצה ולאחר מכן בגוזל, פרח הנשר מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי". "הנשרון אזר אומץ והתעופף בהצלחה מהקן וזוג הוריו יכולים להיות גאים", מציין ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט

גוזל הנשרים פרח מהקן של הנשר האלמן (T99) וזוגתו (J35)/מתוך פרויקט "עופות דורסים בשידור חי"

בשבוע שעבר, לאחר 194 ימים רצופי של טיפול בביצה ולאחר מכן בגוזל, פרח הנשר הצעיר והמפורסם מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי", לקול תשואות הצופים והעוקבים. בכך, החל את "תקופת הפריחה" הארוכה של הנשרים, במהלכה ההורים ימשיכו לדאוג ולהאכיל את הפרחון הטרי.

ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", מציין כי לאחר שבועיים עמוסים בחוסר מנוחה, בהתרגשות ובאימוני תעופה תכופים, הנשרון אזר אומץ והתעופף בהצלחה מהקן וזוג הוריו יכולים להיות גאים בעצמם כי התמדתם ומסירותם השתלמה. "לצד ההתרגשות הרבה, השבועות הקרובים טומנים בחובם גם סכנות רבות עקב חוסר ניסיונו המובהק במעוף בטוח. פציעות ושברים עקב תעופה לקויה, תשישות ורעב עקב חוסר ניסיון בהגעה אל אזורי ההאכלה, אינן תופעות נדירות, לצערנו. נאחל לפרחון הטרי הצלחה רבה ושינהג במשנה זהירות בכל אשר יפנה ואנחנו נמשיך לעקוב אחריו כל עוד הוא ימשיך לבלות במצוקי הקינון", הוא אומר.

גוזל הנשרים פרח מהקן של הנשר האלמן (T99) וזוגתו (J35). החברה להגנת הטבע
גוזל הנשרים פרח מהקן של הנשר האלמן (T99) וזוגתו (J35)/החברה להגנת הטבע

"נלחמים על כל ביצה"

גוזל הנשרים פרח מהקן של "הנשר האלמן" (T99) וזוגתו (J35), לאחר תהליך רבייה ארוך ומשמעותי: כ-50 ימים של חיזור ובניית הקן, 55 יום של דגירה רציפה ו-139 יום של טיפול בגוזל עד לפריחתו. אם מוסיפים לכך את 30 הימים של טיפול בגוזל במהלך "תקופת הפריחה", מגיעים לכ-274 יום, כתשעה חודשים, שבהם הם "עסוקים" בקינון במהלך מחזורם השנתי, ורק אז נותרו להם עוד 2-3 חודשים בלבד עד תקופת החיזור הבאה. "לא סתם נלחמים על כל ביצה, ולא ייאמן שדבר כזה קטן ושברירי הופך להיות כזה מלך ענק ומרשים. נאחל לפרחון הטרי הצלחה רבה ושינהג במשנה זהירות בכל אשר יפנה ואנחנו נמשיך לעקוב אחריו כל עוד הוא ימשיך לבלות במצוקי הקינון", מוסיף ד"ר פרידמן.

בנוסף, גם גוזל הנשרים של זכר A40 ונקבה E76 פרח מהקן, 136 יום לאחר בקיעתו המרגשת אל מול המצלמות האונליין. זהבה סיגל, אקולוגית הר הנגב ברשות הטבע והגנים: "רשות הטבע והגנים עושה מאמצים גדולים לשמור על אוכלוסיית הנשרים בניהם לכידה תיוג ומשדור, ניטור קינונים והאכלה בטוחה. מושבת הקינון הגדולה ביותר היא במצוק הצינים. במהלך השנים 21-22 מתו 31 נשרים רובם מהרעלה. 18 נשרים בוגרים שמתו בהרעלה בדרום משפיעים על מספר הקינונים. אחוזי ההצלחה של קינוני הנשרים נמוך. כ-50% ולכן כל גוזל שפורח זו תוספת משמעותית לאוכלוסייה. שיתוף הציבור כמו ביום הנשר ובחשיפה לצילומי הקינונים מגביר את המודעות לסכנה הגדולה של הרעלות. זהו הגוזל השביעי שפורח במצוק הצינים וצפויים עוד ארבעה".

ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע: "לנשר עונת קינון ארוכה ביותר, והגוזלים שפרחו בשבוע האחרון מהקן משקפים את ההשקעה העצומה של הוריהם בגידולם. הנשרים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה בישראל, עקב הרעלות, התחשמלות, התנגשות בקווי מתח, פגיעות מטורבינות רוח, הפרעות לקינון, ירי ועוד. הנשרים הצעירים חשופים לסכנות רבות נוספות עקב גילם הצעיר וחוסר הניסיון שלהם. אם יצליחו להגיע לבגרות חרף כל הסיכונים, זו תהיה תרומה משמעותית לאוכלוסיית הנשרים בישראל. פרוייקט מצלמות האונליין מביא שוב חווית טבע אדירה ומרגשת אל הציבור הרחב, ובכך מסייע לשמירה על העופות הדורסים בישראל".

אמיר שפיר מנהל, מרחב הר נגב ברשות הטבע והגנים: "פרויקט הצילום אונליין מאפשר לנו הצצה לעולם המופלא, באמצעות הקן הנסתר והמוגן בו זוג נשרים מחזקים ומלמדים את הגוזל את המיומנויות הנדרשות להישרדותו. בנוסף לידע המחקרי הרב שפרויקט זה תורם לנו, העובדה שבכל סלון וכיתה ניתן לעקוב אחר התפחותו של מין דגל זה מגוזל למלך עופות עצמאי, מעלה את המודעות הכללית לשמירת טבע בכלל ובפרט על העופות הדורסים".

עוד בוואלה!

סוף-סוף יש גם וידאו: צפו בתיעוד ראשון ונדיר של נשר לבן גב בישראל

לכתבה המלאה
גוזל הנשרים של זכר A40 ונקבה E76 פרח מהקן. החברה להגנת הטבע
גוזל הנשרים של זכר A40 ונקבה E76 גם פרח מהקן/החברה להגנת הטבע

קינון הנשרים, כמו קינוני עקב עיטי, חיוואי, אוח עיטי, רחם ועיט ניצי, הם חלק מפרויקט "עופות דורסים בשידור חי", פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, המנהל האזרחי ביו"ש ופרויקט "פורשים כנף". הפרויקט הוקם באביב 2016 וחושף, באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל. עד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מיותר מ-120 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים - חמיסת ביצים, הרעלות, התמודדות עם טורפים, פגעי מזג אוויר, שריפות ועוד.


לעמוד הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי"
לצפייה ישירה בקינונים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully