וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר בערבה: צבוע טורף עופר צעיר, והכל תועד במצלמה

עודכן לאחרונה: 17.8.2022 / 12:09

בתמונות שנתפסו בעדשת מצלמות "המארג" ליד הישוב צופר שבערבה, נצפה הטורף במשימת ציד. דותן רותם אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים: "הסצנה המרהיבה מראה על מערכת אקולוגית בריאה שבה הטורפים ניזונים מהטרף ולא מתוצרת האדם"

טבע ישראלי 2021/צלם: יובל דקס, החברה להגנת הטבע

בתיעוד נדיר מסוף השבוע נצפה בעדשת מצלמות "המארג" בסמוך לישוב צופר צבוע מפוספס, הגדול שבטורפי ישראל, טורף עופר צעיר של צבי הנגב. הצבוע המפוספס מצוי בכל רחבי ישראל, ובתמונות אנו עדים לתיעוד מהמדבר, שהוא מעודד מאוד ביחס למערך החיים האקולוגי של בעלי החיים באזור.

דותן רותם אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, אמר ש"מדובר במאורע נדיר שנתפס בעדשה, עופר שיתכן ורבץ במקום כחלק מניסיון להסוות את הימצאותו בשטח. הצבוע איתר אותו וטרף. צבועים חיים בכל הארץ, ונחשבים אוכלי כל, כלומר הם ניזונים גם מתוצרת חקלאית צמחונית ולצערנו גם מאשפה ושאריות מזון. הצבועים נחשבים סניטריים של הטבע, בדומה לנשרים, ניזונים על פגרים ולפעמים יודעים לעכל גם את העצמות. כנראה בעקבות הקרבה לאדם, ישנם אזורים בארץ שהצפיפות שלהם היא גבוהה יחסית למה שהיינו מצפים, יחסית לכמות המזון שאזור טבעי יכול לספק. כלומר אוכלוסיית הצבועים יתכן וגדלה בגלל עודפי מזון ואשפה הנותרים בשטחים פתוחים, מה שתמיד מחזיר אותנו לחשיבות השמירה על סניטציה. לאחרונה, אנו רואים לא מעט צבועים דרוסים לצערנו, הדבר מעיד על תחום השוטטות הגדול שלהם, המכריח אותם לחצות הרבה כבישים. הצבוע איננו מסוכן לבני אדם, ונחשב לטורף הגדול בישראל".

צבוע טורף עופר של צבי בערבה. מצלמת מארג, רשות הטבע והגנים
"מדובר במאורע נדיר שנתפס בעדשה". הצבוע והעופר בין שיניו/רשות הטבע והגנים, מצלמת מארג
צבוע טורף עופר של צבי בערבה. מצלמת מארג, רשות הטבע והגנים
הצבועים נחשבים סניטריים של הטבע/רשות הטבע והגנים, מצלמת מארג

"צבי הנגב, שמהסצנה הנוכחית משמש כטרף לצבוע, הוא מין הניזון וחי באזורים של עצי שיטה שהם מיני מפתח בנגב, כלומר בלי עצי השיטה המערכת האקולוגית תשתנה באופן קיצוני. צבי הנגב נמצא בישראל באזורים הצחיחים בנגב ובערבה. התיעוד המרהיב מראה על מערכת אקולוגית בריאה שבה הטורפים ניזונים מהטרף ולא מתוצרת האדם", מוסיף רותם.

צבוע טורף עופר של צבי בערבה. מצלמת מארג, רשות הטבע והגנים
הצבוע נחשב לטורף הגדול בישראל/רשות הטבע והגנים, מצלמת מארג

"המארג" היא התכנית הלאומית להערכת מצב הטבע בישראל, משימתו המרכזית של המארג היא ביצוע הערכה של מצב הטבע בישראל לצורך ניהול מבוסס ידע ומדע של השטחים הפתוחים והמגוון הביולוגי. פעילות המארג כוללת: ריכוז התוכנית הלאומית לניטור מגוון ביולוגי יבשתי; ניהול מערכי ניטור לאומיים בעקבות אסונות אקולוגיים בשיתוף מדענים ממוסדות שונים; דו"ח מצב הטבע; פיתוח ועדכון של המדד לאומי למגוון ביולוגי ופרויקט ההערכה לאומית של מערכות אקולוגיות ורווחת האדם. במארג שותפים מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והקרן הקיימת לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully