אי האהבה שגביון בראש הנקרה. זיו ריינשטיין
אי האהבה שגביון בראש הנקרה/זיו ריינשטיין

שטנו לאי של אכזיב וגילינו ג'קוזי על אי

שמורת הטבע הימית החדשה בישראל - ים אכזיב - רק הוכרזה לאחרונה, אז יצאנו לבדוק מה בדיוק יש בה, ומצאנו בריכות "ג'קוזי" טבעי בתוך אי, מערת המלטה לכלבי ים כמו "יוליה", איים לקינון שחפים ומי טורקיז שמדהים לשנרקל בהם

לאחרונה הוכרזה שמורת טבע ימית חדשה בישראל - ים אכזיב - המשתרעת לאורך חוף של כ-7 ק"מ מנהריה עד לגבול לבנון, ולמרחק של כ-15 ק"מ מערבה מקו החוף אל תוך הים.

יצאנו עם ספינה מהירה של מרכז הצלילה והספורט הימי "פוצקר" שבנהריה, אל אחד מארבעה מסלולי שיט שמציע המרכז הימי הוותיק, שהקים יאיר ים, המכונה "פוצקר". יוסוף חמיסי, שותף של יאיר במקום, הוא סקיפר ומדריך צלילה, שלקח אותנו אל האי שגביון - אחד משני איים המכונים "איי האהבה". השני הוא אי אכזיב. ב-1987 הקים יזם מעין קיוסק על האי, מה שמשך הרבה נופשים וגם ידוענים, למשל סגן נשיא ארה"ב לשעבר אל גור, אולם הוא נסגר לאחר ארבעה חודשים בלבד. כיום ניתן לראות על האי הקטן רק שרידים של עמודי ברזל שתמכו ביסודות של הקיוסק.

מעבר לכך, לישראל עוד שלושה איים המכונים "איי ראש הנקרה": נחליאלי, שחף ותכלת - שהם שמורות טבע ועליהם אסור לעלות עקב קינון של שחפים ושאר ציפורים. "אסור גם להתקרב אליהם כי הרעש של המנוע בסירה מפחיד אותם והציפורים עלולות לעוף ולהשאיר את הביצים מאחור", מסביר חמיסי.

שמורת טבע ימית ים אכזיב ואיי ראש הנקרה/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: זיו שטיינר

הבורות שיצרו ג'קוזי

למרות שמדובר בשמורת טבע ימית ולמרות שאסור להתקרב לאיי ראש הנקרה, לאיי אכזיב עדיין מותר לעלות. חמיסי עגן את הסירה ליד שגביון (על-שם ראש בית הכנסת של אכזיב שמוזכר בתלמוד) ומשם בשחייה קצרה במים הצלולים, טיפסנו לאי שחלקו מכוסה במים בגובה של כ-20 ס"מ. בעבר חצבו עליו בורות בסלע הכורכר, מה שיצר מעין בריכות "ג'קוזי" טבעי עם מי תכולים. רק בזהירות אם אתם עולים על האי - יש סלעים חדים שמסוכן לדרוך עליהם.

האי נחליאלי בראש הנקרה. זיו ריינשטיין
אחד משלושת איי ראש הנקרה שאסור להגיע אליהם. האי נחליאלי/זיו ריינשטיין
שיט בסירה מהירה בים ראש הנקרה. זיו ריינשטיין
שיט בסירת גומי מהירה לאיים בים של נהריה. הילדים יעופו על זה/זיו ריינשטיין
חוף נהריה. זיו ריינשטיין
ההפלגה יוצאת מכאן. מעגן הסירות של נהריה/זיו ריינשטיין

אסור לדוג פה בכלל, חוץ מאת הזהרון הארור

לטובת צילום ימי מיוחד, התלווה אלינו אמיר ויצמן מ"אקווה זום", שמתמחים בתיעוד ימי מעל ומתחת למים, ומצלמים צלילות, שנרקולים ואפילו ספינות טרופות מתחת למים במקומות שונים בעולם, למשל במלטה וקפריסין. ויצמן גם מתעד בעלי-חיים ימיים בשמורת אכזיב-ראש הנקרה, למשל בטאי ממין אגפית או דג זהרון שהפך למין פולש בים התיכון. "אסור לדוג פה בכלל", אומר אמיר, "אבל הזהרון שהגיע אלינו מתעלת סואץ הורס את הטבע ואוכל כל דבר. בהתחלה רט"ג (רשות הטבע והגנים) אפשר למדריכים ממועדון 'פוצקר' לדוג אותם, וכיום כל אחד יכול לדוג את הזהרונים על מנת לדלל אותם ולנסות להפחית את מספרם בים התיכון".

אי האהבה שגביון בראש הנקרה. זיו ריינשטיין
ב-1987 הוקם שם קיוסק. אחד משני "איי האהבה", שגביון/זיו ריינשטיין
אי האהבה שגביון בראש הנקרה. זיו ריינשטיין
המים פשוט מזמינים. קפיצה מהסירה למים ליד האי שגביון/זיו ריינשטיין
אי האהבה שגביון בראש הנקרה. זיו ריינשטיין
הופה, איזו סלטה!/זיו ריינשטיין

ותודה ליוליה

בניגוד לבעלי חיים שפולשים ומזיקים לטבע, יש בעלי חיים "פולשים" שדווקא אנחנו מקדשים את בואם, ואפילו בונים להם מקום למסתור והמלטה. כך למשל, כלבי ים נזיריים, ממש כמו "יוליה" שלנו, ששהתה לאורך חופי תל אביב, הרצליה, פלמחים ואפילו עזה במשך ימים ארוכים בחודש מאי האחרון.

לפי התכנון, מערת המלטה טבעית ששימשה כלבי ים נזיריים, אולם קרסה, צפויה לעבור שיקום ולמשוך את כלבי הים האלה שבסכנת הכחדה, שמגיעים לעיתים רחוקות לאזור המבודד של ראש הנקרה. כלבי הים הנזיריים קיבלו את שמם כיוון שהם חיים כיחידניים, היות והנקבות ממליטות את גוריהן במערות מבודדות ונמנעות מלטפל בהם בקרבת אדם, מכאן חשיבות המערה שתהיה עבורם, וכמובן שגם יוליה תרמה להעלאת המודעות ליצורים הנהדרים האלה.

גם צבות ים עולות להטיל את ביציהן לאורך החוף באזור של ראש הנקרה, במקום שנקרא "החווה", והוא אזור שמור וסגור של רשות הטבע והגנים, ומכאן חשיבות נוספת לשמורה.

עוד בוואלה!

כלבת הים הנזירית חזרה למים, אבל שבה אחרי שעות לחוף. צפו

לכתבה המלאה
מערת המלטה לכלבי ים בראש הנקרה. זיו ריינשטיין
נקווה שיבואו עוד הרבה "יוליות". מערת המלטה לכלבי ים בראש הנקרה/זיו ריינשטיין
יוליה כלבת הים נחה בחוף סגור שהוא שטח אש במרכז הארץ. 29 במאי 2023. גיא לויאן רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
מצפים לעוד כמוה. יוליה נחה בחוף סגור במרכז הארץ, מאי 2023/אתר רשמי, גיא לויאן רשות הטבע והגנים

סירות "דיג" לבנוניות תמימות, או של חיזבאללה?

לשיט, שעובר לא רחוק מגבול לבנון, יש גם צד פוליטי היות ויש אזורים שלא ניתן לעבור בהם, רק בתיאום חיל הים. חמיסי מספר ומגם מצביע על סירות "דיג" לבנוניות תמימות, שהן ספק סירות תמימות, ספק של חיזבאללה שאוסף מידע. כך או כך, ספינות חיל הים פוקחות עין עליהן כך שאין מה לדאוג.

מהים אפשר לקבל זווית יפה של גבול ישראל-לבנון המערבי ולראות את רכס ראש הנקרה - הוא רכס סולם צור - שהוא חלק מהגבול היבשתי ועליו חומת בטון ועליה גדר, בדומה לגדר שלאורך 120 ק"מ של הקו הכחול עם לבנון. גם במים מסומן הגבול אבל במצופים צהובים.

למרות הקרבה ללבנון, חמיסי מספר שבעקבות הכרזת השמורה בחודש שעבר ישנה חשיפה מוגברת לאזור ופניות רבות לשיט ושנרקול.

אתם לא חוששים שהכרזה על שמורת הטבע הימית תגביל אתכם?
חמיסי: "לנו, כתיירנים, ימשיכו לתת את האפשרות לעבוד. הגבילו אותנו בשיט קרוב לחוף ואנו נאלצים עשות סיבוב גדול יותר לנקרות, וגם כיום אסור לדוג מהאי - מה שהיה מותר פעם. גם אי אפשר לדוג בכלל מהשמורה. גם הצבא ביקש שלא נשוט רחוק מדי כי הוא רוצה למנוע חשיפה ללבנון".

יאיר רם בפוצקר. זיו ריינשטיין
יאיר ים, המכונה "פוצקר", עם בובת צב ים שנקראת על שמו - פוצקר/זיו ריינשטיין
seperator

מחיר שיט לאדם בפוצקר, שאורך כשעה וחצי, נע בין 55 ל-120 שקלים לאדם, תלוי במסלול. לכל סיור ניתן לצרף שנרקול בתיאום מראש, וגם אפשר להזמין צילום מתחת למים להשלמת החוויה.

שמורת ים אכזיב מציעה מפגש אחר עם הטבע, שכולל גם גוון פוליטי ומקומות שאי אפשר לראות מהחוף. רק בואו נשמור עליה, ממש כפי שהיא שומרת על מה שחי בתוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully