וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמורת טבע ים אכזיב הושקה - השמורה הימית הגדולה בארץ

עודכן לאחרונה: 6.6.2023 / 11:35

שמורת טבע ים אכזיב הושקה היום לקהל הרחב. השמורה משתרעת לאורך של כ-7 ק"מ ולמרחק של כ-15 ק"מ מערבה מקו החוף, ותכליתה הגנה על מיני דגה, רכסי כורכר ייחודיים, קניון תת ימי עמוק ואפילו כלבי ים כמו "יוליה" שמגיעים אלינו

טקס השקת שמורת טבע ים אכזיב, 6.6.23/mhkuo: שלומית שביט' רשות הטבע והגנים

שמורת טבע ים אכזיב הושקה היום (שלישי) לקהל הרחב באירוע מיוחד, שכלל שיט ללב השמורה, טקס גזירת סרט וסיור שנירקול.

שמורת טבע ים אכזיב הינה השמורה הימית הגדולה בישראל, המשתרעת לאורך של כ-7 ק"מ של חוף מפורץ מגבול ישראל ולבנון בצפון ועד לצפון העיר נהריה בדרום, ולמרחק של כ-15 ק"מ מערבה מקו החוף אל תוך הים.

השמורה שהוכרזה בשנת 2019, הידועה בכינויה ים אכזיב-ראש הנקרה היא השמורה הימית הגדולה והוותיקה ביותר בים התיכון של ישראל. כל שטח הים שנמצא מצפון למפרץ חיפה הנו שטח סלעי שאינו מכוסה בחול ואינו מושפע מתנועת החול שנהר הנילוס מספק לרוב רצועת החוף והים של ישראל. שטחי סלע תת ימיים בים תיכון מעודדים התיישבות של חסרי חוליות ואלו מושכים דגים וטורפים גדולים יותר כך שמתקיים מארג מזון עשיר סביבי הסלע. השמורה שגדלה בשנים האחרונות משטח של 10 קמ"ר לשטח גדול פי עשרה.

טקס השקת שמורת טבע ים אכזיב, 6.6.23. שלומית שביט, רשות הטבע והגנים
שיט בשטח השמורה הימית ים אכזיב, הבוקר/רשות הטבע והגנים, שלומית שביט
צלילה איי ראש הנקרה שחף, נחליאלי ותכלת איי אכזיב איים בישראל. עדן רם, מערכת וואלה! NEWS
איי ראש הנקרה בשמורת הים אכזיב ים/מערכת וואלה! NEWS, עדן רם
צלילה איי ראש הנקרה שחף, נחליאלי ותכלת איי אכזיב איים בישראל. עדן רם, מערכת וואלה! NEWS
צלילה איי ראש הנקרה שחף, נחליאלי ותכלת איי אכזיב איים בישראל/מערכת וואלה! NEWS, עדן רם

השמורה מגינה על החי והצומח בקו החוף

השמורה הושקה בטקס בהשתתפות השרה להגנת הסביבה גב' עידית סילמן, מנכ"לית רשות הטבע והגנים גב' רעיה שורקי, ראש מועצת מטה אשר מר משה דוידוביץ', מנכ"ל החברה להגנת הטבע דן אלון ואישי ציבור נוספים. את סילמן קיבלו בטקס מפגינים נגד המהפכה המשפטית, שקראו קריאות נגדה, כמו "שוחד פוליטי" והניפו דגלי ישראל.

השמורה מגינה על החי והצומח בקו החוף, על רכסי הכורכר הייחודיים, אזורים עם קרקע סלעית תת ימית וגם קניון תת ימי עמוק, היחידי מסוגו מול חופי ישראל עם עומק קרקעית שמגיע לכ-850 מטר במרחק של ק"מ ספורים בקו החוף (הרחבה בהמשך). בשנים האחרונות נצפו בשמורה תצפיות של כלב ים נזירי. חלק גדול ממאמץ הדיג בישראל גם החובבני וגם המסחרי, המתבצע בבית הגידול הסלעי ומיני דגים מבוקשים (לוקוס, מוסר, סרגוס) נמצאים בסביבה זו. בהיעדר פיקוח על דייג ובהיעדר שמורות טבע, נוצר מצב שסביבה סלעית עשירה עלולה להפוך לסביבה מדברית (ללא חיים), עקב הוצאת שחקני מפתח מהמארג העשיר אך עדין בפעילות דיג אינטנסיבית.

בין הדגים שחיים בשמורה, ניתן למנות כרישים אפורים, דקרים (לוקוסים), בטאים (דגי סחוס בעלי גוף שטוח וצורתם עגולה או בצורת דיסקוס), דג הכימרה - ידוע גם בשם "כריש רפאים" אך למרות שהוא דג סחוס, הוא איננו כריש, כפן הגושמני נחשב ללובסטר הישראלי והוא הסרטן הגדול ביותר בחוף הישראלי של הים התיכון, חשופיות, הנקראות גם חינניות ים - חילזון ללא קונכיה חיצונית, כלב ים נזירי כמו "יוליה" שלנו ועוד.

הפגנה נגד עידית סילמן בטקס השקת שמורת טבע ים אכזיב, 6.6.23/צילום גולשים
טקס השקת שמורת טבע ים אכזיב, 6.6.23. רותם שדה, רשות הטבע והגנים
השמורה תגן על אזורים עם קרקע סלעית תת ימית וקניון תת ימי עמוק - היחידי מסוגו בישראל/רשות הטבע והגנים, רותם שדה
איי ראש הנקרה שחף, נחליאלי ותכלת איי אכזיב איים בישראל. עדן רם, מערכת וואלה! NEWS
שמורת ים ראש הנקרה מצליחה לאורך שנים לשמר סביבה תת ימית סלעית עשירה בדגה/מערכת וואלה! NEWS, עדן רם

קניון של 1,200 מטר

הקניון העמוק בשמורה הימית אכזיב הוא מבנה יחיד מסוגו בחוף הישראלי ומגיע לעומק של 1,200 מטר. בעומקים אלה, בחושך המוחלט, מתקיימים בעלי חיים ייחודיים, בין אם כאלה המחויבים לחיים בעומק ובין כאלה הנודדים לאורך כל טווח העומקים. בנוסף, המבנה התלול של הקניון המגיע לקרבת החוף גורם לעושר מינים מעניין בקרבת החוף.

בין בעלי החיים שנמצאים בעומק הקניון, ניתן למנות צדפה ממין Thysira alleni שנמצאה בדגימות הקרקעית מעומק של כ-400 מטר, כמו גם תולעת טבעתית מסדרת ה-Polychaeta, סרטן מסוג Ampelisca.

איי ראש הנקרה שחף, נחליאלי ותכלת איי אכזיב איים בישראל. עדן רם, מערכת וואלה! NEWS
במעמקים חיים בע"ח מיוחדים. צלילה ליד איי אכזיב/מערכת וואלה! NEWS, עדן רם

"השמורה הוגדלה פי 10 בשנת 2019"

שמורת ים ראש הנקרה מצליחה לאורך שנים לשמר סביבה תת ימית סלעית עשירה במיני הדגים וחסרי החוליות (לדוג' לובסטרים ולוקוסים), שבה מגיעים לכמויות וגדלים שקשה למצוא באתרים שאינם שמורות טבע ימיות בישראל. ההצלחה של השמורה נובעת מגודל השטח שלה, פיקוח ואכיפה הדוקים, תמיכה רחבה של הציבור בשמורה וביצוע סקרי ניטור קבועים המעדכנים את מצב השמורה.

רעיה שורקי מנכ"לית רשות הטבע והגנים: "שמורות טבע ימיות מבטיחות ים מלא בערכי טבע, המאפשר איכות חיים לאזרחי ישראל החיים ליד הים ואלה הנהנים מפעילות ימית מעשירה ומרגיעה. שמורת ים אכזיב הנה הגדולה והוותיקה בישראל בת 52 שנים והוגדלה פי 10 בשנת 2019. שמורה ימית ראשונה שמסתכלת מערבה ומתייחסת למרחבי ומעמקי הים הגדול ומגיע. עד למרחק 15 ק"מ מקו החוף. השמורה מגינה על בית גידול סלעי עשיר הכולל דגה עשירה, הגנה על קניון תת ימי עמוק שעומק הקרקעית שלו כ 850 מטר. קניון זה מקרב את הים העמוק ואת שוכני הים הפתוח כמו כרישי עומק קרוב לקו החוף וזה ייחודו של השטח שנוסף בהכרזה האחרונה".

השרה להגנת הסביבה ח"כ עידית סילמן: "הכרזת שמורת הטבע ים אכזיב, היא עוד צעד גדול לכיוון ההגעה שלנו אל יעד של 30% שמורות טבע ימיות. היום אנחנו משיקים את השמורה הגדולה ביותר בים התיכון, שמורה יפיפיה שתאפשר לנו לשמור על ערכי הטבע, דרך פיקוח ואכיפה ותאפשר לציבור ליהנות מאוצרות הטבע. יוליה כלבת הים הנזירית שהגיעה אלינו בשבועות האחרונים הדגישה עבורנו את ההבנה שיש צורך אמיתי בשמורות מסודרות שיאפשרו לבעלי החיים סביבת חיים בטוחה".

ראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ': "אנחנו גרים במקום הכי יפה בארץ, מקום שמשופע בטבע מכל סוג ובאיכויות ומגוון ביולוגי נדירים. ובתוך כך כל החלק של חופי הים שלנו והטבע האינסופי שנחבא בתוכו. שמורת ים ראש הנקרה-אכזיב, היא הפנינה הצפונית של הים התיכון הישראלי, ואנו עוסקים באופן יומיומי בפעולות הגנה ושמירה על החי והצומח בקו החוף, בחופים, ובעומק הים עצמו. יש כאן מגוון ביולוגי אדיר שהוא עולם ומלואו בקנה מידה עולמי. המחזה שכולנו ראינו במדינת ישראל של יוליה כלבת הים מגיעה לחופי ישראל, רק מגביר את הרצון וההבנה שלנו לשמר ולשמור ולפעול למען שמורות הטבע הימיות והחופיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully