וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

15 מסלולים מעגליים קצרים בישראל שמתאימים למשפחות

עודכן לאחרונה: 12.10.2022 / 19:13

קבלו ים של הצעות לטיולים מעגליים קצרים מעכשיו ועד לתחילת האביב, שמתאימים במיוחד למזג האוויר שמתקרר ולימי החופש שמביאים איתם החגים

תצפית מראש אלות, בורות לוץ/צילום: זיו ריינשטיין

טיילים שמבינים עניין, מחכים כל השנה (טוב, כל הקיץ) כדי שקצת יתקרר, ויהיה אפשר לצאת לטיולים בלי להזיע (כמו בקיץ) ובלי להידחק עם כולם (כמו באביב). כל המסלולים המעגליים הבאים ברמת קושי קלה עד בינונית, ועד שלושה ק"מ.

אל תשכחו להצטייד במפת סימון שבילים או אפליקציית ניווט לשטח, ובסיפור דרך" מפורט של הטיול.

תל יודפת

נראה כאילו לא עברו כ-2,000 שנים מאז המרד הגדול ברומאים. טיול ביודפת העתיקה מזכיר לעתים מסע במנהרת זמן - מדמויות הלוחמים המפוסלות ועד לשרידים הקדומים שנגלים לאורך המסלול. כאן ישב יוסף בן מתתיהו וניהל את הקרבות ברומאים, כאשר מכל הדרמות הללו נותר מסלול טיול קליל ויפה לצד מערות מסתור, בורות מים שנועדו לצרכי העיר הנצורה וגם תצפיות נוף יפות אל רחבי הגליל התחתון. עוד במסלול: שרידי בתי מגורים, חומות אבן, פיר חצוב ששימש מקלט תת-קרקעי ועוד.
אורך המסלול המעגלי: כקילומטר.
בווייז: גן לאומי יודפת העתיקה.

חצבים בתל יודפת. בועז אשכול, תמונות גולשים
חצבים בתל יודפת/תמונות גולשים, בועז אשכול

מערת אצבע ורכס אצבע בכרמל

רבים מבין אלו שמבקרים במערת אצבע שבכרמל, מטפסים אל עבר המערה הגדולה, שצורה מזכירה אצבע, ושבים באותה הדרך מטה, אל נקודת ההתחלה. בכך הם מחמיצים את מה שמציע המסלול המעגלי המלא, שממשיך ומטפס לראש הרכס, תוך שהוא מספק תצפיות נפלאות לעבר החוף והים הכחול. במיוחד בחורף, הנוף שניבט מלמעלה יפה וצלול לעילא. הטיפוס למערה אינו קל, אך מתאים לבעלי כושר בסיסי ומעלה. הדרך מעוטרת בחורש ירוק, והמערה עצמה - שגובה הפתח שלה כארבעה מטרים - מהנה לשהייה, גבוה מעל הנוף.
אורך המסלול המעגלי: כ-2.5 ק"מ.
בווייז: מערת אצבע.

מטיילים במערת אצבע פארק הכרמל. 9 במאי 2020. רן פרץ, רשות הטבע והגנים
מטיילים במערת אצבע/רשות הטבע והגנים, רן פרץ

שביל הבורות והבארות בפארק בריטניה

אתרים ומסלולים רבים מרשתים את פארק בריטניה שבשפלה, ששטחו כ-40 אלף דונם, אבל מכל אלו מצטיין במיוחד "שביל הבורות והבארות", החולף, כפי שמרמז שמו, לצד שפע של מתקני מים קדומים ששימשו לאגירת מי גשם. ובין לבין, הוא מציע חורשות אורנים, חורש סבוך, בוסתנים קטנים ונקודות תצפית גבוהות. עוד במסלול: גתות עתיקות וחורבת שקלון, שמראשה תצפית יפה.
אורך המסלול המעגלי: קצת יותר מ-3 ק"מ.
בווייז: "שביל הבורות והבארות".

פארק בריטניה. ShutterStock
פארק בריטניה/ShutterStock

בורות לוץ

הנה דוגמה למסלול שגרתי עד מפוהק בקיץ, אך כזה שהחורף (וגם האביב) עושים לא טוב והפוכים אותו למלהיב. לא הרחק ממצפה רמון, ממתין לכם המסלול המעגלי שמציג רמזים לחקלאות הקדומה של האזור. יש בו בורות מים שמתמלאים בחורף, כאשר הגדול מכולם מתהדר בקוטר של כ-17 מטרים ובעומק של ארבעה מטרים. אם תמתינו לפברואר, תקבלו גם תצוגת פריחות נהדרת של צבעוני המדבר, עיריוני צהוב ועוד. הערה: לאחרונה הציבה המועצה האזורית רמת נגב שלט בכניסה לכביש 171, בדבר הנסיעה בכביש שהינה מסוכנת ואף אסורה, עקב שיבוש בכביש, אך לא השתנה בו דבר מזה שנים רבות., כולל הגישה לחניון הלילה של רשות הטבע והגנים במקום.
אורך המסלול: 3 ק"מ.
בווייז: חניון בורות לוץ.

ראש אלות בבורות לוץ. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
תצפית מראש אלות בבורות לוץ/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

יער אלוני ברעם

היער הכי אירופאי בישראל משתרע לגדותיו של כביש הצפון, ויש בו אלפי דונם של אורנים, אלונים, ברושים ושאר חברים שנועדו לספק לכם צל אפלולי ותחושה חורפית אמיתית. במקומות מסוימים, כמו למשל בשמורת יער אלוני ברעם (המהווה חלק מן היער), ישנם מסלולים החולפים בסבך צפוף, כאלו שבהם לא תראו קרני שמש גם אם תרצו בכך. נכון, זו אולי הגזמה, אבל היא אינה רחוקה מן האמת.
אורך המסלול המומלץ בשמורת יער אלוני ברעם (אל תתבלבלו המסלולים ביער שמחוץ לשמורה): כ-3 ק"מ.
בווייז: חניון יער ברעם.

יער אלוני ברעם. איל שפירא
היער הכי אירופאי בישראל. יער אלוני ברעם/איל שפירא

הקניון האדום

מצאתם את עצמכם בסוף שבוע של חופשת חורף באילת? זה הזמן לראות גם טבע מדברי באחד המסלולים המשפחתיים הפופולריים באזור: הקניון האדום (גיא שני). שמו מרמז על צבעי תצורת אבן החול האדמדמה שמאפיינת את הקניון. דרגיות מתכת יסייעו לכם להתמזג בקניון האדום, ולצעוד בו בלב המדבר, תוך מעבר במפלוני סלע. חוויה נהדרת.
אורך המסלול המעגלי הקצר: כ-2 ק"מ.
הגעה מכביש 12, כ-20 ק"מ צפונית לאילת ולפי השילוט.

הקניון האדום. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
אחד המסלולים המשפחתיים הפופולריים באזור אילת. הקניון האדום/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

חמוקי ניצנה

חמוקי ניצנה הם מרחב שובה עין ולב באזור פתחת ניצנה, לא הרחק מגבול מצרים, שבו גבעות סלע קירטון נמוכות, מעוגלות ויפות בצבע לבן בוהק. במשך עידן ועידנים התבלו הסלעים בידי כוחות הטבע, וכיום הם מעניקים תחושה של טיול על הירח. לפני פחות משנה סומן שביל מעגלי חדש, שמביא את המיטב של חמוקי ניצנה, לצד נקודות עניין נוספות באזור, בהם טרסות קדומות, חוויה חקלאית עתיקה ששוחזרה ועוד.
אורך המסלול המעגלי: 3.5 ק"מ.
בווייז: חמוקי ניצנה.

חמוקי ניצנה תל ניצנה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מרחב שובה עין ולב. חמוקי ניצנה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

מצוק הארבל

מסלול הטיול אל מבצר המערות במצוק הארבל, שמתנשא גבוה מעל הכנרת, הוא טרק משפחתי גדוש חוויות. בכניסה לשמורה מקבלים מפה וצועדים לפיה במסלול, שתחילתו בירידה בעזרת יתדות. בהמשך מגיעים למבצר המערות, שנחצב בימי קדם. בין השאר, התחולל כאן קרב עקוב מדם בין חיילי הורדוס למורדי הגליל. ובין סיפור אחד לאחר, אל תשכחו לבהות בנוף היפהפה והצלול של רחבי הגליל והגולן שנגלים בכל צעד. המסלול מסתיים בטיפוס אתגרי נוסף על גבי יתדות ברזל.
אורך המסלול: כ-2 ק"מ. מתאים לילדים מגיל 7. הכניסה בתשלום (22 ש"ח למבוגר, 9 ש"ח לילד) ובתיאום באתר רשות הטבע והגנים.
בווייז: שמורת טבע ארבל.

גן לאומי ושמורת הטבע הארבל 5 במאי 2020. ורד רבינוביץ, רשות הטבע והגנים, אתר רשמי
טרק משפחתי גדוש חוויות. מצוק הארבל/אתר רשמי, ורד רבינוביץ, רשות הטבע והגנים

נחל סלוודורה

כאשר נחל אוג הפופולרי גדוש לעייפה בהמוני מטיילים, מומלץ להדרים מעט לאורך חופי ים המלח ולגלות מסלול פחות מוכר. כיאה לשמו, נחל סלוודורה, צפונית לעין גדי, מציג לראווה עץ סלוודורה פרסית מפואר ורב-ענפים, שלצדו נובע מעין קטן שכמעט בלתי אפשר לגלות אם לא יודעים על קיומו. השביל המדברי יגרום לכם לטפס במפלי סלע גמדיים וגם לפגוש מפל יבש שמתרומם לגובה של מאות מטרים על גבי מצוק ההעתקים.
אורך המסלול: כ-2.5 ק"מ.
הגעה: בכביש 90, בין מצפה שלם לעין גדי. מחנים בחנייה קטנה בין סימני הק"מ 251-250.

נחל סלוודורה. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
עזבו אתכם מאוג העמוס. נחל סלוודורה/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

נחל גילבון

בקיץ באים לנחל גילבון כדי לטבול בבריכת עמוקה אל מול מפל זורם, ובחורף באים לכאן כדי להתרשם מהמופע החורפי של הטבע באזור זה של מערב הגולן. המופע העוצמתי כולל מסלול שיביא אתכם אל מפל דבורה, הליכה לצד פלגי מים וגם תצפית שומטת לסתות על מפל גילבון, שגובהו כ-40 מטרים.
אורך המסלול: קצת יותר מ-3 ק"מ.
הגעה: נוסעים בכביש 91. כקילומטר וחצי צפונית-מזרחית לצומת נשוט יורדים לפי השילוט לדרך בסימון באדום ואחרי קילומטר וקצת פונים ימינה ולאח רמכן מחנים לצד מבנים נטושים.

הג'ילבון ג'ילבון. איל שפירא, איל שפירא
מסלול שיביא אתכם אל מפל דבורה. נחל גילבון/איל שפירא, איל שפירא

גן לאומי תל דור

אם אהבתם את חופיו המפורצים של דור-הבונים, הרי שגן לאומי חדש (יחסית) זה תפור בדיוק בשבילכם. לצד המפרצונים היפים והפינות החבויות של פיתולי החוף, ישנם לא מעט רמזים לתרבויות קדומות. החורף הוא עונה מצוינת לטיול חופי זה, שבו מציגה לראווה עיר הנמל העתיקה רכס כורכר ציורי, שרידי נמל, נקודות תצפית לא שגרתיות לעבר הים, שריד מבנים מפוארים מהתקופה הרומית ועוד.
אורך המסלול המעגלי המלא: כ-2 ק"מ (יש גם מסלול נגיש קצר).
בווייז: גן לאומי תל דור. הכניסה בחינם אך נדרש בתיאום באתר רשות הטבע והגנים.

הגן הלאומי תל דור שרית פלאצי. טל כרמי, רשות הטבע והגנים
גן לאומי תל דור/רשות הטבע והגנים, טל כרמי

סנפיר קטן והחולות הצבעוניים במכתש הגדול

החורף הוא הזמן שבו המדבר הישראלי נראה במיטבו, והדברים נכונים שבעתיים במכתשי הנגב, בזכות צבעי המסלע המגוונים שלהם, תוצר של תהליכים גיאולוגיים קדומים. במכתש הגדול (מכתש ירוחם) מתפתל מסלול "סנפיר קטן", שתחילתו בטיפוס מעט מאומץ, והמשכו בתצפית מדהימה לעבר מרחבי המכתש כולו. השם "סנפיר" מתייחס לצורת המצוק שממנו נערכת תצפית זו. מכאן יורדים בתלילות לעומק המכתש ומסיימים באתר החולות הצבעוניים, שבו תוכלו למלא בקבוקים (הביאו מראש) בחול בצבעי אדמדם, ירקרק, חום, צהבהב ועוד.
אורך המסלול: 3 ק"מ.
הגעה: מכביש 225 אל חניון החולות הצבעוניים, שבו מתחיל ומסתיים המסלול.

הסנפיר הקטן המכתש הגדול. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
להתחיל בטיפוס מעט מאומץ. הסנפיר הקטן במכתש הגדול/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

סובב פסגת תבור

נכון, ההר הזה אינו גבוה, בסך הכל קצת יותר מ-560 מטרים, אבל למרות זאת, מבט מפסגתו אל מרחבי העמקים והגליל נדמית הרבה יותר גבוהה. כאן, בגליל התחתון, מציע הר תבור מסלול פסגה מעגלי וקל שמביא לכם ישר לעיניים נופים פסטורליים של מישורים חקלאיים, גבעות נמוכות, מאגרי מים כחולים ושאר אלמנטים שנראים כמו ציור. השביל מתחיל ומסתיים ב"שער הרוחות", אך לפי או אחרי הטיול, מומלץ לבקר במתחם הכנסייתי שבראש ההר, הנחשב קדוש לנוצרים.
אורך המסלול: כ-3 ק"מ.
בווייז: שביל הפסגה הר תבור.

שביל סובב הר תבור. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
מסלול פסגה מעגלי וקל. שביל סובב הר תבור/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

נחל קטיע בפארק נשר

יש מעט מסלולים קלים וקצרים שמציעים במרחב קטן יחסית שפע של חוויות לילדים. אחד מהם הוא נחל קטיע בפארק נשר. האטרקציה המרכזית פה היא צמד גשרים תלויים, גבוה מעל אפיקו המיוער של נחל קטיע. הרוב מסתפקים בגשרים הללו, שאורכם כ-70 מטרים, אך אם תצאו למסלול המעגלי שחולף ממש בנחל עצמו, תגלו חורש אפלולי ורב-קסם, וגם מערה אחת קטנה וחבויה.
אורך המסלול המלא: כ-2.5 ק"מ.
בווייז: פארק נשר הגשר התלוי".

נחל קטיע בפארק נשר. איל שפירא, מערכת וואלה!
האטרקציה המרכזית פה היא צמד גשרים תלויים. נחל קטיע בפארק נשר/מערכת וואלה!, איל שפירא

שמורת טבע עין אפק

למרות שהיא דחוקה בין הקריות בצפון, מצליחה שמורת טבע עין אפק להשכיח ממטייליה את העובדה הזו, בזכות נופים שכמו נלקחו מלפני 100 שנים, בעת שהביצות שגשגו, ומשכו אליהן עולם חי וצומח עשיר. נסו את "שביל הביצה", שייקח אתכם אל תצפיות יפות לעבר תאואים, יפגיש אתכם עם להקות שפמנונים, ויפתיע אתכם בקטע שממש צף על פני בריכת מים, ללא מעקות. הכי קרוב לטבע. עוד במקום: תצפית מראש מבנה צלבני, שיטוט בגן מקלט לצמחים בסכנת הכחדה ועוד.
אורך המסלול: קצת יותר מקילומטר. הכניסה בתשלום (22 ש"ח למבוגר, 9 ש"ח לילד) ובתיאום באתר רשות הטבע והגנים.
בווייז: שמורת טבע עין אפק.

שמורת הטבע עין אפק. מנו גרינשפן,
מסלול משפחות של קצת יותר מקילומטר. עין אפק/מנו גרינשפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully