וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באמצע המדבר: תיעוד נדיר של שני צבועים מפוספסים בקרב אימתני

עודכן לאחרונה: 16.11.2022 / 13:00

שני צבועים מפוספסים תועדו נלחמים בתל קריות שבדרום הר חברון. ברשות הטבע והגנים בודקים האם מדובר בתיעוד נדיר של חיזור או מאבק בין שני זכרים, שכן הצבוע המפוספס הוא בעל חיים שחי לבדו

צבועים נלחמים בתל קריות/צילום: עיסא אבו יונס, רט"ג

מפגש מיוחד ולא שגרתי של שני צבועים בשמורת הטבע תל קריות שבדרום מדבר יהודה, תועד על ידי מתנדב רשות הטבע והגנים עיסא אבו יונס תושב חרבת ג'נבה באזור, ונבחנת האפשרות כי מדובר בתיעוד נדיר של חיזור או מאבק בין שני זכרים.

"בתיעוד בסרטון נראה כאילו מדובר בהתקבצות של צבועים, ועושה רושם שזה טבעם בדרך קבע אך לא כך הדבר", מסביר דודו זכאי פקח רשות הטבע והגנים. "צבועים מפוספסים כאלה השוכנים בארץ ישראל ובניגוד לצבועים נקודים שמצויים באפריקה, הינם בעלי חיים יחידאים ומרבית חייהם יבלו עם עצמם. לכן כשפוגשים ביותר מפרט אחד בטבע, כמו שרואים בסרטון, אזי שמדובר בתצפית לא שגרתית".

לדבריו של זכאי, צבועים מפוספסים נפגשים יחד בעת חיזור והזדווגות, כאשר פגר נמצא בשטח או מקור מים אז באופן אקראי סביר שיגיעו אליו מספר צבועים בעת ובעונה אחת. אפשרות נוספת היא כשאם מגדלת גורים, וכשהגורים מספיק גדולים הם לפעמים משוטטים יחד. "מלבד הסיטואציות הללו, צבועים מפוספסים ינהלו את חייהם לבד עם עצמם", הוא אומר.

צבוע מפוספס בנגב. יובל דקס, רשות הטבע והגנים
חי חיים יחידאים, המפגש עם פרט נוסף הוא נדיר. צבוע מפוספס בנגב/רשות הטבע והגנים, יובל דקס

לא ממש טורף אלא יותר אוכל נבלות

זכאי מוסיף, שחשוב להדגיש שלמרות שהצבוע שלנו נמנה על קבוצת הטורפים, הוא אינו ממש טורף אלא יותר אוכל נבלות. "במילים אחרות הוא הסניטר של הטבע ולאחרונה גם הפך במקומות מסויימים להיות הסניטר שלנו", הוא אומר. "בשנים האחרונות יותר ויותר צבועים נכנסים למקומות ישוב ולערים בהם חיים בני אנוש, התופעה קשורה לחלוטין עם הצע מזון שאנו מספקים להם באמצעות סניטציה ירודה, גישה קלה ונוחה לפחי אשפה ולמזון המפוזר לחתולי רחוב. כל עוד נוכחות 'הארוחות חינם' הללו תמשכנה, יותר ויותר צבועים וחיות בר אחרות יהיו חלק מהנוף הערוני שלנו לטוב ולרע".

זכאי עוד מציין, "כי צבועים לא מהווים איום לבני אדם כל עוד מותירים להם אפשרות לברוח, אך צריך לזכור שככל שעובר הזמן הם הופכים לחסרי פחד מעצם העובדה שבני אנוש הפכו חלק מהנוף והשגרה שלהם, ולכן הם מרשים לעצמם להתקרב אלינו ולא לברוח וכבר קיים דור צבועים שנולדו בנוף עירוני שאנחנו חלק מנוף ינקותם".

ברשות הטבע והגנים מציינים, כי הצבוע המפוספס הינו המין היחיד בארץ ממשפחת הצבועיים גדול הטורפים היבשתיים בישראל. משקלו כ-35 ק"ג בממוצע. הצבועים הם פעילי לילה. נראה שהאם היא האחראית העיקרית לגידול הגורים והם נמצאים עימה לעיתים עד גיל שנה וייתכן אף יותר. הצבועים מקיימים תקשורת עם פרטים אחרים באמצעות הסתמרות שיער הרעמה והזנב, בתקשורת כימית באמצעות בלוטת ריח שבעזרתה הם מסמנים נקודות בשטח, ובתקשורת קולית. צבועים יכולים לכסות מרחקים עצומים בהליכה.

על פי הערכות איגוד שמירת הטבע העולמי ( (IUCN, מספר הצבועים המפוספסים בעולם עומד על פחות מ-10,000 פרטים והאוכלוסייה הכוללת מוגדרת במגמת ירידה. במזרח התיכון מצבו מוגדר בדרגת סיכון חמורה אף יותר.

חיילים מגדוד 605 בחיל ההנדסה מנקים מערות בדרום הר חברון. ליהי פרטוש, רשות הטבע והגנים
חיילים מגדוד 605 בחיל ההנדסה מנקים מערות בדרום הר חברון/רשות הטבע והגנים, ליהי פרטוש
חיילים מגדוד 605 בחיל ההנדסה מנקים מערות בדרום הר חברון. ליהי פרטוש, רשות הטבע והגנים
חיילים מגדוד 605 בחיל ההנדסה מנקים מערות בדרום הר חברון/רשות הטבע והגנים, ליהי פרטוש

בתוך כך, שלשום (שני) יצאו 80 חיילים מחיל ההנדסה מגדוד 605 שתופס קו באזור, למבצע ניקיון של המערות העתיקות באזור דרום הר חברון לקראת החורף ואספו כמויות גדולות של זבל שהצטברו באזור.

גדוד 605 של הנדסה קרבית תופסים את הקו ממצודות עד כתף חצרון אמונים על מניעה של כניסת שב"חים לתוך שטח מדינת ישראל, מפקדי הגדוד פנו לפקח האזור של רשות הטבע והגנים בבקשה איך אפשר לעזור לשמור על הטבע מסביבנו כי המכשול נמצא קרוב מאוד לשמורת טבע והמפקדים הציעו לסייע. בפעילות נאסף זבל בתוך המערות העתיקות וזכו להרצאה על השמורה, שמירת טבע והאזור שבו הם משרתים.

אייל בן גיאט, פקח מדבר יהודה רשות הטבע והגנים: "מבקש להודות למפקדי הגדוד לחיילים ולחטיבת יהודה שנרתמו לסייע ולשמור על הטבע בגזרתם. ברשות הטבע והגנים אנו מאמינים כי החיבור עם צבא ההגנה לישראל בנושא שמירת טבע הוא חשוב מאוד גם לטובת למידה, חינוך והסברה לחיילים שבסוף מביא לתוצאות בשטח כשערכים של שמירת טבע מוטמעים בצה"ל".

  • עוד באותו נושא:
  • צבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully