וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסעים מתפרעים במטוס? למה ממש לא כדאי לכם לצלם את זה

תיעוד של דרמות במטוס לא רק פוגע בפרטיות של המצולמים, אלא גם עלול להביא לסיכון בטיחותי. וגם: מסתבר שכדי לקבל תשומת לב ברשתות החברתיות, יש מי שמזייפים תקריות ומתעדים אותם

מהומה בטיסת טורקיש איירליינס לאחר שנוסע נשך דייל/צילום: טוויטר

בעת האחרונה הוצפו הרשתות החברתיות ואתרי החדשות בסרטונים גדושי דרמה, המתעדים אנשים ש"מאבדים את זה" בטיסות, ולפעמים גם נגררים לאלימות מילולית ופיזית. כך למשל, בחודש יולי האחרון הופץ סרטון שבו נוסעת בשם טיפאני גומאז, בת 38, צועקת במטוס אל עבר נוסע דמיוני, תוך שהיא מתפרעת בדרכה אל דלת היציאה מהמטוס.

הסרטון, שצולם בטיסה מדאלאס לאורלנדו, הפך במהרה להיות ויראלי. בסרטון היא נשמעת צועקת "אני אומרת לך, אני פא--נג יורדת (מהמטוס)... אני אומרת לכם כבר עכשיו, המאת'ר פא-ר הזה שם לא אמיתי". בעודה אומרת זאת, היא מצביעה לכיוון החלק האחורי של המטוס, מה שגורם גם לנוסעים להביט אחורה ולחפש על מי היא מדברת. "אתה יכול לשבת במטוס הזה ואתה יכול למות איתם או לא", היא ממשיכה ומיד נעלמת אל חלקו הקדמי של המטוס. הסרטון הזה גרר אינספור תגובות וגם לא מעט ממים שהפכו אותה לבדיחה. במהרה, היא זכתה לכינוי "אשת המטוס המשוגעת". מאוחר יותר, בראיונות לתקשורת, היא סיפרה כי לאחר שזוהתה, חייה התהפכו בעקבות המקרה. היא התנצלה על התנהגותה ואף השיקה מיזם שנועד להתמודד עם בריונות רשת ולהעלות את המודעות לבעיות בריאות הנפש.

"יכול להחמיר את הסיטואציה"

אך בעוד שגומאז זוהתה ופניה נראו על מסכים ברחבי העולם, הרי שמי שצילמו את ההתפרצות שלה במטוס והפיצו זאת ברשת X (טוויטר לשעבר) - נותרו אנונימיים לחלוטין.

בחודש ספטמבר, תועד מקרה אחר, שבו דוגמנית ומשפיענית רשת בשם מורגן אוסמן התפרצה אף היא במטוס. בסרטון שתיעד את המקרה, היא מתועדת כשהיא צועקת על הנוסעים "לכו ת****נו" בזמן שאמרה להם שהיא "מפורסמת באינסטגרם". ההתפצרות כנראה אירעה לאחר שגילתה כי נוסעת אחרת יושבת במושב שלה. מאוחר יותר סיפרה אוסמן כי במהלך התקרית, "אנשים שלפו את המצלמות שלהם".

טריי וולטרס, נציג אגף הבטיחות ברשות התעופה הפדרלית של ארצות הברית (FAA), מסביר כי בנסיבות מסוימות, תופעה זו של תיעוד דרמות במטוס עשויה לגרור עמה נזקים נוספים. "אם מישהו מכוון את מצלמת הטלפון הסלולרי שלו אל הפנים שלך, זה רק יכול להחמיר את הסיטואציה. ואם דיילת מנסה לטפל במצב שבו לנוסע יש בעיה, כאשר שאר הנוסעים שולחים את ידיהם קדימה ומתעדים את האירוע, עלול להיווצר סיכון נוסף". וולטרס, שהיה בעברו טייס בחברת תעופה, מסביר עוד כי ההתקהלות והעומס שנגרם בשל הרצון לתעד סיטואציות מסוג זה, עלולים להסיח את דעתם של אנשי צוות האוויר ולשבש את תפקודם. "כמו כן, זה בהחלט לא הולם לצלם אנשים שסובלים ממצבים רפואיים מסוימים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נוסעת קיללה במטוס "אני מפורסמת באינסטגרם!"/צילום: טוויטר

אל תצחקו: המשלשל האלמוני

וישנם גם מצבים שבהם אף אחד לא מופיע בסרטון, אבל גם הם עלולים לגרום לנזקים. כך למשל המקרה שאירוע באחרונה שבו טיסה של חברת התעופה דלתא איירליינס מאטלנטה בארצות הברית לברצלונה שבספרד נאלצה לבצע "פניית פרסה" לאחר שעתיים בלבד באוויר, מאחר שאחד הנוסעים סבל ממה שהטייס הגדיר "שלשול קשה ברחבי המטוס". משתמש ברשת X שזוהה רק בכינוי Xansby Swanson פרסם את מה שנראה כשלשול באחד המעברים במטוס. לדבריו, מי שצילם זאת היה אחיו, ששהה על אותה טיסה. הסרטון עורר ברחבי הרשת תגובות לעגניות במיוחד על אותו נוסע אומלל (ואנונימי, לעת עתה). בהמשך, טיקטוקרית בשם mariamas.trench@ פרסמה סרטון שגרר אלפי תגובות ויותר ממיליון צפיות. בסרטון היא הפצירה באנשים שלא ללעוג "יותר מדי" לאותו נוסע. "אם אני הייתי במקומו, הייתי נבהלת לגמרי... באופן אישי, אני לא הולכת לצחוק על משהו שאני יודעת שעלול לקרות גם לי", היא אומרת.

נוסע ללא חולצה מכה נוסע אחר בטיסת בנגלדש איירליינס/צילום: טוויטר

פייק באוויר

הקומיקאי והשחקן האמריקני כריס גרייס, אמר בחשבון הטיקטוק שלו שכמה מהקטעים שהתיימרו להראות דרמות במטוסים היו מזויפים. "הו אלוהים, הנה עוד סרטון מהנה שבו אנשים הולכים מכות במטוס", אמר גרייס והתייחס לכמה סרטונים שהפכו להיות ויראליים. לדבריו, יש מי שממש מקימים תפאורות שלמות המדמות מטוסים. חלקם אף צולמו באולפנים או במטוסים פרטיים שנשכרו על ידי אנשים שלדבריו נואשים לתשומת לב ברשתות החברתיות.

עם או בלי פייק, אין ספק שתיעוד של תקריות אמיתיות באמצעות הטלפונים הסלולריים במטוס נחשב לתחום אפור עבור חברות תעופה רבות. אתר Insider מציין כי בשנת 2018 הצהירה חברת התעופה האמריקנית יונייטד ש"תיעוד אירועים בעלי אופי אישי" - כגון סלפי של בני משפחה או צילום חברים - הוא מותר. עם זאת, בחברה הוסיפו כי "כל צילום או הקלטה של לקוחות אחרים או של אנשי חברת התעופה שיוצרים סיכון בטיחותי או מפריעים למילוי תפקידם של אנשי הצוות - אסורים".

"זה בהחלט נשמע כמו רעיון טוב", מסכם וולטרס. "אני מקווה שחברות תעופה נוספות ינקטו בעמדה דומה ויעודדו אנשים להיות אדיבים ומתחשבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully