וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוזלי עיט ניצי שבקעו בשבי בכרמל, אומצו על ידי זוג עיטים בטבע

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 13:50

שני גוזלי עיט ניצי בני יומיים מגרעין רבייה בכרמל, הועברו במבצע מורכב לקן של הורים מאמצים "חשוכי צאצאים" בטבע הפתוח, במטרה לאושש את אוכלוסיית העיט הניצי שבסכנת הכחדה

השבת גוזלי עיט ניצי לטבע, מרץ 2022/צילום: וולטר נצר, רשות הטבע והגנים

שני גוזלי עיט ניצי בני יומיים, מגרעין הרבייה בשמורת חי בר כרמל, הועברו במבצע מורכב לקן של הורים מאמצים בטבע הפתוח. מטרת המבצע היא לאפשר גידול הורי טבעי של הגוזלים שבקעו בגרעין הרבייה על ידי זוג עיטים "חשוכי צאצאים" ומתוך הניסיון שנצבר כי גידול זה מעלה את סיכויי השרידה של הגוזלים, לעומת גידול מלאכותי.

הקן שאליו הועברו שני הגוזלים הוא קן פעיל בטבע הפתוח של זוג הורים עיטיים, שמנוטר ומוצבת עליו שמירה מטעם פרויקט 'פורשים כנף', המשותף לרשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל למען אישוש ושמירה על העופות הדורסים בישראל. הקן מתועד אונליין (24/7) במסגרת פרויקט 'עופות דורסים בשידור חי' פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן הדוכיפת, תוכנית 'ציוני דרך במשרד ירושלים ומורשת, "פורשים כנף" וה-Negeve Zoo. זאת,
כחלק מתכנית תיעוד, ניטור והסברה סביב קינוני עופות דורסים בישראל.

העיט הניצי הינו דורס בסכנת הכחדה חמורה עם 19 טריטוריות פעילות בלבד ששרדו בישראל, מתוך אוכלוסייה של מעל 50 זוגות במחצית המאה שעברה. זוג עיטים זה נכשל בקינון בשנה שעברה מסיבה לא ידועה. לכן חשוב היה גם לעקוב אחרי הקינון בעזרת המצלמה.

השבת גוזלי עיט ניצי. וולטר נצר, רשות הטבע והגנים
הקן שאליו הועברו הגוזלים הוא קן פעיל בטבע של זוג הורים עיטיים/רשות הטבע והגנים, וולטר נצר
השבת גוזלי עיט ניצי. וולטר נצר, רשות הטבע והגנים
הגוזלים הואכלו לפני "החזרתם" לקן בטבע/רשות הטבע והגנים, וולטר נצר

העיטים המשיכו בדגירה גם על ביצי הדמה

במעקב האונליין לאורך מספר שבועות אחר קינון זוג זה של העיטים הניציים, נמצא כי הזוג הטיל שלוש ביצים אך הדגירה עליהן לא היתה סדירה, והביצים ננטשו לרוב שעות הלילה. בשל כך עלה חשש ממשי לשלום העוברים ואנשי המקצוע של רשות הטבע והגנים החליטו להוציאן להדגרה במדגרה של פרויקט 'פורשים כנף' בשמורת חי בר כרמל. זאת מתוך תקווה כי ניתן יהיה עדיין להציל את העוברים ולהביא את הביצים לבקיעה מוצלחת. הביצים המקוריות הוחלפו בביצי דמה, מתוך כוונה לשמור את ההורים בדגירה כדי שניתן יהיה להשיב את גוזליהם אם יבקעו או להעביר אליהם לאימוץ גוזלים אחרים מגרעין הרבייה של העיט הניצי.

בזכות המעקב הרציף הבחינו אנשי רשות הטבע והגנים כי העיטים ממשיכים בדגירה גם על ביצי הדמה, אך במדגרה שבגרעין הרבייה התגלה שהפגיעה בעוברים, בין אם בשל חיידק המיקופסלמה שהתגלה ובין בשל הדגירה הלא רציפה, היתה בלתי הפיכה.

לעומת זאת, ביצים שהוטלו על ידי זוגות עיטיים ניציים בגרעין הרבייה, השלימו את התפתחותן כהלכה במדגרה ועתה עם בקיעת הגוזלים הוחלט להעבירם לאימוץ על ידי זוג ההורים המקנן בקן המצולם והשמור.

השבת גוזלי עיט ניצי. וולטר נצר, רשות הטבע והגנים
מטרת המבצע - לאפשר גידול הורי טבעי של הגוזלים שבקעו בגרעין הרבייה/רשות הטבע והגנים, וולטר נצר

לדברי אוהד הצופה, אקולוג העופות ברשות הטבע והגנים: "התוכנית להשבת העיטים הניציים לחבל הים-תיכוני בישראל ולאישוש אוכלוסייתם בארץ, מין המצוי בסכנת הכחדה חמורה, מבוססת בין היתר על גרעין הרבייה. גרעין הרבייה מורכב מפרטים שנפגעו בטבע ויצאו 'מהמשחק' אך בגרעין הרבייה מאפשרים להם לתמוך ולהוות חלק מהאוכלוסייה 'היצרנית'. לשם כך אנו מעודדים אותם לבצע 'הטלת מילואים' - הטלה נוספת, ובכך להכפיל את מספר הצאצאים. זהו גם כלי להגדיל את מספר הגוזלים הפורחים בהצלחה גם מקינים שמסיבות שונות נכשלים. רק בזכות ניטור רציף אחרי כל קינוני העיטים, מתאפשר זיהוי בעיות כמו שמקרה זה, שבו ניתן להעתיק גוזלים שבקעו בשבייה מיד לאחר בקיעתם מועברים חזרה להוריהם או לזוגות אחרים בטבע.

לדברי ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי": "היה מרגש עד דמעות לראות (בשידור חי) את נקבת העיט חוזרת אל הקן ומגלה לפתע שני גוזלים קטנטנים בדיוק במקום שבו דגרה 56 יום (14 יום מעל ממוצע הדגירה הרגיל). דגירה ארוכה ומייגעת, שאילולא המצלמות וההתערבות האקטיבית הייתה מובילה לכישלון ודאי. היה מדהים לראות אותה בוהה בגוזלים הקטנטנים במשך 2-3 שניות ומיד פונה לסוכך עליהם מהקור ולהאכיל אותם בעדינות מרשימה. כאילו היו אלה הצאצאים הטבעיים שלה".

ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע: "העופות הדורסים בישראל חשופים לסכנות רבות, וביניהן התחשמלות, הרעלות וצייד בלתי חוקי. רק תוכנית פעולה לאומית תכליתית לצימצום הסיכונים האלה והאחרים תמנע מהמינים הנדירים להיכחד. על מנת שגוזלי העיט הניצי, ודורסים אחרים, לא יתחשמלו או יורעלו, יש להמשיך לקדם במרץ את התוכנית למיגון 6,000 העמודים על ידי חברת חשמל, ולהעביר את התיקון לחוק ההרעלות שיאפשר פעולה תקיפה כנגד המרעילים".

השבת גוזלי עיט ניצי. וולטר נצר, רשות הטבע והגנים
אנשי המקצוע החליטו להוציא ביצים להדגרה במדגרה של חי בר כרמל/רשות הטבע והגנים, וולטר נצר

אודות העיט הניצי

העיט ניצי הוא עוף דורס ממשפחת הניציים המוגדר בישראל כמין בסכנת הכחדה חמורה. אורכו של עיט ניצי בוגר מגיע ל- 55-65 ס"מ והוא בעל מוטת כנפיים של כ-1.5 מטר. הוא מקנן על גבי צוקים או עצים גדולים בקינים בגודל של כשני מטר אותם הוא בונה מענפים. דגירת העיט הניצי נמשכת כ-42 יום והגוזלים פורחים מהקן לאחר כחודשיים וחצי.

בעולם מוערך מספרם של העיטים הניציים במספר אלפים ובישראל אוכלוסייתם מונה רק כ-19 זוגות.
האיומים המשמעותיים על העיט הניצי בישראל ובעולם הם התחשמלות והרעלות מחומרי הדברה ועופרת, כאשר בישראל ישנם איומים נוספים של חמיסת קינים וכן הפרעות של כלי טיס ומטיילים.

בפרויקט 'פורשים כנף' פועלים כל הגורמים המעורבים בהם רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וחברת החשמל בכל האמצעים על מנת לצמצם עד כמה שניתן את האיומים האלו לרבות מיגון עמודי חשמל, מחקר וניטור, פיקוח ואכיפה כנגד חומסי קינים והפרעות כלי טיס וכמובן הפעלת גרעין רבייה מיוחד.

לצפייה ישירה בקינון העיט הניצי דרך מצלמת "עופות דורסים בשידור חי".
למעקב ולקבלת עדכונים שוטפים אחר קינון דורסים בשידור חי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully