וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהצלחה קטנצ'יק: גוזל של רחם פרח לראשונה מהקן בנגב

79 יום לאחר בקיעתו, פרח אתמול בנגב גוזל של רחם, עוף דורס שנמצא בסכנת הכחדה, והכל מול מצלמות בשידור חי. בשנה האחרונה מתו 3 פרטים מישראל מהתחשמלות בטורקיה, ועתה מקווים שהוא ואחיו יסייעו באישוש האוכלוסייה הישראלית

גוזל רחם עף לראשונה/צילום: פרויקט "עופות דורסים בשידור חי"

כמה כיף לראות גוזל של עוף דורס עף לראשונה בחייו, אחרי שבועות שהוא מתאמן בקן. זה בדיוק מה שקרה אתמול (ראשון) בנגב לגוזל רחם, אחד מתוך שניים, שפרח מול מצלמות בשידור חי 79 יום לאחר בקיעתו (ב-15 במאי השנה) ושלושה ימים לאחר פריחתו של אחיו הגדול.

בכך, מסתיימת עונת קינון מוצלחת נוספת של העוף הדורס המיוחד, בתומם של שבועיים עמוסים באימוני תעופה ובעיקר לאחר סוף שבוע של התבוננות מלאת קנאה באחיו הגדול שכבר מטייל ועף בין מצוקי הקינון. "כעת, יש לנו בשידור שני פרחוני רחם שנמצאים ב'תקופת הפריחה', במהלכה ההורים ימשיכו להאכיל את הפרחונים הטריים שלהם עד שייצאו לשיטוטים קרובים ורחוקים יחד עם הוריהם ולבסוף גם בלעדיהם", אומר ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי". "הפרחונים הטריים צפויים לחזור אל הקן ואל המצוקים הקרובים, ולכן נמשיך להעביר שידור חי מהקן ומהטריטוריה עד אמצע חודש אוגוסט. נאחל לשניהם הצלחה גדולה ושיגדלו להיות רחמים גיבורים, שיסייעו באישוש האוכלוסייה הישראלית והעולמית הנמצאת בסכנת הכחדה".

גוזל רחם עף לראשונה. פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", החברה להגנת הטבע
גוזל הרחם מתכונן לתעופה, אתמול/החברה להגנת הטבע, פרויקט "עופות דורסים בשידור חי"

"פרויקט עופות דורסים בשידור חי", פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל ופרויקט "פורשים כנף", הוקם באביב 2016 וחושף, באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל - העקב העיטי, החיוויאי, האוח העיטי, הנשר והרחם. עד כה, נחשפו עשרות מיליוני צופים מ-104 מדינות לחייהם המרתקים של העופות הדורסים, אך גם לקשיים ואתגרים שהם חווים - התחשמלות, התנגשות עם קו מתח, חמיסת גוזלים, הפרעות אדם לקינון, התמודדות עם טורפים אחרים, פגעי מזג אוויר ואף שריפות.

בחברה להגנת הטבע מספרים שאחד האתגרים הגדולים בהגנה על הרחמים הוא שיותר משישה חודשים בשנה הם נמצאים בנדידה או בחריפה במזרח אפריקה, וטווח שוטטותם גדול, כאשר רק בשנה החולפת מתו שלושה פרטים מישראל מהתחשמלות בטורקיה.

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, מציין כי הרחם נמצא בישראל בסכנת הכחדה חמורה, כמו במרבית תחום תפוצתו. "זה לא תמיד היה כך - בישראל מצבו היה הרבה יותר טוב עם קום המדינה, כשמאות זוגות קיננו ברחבי המדינה ולאורך השנים, אוכלוסייתו הצטמצמה עקב בעיות שונות ומרובות: הרעלות משניות, התחשמלות והפרעות לקינון. כיום, אוכלוסייתו מונה כ-50 זוגות בלבד המקננים ברמת הגולן, במדבר יהודה ובנגב ובשל כך, הוקם ע"י פרויקט פורשים כנף גרעין רבייה של נשרים ורחמים ומושקעים בהם מאמצים רבים על מנת לשמר אוכלוסיות אלו. מאז חזרו הרחמים לארץ, באביב, נאספו בישראל 4 רחמים פגועים: אחד מת מהרעלת חומרי הדברה, שני נאסף עם הרעלה כרונית של עופרת אותה מקבלים בעת אכילת חיות שנורו, שלישי נאסף מת בקן בגמלא עם שיירי DDT בגופו ורביעי - פרט צעיר שרק פקח מקינון - התחשמל".

לדף הפייסבוק של פרויקט "עופות דורסים בשידור חי"
לצפייה ישירה בקן הנשרים, קן העקבים, קן החיוויאים וקן הרחמים

גוזל רחם עף לראשונה. פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", החברה להגנת הטבע
והנה הוא באוויר/החברה להגנת הטבע, פרויקט "עופות דורסים בשידור חי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully